4x5 filmhouders: massa op ebay

Discussion in 'Grootformaat en accessoires' started by argus, Jul 11, 2005.

1. argus

argus Member

Shooter:
    Multi Format
  2. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    Is mij ook opgevallen. Ook ebay.de zijn ze in overvloed. Als ik zie wat ze er nog voor bieden loont het zich niet om deze gebruikte (twijfel, twijfel) nog te kopen. Heb al heel wat acties laten lopen omdat men elkaar aan het gek maken is.Met transportkosten gaan ze nog duurder weg dan nieuwprijs. Dan maar nieuw en geen kat in de zak . Een van onze sponsors is de voordeligste momentel met een setje van 6.

3. argus

argus Member

Shooter:
    Multi Format
    Ik ga nooit meer dan 10 Euro per stuk. Da's mijn maximumprijs.
    Ik zet mijn maximumbod en dan kijk ik niet meer naar de veiling tot wanneer die afgelopen is.

G

4. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    Me to, to

5. argus

argus Member

Shooter:
    Multi Format
    haha... dan zet ik volgende keer 10.50 Euro :tongue: :wink:

G

6. argentic

argentic Subscriber

Shooter:
    4x5 Format
    Jawel, teveel is teveel. Ik maak zelden meer dan een dertigtal negatieven op een dag. Dus een stuk of vijftien dubbele filmhouders is meer dan genoeg. Voor de zekerheid neem ik nog een extra doosje vlakfilms en een wisselzak mee. Maar ik heb ze slechts zelden nodig gehad.

Meer vlakfilmhouders dan je op een dag nodig hebt, betekent meer onnodig gewicht en meer dingen die je kunt verliezen/beschadigen/verwisselen.

7. Merlin

Merlin Member

Shooter:
    4x5 Format
    Hoe meer cassettes je vult, hoe zwaarder je ballast. Maar dat geeft niet als je zoals ik je kindje (Shen Hao HZX 4x5-IIA) in een kinderwagen vervoerd... :smile:
    Ik vind het meer een nadeel dat ik dagen op pad ben met niet volgeschoten vlakfilmcassettes, die met dit weer dagen lang blootgesteld worden aan 30 graden en nog veel hoger in de auto waar de bagage ligt. Als je niet onnodig veel cassettes vult, kan de rest van de film lekker op temperatuur blijven in de freezer. Je weet gewoonlijk wel hoeveel film je gemiddeld verschiet. Voor een uitzondering kan je inderdaad een wisselzak met extra film meenemen, zodat je (onhandig) onderweg film kan wisselen. Maar pas op met stof en andere vervuiling. Ik heb er een gewoonte van gemaakt om de datum te noteren van het vullen van de cassette. Dan weet je ook ongeveer wat de film heeft meegemaakt, voordat je de opname neemt. Wellicht nogal krampachtig, maar ik heb het liever onder controle...

8. argus

argus Member

Shooter:
    Multi Format
    Ik heb voor mezelf een blaadje gemaakt met daarop de dingen die ik wil onthouden per geschoten vel (datum, plaats, lens, belichting...). Goed idee van Merlin om al van tevoren in te vullen in welke houder welke film zit.

G

9. Merlin

Merlin Member

Shooter:
    4x5 Format
    Dat heb ik afgekeken van Gilbert. Neem gewoon wat afplakband voor schilderwerkzaamheden (tape), maar dan van de betere kwaliteit. Die van mij is blauw. Die past net op de rand van de cassette onder het wit. Dan heb je een heel vlak wat je kunt beschrijven met een watervaste viltstift.

Daar schrijf ik de belichting op (contrastomvang) voor evt. + of - ontwikkeling. Verder ook altijd de sluitertijd en diafragma, omdat ik achteraf daar nog steeds van leer en kan achterhalen wat er evt. fout is gegaan. En natuurlijk de plaats van handeling en de voorstelling, de datum.

Ook zijn mijn cassettes genummerd, en schrijf ik het nummer ook op de afplakband. Als er ooit lichtlekken optreden, kan ik die vrijwel direct herleiden tot een bepaalde cassette.

Na het ontwikkelen gaat de film in een hoesje en komt daar de reep afplakband met informatie bij.

10. argus

argus Member

Shooter:
    Multi Format
    Voor wie het handig mocht vinden...

