Beste allemaal

Discussion in 'Stel jezelf voor aan de APUG gemeenschap' started by JBoontje, Sep 20, 2009.

1. JBoontje

JBoontje Member

Shooter:
    35mm
    Laat ik me even voorstellen.

Ik ben Jelle Boontje, 18 jaar, woont in Doetinchem.
    Sinds mijn 15e ben ik bezig met fotografie, ik gebruikte mijn ouders´ compactcamera om een beetje mee rond te experimenteren. Ik merkte al gauw dat fotografie echt iets voor mij was, en nam ik een baantje om mijn eerste ´echte´ camera te kopen. Een paar maanden later kocht ik een Canon 350D, waar ik veel plezier van heb gehad. Daarna kocht ik een Canon 30D, waar ik nog steeds veel plezier van heb.

Op de één of andere manier begon ik mij te interesseren in de oude manier van fotograferen en het werken in een doka. Na lang wikken en wegen kocht ik een Canonet QL17 GIII, in perfecte staat. Ook had ik een tijdje geleden een complete doka aangeschaft voor een flesje wijn, en wist ik zeker dat de aanschaf van deze meetzoeker een goede combinatie opleverde. Nu heb ik een paar dagen geleden mijn eerste les gehad in het vergroten van negatieven van een doka-leraar gehad, en zodra ik mijn eerste rolletje vol heb geschoten gaat hij me ook het ontwikkelen van film leren.
    Ik ben van plan om me te verdiepen in straatfotografie, ik studeer in Arnhem dus aan de stad zal het niet liggen :smile:

Tot nu toe heb ik alleen nog digitaal geschoten, vandaar dat mijn gallerij alleen digitale foto's bevat. Zodra ik er tijd voor heb begin ik aan mijn eigen website.

Mijn foto's: http://woopidoo2.deviantart.com/gallery/#_popular

Soms vraag ik me af waarom ik dit allemaal doe, volgens mij komt er 1 nieuwe doka-enthousiast bij nadat er 10 verdwijnen :tongue:
    Maar toch weet ik zeker dat ik de doka op zolder zal gaan gebruiken, eerst nog maar even zien welke chemicaliën en papier ik ga kopen.

mvg, Jelle.

2. clogz

clogz Subscriber

Shooter:
    Multi Format
    Welkom op Apug, Jelle. Mocht je vragen hebben over analoge fotografie, stel ze dan gerust.

Hans

3. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    We hebben er nu al twee nieuwe dokawerkers bij en nog geen berichten van afhakers.
    Welkom..

4. JBoontje

JBoontje Member

Shooter:
    35mm
    Haha, daar heb je gelijk in.

'Keep the spirit alive!' zou ik zeggen. :tongue:

5. Merlin

Merlin Member

Shooter:
    4x5 Format
    Er is weer Ikea-koper omgeschoold tot een klassieke meubelmaker. Welkom Jelle.

6. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    Wat is het verschil tussen een meubelmaker en een klassieke meubelmaker...?

7. FotoGys

FotoGys Member

Shooter:
    Medium Format
    Het geduld weten op te brengen om de tijd te nemen voor echt kwaliteitswerk.

Welkom Jelle!

Guus

8. Merlin

Merlin Member

Shooter:
    4x5 Format
    Dat is 'm Guus. Hoewel er genoeg fotografen zijn die hun brood verdienen in de digitale fotografie, vind ik de klassieke fotografie meer vakwerk. Misschien komt dat doordat je meer je handen gebruikt, i.p.v. de computer. Misschien omdat ik het geen kunst vind als je het met de computer doet. Ik snij daarmee in mijn vingers, want overdag zit ik achter de computer voor mijn werk, dat zou betekenen dat ik geen echt vakwerk lever. Misschien ben ik gewoon een ouwe drol en leef ik nog in de wereld van 'Vakmanschap is Meesterschap'. Ik kalligrafeer, ik ets, ik schilder met olieverf, allerlei zaken die ik waardeer vanwege de kwaliteit. Daarmee doe ik allerlei dingen die niet met de tijd zijn mee gegaan. Want de digitale fotografie en de computer maken die dingen toch overbodig, niet? :munch:

9. Willie Jan

Willie Jan Member

Shooter:
    4x5 Format
    Veel plezier met je nieuwe hobby.

10. JBoontje

JBoontje Member

Shooter:
    35mm
    Bedankt iedereen.

Bedankt, ik zie het ook wel als een soort van verdieping in iets waarmee ik al lang bezig was. Maar toch, ik ga waarschijnlijk veel tijd besteden in mijn doka dus dat is wel nieuw :smile:

11. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    Kan een meubelmaker dan geen klassiek kwaliteitswerk leveren?

