Adox Agfa?

Discussion in 'Zwartwit: Film, Papier, Chemie' started by n_mercenier, Dec 18, 2007.

1. n_mercenier

n_mercenier Member

Shooter:
    35mm
    Dag allemaal,

heb op de volgende website info gevonden om adox-films te bestellen:
    http://www.efke.nl/bestel.html
    IK heb me ook laten vertellen dat Adox productiemateriaal heeft gekocht van Agfa, teneinde de oude agfaprodukten aan te maken, zoals un bariet papier en apx-film.

Nu, mijn vraag is: zijn deze adox-films al de alternatieve versies van de agfa apx films?

Groeten,
    Nicolas

2. clogz

clogz Subscriber

Shooter:
    Multi Format
    Fotoimpex te Berlijn verkoopt deze zelfde films en worden volgens hen in Engeland (de CHS) en door Efke (CHM) gemaakt. Er zijn echter wle plannen om de oude Agfa films nieuw leven in te blazen onder het Adox merk. Vooraleerst wil Fotoimpex zich gaan bezighouden met de productie van Agfa papier.

Groet
    Hans

3. FotoGys

FotoGys Member

Shooter:
    Medium Format
    Adox gaat papier maken volgens Agfa receptuur

Ja lezers jullie berichten zijn inderdaad waar.
    FotoImpex heeft agfa productiemachines gekocht en agfa chemici in dienst genomen om onder de naam Adox papier te vervaardigen op basis van de Agfa emulsies MCP en MCC (bariet). Op dit moment zou het testen van PE papier al kunnen zijn afgerond en dit papier dus leverbaar zijn. Ook lopen nu testrondes bij eindgebruikers voor de bariet variant. Ik neem hieraan deel en kan melden dat ze er in gaan slagen om een zeer goed produkt neer te zetten dat zeker niet onder doet voor Agfa.

Ik kan jullie dan ook aanraden de leverbaarheid in de gaten te houden, vooropgesteld dat je met agfa-achtig papier wilt gaan werken.

Guus

4. AgX

AgX Member

Shooter:
    Multi Format
    Vergeten jullie niet dat er twéé Adox merken zijn: een Canadees en een Duits.

(Of liever, twéé bedriven die ieder dezelfde merk in bescherming hebben.)

5. argus

argus Member

Shooter:
    Multi Format
    Als ik het niet mis heb, is ons aller Marc Leest één van de mensen die het nieuwe Adox/Agfa papier reeds konden testen.

Ik ben zeer benieuwd, want diversifiëring is een zegen voor ons.

G

6. Robbedoes

Robbedoes Member

Shooter:
    Multi Format
  7. atmoshpere

atmoshpere Member

Shooter:
    Multi Format
    nee, de alternatieve versies van de Agfa APX komen waarschijnlijk deze zomer.

de Adox CHS films worden volgens het orginele Adox recept uit 1952 door Efke gemaakt.

de emulsie van de Adox CHM films wordt door Ilford gemaakt en is identiek aan FP4 en HP5.

Agfa fotopapier onder de naam van Adox komt zeker.

8. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    Ik heb het MCC in Adox jas getest. Het zou in juni op de markt komen. Maar er is wat onduidelijkheid over dit tijdstip. Zie de Adox site op APUG.

Jed

9. Robbedoes

Robbedoes Member

Shooter:
    Multi Format
    Jed kun je wat over je bevindingen vertellen?

Groet, Rbb

10. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    De vorige kroegmeeting had ik een testvergroting bij me, dat is de beste manier om de beeldkwaliteit te beoordelen. Het wit is wat witter dan van het opude MCC111; de contrastoverdracht ziet er goed uit.
    Nu blijkt dat het tijdstip van verkoop niet juni maar eind 2008 is geworden. Het komt dus wat later in de verkoop.

Jed