11. argentic

argentic Subscriber

Shooter:
    4x5 Format
    Met dit weer is een wisselzak een onding. Want (zeker als je het buiten in de zon doet) je handen worden helemaal klam van het zweet in zo'n zwarte luchtdichte zak. En dan gaan films aan elkaar plakken, vingerafdrukken vreten in de emulsie enz. Bovendien heb je voor vlakfilmcassettes in een wisselzak eigenlijk niet genoeg ruimte, en valt het "dak" steeds op je handen. Ik stop zo'n wisselzak dus echt alleen voor noodgevallen in mijn cameratas.

Veel praktischer is een wisseltent. Die heb ik dus altijd in mijn auto liggen. Maar zo'n ding is duur. Je kunt er echter ook heel gemakkelijk en goedkoop zelf een maken van lichtdichte stof en een opvouwbare camping-wasmand. Ik heb al meer dan een jaar het plan om hier een artikeltje over te schrijven met foto's. Helaas hebben mijn dagen slechts 24 uur, en liggen er nog enkele tientallen andere ideeën voor artikelen op de plank. Nou ja, misschien vind ik er tijd voor wanneer PhotoCrack nieuwe stijl van start gaat.

12. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    Een ander idee...

Een ander idee gebruik ik om alle informatie tijdens en voor na de opname te registreren.

13. argus

argus Member

Shooter:
    Multi Format
    Zeer mooi Harry, een pakje informatiever dan mijn blad. maar waar slaat C-N-E op?

G

14. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    C-N-E

C-N-E heeft alles te maken met de ontwikkeltijd van deze sheet of film.
    C=Compressie ontwikkelen, doorgaans 20% minder in tijd t.o.v. N, of in Ansell's gedachte is dit N-1 of N-2 zoals je wilt.
    N=Normaal ontwikkelen N
    E=Expansie ontwikklen N+1 of N+2.
    Als je dus bij de opname bijv. vaststelt dat het contrast te hoog is en je wilt dit in elkaar drukken (=compressie), laten we zeggen 1 stop, dan moeten we het ontwikkelproces daarop aanpassen en komen we op C. Deze notatie vind ik prettiger dan N-1 of N+1. Dat laatste is zeer persoonlijk.

15. Merlin

Merlin Member

Shooter:
    4x5 Format
    Ik ga 'm zeker gebruiken. Ik mis alleen de copyright (c) hka boodschap... :smile:

16. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    copyrecht of -krom...

Normaliter weet je dat je daarvoor betalen moet om het geestelijk eigendom van iemand te mogen gebruiken maar ik ben de beroerdste niet. Voel je vrij om er naar eigen believen en goeddunken mee te stoeien en plezier van te hebben. Blij dat ik toch nog iets kan bijdragen. En eerlijk gezegd is dit ook niet helemaal aan mijn grijze hersencellen ontsproten, dubbele reden om het © niet te claimen.

17. argentic

argentic Subscriber

Shooter:
    4x5 Format
    De notatie C-N-E komt uit het zonesysteem van Roelfsema. Gebruik je dat ?

18. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    Yep. Ik ben een enthousiast aanhanger van zijn aanpak hetgeen ik in eerdere threads al eens heb aangegeven.

19. argentic

argentic Subscriber

Shooter:
    4x5 Format
    Leeft jouw zoneschijf nog? Die van mij is inmiddels versleten, en ik zou niet weten waar ik een nieuwe, steviger versie kan vinden.

Ik ben al enkele jaren bezig met een serie vergelijkende artikelen voor PhotoCrack, over de verschillende vormen en variaties van het zonesysteem. (Het is echt een meerjarenproject, want ik werk er eigenlijk alleen aan wanneer ik tijd over heb). Ik zou heel geinteresseerd zijn in jouw ervaringen. Zowel de positieve als de negatieve. En ook als je ervaring heb met andere zonesystemen.

20. Fotohuis

Fotohuis Restricted Access

Shooter:
    Medium Format
    Duidelijk de laatste bijeenkomst gemist. Harry had daar prachtige voorbeelden van een zone lineaal (van goed geconstrueerd materiaal) en aanverwante artikelen voor het maken van proefstroken.

Gaat zonder meer goed, als je weet hoe je het gebruiken moet.

Ik werk (inmiddels) met een TRD-Z met automatische N, N+1, N-1 enz. correctie en grafische weergave op de PC.
    Maar er is natuurlijk ook niets mis met het uittekenen van de grafieken.

Groetjes,

Robert

21. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    Gilbert,
    Daar wil ik graag aan meewerken. Wellicht is het zinvoller dat we dit in een persoonlijk gesprek verder bespreken. Dan heb ik er ook enige voorbeelden van te tonen.