aankoop mamiya 7ii

Discussion in 'Middenformaat en accessoires' started by dionysos, Oct 31, 2008.

1. dionysos

dionysos Member

Shooter:
    35mm
    Goeiedag mensen,

al een tijdje geleden....
    ik heb me erbij neergelegd dat een rolleiflex niet voor mij is weggelegd wegens te duuuuuur!
    dus zie ik een mooi ander alternatief, de mamiya 7ii.
    nu kan ik hem kopen in de reguliere handel met de 80mm voor zo'n dikke 2000 euro, of via hong kong supply 1600 a 1799 dollar. heeft er al iem. iets gekocht via die aanbieder, zoja: betrouwbaar, douane, reele prijs...
    ik heb toch mijn twijfels, tis toch efkes een serieuze duit moest het een verloren zaak zijn...
    http://www.hksupplies.com/

geef jullie ervaringen, meningen!
    tot gauw
    ciao

2. Marc Leest

Marc Leest Member

Shooter:
    Multi Format
    Koop em bij robert white voor 1425 euronen. Uitermate betrouwbare shop.
    een geen douane gehassel.

gr. Marc

3. gary mulder

gary mulder Member

Shooter:
    4x5 Format
    Zelf ook het nodig bij RW gekocht, uitstekende ervaring. Maar misschien een domme vraag waarom geen gebruikte ?

4. Breunes

Breunes Member

Shooter:
    Medium Format
    Ik heb vorig jaar mijn mamiya 7II bij Hong Kong Supplies gekocht nadat mijn 7 was verbrand. Vlotte afhandeling en goedkoper dan een tweede hands in Nederland. Ik heb ook goede ervaring met Robert White, maar die is volgens mij niet echt goedkoop omdat de btw er nog bij komt.

Ben

5. gary mulder

gary mulder Member

Shooter:
    4x5 Format
    De hamvraag is of de douane je pakje uit hong kong interessant vind. Zeker als ik verzekerd laat verzenden heb ik daar altijd pech mee. Ergo kan ik dus de btw en invoer betalen. Maar ik hoor wel vaker dat mensen mazzel hebben, dus als je een gokje kunt wagen. Je bent hooguit het zelfde kwijt als bij RW, daar betaal je immers altijd btw.

6. dionysos

dionysos Member

Shooter:
    35mm
    Bedankt voor jullie reactie.
    ik zie nog wel, de meningen zijn verdeeld zie ik...
    Maar er is toch iem. die content is van zaken te doen met die mensen van hong kong supply: "de Breunes"
    dus er is nog hoop.
    en,tja tweedehands, je weet nooit, ze vragen bijna hetzelfde als voor ne nieuwe van hong-kong.
    Ne meetzoeker is nog gene flauwekul als ge hem wil callibreren, nazicht.... da kost je ook weeral geld. wil je op safe spelen.
    Zeg, Breunes hebben ze jou pakje eruitgehaald bij de douane? Wat was het kosten-plaatje in totaal?
    En de garantie, internationaal?
    Stel nu dat er iets aan je toestel is, stuur je hem op naar hong-kong of bij de dichtsbijzijnde mamiya verdeler?
    heb je direct de kostprijs van de camera overgeschreven naar zijn rekening, of na de levering een deel?
    is je toestel geen namaak, je weet nooit in die buurten....
    tot strks, ciao
    ga eerst een filmpje volschieten.

7. Breunes

Breunes Member

Shooter:
    Medium Format
    Nee
    826 euro voor een Mamiya 7II body
    ??
    Gewoon naar de mamiya reparatie service in Uden
    Gewoon betaald via Paypal
    HKS is een zeer bekende ebay leverancier met tienduizenden positieve feedbacks

Ben

8. dionysos

dionysos Member

Shooter:
    35mm
    "Mr" breunes bedankt voor je uitleg.
    ik zal het msschn wel wagen...
    amuseer je nog
    tot ltr
    ciao

9. fred

fred Member

Shooter:
    Multi Format
    ik zou niet voor de 80mm gaan maar voor de 43mm
    of de 50(?)
    niet voor de 65mm (alhoewel ook een uitstekende scherpe lens)

de 7II is een schitterende camera voor "lichtgewicht" landschapfotografie en stadsfotografie
    minder geschikt voor available light/reportage fotografie (want geen lichtsterke lenzen)

10. Breunes

Breunes Member

Shooter:
    Medium Format
    Ben ik deels met je eens Fred. De 65mm is mijn standaard lens en de 80mm zou ik ook niet nemen. De 43mm is een sublieme 2e lens. Maar eea is afhankelijk van wat je doel is.

Bn

11. dionysos

dionysos Member

Shooter:
    35mm
    waarom de 80m niet. meest voor de handliggende?
    de meeste foto's op kleinbeeld neem ik met de 50mm en de 85mm allebei nikon. gebruik nooit kleiner, of toch bijna nooit...

12. Frank Bunnik

Frank Bunnik Member

Shooter:
    Large Format
    Op fotoapparatuur.nl adverteert ene Hong Sien Kwee met apparatuur uit Hong Kong. Heb al meerdere malen wat bij hem gekocht, komt binnen enkele dagen uit Hong Kong aan, nooit invoerheffing en het scheelt honderden euro's met Nederland & Engeland.

Een nieuwe Rolleiflex is inderdaad schreeuwend duur. Op marktplaats en fotoapparatuur staan echter meerdere 2e hands modellen uit de jaren 50 en 60 van de vorige eeuw. Ik heb enkele weken geleden voor 275 euro een 3,5f met planar lens gekocht incl. diverse extra's. Deze heb ik net door Van Manen Kameraservice een servicebeurt laten geven en de langere sluitertijden weer in orde laten brengen en hij functioneert weer als nieuw.

