agfa d102 densitometer

Discussion in 'Donkere kamer' started by klaas12, Nov 25, 2007.

1. klaas12

klaas12 Member

Shooter:
    35mm
    dag,

Natuurlijk heb je geen densitometer nodig om goede fotos te maken. Maar omdat ik behalve van fotograferen ook van apparatuur en meten houdt, heb ik een poos geleden, tweede hands een AGFA d102 densitometer aangeschaft voor mijn z/w proces . ""Natuurlijk"", zonder handleiding en ongetwijfeld lang geleden ooit gecalibreerd (of misschien nooit). Door een drukke baan was ik er tot nu niet toe gekomen om te proberen het ding te gebruiken.

Uit de meetkop en een bedienigsknopje op het paneeltje meen ik te kunnen afleiden dat deze d102 geschikt is voor doorzicht en opzicht meten. Er is ook een interne calibratiestand. Maar hoe de procedure is weet ik niet en het zou mijn vertrouwen in het apparaat goed doen als ik ook een externe calibratei zou kunnen doen.
    Kan iemand mij vertellen over ervaring met en gebruik van dit apparaat?
    groet
    Klaas

2. Fotohuis

Fotohuis Restricted Access

Shooter:
    Medium Format
    Je zou natuurlijk kunnen beginnen een goede calibratie standaard in doorzicht te kopen.
    Mocht de densitometer niets zijn dan kun je nog altijd een echte kopen :D

Last edited by a moderator: May 27, 2008
  3. Merlin

Merlin Member

Shooter:
    4x5 Format
    Ik heb zelf de D103 gehad en ik vond het een heel betrouwbaar en stevig apparaat. Door een schakelaar om te zetten kan je wisselen tussen opzicht en doorzicht. Volgens mij kan je dat zien doordat bij de meting een licht gaat branden in het meetapparaat (= opzicht). Als je hem wil calibreren, dan zal je dat moeten doen op een bijgeleverde calibratieset, met donkere en lichte toon. Als je die niet hebt, is dat niet mogelijk. Waarschijnlijk zijn de afwijkingen niet zo groot, maar jammer is het dan wel. Je kunt wellicht je resultaten vergelijken met iemand die ook een densitometer heeft, of je kunt een calibratieset lenen? (Je mag bij me langskomen, maar omdat je niet hebt laten weten waar je woont, kan dat wel ver zijn...)

Als je met serieuze informatie komt, kan ik je serieus nemen. Dan wil ik graag overwegen om mijn uitgaven bij jou te doen. Maar ik zie alleen maar spam/reclame van jouw hand. Daarom ga ik juist niet naar jou. Spammen maakt meer kapot dan je lief is...
    (Of moet ik zeggen 'jullie', omdat je het ook steeds over 'ons' en 'wij' hebt in jouw posts?)

4. klaas12

klaas12 Member

Shooter:
    35mm
    Ik woon ten noorden van Groningen. Misschien woont er iemand wel bij me in de in de buurt met een calibratie faciliteit voor de d102?

groet
    klaas

5. Fotohuis

Fotohuis Restricted Access

Shooter:
    Medium Format
    Gewoon opsturen naar RoVo (in het Zuiden), nml. Ravenstein en dan meet ik hem wel even voor je na.
    Wijkt het ding af dan heb je pech want het calibreren van een d102 vereist meer dan normale electronische vakkennis met al de analoge operationele versterkers en een tig-tal potentiometers om het ding misschien ooit weer linear te krijgen.

Alternatief: Een gebruikte op e-bay/marktplaats en hopen dat dit dan beter is (... Mod)

De koffie staat klaar, zullen we maar zeggen.

Groetjes,

Robert

6. fred

fred Member

Shooter:
    Multi Format

Langgeleden Geert: hoe is het met je bedrijfje en metde fotografie??

7. klaas12

klaas12 Member

Shooter:
    35mm
    Kunnen we weer terug naar het onderwerp: ""mijn d102""?

