3e bijeenkomst 2008

Discussion in 'Door leden georganiseerde evenementen' started by gary mulder, Mar 2, 2008.

1. gary mulder

gary mulder Member

Shooter:
    4x5 Format
    Een nieuwe draad, dat is voor nieuwkomers makkelijker dan een lange draad door te spitten.

Wat we eerst moeten doen is inventariseren in welke periode er voldoende belangstelling is voor een bijeenkomst.

Mij lijkt na de voorjaar vakanties en ruim voor "de zomer". 24 mei of in een van de weken er na.

En als Ruud's voorstel uitgewerkt kan worden zal 't zwaartepunt dan op fotograferen liggen neem ik aan.

2. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    Mijn voorkeur zou naar de 17e mei uitgaan. Rest van die maand ben ik onder de pannen (lees werk).

3. gary mulder

gary mulder Member

Shooter:
    4x5 Format
    17e mei kan ik niet. Al een zeilwedstrijd afgesproken.

4. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    Wellicht dat het me nog lukt de 24ste nog vrij te maken. Plan hem daarop mocht het helemaal niet gaan dan sla ik een keer over.:sad:

5. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    Ik kan de weekenden in mei in het algemeen wel, in juni niet. Mei is ook de maand met relatief veel goed weer in onze streken.
    Het komt mij voor dat de titel van de thread duidelijk moet maken dat het hier om fotografie, onafhankelijk van het formaat gaat. Dus zodra we wat meer duidelijkheid over de inhoud van de dag hebben kunnen we deze thread starten. Deze thread is orienterend.

Jed

6. obelix

obelix Member

Shooter:
    Multi Format
    Meeting

Heren,

Wat gaan we nu doen eerst vastleggen wat we willen en dan een datum?
    Of moeten we een poll maken met een aantal mogelijke data.
    Dan weten we in ieder geval wanneer we samen komen.

Mijn voorkeur gaat naar architectuur uit voor een keer.

7. gary mulder

gary mulder Member

Shooter:
    4x5 Format
    Het is op 't moment even afwachten op reacties in 't algemeen. Tot nu toe hebben Jed, Harry en ik iets laten weten wat betreft data. Daar naast Zoekt Ruud uit wat de mogelijkheden in de buurt van Luik zijn. En Harry weet pas na dit weekeinde of hij de 24e mei kan. Als ik gastheer ben zijn alleen de 24e of 25e beschikbaar.

8. gary mulder

gary mulder Member

Shooter:
    4x5 Format
    24 mei gaan Harry en ik in ieder geval op stap. We hebben als locatie een oude niet meer in gebruik zijnde spoorbrug gekozen om heen te gaan ± 30 min rijden van mij uit. Het wordt de beproefde formule van eerst fotograferen en daarna wat nabespreken foto's bekijken. Als thema om extra aandacht te geven lijkt ons goed om nog eens contrast beheersing op de agenda te zetten.

Een ieder die kan en wil meedoen is hierbij van harte uitgenodigd !

Om tijdens 't foto's maken tot uitwisseling te komen is 't hoogst wenselijk om een camera op statief te gebruiken. Zo kan een ander tenminste ook zien hoe jij de uitsnede bedacht had. En kun je er over praten. Mijn ervaring heeft geleerd dat 't anders een individuele bezigheid blijft en is de moeite om als groep op stap te gaan een beetje voor jan joker.

9. argus

argus Member

Shooter:
    Multi Format
    Pas perfekt in mijn interesse :smile:

Ik ben er graag bij, nadat ik mijn agenda (=vriendin) geraadpleegd heb op dubbelboekingen. Het concertseizoen is dan al voorbij dus dat kan geen probleem vormen.

