Analyser Pro RH Designs

Discussion in 'Donkere kamer' started by fred, May 28, 2004.

1. fred

fred Member

Shooter:
    Multi Format
    Hallo,

Wie gebruikt er de Analyser Pro en wil zijn ervaring met het toestel uitwisselen?

Met dank.
    Fred

2. clogz

clogz Subscriber

Shooter:
    Multi Format
    Hallo Fred,
    Vuur je vragen maar af.

Hans

3. fred

fred Member

Shooter:
    Multi Format
    Hallo Hans,
    Eindelijk een medium waar analoge fotografie nog aan bod komt. Heerlijk!
    Heb onlangs Aanlyser Pro aangekocht maar wegens jobdrukte nog niet voldoende uitgespit/nog geen calibratie uitgevoerd. Ik werk meestal met Multigrade IV FB warmtone. Heb je enige gcalibratiegegevens hieromtrent Hans?

Waar moet ik op letten bij het calibreren?

Met dank
    Fred

4. clogz

clogz Subscriber

Shooter:
    Multi Format
    Fred,
    Ik zou beginnen met de instellingen zoals aangegeven door RH.Neem een negatief dat je kent en waarvan je al een goede print hebt gemaakt. Mocht de nieuwe print gamaakt middels de An Pro wat anders zijn dan kun je wat korter/langere instellingen inprogrammeren. Probeer middengrijs en huidtoon goed te krijgen. Middengrijs= hokje onder de letters "" tt"en huidtoon onder de letters "ri" van het woord print tone. Geheugensteuntje dus. Meet middengrijs of huidtoon en brandt het indicatielampje teveel naar links of rechts, dan tijd verlengen of verkorten.
    Werk je met losse filters of met een kleurkop?
    Gegroet
    Hans

5. fred

fred Member

Shooter:
    Multi Format
    Hans,

Met losse filters op de Durst M805 (waar ik voorlopig het meest met werk)
    met kleurkop cls 450 of vls 500.
    Voor Multigrade Warmtone heb ik geen calibratiegegevens.

Fred

6. clogz

clogz Subscriber

Shooter:
    Multi Format
    Nou daar gaat-tie:Van gradatie 00 t/m 5. Contrast ISO(R);189, 166, 148, 119, 98, 71, 56. Exposure setting: 12, 12, 11, 12,12, 13, 13. Gegevens ontleend aan RH website. Gelden voor lossefilters.
    Succes
    Hans

7. paulmat

paulmat Member

Shooter:
    Plastic Cameras
    Dag Hans,

Ik heb de documentatie over de AnaPro op de site van RH gelezen, maar is dat nou echt zo'n wondermachientje? Is het waar dat je geen proefstroken meer nodig hebt? Worden prints meteen zichtbaar beter met gebruik van dat ding? Ben zelf altijd nogal sceptisch als bedrijven dergelijke hosannataal bezigen.

Groet, Paul.

8. clogz

clogz Subscriber

Shooter:
    Multi Format
    Hallo Paul,
    Tja, hosannaverhaal, dat dacht ik ook. Maar ik heb de An Pro nu zo'n jaartje in de doka staan en hij werkt fantastisch. Je kunt er heel goed proefstroken mee maken (F-stop systeem) maar ik heb nog nooit de behoefte gevoeld dit te doen. Het mooiste van het apparaatje is dat je middels de verlichte grijstrap kunt bepalen welke grijswaarde ergens neergezet moet worden. Ook beschikt het over een densitometer zodat het uittesten van film/ontwikkelaar combinaties een stuk makkelijker gaat.
    Eenmaal goed afgesteld (hoewel de standaardinstellingen van RHDesigns heel goed kloppen) bespaart de An Pro je aardig wat verspild fotopapier.
    De An Pro is op dit forum al enige malen bediscussieerd en een ieder is blij met de aanschaf. Eén mits: met een koudlichtkop schijnt hij niet zo goed overweg te kunnen.
    Heb je de handleiding gedownload?
    Groeten
    Hans

9. fred

fred Member

Shooter:
    Multi Format
    En vooral Paul, hij doet je denken in stops in de doka.

