6x17 Gjør det selv

Discussion in 'Scandinavia' started by Ezzie, Sep 24, 2012.

1. Ezzie

Ezzie Member

Shooter:
    Multi Format
    Nå er dette ett år siden, men jeg har begynt å bruke kameraet for alvor, og det er morsomt. Veldig morsomt

7908507778_61d4f7adc9_k.jpg

7908241386_1e29713014_k.jpg

For de som etterhvert kjenner meg, så er det nok ikke noen overraskelse at om jeg syntes å trenge en 6x17 camera, så ville jeg heller bygge en, fremfor å gå til innkjøp av en Linhof Technorama, Horseman, Widepan, Fotoman eller Fuji. Skotske aner betyr at det byr meg imot å betale tusenvis, for ikke å snakke om titusenvis av kroner for noe slikt.

Det må kunne lages selv. Og etter ett glass Cognac ble alt så meget klarere. Det startet en kveld jeg kikket på en flaske med A E Dor Cognac og kassen den kom i. Jeg la kassen ned på siden og plutselig lignet denne på noe som kunne brukes til et kamera. Og nå begynte det arbeidet som engelskmenn er så flinke til, lage løsninger for å komme seg rundt problemene i designet, fremfor å endre design. Største utfordring var selvsagt at slike kasser har et lokk som sklis inn fra en kant. Dette måtte bli baklokket. Det betydde derfor at trykkplate ikke kunne sitte fast i bakplaten, men være løs. En annen utfordring var at plassen til å laste inn film og filmruller ville være så trang at jeg måtte kunne ta ut innmaten av kameraet for å komme til å få lastet og tatt ut filmen. Men alt det har jeg løst på et vis.

5690402482_e0e02700f5_b.jpg

5689827683_2c4dafa47c_b.jpg

5689826833_3996e89c5a_b.jpg

Den heter forresten "I Adore", en liten omskriving med to do. http://on-your-kitchen-worktop.blogspot.com/2011/05/i-ado...amera.html

2. tih

tih Subscriber

Shooter:
    Multi Format
    Vakkert! Jeg liker ting som både virker og er fine å se på. :smile:

-tih

3. Trond

Trond Subscriber

Shooter:
    Multi Format
    Re: 6x17 Gjør det selv

Supert kamera! Og flotte bilder og!

Trond

4. Helgesverre

Helgesverre Member

Shooter:
    Multi Format
    Hei Ezzie, jeg henger med et stykke: Det du produserer er fabelaktiv, men Cognagc må jeg stå over. Beklagelig vis, men min mage protesterer på ting over 20 %. Så finn gjerne ut et apparat som går på lightfuel.
    Jeg tror du er født hundre år for sent.

Last edited by a moderator: Sep 24, 2012
  5. Ezzie

Ezzie Member

Shooter:
    Multi Format
    Takk gutter. Jobber fortsatt med finpussen på kameraet. Men det som er det største aberet er nok at min Mac Mini nok er for svak til å kunne gjøre ordentlig etterbehandling av bilder i slike størrelser. Selv ved beskjedne 2000dpi blir det 100Mpix store bilder.

6. Ezzie

Ezzie Member

Shooter:
    Multi Format
    Last edited by a moderator: Nov 29, 2012
  7. Helgesverre

Helgesverre Member

Shooter:
    Multi Format
    Hei, har spurt deg annet sted:
    1: Krever dette kameraet stativ? Klart alt seriøst arbeid krever det, men dette spesielle formatet?
    2: Hvordan komme ut even, bruker du libelle?

8. Ezzie

Ezzie Member

Shooter:
    Multi Format
    Hei Helve Sverre

1: Både ja og nei. Denne har en 90/f8, noe som ikke gir veldig rom for håndholdt lavlys fotografering. Men det er forsåvidt ikke for gate- eller innendørsfotografering eller lign den er bygget. Men jeg har til tross for det skutt for det meste håndholdt i relativt godt lys, 400 ASA film, f8-16, 1/125s. Det er slik jeg har bygget den, håndtak og alt er rettet mot håndholdt bruk. Men som du antyder, å få vanrette horisonter på denne håndholdt er veldig vanskelig, og derfor komponerer jeg romslig. De gangene jeg bruker stativ komponerer jeg tightere.
    2. Libelle? Ja, jeg har lagt til en som skal være synlig nederst i søkeren. Men har jeg tenkt å ta bilder på stativ så bruker jeg et digitalkamera med samme horisontale FoV som søker og vater/libelle.