Agfa foto failliet?

Discussion in 'Zwartwit: Film, Papier, Chemie' started by argus, May 27, 2005.

1. argus

argus Member

Shooter:
    Multi Format
  2. Marc Leest

Marc Leest Member

Shooter:
    Multi Format
    De Duitse forums melden het ook. Ik vrees dat was het. :sad:

3. Huib

Huib Member

Shooter:
    Plastic Cameras
    zou mij niks verbazen als dit een opzetje is om snel personeel te lozen, agfa is overgenomen door investeerders en die stappen niet in zo'n deal als het er niet goed uitziet, omzet neemt af dus moeten de uitgaven daaraan worden aangepast. Lijkt alsof ze een beetje ilford aan het nadoen zijn.

4. argus

argus Member

Shooter:
    Multi Format
    Hehe, eerst medelijden opwekken, doorstarten en de klanten in een euforie brengen?

G

5. Fotohuis

Fotohuis Restricted Access

Shooter:
    Medium Format
    Het drama is langzamerhand compleet. Agfa Photo is deze maand niet in staat de salarissen van het personeel te betalen en het crediet is door de banken ingetrokken.

Verdere informatie is beschikbaar op deze website: http://www.handelsblatt.com/pshb/fn/relhbi/sfn/buildhbi/cn/GoArt!200012,200038,904307/index.html

Robert

6. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    AGFA pleite?

In het Handelsblatt staat in een bericht hierover meer..
    http://www.handelsblatt.com/pshb/fn/relhbi/sfn/buildhbi/cn/GoArt!200012,200038,904307/index.html

Overigens dienen zich hier weer nieuwe kansen aan voor andere overlevenden zoals o.a. Ilford. Wellicht dat Agfa dezelfde constructie gaat toepassen als Ilford gedaan heeft om de organisatie weer op lijn te brengen en winstgevend te krijgen.

7. pythagoras

pythagoras Member

Shooter:
    35mm
    Ik heb zojuist nog wat agfa bariet kunnen bemachtigen. Moest er wel 6 weken op wachten wegens onduidelijke problemen (het ging over geld...). Dat ze failliet zijn verklaart het wellicht

8. argentic

argentic Subscriber

Shooter:
    4x5 Format
    Nou, het zou me ook niks verbazen als dit gewoon het einde was. Want wat doe je als je een verlieslijdende tak van je goedlopende bedrijf af wilt stoten? Personeel gewoon ontslaan kost teveel geld door sociale afvloeiingsregelingen. En de schuldeisers wil je eigenlijk ook niet betalen. Nou, dan maak je er toch gewoon een onafhankelijk bedrijf van wat een "doorstart" maakt.

Vervolgens dump je de voorraden voor prijzen waaruit je geen winst meer kunt halen. (Dat is precies wat Agfaphoto de laatste tijd gedaan heeft.) Als de voorraad op is wordt het personeel aan de kant gezet door het bedrijf failliet te verklaren. Niks sociale afvloeiingsregelingen. En daarna wordt de zaak ontmanteld om in onderdelen verkocht te worden. Zodra ook dat geld op is hebben de schuldeisers het nakijken. Want de echte AGFA is immers niet meer verantwoordelijk. Opgeruimd staat netjes, en het heeft je in verhouding niks gekost. Een doodnormale sterfhuisconstructie.

Natuurlijk zeiden de "investoren" aanvankelijk dat ze het bedrijf gezond wilden maken. Maar waarschijnlijk was het faillissement de echte doelstelling. Vervolgens mag de belastingbetaler opdraaien voor de kosten van het ontslagen personeel.

Maar misschien ben ik wel veel te cynisch.

Last edited by a moderator: May 28, 2005
  9. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    Jan met de "pet" is weer de klos

Had vanmorgen met een paar mensen die aardig tot zeer goed ingevoerd zijn in de fotografiebranche hierover een gesprek en dat mondde uit in éénzelfde sombere gedachte. Fair Play is hier ver te zoeken. Arme medewerkers en hun families. Voor hen vind ik deze situatie nog het ergst.

10. PieterB

PieterB Member

Shooter:
    35mm
    Ja laten we in de eerste plaats aan de werknemers denken - wij hebben genoeg alternatieven. (maar mijn film nr 1 was wel apx 100...)
    Over het algemeen zal de situatie er in het westen niet beter op het worden hoor, als we de grafieken doortrekken zitten we nu juist over de top.... China (en ook India) wordt nu een van de grote jongens...

