Ajuto: TX400 intesten op 1600 ISO

Discussion in 'Zwartwit: Film, Papier, Chemie' started by SoulSurround, Jul 12, 2006.

  1. SoulSurround

    SoulSurround Member

    Messages:
    888
    Joined:
    Jan 25, 2005
    Shooter:
    Plastic Cameras
    Heren,

    Zou u mij kunnen "ontklutsen". Ik ben van plan wat opnamen te gaan maken op gepushte tri-x (Kodak 400TX). Hoe test ik deze film het beste in? Ik kan dus in ieder geval niet de ISO waarde veranderen maar alleen de ontwikkeltijd. Werkt dat inderdaad zo? Oftewel ervoor zorgen dat zone VIII de densiteit heeft van zone VIII en de rest op zijn beloop laten (verlies in de schaduwen)?

    Alvast bedankt!
    Jeroen
     
  2. Marc Leest

    Marc Leest Member

    Messages:
    1,267
    Joined:
    Oct 23, 2003
    Location:
    Hasselt, Bel
    Shooter:
    Multi Format
    Ik ben niet zeker of ik je vraag helemaal begrijp. Als je zone VIII op VIII wilt laten vallen en de schaduwen laten dichtlopen dien je normaal te ontwikkelen en deftig onder te belichten.
    Als je je ontwikkeltijd alleen maar verlengt zullen de zones 'expanderen' maw. je krijgt alleen maar moeilijk afdrukbare negatieven die alleen zin hebben op een gradatie 1 tot 0 en dan nog. Je moet welwat compenseren met de belichting: nl 2 stops onderbelichten en bv. ontwikkelen met microphen (+15% tov de tijd voor 400iso), , korrelig maar waarschijnlijk nog goed afdrukbaar.

    M.
     
    Last edited by a moderator: Jul 12, 2006
  3. Huub S

    Huub S Member

    Messages:
    194
    Joined:
    Dec 10, 2004
    Shooter:
    ULarge Format
    Volgens mij werkt dat bij pushen niet zo, tenminste als ik je vraag goed begrijp. In principe heeft elke film-ontwikkelaar combinatie een bepaalde gevoeligheid, die mede afhankelijk is van je persoonlijke manier van werken. Wat je feitelijk met twee stops pushen aan het doen bent, is bij benadering een N+2 ontwikkeling uit te voeren, waarbij je het met name om de gevoeligheidswinst te doen is. Met andere woorden: van zone VI maak je zone VIII. Om dan vervolgens nog met een variant van het zonesysteem je contrast te willen beheersen, komt me merkwaardig voor. Wanneer je een normaal onderwerpcontrast hebt, zorgt die N+2 er voor dat je een zeer hard negatief hebt. Dat zou je kunnen beheersen door korter te ontwikkelen, maar dan daalt je gevoeligheid weer, en dat was nu juist niet de bedoeling.
    Wanneer je Tri-X naar 1600 iso wilt pushen en toch een normaal onderwerpscontrast wilt houden, moet je op zoek naar een ontwikkelaar die dat bereikt. Wellicht lukt dat met een tweebadsontwikkelaar als diafine, of misschien heeft RoVo een goed voorstel, maar met XTOL en D76 zul je er waarschijnlijk niet komen.

    Huub
     
  4. Paul Jenner

    Paul Jenner Member

    Messages:
    103
    Joined:
    May 19, 2005
    Shooter:
    Multi Format
    Jeroen,

    ik weet ook niet of ik je vraag nu goed begrijp, maar ...

    als je TX twee stops wilt pushen,
    dan zet je de ASA draaier van je camera op 1600,
    en gaat opnames maken.

    Je dient nu de ontwikkeling aan te passen, dat wil zeggen, de ontwikkeltijd verlengen.

    Midden grijs in de opname zal nu wederom ongeveer als middengrijs uit de ontwikkelaar rollen. Maar je gaat wel verliezen in de schaduwdetaillering natuurlijk.

    Bedoel je dat ?


    Paul.
     
  5. fred

    fred Member

    Messages:
    1,471
    Joined:
    Sep 8, 2002
    Location:
    Belgium
    Shooter:
    Multi Format
    Jeroen,

    Wil je?
    1) meer korrel?
    2) meer mogelijkheden voor "available light" fotografie?
    3) opnames maken van te weinig contrastrijke onderwerpen?

