Amaloco stopt met het maken van papier!!!

Discussion in 'Aankondigingen' started by TimH, Feb 4, 2008.

1. TimH

TimH Member

Shooter:
    Medium Format
    De titel zegt alles. Wederom een zwarte dag in fotografieland.......:sad:

2. argus

argus Member

Shooter:
    Multi Format
    Hebben ze dat dan ooit zelf gemaakt?
    Waarschijnlijk is het niet meer interessant om ergens papier te laten maken of in te kopen en er een eigen label op te (laten) plakken.

G

3. ijsbeer

ijsbeer Member

Shooter:
    Multi Format
    misschien even handig om een bronvermelding te geven? de website van Amaloco zelf zegt er namelijk niet over.
    mochten ze zelf al papier maken zoals argus zegt inderdaad.

4. Merlin

Merlin Member

Shooter:
    4x5 Format
    Ik lees er al iets over op de website van de dokawinkel. Misschien kan een mailtje je meer duidelijkheid bieden. Voor zover ik weet is Amaloco papier Ilford.
    Het is pas echt een zwarte dag voor de doka-werker, als de chemie niet meer leverbaar is (aangezien de prijs voor die kwaliteit erg gunstig is). Maar ook dit is onontkoombaar begreep ik (pensioen/milieuregels).

5. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    Ilford reorganiseert zijn (verkoop) organisatie, denk ik.

Jed

6. TomStr

TomStr Member

Shooter:
    35mm
    Merlin,

die milieuregels zijn ze al goed mee bezig anders. ze hebben een papierontwikkelaar die volledig milieu vriendelijk is, hij staat zelfs niet meer gecatalogeerd als milieu gevaarlijk product en zoals amaloco zelf zegt, dat wil al iets zeggen met al de moderne milieu regels.
    Hun papier ken ik niet, maar hun produkten weg... dan hang ik de vlag halfstok... :sad:

Groetjes,

Tom

7. ijsbeer

ijsbeer Member

Shooter:
    Multi Format
    Jemig. anders gaan we met zn allen even flink pessimistisch lopen doen. ten eerste lijkt het me niet erg relevant dat amaloco stopt met het plakken van hun logo op vermoedelijk ilford papier. ten tweede kijk naar de positieve ontwikkelingen die er gebeuren. zoals nieuwe camera van fuji, nieuw papier van Adox.

8. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    Het papier van Amaloco is rebranded Ilford. Met andere woorden niets aan de hand.

Als ze ook gaan stoppen met de chemie, wordt het een ander verhaal.

9. TimH

TimH Member

Shooter:
    Medium Format
    Vooruit, ze stoppen niet met het _maken_ maar met het _verkopen_ van papier... En oké, het is inderdaad een rebranded Ilford-produkt... Dat neemt allemaal niet weg dat Variprof een scherp geprijsd papier van hoge kwaliteit is (was). Dat dit van de markt verdwijnt is gewoon jammer. Toch?

10. TimH

TimH Member

Shooter:
    Medium Format
    Mijn bron is overigens inderdaad De dokawinkel.

11. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    Van een papierontwikkelaar eis je dat die niet in 10 minuten desintegreert. Een papier ontwikkelaar moet stabiel zijn. Dus een dergelijke ontwikkelaar komt na gebruik bij het chemisch afval terecht. Wat is de betekenis dan van milieuvriendelijk?
    Vroeger mengde ieder zijn eigen papierontwikkelaar. Geen verpakking, geen geoxydeerde ontwikkelresten, geen vervoer. Dat was nog eens milieuvriendelijk!

Jed

12. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    Wat een pessimisme toch. Had je moeten zien hoe de situatie er omstreeks 1980 uitzag! Er was vrijwel geen barietpapier meer op de markt en de keus van papier en films was beperkt tot wat de fotoboer om de hoek had. Vele films waren volledig onbetrouwbaar. Waar een Kodak film geproduceerd was totaal onduidelijk. En Ilford was in die tijd ook onbetrouwbaar. Er is toch veel veranderd. Er zijn steeds produkten verdwenen en gekomen.
    En de betrouwbaarheid van de kwaliteit (kwaliteitscontrole) is met stappen vooruit gegaan.