ZDNet steekt het volledig op digitaal: zie http://www.zdnet.be/news.cfm?id=46000

11. Marc Leest

Marc Leest Member

Shooter:
    Multi Format
    Ja, met Lucky film :D. Avanceerde niet in mijn filmlader. Zal wel Efke 100 of FP4 worden in Calbe R09.

12. el_froggy

el_froggy Member

Shooter:
    35mm
    Vinnet Rot, voor ons en voor de werknemers
    maar ik denk dat Zdnet wel een punt heeft betreffende de oorzaak.
    maar jah, tzal x-tol worden zeker
    was best tevreden over rodinal...

13. bariet58

bariet58 Member

Shooter:
    4x5 Format
    Het is natuurlijk vervelend dat Agfa wellicht op klappen staat. Ik vindt het daaren-
    tegen goed dat Ilford nog steeds bestaat. Veder zou ik niet echt treuren want er zijn bijv. nog steeds goede papier en films leveranciers over. Vanuit mijn positie gerede-
    neerd moet ik het prima vinden, er komt dan ook weer meer markt deze kant op, denk ik.

René de Caluwé

14. Sponsored Ad
  15. Annemarieke

Annemarieke Member

Shooter:
    Medium Format
    Maar een écht alternatief voor een van mijn favorieten, Agfa Scala, is er helaas niet.

Anne Marieke

16. argentic

argentic Subscriber

Shooter:
    4x5 Format
    MACO had toch een zwartwit diafilm ?

17. Fotohuis

Shooter:
    Medium Format
    De zaken bij Agfa Photo staan er niet best voor. Dit zou wel eens op een echt drama kunnen gaan uitlopen.

Omdat wij geen Agfa producten voeren is de schade minimaal. Mogelijk wordt de Copex levering onderbroken (SPUR) maar daarvoor is de Imagelink microfilm van Kodak (ook als kit - SPUR) gewoon leverbaar.

Voor de Scala hebben wij op 135-36 confectionering de Fomapan R100 diafilm op voorraad leverbaar, incl. de diakit die overigens ook op de Agfa Scala werkt.

Ik vrees dat een aantal OEM leveranciers behoorlijke klappen gaan krijgen, Tura, die zelf al in surseance van betaling was gegaan, Tetenal zal e.e.a. in de papierhoek gaan merken.
    Daarnaast een aantal winkelketens die Agfa kleurenfilm in hun doosjes stopten.

We wachten even af wat gaat komen......

Groetjes,

Robert

18. bariet58

bariet58 Member

Shooter:
    4x5 Format
    En dan, dan is er Kentmere............, veel voor weing !

René de Caluwé

19. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    Ja, ja de aasgieren zitten weer op het vinkentouw. Ik denk dat het nog allemaal mee gaat vallen. Als de berichten juist zijn is dit, naar voorbeeld van Ilford, een herstructurerings move om daarna weer uit de as te herrijzen. Dat laatste hopen we van harte al was het alleen maar voor de employees die nu in zak en as zitten over wat er met hen gaat gebeuren.

20. bariet58

bariet58 Member

Shooter:
    4x5 Format
    U bedoeld dat ik een aasgier ben ?? Stel dat U door dit soort omstandighe-
    den meer mogelijkheden krijgt, zegt U dan ook uit medelijden ik stop er ook maar mee ? Dat gelooft U toch zeker zelf niet ? Ik vindt het niet erg vriendelijk dat U het woord " aasgier" in de mond neemt.

René de Caluwé

21. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    Ik zou er niet mee stoppen maar openlijk verklaren dat je er niet mee zit, voorbijgaand aan het leed van deze 1900 personeelsleden, is toch net even iets anders...

22. Fotohuis

Shooter:
    Medium Format
    In een sterk teruglopende global markt is er geen plaats meer voor 4 wereldspelers. Agfa heeft een aantal jaren geleden de boot al eigenlijk gemist en wordt daar nu keihard op afgerekend. Het digitale scanner en digicamera verhaal is voor Agfa niets geworden, de minilabs leggen het af tegen Fuji (Frontier), de dia en kleurennegatief films lopen achter bij de concurrentie en met producten als Rodinal en Scala kun je geen geld (meer) verdienen.