12. gary mulder

gary mulder Member

Shooter:
    4x5 Format
    Als iemand die zijn brood verdiend met hout, kan ik je verzekeren dat het voor het merendeel niet aan het geduld van de ambacht man ligt maar aan de afnemer die er in grote getale er voor het goedkopere, "alternatief" van een zweeds warenhuis kiezen. Geduld = uren => prijs.

13. van eynde ludo

van eynde ludo Member

Shooter:
    Medium Format
    Hartelijk welkom Jelle, en veel plezier met het fotograferen en afdrukken van de foto's.

14. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    Mijn Opa,, en dat is een tijd terug, was meubelmaker, en als je dat werk ziet, dan denk ik, dat wordt nooit meer zo gemaakt. Het is een andere wereld, waarin tijd niet speelde.

Jed

15. Merlin

Merlin Member

Shooter:
    4x5 Format
    Mijn overgrootvader was meubelmaker (geen familie :wink: van Jed). Het was een andere wereld, dan de wegwerpmaatschappij van nu, waar de kwantiteit en (verschijnings)vorm van foto's voor het gros belangrijker is dan de kwaliteit. Daar is op zich niets mis mee, als er maar enkelingen zijn die de kwalitatief hoogstaande wereld van onze opa's en overgrootvaders nog levendig houden. Sommige dingen waren vroeger beter...

16. elbuveli2ETHPY

elbuveli2ETHPY Member

Shooter:
    Medium Format
    Ik was vandaag bij een fotograaf,bij mij in het dorp,hij is reclamefotograaf.
    Hij heeft diverse spullen,betreffende analoge fotografie op marktplaats gezet,om dat hij zijn studio gedigitaliseerd hebt.
    Ik heb een Ilford droger over genomen en een doos met 4x5 cassette,s.
    We kregen een gesprek over analoog/digitaal,uit eindelijk,een paar uur verder,ruimt hij zijn doka toch maar niet op,niet omdat het de belangrijkste poot in zijn bedrijf word,maar je kon aan hem merken dat hij toch wel bezeten is van het nostalgische,hij hebt dan wel een digi-Hasselblad,en daar ga je natuurlijk wel ver mee,maar zelfs hij zei,zonder er op aan te dringen,dat qua scherpte en overdracht,er toch niets ging boven de aloude film.
    Hij zei ook,dat in de kunstfotografie,het analoge weer steeds groter word,en dat is toch een gunstig teken

Ruud.

17. argentic

argentic Subscriber

Shooter:
    4x5 Format
    Die 10 zijn al lang vertrokken. Nu komen er alleen nog nieuwe bij. :D

Welkom !

18. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    Het is heel juist om de nadruk op sommige te leggen. Het hout dat die meubelmakers destijds hadden was, denk ik beter, dan wat er nu is. Maar ik zou niet graag de kwaliteit van het fotografische materiaal van vroeger inruilen voor dat van nu. Bovendien, als je een oude lens op je TC wilt hangen, wie belet je. De betrouwbaarheid en de overvloed aan materialen van dit moment, maakt heel veel mogelijjk. Vroeger was het toch vaak prijsschieten als gevolg van de onbetrouwbaarheid van de materialen.
    Het geduld is een andere zaak. Maar de manier van werken met een TC, dwingt je wel om geduld te hebben.

Jed

19. Merlin

Merlin Member

Shooter:
    4x5 Format
    De fotografische materialen zullen hopelijk nog lang beschikbaar zijn. Het is een niche-markt, maar nog steeds zit er geld in. Er zijn heden-ten-dage nog steeds kroonpennetjes te koop, in alle soorten en maten, da's nog zo'n niche-markt. Alles draait om vakmanschap, kennis en kunde, dat mag niet verloren gaan. Aan ons de schone taak om iedereen die zich geroepen voelt het nobele vak te leren van kennis te voorzien. Ik had nog nooit van microcontrast gehoord toen ik hier aan kwam, of van specular light, MTF, high definition ontwikkelaars, en ga zo maar door. Maar naast vakmanschap heb ik hier vooral veel liefde voor het vak gezien...

20. Marc Leest

Marc Leest Member

Shooter:
    Multi Format
    Analoog heeft het voordeel dat we het allemaal zelf kunnen doen.
    Zie mijn Blog:

http://wetplatecollodion.blogspot.com/

greetz Marc

21. Merlin

Merlin Member

Shooter:
    4x5 Format
    Ik denk dat dit juist het verkoopargument is van de hele vermaledijde digitale stroming. Je kunt snel direct zelf je foto's printen 'op de computer', heel wat eenvoudiger dan wet plate collodium zou ik zeggen. Maar man, wat mis je dan veel.
    Succes met je blog!

22. PieterB

PieterB Member

Shooter:
    35mm
    Veel succes Jelle!