G

10. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    Dit is in ieder geval een omschreven plan. Het is overigens wel goed om de locatie aan te geven. Stel je voor dat die brug een half uur in mijn richting staat, dan ben ik een uur extra aan het rijden. Als niets tegenzit, kun je op mij rekenen.
    Ik zie dat je de contrastbeheersing op de agenda hebt gezet. Daar heb ik het ook eerder over gehad in een inleiding (bij de opening van de B&W factory van Fred). Maar het onderwerp kan niet genoeg aandacht krijgen. Trouwens de aerial perspective is ook een voorbeeld van contrastbeinvloeding, al doet de natuur het werk voor ons. Een andere zaak is, hoe we als fotografen deze contrastbeinvloeding benutten.

Op deze dag kunnen we ook de resultaten uit de Ooipolder bekijken.

Jed

11. obelix

obelix Member

Shooter:
    Multi Format
    Gary,

Toch maar weer voor de thuis basis gekozen?
    De Belgen reageren niet echt meer. In het verleden waren uit die hoek meer deelnemers te vinden dacht ik als ik de oude threads lees.

Ik plan deze datum vast in. Is het toegestaan bij die brug te komen? NS is tegenwoordig nog erger als vroeger met recht van toegang.

12. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    Voor alle duidelijkheid de brug ligt net over de grens en dat is richting oost en niet west.
    Veel roest en zeer fraaie structuren. De moeite meer dan waard.

13. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    Gary heeft voorgesteld om de contrastbeheersing voor de komende bijeenkomst op 24 mei op de agenda te zetten. Een onderwerp, waar ik mij nogal intensief mee heb bezig gehouden. Zo heb ik daar al eerder ( in Willebroek) een inleiding over gehouden.
    Ik weet niet waar de belangstelling ligt op dit omvangrijke gebied. Als er belangstelling voor bestaat zou ik een bepaald onderdeel onder het daglicht kunnen brengen. Ik zou dan wel moeten weten waar de belangstelling bestaat. Dat kan varieren van het werken met de MTF tot de beinvloeding van het licht in de uiteindelijke druk om het gevoel van de fotograaf te vertolken.

Jed

14. Sponsored Ad
  15. gary mulder

gary mulder Member

Shooter:
    4x5 Format
    Ze ligt tussen Millingen aan de rijn en Emmerich over een dode arm van de rijn. Dus je rijd niet extra.

Van Jaap en Obelix kreeg ik de indruk dat het toch wel leuk zou zijn om nog een keer bij elkaar te komen voor de zomervakanties. Dat deze de laatste open datum voor mij was heb ik maar de koop doorgehakt.

Voor mijn gevoel zou 't deze keer vooral toegespitst kunnen worden op de praktische aanpak tijdens het fotograferen en 't daaropvolgende ontwikkelen. Hoe te meten voor de opname, keuze op dat moment voor ontwikkeling, de gevolgen daarvan voor de belichting en de uiteindelijke uitvoering. En een aantal basis begrippen in de werkwijze toelichten. De meest gebruikelijke methode is 't zone systeem en het is denk ik goed om ons daar in eerste instantie aan te conformeren. Natuurlijk is hier van alles op aan te merken maar in eerste instantie is 't toch nodig om er begrip van te hebben alvorens de kritiek te kunnen begrijpen.

Als ik voor me zelf mag spreken vind ik niet aan een universele normering gerelateerde MTF grafieken voor de dagelijkse praktijk weinig stimulerend.

16. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    Het moet vooral praktisch en luchtig blijven.

17. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format

18. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    Ik geloof dat dit aansluit op de opmerking van Gary, dat je een fotografische proces niet uit een boek zult kunnen halen. Het fotografisch proces is zo veelzijdig en daardoor zo complex. Zelfs als je alle facetten zou kunnen beschrijven, moet je maar afwachten of de lezer/fotograaf het ook op de juiste manier weet in te schatten.

