Aanschaf Fp4+ 4x5 film

Discussion in 'Zwartwit: Film, Papier, Chemie' started by Willie Jan, Jan 8, 2008.

1. Willie Jan

Willie Jan Member

Shooter:
    4x5 Format
    laatste keer bij freestylephoto.biz gekocht voor $69, 100 vel.
    Echter de prijzen zijn verhoogd ($89) door de dollar malaise, verzendkosten hoog en gevaar van douane en scan apparatuur.

Nu kwam ik met googlen als goedkoopste terecht bij robert white (www.robertwhite.co.uk) voor rond de 22,50 euro per 25 vel.

in duitsland bij fotoimpex rond de 28 euro en bayer boven de 30...

Heeft iemand nog een interessant adres?

2. gary mulder

gary mulder Member

Shooter:
    4x5 Format
    Al een paar maal heb ik bij RW spullen besteld. Kan niet anders zeggen dat dat fantastisch loopt. Hou je wel rekening met de verzendkosten die zijn vanuit UK gemiddeld wat hoger dan vanuit onze oosterburen. Bovendien is de prijs van fotoimpex niet incl btw?

3. kraker

kraker Subscriber

Shooter:
    Multi Format
    En waar je bayer zei, bedoelde je mayr? :wink:

Let wel; ik heb het niet nagerekend, maar robertwhite heeft z'n prijzen normaliter exclusief VAT staan; heb je daar rekening mee gehouden?

silverprint.co.uk: GBP 18.98, speedgraphic.co.uk: GBP 18.95; mayr: EUR 31.95; konijnenberg geen Ilford 4x5"; meer interessante adressen ken ik zo niet uit 't hoofd. Kan thuis nog eens door m'n links heen lopen...

4. Willie Jan

Willie Jan Member

Shooter:
    4x5 Format
    Robert white is 14,28 pond ex btw. = ongeveer 16,78 pond incl btw.

inderdaad mayr...

5. Willie Jan

Willie Jan Member

Shooter:
    4x5 Format
    met impex heb ik slechte ervaringen gehad + de prijs is behoorlijk hoger.

6. Mudar

Mudar Member

Shooter:
    Multi Format
    Foto Klein Professional in Rotterdam!?
    Volgens mij in dezelfde prijs klasse of zelfs goedkoper!

7. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    Kortgeleden ook eens even een rondje gedaan voor voor 4*5. Conclusie is dat bestellen in Engeland ogenschijnlijk voordeliger lijkt maar dat de verzendkosten dat weer geheel teniet doen. Mayer is momenteel niet goedkoop met Ilford en als ik iets verder kijk in Duitsland dan is het de trend dat allen daar behoorlijk duurder zijn met Ilford produkten. De importeur beslist over de verkoopprijzen.
    Als je rond de 25 Euris 4*5 I-film kunt kopen is dat best goed.
    Als iemand adressen heeft waar dat haalbaar is dan graag hier vermelden dan kunnen we daar ook van mee profiteren.

8. gary mulder

gary mulder Member

Shooter:
    4x5 Format
    Om je eerlijk te zeggen kan me die paar euro niet zoveel schelen. Als 't echt te duur is kun je altijd nog film uit oost europa gaan gebruiken. Daar is in de lage landen een prima leverancier voor. En bovendien als ik 't mooiste fotografische systeem wat er is (vlakfilm) wil gebruiken, hangt daar nu eenmaal een prijskaartje aan. Wat me meer boeit is een plek waar zoveel doorloop is dat je kunt rekenen op verkrijgbaarheid,vers spul en een ruim assortiment op voorraad. Maar op 't moment is 't duidelijk dat er zoveel aanbieders zijn dat de spoeling te dun is. Het is te hopen dat ons gebied groot genoeg is om 1 of 2 echt goede te onderhouden.
    Maar voorlopig zie ik 't zo dat ik of naar berlijn, parijs, of londen moet om aan mijn trekken te komen. Dus maar weer van de zomer een bezoekje brengen aan silverprint of RW als ik toch in de UK ben.

9. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    Gary,
    Ben het volledig met je eens dat je kiest voor kwaliteitfilms. Als deze een paar euro's duurder zijn, t.o.v. welke? je haalt hier even de oosteuropese merken aan, dan is dat voor mij geen vergelijk. Echter binnen dezelfde brand maakt een paar euris het wel interessant om te gaan shoppen. Elders in deze thread zie ik prijzen rondgaan van ca. €23 - 24 voor een pakje van 25 stuks. Mooie prijs lijkt me t.o.v. de prijs bij een duitse firma voor hetzelfde voor rond de €31,50?
    Tenslotte wordt je niet rijk van wat je verdiend maar van wat je niet uitgeeft!!! Ben geen Zeeuw... maar nu ik het zo lees begint het er wel aardig op te lijken...:D

10. Willie Jan

Willie Jan Member

Shooter:
    4x5 Format
    ik heb robert white nog een mail gestuurd wat verzending kost.
    22,50 is niet duur. in vergelijking met mayr 30+, zal de verzending wel heel duur moeten zijn wil het gelijk uit komen uit engeland. Daar ik toch meestal meer 100-200 vlakfilms bestel wordt het interessant.

11. Willie Jan

Willie Jan Member

Shooter:
    4x5 Format
    Tot op heden liet ik de fp4+ uit de USA komen.
    Die doosjes van 100 stuks voor omgerekend 61 euro is wel degelijk interessant. Met 1 doos ben je al uit de transport kosten.
    Echter ik weet niet wat of de douane op dit moment uithaalt mbt scannen van containers. Ik heb hier een doosje fuji across 4x5 uit japan waar ik hele rare vegen op zie omgeacht de ontwikkelaar die ik gebruik.

12. Willie Jan

Willie Jan Member

Shooter:
    4x5 Format
    Verzending voor 4 doosjes vanuit engeland is 12 pond (=16 euro).

Voordeel nu is dat de euro ook tov het pond in waarde is toegenomen.

13. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    Ik verwacht niet dat de nederlandse douane de containers gaat scannen. Ze zouden met het scannen aan een gewone werkdag niet genoeg hebben. Jij laat dus Fuji neopan 100 (4x5") uit japan komen, zo blijkt. Dat is dus niet de quickload, maar reguliere vlakfilm met strepen er op. Ik wist niet eens dat een reguliere versie te verkrijgen was. Ik zou hem ook wel eens willen proberen. Maar dan natuurlijk zonder japanse barcode!

Jed

14. Sponsored Ad
  15. argus

argus Member

Shooter:
    Multi Format
    Bij transport binnen de EU wordt er volgens mij niet gescand, behalve om illegalen op te sporen maar die kunnen zich moeilijk in een doosje vlakfilms wegstoppen.
    Als je bestelt in UK, lijkt me bovenstaande scan ook nutteloos want illegalen steken liever de plas over in omgekeerde richting ;-)

16 verzending vanuit de UK is interessant. Foto Mayr rekende mij altijd 10 Euro verzending aan. Op een bestelling van 1 doos heb je dus nog steeds voordeel.

nota voor mezelf: vanuit België naar Nederland versturen kost slechts 7 Euro tot 10 kilogram. Jullie horen er misschien nog van.

G

16. Mudar

Mudar Member

Shooter:
    Multi Format
    Fotoklein Rotterdam 21,20 euro incl. BTW (Was voor HP5+ maar neem aan dat FP4+ dezelfde prijs heeft!)

17. Marco B

Marco B Member

Shooter:
    Multi Format
    Ik denk dat het qua midden- en grootformaat zo onderhand bij het volgende lijstje van leveranciers in Nederland wel ophoudt:

* Calumet in Amsterdam (Lijkt veruit het grootste assortiment te hebben, met wel 90 soorten films op de site, zelfs relatief exotisch 5x7 en 8x10, ben eerlijk gezegd verbaasd over het aanbod, wist niet dat ze daar nog zoveel hadden, en een fatsoenlijke webshop):
    http://www.calumetphoto.com/Film+Darkroom/Film/Black+White+Films/?page=1
    * Fotohuis Rovo (Goede webshop, helaas geen Ilford spullen, maar wel veel andere zaken, heb ik goede ervaring mee):
    http://www.fotohuisrovo.nl/
    * Foto Nivo Schweitzer in Amsterdam (Geen webshop, dom-dom-dom, gezien het feit dat ze recent de site gerestyled hebben, niet meer van deze tijd, helaas geen doka spullen en film op de website, maar ze hebben het wel in de zaak!):
    http://www.nivo-schweitzer.nl/index1.html
    * Eyes on media in Amsterdam (ik zie dat ze een gerestylde site met webshop hebben, ook film en 4x5, maar volgens mij alleen kleur en geen Ilford):
    http://www.eyesonmedia.nl/webshop.html
    * Foto Konijnenberg in Den Ham (Lijkt geen 4x5 te hebben, of heb ik dat verkeerd?):
    http://www.fotokonijnenberg.nl
    * Kleurgamma Mauritskade in Amsterdam (Ook weer geen webshop..., en het wordt steeds minder wat ze hebben liggen, maar zo nu en dan pik ik er nog wat op voor 4x5, denk niet dat ze het nog lang in de zaak houden):
    http://www.kleurgamma.com/
    * Kamera Express (Goede webshop, heb ik ook ervaring mee, helaas geen 4x5 film, wel 120 en kleinbeeld):
    http://www.kamera-express.nl