Last edited by a moderator: Nov 1, 2008
  13. Breunes

Breunes Member

Shooter:
    Medium Format
    Als je altijd op 50mm werkt, dan moet je de 80mm nemen. Zoals ik al schreef is het afhankelijk van wat en hoe je fotografeert.

Hong Sien is inderdaad goedkoop, maar waar hij in euro's rekent, zijn de prijzen bij HSK in dollars, wat toch wel wat scheelt.

Ben

14. fred

fred Member

Shooter:
    Multi Format
    de 50mm (1.4 of 1.8) van nikon en de 85mm (1.8) zijn schitterende lenzen
    maar ! lichtsterk!

als je niet van flitslicht houdt en je toch graag "overal" fotografeert
    als je van heel veel scherp-onscherpte houdt

lenzen met een maximale opening van 4.0 komen dan, wat mij betreft, niet in aanmerking (wellicht ook een vooroordeel van mezelf)

je bent dan eerder aangewezen op een 'lichtsterke' 80mm
    bvb een planar 2.8 of een xenotar 2.8
    met een toestel dat geluidloos is en een sluiter die weinig trillingen veroorzaakt
    (zo kom je terecht bij een rolleiflex twin)

15. Breunes

Breunes Member

Shooter:
    Medium Format
    Mijn opmerking blijft staan: Wat zijn de onderwerpen die je fotografeert. Voor lichtsterke lenzen gebruik ik mijn Plaubel Makina 67 met de onvolprezen nikon 2.8 80mm, maar de camera werkt lang niet zo soepel en vlot als de Mamiya 7II. Een andere mogelijkheid is de Mamiya RZ met een 2.8 110mm. Je hebt dan het voordeel van een camerasysteem met een uitgebeid assortiment aan lenzen, maar minder geschikt voor straatwerk.

Ben

16. dionysos

dionysos Member

Shooter:
    35mm
    Waarom de 80mm niet?
    is toch de standaard, aangezien ik meestal standaars lens gebruik bij kleinbeeld.
    is de reden msschn dat de beeldhoek van de 65mm heel dicht in de buurt komt van een standaardobjectief bij kleinbeeld, met een verschil van een paar graden ruimer?
    als da zo is wil ik wel eens vergelijken bij iem. voordat ik me een dergelijk objectief aanschaf.

17. Breunes

Breunes Member

Shooter:
    Medium Format
    Dionysos

Het hangt er allemaal vanaf wat je zelf mooi vindt. Jij werkt meestal met de 50mm, dan moet je gewoon de 80mm nemen. trouwens voor 6/7 cm is 110mm eerder standaard. De 65mm komt overeen met 35mm bij kleinbeeld en dat moet je gewoon liggen. Ik had een zoom lens op kleinbeeld en ik heb dat onderzocht. Het bleek dat ik meestal op de 35mm zat. Dan is de conclusie gemakkelijk gemaakt. Jij zegt dat je altijd op 50mm werkt, dus de conclusie ligt voor de hand.

Ben

18. dionysos

dionysos Member

Shooter:
    35mm
    Ik ben aangenaam verrast over de reactie's.
    de onderwerpen die ik fotografeer zijn divers, meestal op straat, objecten plaatsen in natuur, modellen in een bepaalde omgeving, voorlopig met aanwezig licht( kwil me nog een flitser aanschaffen)
    ik ben in feite nog een beetje op zoek, naar wat "ik wil fotograferen"(wie niet?)
    ik weet wel ongeveer welke richting, maar dat is nog te vroeg om zich te manifesteren.
    En erbij, ik moet nog zooooo veeeeel leren!
    (liefst ne rolleiflex, maar ja je kan niet alles willen he!)
    tot ltr
    mvg,

19. Breunes

Breunes Member

Shooter:
    Medium Format
  20. dirkv

dirkv Member

Shooter:
    Multi Format
    Als je nog zoveel moet leren en niet weet wat je precies wilt fotograferen is het misschien een idee om met een bronica of mamiya(645) te beginnen. Dan heb je voor een paar honderd euro een set met diverse lenzen. Je kan dan uitvinden wat je het meeste ligt zonder direct je spaarrekening te plunderen. Tegen de tijd dat je weet wat je echt wilt en nodig hebt kan je dan een aankoop doen die daar bij past.

21. dionysos

dionysos Member

Shooter:
    35mm
    ik zal er over nadenken, bedankt voor je motie, dirk.
    msschn heb je wel gelijk
    maar ik weet dat ik een degelijk toestel wil met bepaalde beeldkwaliteit en gebruiksgemak( handig, nie te zwaar) en degelijk formaat. dus ik weet ongeveer welke toestellen die in aanmerking komen ( mamiya, rollei) waarom zou ik dan twee keer investeren? om te proberen? je betaalt al snel een paar honderd euro voor een meestal oude, zware, niet ideaal formaat,etc... camera die je helemaal niet wilde. Maar om te proberen.
    nee dank je, hehe
    jullie allemaal zijn toch ook niet op een zonderlinge dag wakker geworden als amateurfotograaf en zagen opeens het licht en dachten van: nu weet ik precies wie ik ben, wat ik wil en wat er best daarmee aansluit?
    alles is toch een proces.
    dacht ik toch....
    tot ltr, ciao

22. dionysos

dionysos Member

Shooter:
    35mm
    Dirk, de complimenten met je werk, vooral in studio(model)
    echt tof,

ciao