    Lees eens in het boek van A. Adams The Negative hoofstuk 4, The Zone System (grafiek op pagina 72)

    "Geval" 1 en 2 kan je ook een 3200 iso gebruiken (eventueel belichten op 1000 of 1600)
    "Geval" 2 kan je een monopod overwegen en een lichtsterkere lens.
    "Geval" 3: boeiend studie onderwerp... :smile:

    mvrgr
    Fred
     
  6. SoulSurround

    SoulSurround Member

    Messages:
    888
    Joined:
    Jan 25, 2005
    Shooter:
    Plastic Cameras
    Sorry voor de onduidelijkheid... hierbij wat licht:

    Sorry voor mijn onduidelijke relaas. Ik wil meer korrel en contrast in de afdruk krijgen. Omdat ik TRI-X al gebruik wil ik graag met deze film blijven werken, maar dan in gepushte vorm (2 stops idd... of eigenlijk bijna 3 als ik naar mijn feitelijke filmgevoeligheid kijk in 1+1 D76). De schaduwen mogen wel dichtlopen en deze negatieven wil ik in HC-110 gaan onderdompelen.

    Dus wat ik eigenlijk wil weten is hoe ik deze film bij redelijk "N" licht ("overvloedig" diffuus daglicht) moet intesten (oftewel, ik gebruik het niet om een moeilijke situatie met weinig licht te beheersen, maar puur om een "rough look" te krijgen).

    Als ik weer terug ben van vakantie zal ik "the negative" er eens op naslaan!
     
  7. fred

    fred Member

    Messages:
    1,471
    Joined:
    Sep 8, 2002
    Location:
    Belgium
    Shooter:
    Multi Format
    Voor méér korrel... denk aan Rodinal!
    Gewoon wat proeffilmpjes schieten!
     
  8. SoulSurround

    SoulSurround Member

    Messages:
    888
    Joined:
    Jan 25, 2005
    Shooter:
    Plastic Cameras
    Rodinal, daar heb ik ook nog een 125ml flesje van staan geloof ik. Wat bedoel je precies met 'proeffilmpjes schieten'? Gewoon op 1600 iso volschieten en dan ontwikkelen, vervolgens afdrukken op gradatie 2 en dan de ontwikkeling eventueel bijstellen... of densiteiten meten?

    Alvast bedankt Fred,
    Jeroen
     
  9. fred

    fred Member

    Messages:
    1,471
    Joined:
    Sep 8, 2002
    Location:
    Belgium
    Shooter:
    Multi Format
    http://www.apug.org/forums/showthread.php?t=26378&page=2&pp=10&highlight=tri-x+1600+iso+rodinal

    Denk aan Rodinal 1+25 en aan méér agiteren.
    De korrel zal ook méér uitgesproken zijn bij (bewust, op voorhand, geplande) deelvergrotingen...
    En als je op zoek gaat naar meer contrast: ook lenzen spelen hun rol.
    Afdrukken in de doka bij hogere gradaties verhoogt ook de korrel.
    En waarom niet eens proberen je film te ontwikkelen in je papierontwikkelaar?

    En niet te versmaden en niet te vergeten: korrel druk je ook best af met een condensor vergroter!!

    In Creative Black and White van Les Mclean is op pagina 10 tot 27 een Basic Film Test besproken zonder gebruik te maken van densitometer.

    En ook gewoon een Ilford delta 3200 gebruiken...Heb je ook korrel en kontrast...
    Voorbeeld op pagina 26 in Creative... Delta belicht bij 6400 iso (-1 stop) en ontwikkeld in 1+9 Rodinal bij 24°c en 12' (+ 1 stop 1/2) en afgdrukt op filter 5...

    mvrgr
    Fred
     
  10. SoulSurround

    SoulSurround Member

    Messages:
    888
    Joined:
    Jan 25, 2005
    Shooter:
    Plastic Cameras
    ... thanks, again!
     
  11. johangst

    johangst Member

    Messages:
    4
    Joined:
    Jul 11, 2005
    Shooter:
    Medium Format
    tri-x in hc-110

    bij mij werkt opwaarderen naar ISO 1600 en 12 minuten ontwikkelen in HC - 110 (1+63) prima
     
  12. SoulSurround

    SoulSurround Member

    Messages:
    888
    Joined:
    Jan 25, 2005
    Shooter:
    Plastic Cameras
    Hoe agiteer je? Zoals op de verpakking staat (5 sec iedere 30 sec) of begin je met 1 minuut agiteren?

    Ik krijg namelijk een beetje vreemde densiteiten... zal ze straks thuis even posten hieronder.
     