* En voor alle andere zaken, zoals groot en middenformaatcamera's e.d. en een eindeloze voorraad tweedehands spul, natuurlijk Abro in Zaandam:
    http://www.fotoabro.nl/

Als anderen nog aanvullingen hebben, zoals die zaak in Rotterdam die iemand noemde, dan is dat natuurlijk altijd interessant.

Het zal wel niet meer zolang duren, of we kunnen nog maar op 1 plek terecht :rolleyes:. Hopelijk blijft er in ieder geval een goede webshop zoals Calumet, Rovo of Konijnenberg over die nog 4x5 levert... :sad:

18. Willie Jan

Willie Jan Member

Shooter:
    4x5 Format
    kamera express en konijneberg zijn de prijzen steeds verder aan het opkrikken...

Als je bij calument op NL klikt, verdwijnt het meerendeel van het sheet aanbod...
    (ilford is niet meer te vinden)

foto Klein heeft helaas geen webshop en tot op heden heb ik nog geen reaktie van de mail, maar als het inderdaad 21,20 is, dan is het zeker interessant Jeroen!

19. Willie Jan

Willie Jan Member

Shooter:
    4x5 Format
    http://www.unicircuits.com/shop/product_info.php?products_id=29

64 euro voor 3 pakjes van ieder 20 vel.
    verzendkosten small packet airmail 6,16 euro
    (als je ze selecteert en checkout aanvinkt dan zie je de verzendkosten.)

20. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format

21. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    Jed,
    Deze zaak heeft ook een NL-site. Link hier: http://www.calumetphoto.nl
    Normaliter wordt je automatisch naar de NL site doorgelinkt als je de Amerikaanse bezoekt.

22. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    G,
    Je maakt ons nu wel erg nieuwsgierig...!

23. Marco B

Marco B Member

Shooter:
    Multi Format
    Ja, je hebt gelijk, had beter moeten opletten. Maar omdat ik voor mijn werk jarenlang in het engels heb moeten communiceren, valt mij het verschil soms domweg niet meer op... hoe stom dat ook mag klinken. :tongue:
    Desondanks nog steeds een van de wat grotere assortimenten... voor nederlandse begrippen dan.

24. Marco B

Marco B Member

Shooter:
    Multi Format
    Interessant, maar zou toch wel eens willen weten waar je dat op baseert? Kan me toch niet voorstellen, dan dat de verkoop van grootformaat camera's toch ook een behoorlijke klap heeft gekregen, en voor zover nog voor b.v. studiodoeleinden gebruikt, toch ook steeds meer digitaal via MF digi-achterwanden e.d., dus een echte stijging in filmverkoop voor LF lijkt mij niet echt waarschijnlijk.
    Met 21MP in die nieuwste Canon, zit je al akelig dicht bij MF en een al behoorlijke LF scan (1200 dpi), neemt niet weg dat verstellingen natuurlijk nog steeds handig zijn.

25. argus

argus Member

Shooter:
    Multi Format
    Ik mag niet alleen matglas verkopen hé... enige voorwaarde is dat ik een interessante prijs moet kunnen aanbieden, anders heeft het geen zin, maar dat snappen jullie wel.

Wie buiten de EU bestelt, moet er wél mee rekening houden dat je invoerrechten moet betalen (douane). Soms glipt er iets door, soms ook niet.

G

26. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    De site met de 90 vermeldingen is een US site van Calumet. De nederlandse site van Calumet heeft een beperkter aanbod. De verscheidenheid op de US site is dus groter. Dat betekent dat als je wat verder kijkt, ook meer keus hebt. En dat is een belangrijk gegeven. Met de hulp van internet is de keus groot geworden. Vroeger mag je dan wel een fotozaak om de hoek hebben gehad, maar de keus was klein.

Jed