Is er iemand die een gebruiksaanwijzing beschikbaar heeft van deze densitometer? AAn de hand daarvan kan ik mogelijk zelf inhoudelijk beoordelen wat de vriendelijke aanbiedingen voor hulp inhouden (dank daarvoor overigens).
    met groet
    Klaas

8. Merlin

Merlin Member

Shooter:
    4x5 Format
    Last edited by a moderator: Nov 28, 2007
  9. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    Hopelijk onderneemt de moderator de nodige aktie.

Bij deze ... (Mod)

10. klaas12

klaas12 Member

Shooter:
    35mm
    Merlin, dank voor je hulp. Ik zal er eens mee experimeteren en mischien kom ik nog bij jullie terug voor hulp. HKA: Excuus geheel aanvaard
    groet
    klaas12

11. FotoGys

FotoGys Member

Shooter:
    Medium Format
    handleiding d102

Hallo Klaas12,

ik heb sinds een maand of 6 ook een d102, geen papieren en calibratiemateriaal erbij natuurlijk, maar heb de calibratie ter hand genomen op Stouffer stepwedges. Dit is dan niet helemaal absoluut, maar wel mijn werkend kader geworden. De resultaten heb ik nog vergeleken met die van een collega apuger en mijn conclusie is dat het allemaal erg binnen de marges valt. Prima meter, robuust en daarmee ook iets log in de bediening.

Ik heb een afschrift van de "Bedienungsanleitung" gevonden op het net (http://www.lindenhayn.com/agfad102.anualgerman.jpg). In de bijlage een afschrift van een handleiding

Groet,

Guus

Attached Files:

Last edited by a moderator: May 23, 2008
  12. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    Iedere densitometer moet gecalibreerd en gebruikt worden aan de hand van een handleiding. ( dat geldt voor zovele apparatuur). Maar voor een densitometer geldt dat in hoge mate. Ik heb veel mis zien gaan op dat gebied. En dat was beslist niet alleen bij 'amateurs'. Je moet beslist de handleiding opsporen voor je aan de slag gaat. Ik heb die vraag hier op APUG meer gezien. Ik zou een oproep voor een handleiding dan ook op de engelstalige kant posten. Het nameten door Fotohuis of wie dan ook heeft geen enkele zin. De calibratie moet je zelf ter plekke doorvoeren en vervolgens je metingen uitvoeren.

Jed

13. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    Er zijn intelligente systemen die je voordat je metingen wilt gaan maken opnieuw moet "nullen" op b+f. In zo'n geval is een goede calibratie verzekerd. Daarnaast is het verstandig met het verstrijken van de tijd regelmatig testmetingen uit te voeren met bekende gegevens. Indien die ernaast zitten moet er opnieuw een basis calibratie plaatsvinden.
    Vooral niet gooien of smijten met dat ding en eigenlijk ook zo min mogelijk van zijn plek laten komen.
    Voor ons doen is dat dan meer dan goed genoeg.

14. argentic

argentic Subscriber

Shooter:
    4x5 Format
    Als je wat zoekt loop je soms tegen emaille calibratie standaarden aan uit de grafische industrie. Waarom emaille? Omdat het amper of niet verkleurt, i.t.t. geverfde of plastic materialen. Ze bestaan meestal uit een zwarte en een witte vlek, soms met een middelgrijze of gekleurde ernaast. Die dingen hebben officieel een verloopdatum. Die van mij is al tien jaar verlopen, maar uit ijking aan een recente blijkt dat er niks mis mee is.

Als tussenoplossing zou je twee stukken zwart en wit geëmailleerd metaal (oude wasmachine van de schroothoop?) kunnen ijken bij iemand met een echte calibratie standaard. Enige afwijking van de standaard is niet erg zolang hij maar regelmatig is en als je maar weet hoeveel.

15. FotoGys

FotoGys Member

Shooter:
    Medium Format
    Fotovrienden,

blijkbaar is mijn post niet gelezen, ik heb op 23-05-2008 al gereplyed waar de handleiding te downloaden is, dus Klaas12, je hoeft niet meer op zoek te gaan.

Alleen had ik een typefout in het adres staan, vandaar hier nog een keer http://www.lindenhayn.com/agfad102manualgerman.jpg

groet,

Guus