  13. SoulSurround

    SoulSurround Member

    Messages:
    888
    Joined:
    Jan 25, 2005
    Shooter:
    Plastic Cameras
    TX400 in HC-110 (1+31) 16 minuten (volgens verpakking)

    De densiteiten zijn als volgt:

    Zone II = nagenoeg niets zoals te verwachten (0.04)
    Zone V = 0.40
    Zone VII = 0.86
    Zone VIII = 1.11

    Voor mijn diffusor zou ik dus graag iets willen bereiken als:
    Zone V = 0.72
    Zone VII = 1.10
    Zone VIII = 1.29

    Fred, die ik de agitatie anders te doen, zo nee, dan probeer ik de volgende rol gewoon op 20 minuten.

    P.S. Vreemd is dat Zone VIII + 1/3 stop = 1.30... maar dat beschouw ik even als een meetfout.
     
  14. Sponsored Ad
  15. Fotohuis

    Fotohuis Restricted Access

    Messages:
    1,336
    Joined:
    Sep 6, 2004
    Location:
    Netherlands
    Shooter:
    Medium Format
    De enige ontwikkelaar waarmee je Tri-X zo hoog kunt pushen zonder al te veel nadelige gevolgen is Diafine van BKA.
    Diafine is een sterke nivellerende 2-bads ontwikkelaar. Het nadeel van Diafine is het ontstaan van een niet erg lineaire zwartingscurve. Het korrel effect van Tri-X wordt sterk geaccentueerd. Past dus erg goed bij het karakter van deze Kodak film.

    http://www.fotohuisrovo.nl/documentatie/Diafine-data.pdf

    en evt. hier te bestellen:
    http://vonkjes.nl/osCommerce/product_info.php?cPath=31_37&products_id=161

    Films met Diafine nooit voorspoelen en stoppen met water. Vermijdt contaminatie van bad B met A want dan werkt de Diafine niet meer.

    Groetjes,

    Robert
     
  16. Breunes

    Breunes Member

    Messages:
    424
    Joined:
    Jun 4, 2004
    Location:
    Midden Neder
    Shooter:
    Medium Format
  17. SoulSurround

    SoulSurround Member

    Messages:
    888
    Joined:
    Jan 25, 2005
    Shooter:
    Plastic Cameras
    OK, mocht ik er niet uitkomen dan zal ik dat eens proberen. Maar ik heb wel eens gehoord dat HC-110 een wat grovere korrel geeft, daar ben ik voor bepaalde beelden naar opzoek.
     
  18. pieterkamp

    pieterkamp Member

    Messages:
    12
    Joined:
    May 12, 2006
    Location:
    netherlands
    Shooter:
    35mm
    Ik gebruik apx 400 in rodinal

    De situatie die jij schets is volgens mij mijn manier van fotograferen ik hou ook van een flinke korrel. Ik gebruik hiervoor de APX400 agfa film. Deze wordt tegenwoordig door Rollei geleverd in een mooi houten doosje. Dat alleen is al mooi. Ik belicht gewoon op 400 asa en ontwikkel 1 op 25 in rodinal. Iets over ontwikkelen en je hebt een mooie korrel en een hoog contract. Dit kun je opvangen door een wat zachtere gradatie papier te gebruiken. Ik vergroot zelf nooit groter dan op 18 x 24 cm papier en dan krijg je een mooi resultaat. Wel is de schakering aan grijswaarden niet volgens het boekje maar dat boeit mij niet. Ik probeer mijn gevoel over te brengen en streef niet naar technische perfectie. Hoop dat je er wat aan hebt.

    Groeten Pieter

    www.pieter-natalie.nl
     
  19. SoulSurround

    SoulSurround Member

    Messages:
    888
    Joined:
    Jan 25, 2005
    Shooter:
    Plastic Cameras
    Hi Pieter, bedankt voor je reactie. Echter, voorlopig wil ik nog even door met Tx400... ik prefereer te werken met 1 film. Ik zal één dezer dagen wel posten hoe 20min ontwikkelen is gegaan.
    Toch bedankt tot dusverre!
     
  20. SoulSurround

    SoulSurround Member

    Messages:
    888
    Joined:
    Jan 25, 2005
    Shooter:
    Plastic Cameras
    20 minuten

    Vandaag nog even een zelfde testrol op 20 minuten ontwikkeld met als resultaat de volgende densiteiten:

    Zone II = 0.04
    Zone V = 0.47
    Zone VII = 0.98
    Zone VIII = 1.23

    Ik heb nog een aantal vragen:
    1) Is er iemand die hier densiteiten heeft van deze of een andere gepushte film (ter vergelijking)?
    2) Ik maak me vooral "zorgen" om Zone V... kan ik deze verhogen door de agitatie te veranderen?
    3) Ik zit eraan te denken op verdunning "C" (1+19) over te gaan om de tijd iets naar beneden te brengen. Weet iemand wat het gevolg is van het "minder verdunnen" van HC-110.
    4) Weer heb ik op Zone VIII + 1/3 stop een uitschieter van 1.46. Klopt het dat de curve ineens stijl omhoog kan schieten?
     