Met een beetje efficiency kun je de hele wereldmarkt voorzien van Rodinal met 3 werknemers, maar wat moeten de overige 1997 werknemers dan gaan doen?

Zoals ik al een jaartje geleden heb voorspeld: Er gaan rake klappen vallen in de analoge fotoindustrie en dit is er dus ééntje van. Uitermate triest voor de medewerkers van Agfa Photo. Agfa Photo zal zwaar moeten saneren of verdwijnt misschien zelfs wel. Er zal daarom automatisch meer lucht komen voor de overige fabrikanten om de resterende markt (hopelijk) te kunnen blijven bedienen.

23. bariet58

bariet58 Member

Shooter:
    4x5 Format
    Kijk Harry, ik vindt het uiteraard erg voor de mensen die op straat komen te staan. Toen ik mijn grootste opdrachtgevers kwijt raakte, kon ik ook ner-
    gens op terugvallen, en ik stortte ieder jaar geld in de ruif, en ik mag ook niet mee eten, kijk dat is erg. En dan kan je roepen maar je bent onderne-
    mer, gelijk heb je, maar ik hield ook een leger werklozen aan het eten. Al-
    leen nu sta ik er ook alleen voor, en dan zeg ik, wellicht gaat het de overige aanbieders dan wel iets beter. Maar nogmaals, ik en ook Robert Vonk moeten erg knokken ieder maand weer om te zien of we het redden.

René de Caluwé

P.S. Ik denk dat het nu geen tijd is voor valse sentimenten, als wij het niet
    oppakken dan doen andere het wel, zo simpel zie ik het. ( noemt men dat
    wellicht ondernemersgeest ?)

24. argus

argus Member

Shooter:
    Multi Format
    En gelijk heb je!

G

25. argentic

argentic Subscriber

Shooter:
    4x5 Format
    Laten we dat gekissebis over René en Robert nou eens varen. Beiden proberen hun hoofd boven water te houden in een sterk krimpende markt. Ik ben al lang blij dat er enkele van deze idealistische ondernemers zijn. Want tot nu toe worden ze er beiden niet rijk van.

Natuurlijk is het een ramp voor de werknemers van Agfa. Maar iedereen kon het mijlenver aan zien komen. Agfa heeft al jaren geleden deze markt gemist zoals Robert zei. Ze hebben gerentenierd op vergane glorie. En ze deden geen moeite meer om te investeren in klanten of in onderzoek. Wie ooit met de helpdesk van Agfa te maken heeft gehad, weet waar ik over spreek. En het voortijdig sluieren van MCC papier hebben ze nooit opgelost. Nu de markt echt kleiner wordt verwondert het mij niet dat Agfa als eerste echt in het stof bijt. Wel betreur ik een aantal van hun produkten.

Ik vrees dat Forte de tweede wordt. Want die respecteren zelfs hun eigen tussenhandel niet. Ze leveren niet, of het tegendeel van er besteld is. Is dat een Hongaarse oostblokmentaliteit? Volgens mij is het gewoon miserabel ondernemerschap. Want als je importeur of tussenhandel niet kan leveren gaat de klant elders kijken.

Ook Ilford is de detailhandel aan het frustreren met belachelijke levertijden. En als er geen HP5 in de schappen ligt, wat doe je dan als consument? Dan neem je wat er wel is. Fuji bijvoorbeeld. Want de Japanners timmeren niet aan de weg, maar die film blijkt wél altijd op voorraad. En voor de kwaliteit van de Neopans/Acros hoef je het niet te laten. Of je gaat eens online rondkijken bij RoVo, FotoImpex, Efke, Foma, Maco, Kentmere enz. enz.

Ik weet nog hoe ik vroeger alleen franse wijn dronk. Toen heeft Frankrijk zijn kernproeven hervat, en ben ik tijdelijk gestopt met hun produkten kopen. Daarna ben ik nooit meer helemaal terug gegaan. Want Italiaanse, Spaanse of Marokkaanse wijnen bleken mij ook prima te smaken. Alleen mijn franse vrouw heb ik niet ingeruild :wink:

26. Huib

Huib Member

Shooter:
    Plastic Cameras