Jed

13. Merlin

Merlin Member

Shooter:
    4x5 Format
    IDD, het was een onderkoelde reactie van een ijsbeer. Helaas, één nieuwe camera maakt nog geen analoge zomer. Heel Adox is IMHO minder waard dan Amaloco.

14. Sponsored Ad
  15. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    Adox is slechts een licentienaam en dus eigenlijk niets waard. Het is een naam, die aan een bepaald Efke product wordt gegeven. Efke heeft onder andere een nieuw barietpapier onder het Adox label gemaakt, dat ik enige tijd terug getest heb. De testresultaten heb ik in september in Willebroek laten zien. In juni van dit jaar komt het op de markt. Maar Efke maakt bijvoorbeeld ook Ilford films als FP4+ en HP5+. Dat is andere koek dan het 'mengen en roeren' van Amaloco. Een fotografische industrie vergelijken met Amaloco is het vergelijken van appels en peren.
    Zo zijn Fuji en Kodak ook in het recente verleden met nieuwe films en een analoge camera uitgekomen. Zij doen dat naar hun zeggen, omdat de professionele fotografie weer meer dan 75% analoog werkt ( volgens een Kodak rapportage), wat betreft de films. Het opmerkelijke is de introductie van een goedkope analoge camera. Er wordt dus nu ook weer op een ander segment dan de dure professionele cameras gemikt. Zoals de Leicas, die grif over de toonbank gaan.

Jed

16. AgX

AgX Member

Shooter:
    Multi Format
    Milieuvriendelijk is een rekbaar begrip.
    In ieder geval mag ik hier helemaal geen gebruikt ontwikkelaar oplossing in de goot gieten. Of ik nu amateur been of commerciël werk, of die van Kodak is of Amaloco.

En naar mijn weten is zulk een wettelijke voorschrift ook in Nederland van toepassing (via KCA-inzameldienst en dus niet zeer betrouwbaar).

17. AgX

AgX Member

Shooter:
    Multi Format
    Jed,

Adox is een merknaam, die door twee verschillende bedrijven word gebruikt, een in Canada en een in Duitsland. De laatste, Fotoimpex, gebruikt die niet alleen voor produkten gemaakt door Efke.

18. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    Volgens mij is de licentie in handen van Fotoimpex. Zodoende kan fotoimpex het voor ieder product gebruiken. Nu verwacht ik niet dat we eerdaags een Adox wasmiddel zullen zien. Maar Fotoimpex is ook in Canada actief. Bovendien kan de eigenaar van een licentie andere bedrijven toestemming geven om de naam te mogen gebruiken. Het belang van de naam Adox is, zo denk ik, zijn roemrucht verleden.

Jed

19. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    Het is inderdaad zo, dat je geen afgewerkte ontwikkelaar en fixeer door de gootsteen moet gooien. Als het waar is, dat Amaloco een 'milieuvriendelijk' produkt verkoopt, vind ik dat misleidend. Het kan leiden tot het onjuist wegwerken van afval. In de wet worden milieuonvriendelijke produkten gedefinieerd.

Jed

20. Jacques D.

Jacques D. Member

Shooter:
    35mm RF
    Adox werd in 1962 opgekocht door Dupont en Efke (Fotokemika) verwierf de rechten van Dupont om de oude Adox-emulsies te produceren. Dupont behield evenwel de merknaam Adox en droeg deze over aan hun dochter Sterling. Sterling werd in 1999 verkocht aan Agfa, maar Agfa behield de merknaam niet. Toen in 2003 bleek dat de merknaam juridisch aan niemand meer toebehoorde en geschrapt werd in het Duitse merkenregister, liet Fotoimpex de naam opnieuw registreren. Fotoimpex kan de naam nu gebruiken voor gelijk welk product. Rond dezelfde periode (2003) liet een Canadees bedrijf (Bluefire) de naam eveneens opnieuw registreren. Zij gebruiken de naam o.a. voor hun Bluefire Police film, maar kunnen dit alleen in Canada. Adox/Fotoimpex en Adox/Canada hebben NIETS met elkaar te maken.

zie ook www.adox.de (Fotoimpex) en www.adox.net (Bluefire)

Jacques

21. AgX

AgX Member

Shooter:
    Multi Format
    Bijna juist Jacques,

Fotoimpex heeft merknaam-bescherming op zo'n fijftigtal produktgroepen maar met de uitdrukkelijke beperking tot fotografische produkten.
    Dus, geen waspoeder...