We zullen dus maar geen boek schrijven en gewoon naar een oude brug gaan. En dan zien we wel hoe een uitleg uitpakt. Als iemand geinteresseerd is in een bepaald onderwerp, vraagt hij wel verder.Vorige keer was perspectief het onderwerp, en ik herinner mij dat we hoofdzakelijk over belichting en beeldbeoordeling hebben gepraat.

Jed

19. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    In de dagelijkse praktijk staat MTF voor 'Meer Toevallig Fotograferen',

Jed

20. argus

argus Member

Shooter:
    Multi Format

Ik heb het altijd al geweten.

Kijk al uit naar 24 mei... hier gaat binnenkort een pakje toekomen met een iets meer handzame 4x5 :D
    (was de vorige keer nogal jaloers op jullie Technika's)

G

21. gary mulder

gary mulder Member

Shooter:
    4x5 Format
    Gaat 't zo goed met de verkoop van film ? Je bent natuurlijk wel aan je stand verplicht om een houten camera te hebben .....

22. argus

argus Member

Shooter:
    Multi Format
    Nee, allez, ik bedoel ja, het loopt hier wel vlot, maar deze camera is een privé-speeltje: Pacemaker Speed Graphic
    Met de huidige dollarkoers kon ik deze niet door mijn handen laten glippen.

Ik heb voor mezelf afgewogen welke functies ik in het veld het meeste gebruik met een 4x5 en deze beantwoordt aan mijn noden.

Als ik me ooit een 'nieuwe' camera koop, dan wordt het een Wista 8x10 tripple extension. Liefst met bijbehorende Cooke Triple Convertible lens :D

G

23. gary mulder

gary mulder Member

Shooter:
    4x5 Format
    Wat betreft onderwerp /thema is 't arbitrair. De aanleiding is 't telkens terugkeren van vragen hierover. Telkens stoten we dan tegen 't onvermogen om op schrift middels dit forum of boeken 't een en ander over te brengen. Middels verbale en ook visuele overdracht is dan een andere manier. Zeker door 't informele karakter van 't buiten gebeuren.

Dus laten we 't zo brengen; als er blijk van belangstelling is kunnen we dit aandacht geven. Graag wel van te voren aangeven wat mij betreft, dan kunnen er ook wat voorbereidingen gedaan worden. Ook zouden we kunnen overwegen een mini cursus zone systeem/contrast beheersing los van deze bijeenkomst te organiseren.

24. gary mulder

gary mulder Member

Shooter:
    4x5 Format
    Altijd afgevraagd hoe 't verschil er uit zou zien tussen een 50 X 60 landschap gemaakt met een 4 X 5 en een 8 X 10

25. argus

argus Member

Shooter:
    Multi Format
    Dat moet dan maar eens vergeleken worden he... je zit natuurlijk wel met een belangrijke parameter die verschillend is: de lens.

G

26. Ruud

Ruud Member

Shooter:
    Medium Format
    Ik heb in ieder geval met de opnames in de polder veel kunnen doen in de doka en heel veel geleerd hierbij en
    voor mij verbeteringen kunnen aanbrengen in mijn afdruktechniek
    ook het vergelijk opnames 6x7 met KB ( alhoewel hier bewegingsonscherpte )
    is het een idee om vanuit de <fouten > ik bedoel hiermee de mogelijke verbeteringen , te bekijken waar de accenten dienen te liggen om verder te komen
    waar liggen de meeste problemen
    ik heb in ieder geval veel afgedrukt om te vergelijken
    kunnen we aan de hand van een vergelijk een praktische benadering maken om tot betere resultaten te komen bv van of ,ontw ,gebruik zone systeem , enz enz
    m.a.w. probleemgeorienteerd werken.
    ik kijk uit naar de volgende bijeenkomst

ben op zoek naar ind in luik kom daar op terug

ik heb in ieder geval een goede ruimte kunnen vinden waar we bij elkaar kunnen komen in maastricht.
    voldoende groot en stoelen en schildersezels op de fotos op te zetten voor bespreking.