En dat is voor mij een nieuw gegeven. Vroeger dacht altijd in "tijd" in de doka. Sedert een jaar of drie vier in stops. Vraag me trouwens af wie zijn proefstrookjes in stops maakt.

Fred

10. Annemarieke

Annemarieke Member

Shooter:
    Medium Format
    Ik heb al een tijd een ZoneMaster II van RH, vergelijkbaar met een AnalyserPro, en het werkt fantastisch. Natuurlijk zou ik bevooroordeeld kunnen zijn, want Richard Ross is een vriend van mij, maar het werkt echt. Ik zou echt niet meer zonder willen. Dus geen Hosanna-verhalen. Het bespaart echt veel kostbare DoKa-tijd, en ook veel papier.

Maarre, laat dit jullie vooral niet weerhouden om jullie eventuele kritiek te spuien! :smile:

Groetjes, Anne Marieke

11. fred

fred Member

Shooter:
    Multi Format
    Inderdaad Anne Marieke,
    Het maakt het werken in de doka aangenaam.
    Een goeie radio/cd speler is ook zoiets. Dokawerken is ook het luisteren naar je favoriete cd/radioprogramma bvb.

Fred

12. clogz

clogz Subscriber

Shooter:
    Multi Format
    Alhoewel...écht goeie muziek leidt alleen maar af.

13. Annemarieke

Annemarieke Member

Shooter:
    Medium Format
    Ik draai meestal muziek die past bij de foto's waarmee ik op dat moment bezig ben. Aangezien ongeveer 80% van mijn fotowerk in Schotland is gemaakt, is de keuze niet zo moeilijk. Een heel arsenaal Keltische muziek vrolijkt het lange wachten tijdens het lithprinten op. :smile:

14. Sponsored Ad
  15. clogz

clogz Subscriber

Shooter:
    Multi Format
    Wel ja, ik hoor het al, lithprinten op de tonen van de pibroch, whisky erbij, hapje haggis.

16. Annemarieke

Annemarieke Member

Shooter:
    Medium Format
    Nee, zeker geen whisky. Ben ik absoluut geen fan van. Haggis is wel lekker, met neeps en tatties, maar dan niet in de DoKa. Wel in Schotland op een koude winteravond bij de openhaard van het plaatselijke hotel of de pub.

Ik draai voornamelijk 'Capercaillie'. Erg mooie muziek en zeer geschikt voor de DoKa.

17. Annemarieke

Annemarieke Member

Shooter:
    Medium Format
    Ik heb trouwens binnenkort misschien wel je hulp nodig, Hans, want ik ben de handleiding van de AnalyserPro aan het vertalen. Als ik er even niet meer uitkom, mag ik je dan mailen? Het is een vriendendienst, dus ik verdien er geen cent aan.

RH heeft steeds meer Nederlandstalige klanten, en aangezien ik toch in opleiding ben voor Vertaler Engels..... is 1+1 al snel 2!

18. clogz

clogz Subscriber

Shooter:
    Multi Format
    Natuurlijk Annemarieke. Ik hoor het wel.

19. Annemarieke

Annemarieke Member

Shooter:
    Medium Format
    Bedankt, Hans!

20. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    Eén mits: met een koudlichtkop schijnt hij niet zo goed overweg te kunnen.
    Groeten
    Hans[/QUOTE]

Beste Hans,
    Wat versta je onder een koudlichtlamp?? De meeste vergroters met een kleurenkop hebben een halogeenQuartzlamp. Ben erg benieuwd naar je uitleg want ik sta op het punt een beslissing te nemen welke analyser ik er voor het serieuze zw/w werk (denk zelf aan een Zonemaster II) er bij wil nemen.
    Als laatste, weet iemand of er in NL ook een vertegenwoordiging zit? Zo niet wat zijn dan de ervaringen met het bestellen en servicen vanuit de UK.
    Prettige Kerst.