  21. Breunes

    Breunes Member

    Messages:
    424
    Joined:
    Jun 4, 2004
    Location:
    Midden Neder
    Shooter:
    Medium Format
    Ik meet niet (heb wel zo apparaat) maar ik merk dat pushen in de mn de donkere partijen een dichtlopen veroorzaakt. Als je naar 3200 pusht wordt het veel erger. Als ik de Trix400 op 20gr ontwikkel is het erger dan op 24gr. TMax 3200 op 1600 geeft betere resultaten, vandaar dat ik Delta3200 ga proberen. Een vriend van me ontwikkelde z'n trix in neutol papierontwikkelaar. Gewoon verdunnen 1+4. Dat geeft pas echt vette korrel.

    Ben
     
  22. fred

    fred Member

    Messages:
    1,471
    Joined:
    Sep 8, 2002
    Location:
    Belgium
    Shooter:
    Multi Format
    Misschien om de 15' agiteren.
    Ik vermoed dat dit je zone 5 gaat beïnvloeden.
    En ook je korrel sterker maken.

    Ben nieuwsgierig.

    mvrgr
    Fred
     
  23. Luc

    Luc Member

    Messages:
    52
    Joined:
    Sep 15, 2004
    Shooter:
    35mm RF
    Ik denk aan Rodinal 1+50 22 minuten en juist minder agiteren alle 5 minuten 5 sec de korrel is echter fijner dan wanneer ik Delta 3200 in LC29 ontwikkel op ISO 1600, maar de toonschaal vind ik veel beter.

    Ik heb mijn mostert hier http://www.photo.net/bboard/q-and-a-fetch-msg?msg_id=00C0U2
    gehaald.

    Groetjes

    Luc
     
  24. SoulSurround

    SoulSurround Member

    Messages:
    888
    Joined:
    Jan 25, 2005
    Shooter:
    Plastic Cameras
    Nogmaals bedankt voor alle reacties, maar ik ben nog steeds niet op zoek naar een andere ontwikkelaar (korrel is overigens een must, dat is het hele idee).

    Op het Engelse forum gaf iemand aan dat een pre-soak van 4 minuten de lagere zones (0-IV) wat op zou halen en dat hij i.p.v. een minder grote verdunning gewoon op 24 graden zou ontwikkelen. Nu heb ik hier twee vragen over:
    1) Is een pre-soak (wat ik nooit gedaan heb) gewoon water in de tank gieten voor de eigenlijke ontwikkeling? Moet ik dat ook agiteren?
    2) Als jullie (Ben) op 24 graden ontwikkelen... houden jullie de tank dan au-bain-marie warm op 24 graden tussen de agitatie door. Of gewoon op 24graden aanmaken en dan beginnen met ontwikkelen (in mijn DoKa is het meestal 19/20 graden).

    Nogmaals dank,
    Jeroen
     
  25. Breunes

    Breunes Member

    Messages:
    424
    Joined:
    Jun 4, 2004
    Location:
    Midden Neder
    Shooter:
    Medium Format
    Au bain Marie dus
     
  26. Fotohuis

    Fotohuis Restricted Access

    Messages:
    1,336
    Joined:
    Sep 6, 2004
    Location:
    Netherlands
    Shooter:
    Medium Format
    Met voorspoelen werk je inderdaad met water op de temperatuur waarmee je ook gaat ontwikkelen. Tijdens het voorspoelen moet je ook agiteren. De meningen over het nut lopen erg uiteen.
    Ik zie het voordeel niet bij een kiepontwikkeling. Bij roteren wordt het een ander verhaal.
    Tenzij het expliciet wordt aangeraden door de fabrikant van de film (b.v. voor het verwijderen van een sterk ingekleurde anti-halo laag) is het verder een extra overbodige stap.
    Films reageren overigens verschillend door te gaan voorspoelen. Kennelijk bij Tri-X draait de zwartingscurve iets om de as waardoor de lagere zones wat worden opgehaald.
    Hoe meer stappen je in het ontwikkelproces inbrengt, des te moeilijker wordt het iets te reproduceren. Tenzij je het hele proces volledig automatisch laat lopen met b.v. een ATL.