Wat Amaloco betreft, zou ik misschien misbegrepen worden.
    Ik heb helemaal niets tegen het bedrijf. Ik wou alleen maar in het algemeen duidelijk maken dat men als consument een beetje voorzichtig zou moeten zijn. Ik veronderstel dat geen ambtenaar controleerd of in een ontwikkelaar-concentraat nu werkelijk geen stoffen zijn (of onder een bepaalde drempelwaarde) als in een veiligheidsformulier is aangegeven. En als een producent b.v. zou beweren dat zijn ontwikkelaar vrij zou zijn van hydrochinon, dan moet men zich afvragen wat er als plaatsvervanger in zit.

22. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    Dat kan ik onderschrijven. In het verleden heb ik de samenstelling wel eens geanalyseerd. Nou, dat heb je dan snel gezien. En de spullen waren niet van een kleine firma afkomstig. Toen wist ik zeker dat ik mijn spullen zelf ging mengen.
    En trouwens; ze zijn in nederland ook niet verplicht de samenstelling juist te vermelden. En denk eens aan de problemen, die er aan kleven. Stel, een handelsontwikkelaar is te lang of verkeerd bewaard. De zaak is ontleed. Wie zou voor dat gedoe aansprakelijk zijn? De kwaliteit van bulk chemicalien is geregeld, ook ten aanzien van mogelijke risicos. Daar weet je waar je mee bezig bent.

Jed

23. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    Voor het milieu beter maar het werkt voor geen meter...:confused:

Resultaat is dat we veel meer "milieu beter" spul moeten ge(ver)bruiken...
    en dan zijn we weer bij af...

24. Jacques D.

Jacques D. Member

Shooter:
    35mm RF
    Correcte opmerking AgX!

Het gebruik van de naam "Adox" zal zeker commerciële voordelen bieden voor FotoImpex. Hoewel niet gekend bij het brede publiek, doet de naam Adox wel menig fotografenhart sneller slaan, zo een beetje als Leica bij de camera's, misschien niet zo gekend als Canon of Nikon bij het brede publiek, maar in bepaalde liefhebberskringen heeft de naam Leica "mytische klank". Overigens is Leica ook al lang niet meer in het bezit van de Leitzfamilie...

Het zal allicht ook om marketingredenen zijn dat Maco de rechten verworven heeft om hun films onder de naam Rollei te verkopen. Rollei heeft bij mijn weten nooit films gemaakt, maar de naam is legendarisch, vooral omwille van de TLR-camera's...

Jacques

25. TomStr

TomStr Member

Shooter:
    35mm
    jacques,
    en dan kunnen ze nog wat meer vragen voor hun filmpjes, als ze ze verkopen al Rollei. Persoonlijk ken ik adox van naam, maar heb ik nog nooit een filmpje kunnen testen, zal ik zeker eens moeten doen.

En inderdaad, amaloco heeft dan wel een ontwikkelaar die niet milieugevaarlijk is maar dat wil niet zeggen dat ik het produkt aan mijn kamerplanten ga geven hoor. Maar het is toch al een stap in de goeie richting neen? Ook ik blijf alles mooi appart inzamelen en naar het containerpark doen, gewoon uit principe. alleen het stopbad dat gaat de gootsteen in. Wat ik wel een nadeel vind is de beperkte houdbaarheid van het produkt. 8 weken... tegenover 6 maand voor hun andere ontwikkelaars. das een GROOT nadeel.

Tom

26. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    Waarom niet? Dan heb je tenminste geen last meer van bladluis of ander onkruid. :D