21. clogz

clogz Subscriber

Shooter:
    Multi Format
    Hallo hka,
    Allereerst mijn beste wensen voor Kerst en het nieuwe jaar.
    Koudlicht=Aristo Cold Light enz. Niet van toepassing op jouw vergroter omdat die een kleurkop met halogeenlamp heeft waarmee de Zonemaster/Analyser Pro uitstekend samenwerkt. Ik heb zelf een Durst 605 kleur en vind de AnPro zeer prettig om mee te werken. De ingebouwde densitometer is heel handig om negatieven mee door te meten en zo je film/ontwikkelaar combinatie zo optimaal mogelijk te krijgen.
    Er is naar ik weet geen vertegenwoordiging van RHDesigns in Nederland. Ik heb destijds bij RHDesigns zelf besteld en dat liep op rolletjes. Service heb ik niet nodig gehad maar volgens berichten van anderen schijnt die goed te zijn.
    Ga naar www.rhdesigns.co.uk om de handleidingen te downloaden voor zover die je dit al niet gedaan hebt.
    Gegroet
    Hans

22. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    Hans,
    dat was supersnel. Natuurlijk bedankt, daar kan ik mee uit de voeten. De handleidingen ben ik al aan het bestuderen en raak er al erg hebberig van.
    Groeten,
    Harry

23. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    Hans,
    Uitvoerig de gehele gebruiksaanwijzing van de AnaPro doorgelezen en daarbij kom ik een verschil tegen in de Contrastrange van het Ilford IVRC papier.
    De manual geeft de volgende gegevens (R) 188,164,142,127,100,85 en72 resp. Grade 00,0,1,2,3,4 en 5 en de offset is resp. 0,5,2,2,2, en 0. In Technical Information van Ilford staat (R) 180,160,130,11,90,60 en 40. En weer elders op de site van RH zie ik nog de volgende setting 179,144,132,109,89,65 en 47 met voor allen een offset van 0.
    De filtersettings komen wel weer overeen. Erg verwarrend allemaal. Vanwaar dat verschil??

24. Breunes

Breunes Member

Shooter:
    Medium Format
    Verschillende kleurenvergroters hebben verschillende instellingen voor filterwaarden.Je hebt het Kodak systeem, het Durst systeem en nog een. Op de gebruiksaanwijzing van het papier staan de filter instellingen voor de diverse vergroters. Op de ilfordsite staan deze gegevens als pdf.
    Ben

25. clogz

clogz Subscriber

Shooter:
    Multi Format
    Ben begonnen met mij gewoon aan de instellingen van RHDesigns te houden. Met de Durst 605/diffusor kleurkop werkt dit wonderwel. Er zijn instellingen voor enkele filtratie met kleurkop, filtratie middels Ilford filters en tot slot de zgn.duale filtratie met zowel Y als M in de kleurkop.

26. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    ISO (R) waarden hebben volgens mij niets met de filters te maken. Dat je daarvoor verschillende (per fabrikant soms) waarden hebt is me duidelijk. Voor zover ik nu kan inschatten zijn de afwijkingen die ik geconstateerd heb in relatie te brengen met de, laten we zeggen, "papiergevoeligheid" in de verschillende gradaties. Kortom je zou je kunnen voorstellen dat de basiswaarden van RH en Ilford in principe overeen zouden moeten komen (tenzij/mits?) en de offset dan de specifieke eigenschappen van het pak papier wat je gebruikt en ingeijkt hebt weergeeft.
    Vindt 't wel een goed vertrekpunt om met de instellingen van RH te beginnen maar zoek eigenlijk een verklaring voor de verschillen.
    Harry