Bromoil

Discussion in 'Scandinavia' started by OMU, Oct 10, 2010.

1. OMU

OMU Member

Shooter:
    Multi Format
    Hei;

Jeg er på jakt etter noen som har erfaring med Bromoil. Dette er en teknikk jeg gjerne skulle prøve. Har lest en del, men tror det hadde vært en fordel å se/lære av noen som har prøvd dette før.

Jeg er mobil og kommer gjerne på besøk og området rundt Oslofjorden og ned til Gøteborg er ingen umulighet. Og så har jeg datter - og snart barnebarn :D - i Stocholm, så det er jo også en mulighet.

En slik etterlysning lå ute her på forumet for halvannet år siden, men antaglig uten resultat. Så nå prøver jeg igjen.

2. gandolfi

gandolfi Member

Shooter:
    Large Format Pan
    jeg har en del erfaring i at lave bromoil ud fra matrix, lavet med flydende emulsion - dvs, at du laver dit første billede med flydende emulsion....

Jeg har ingen erfaring at tale om, med den "almindelige" metode..

Men personligt, så synes jeg "min" metode er meget mere interessant, da der er så mange muligheder før du bleger billedet til oliepåføring..

Du skal være velkommen, hvis du er interesseret...
    (Jeg bor tæt på Frederikshavn og endnu tættere på Hirtshals, så det er nemt at komme hertil med færge. Og der er gode muligheder for at finde dig et værelse du kan overnatte i..)

vh
    emil

3. taulen

taulen Member

Shooter:
    Multi Format
    Om du har muligheten til å lære av Emil, så bør du absolutt begynne å løpe med engang =)

4. BirgerA

BirgerA Subscriber

Shooter:
    Multi Format
    Det var et gjeng som var ganske ivrige på dette i Kolbotn foto klubb, spesielt Alan Jones og Jurek Karwowski. Sjekk siden deres, www.kolbotn-fk.com.

Alan var vel mer opptatt av gummitrykk og gumoil, mens Jurek drev mer med bromoil.
    Husker at jeg var på en demonstrasjon med Jurek for evigheter (+10 år) siden.

Du kan jo høre med dem.

mvh

Birger

5. OMU

OMU Member

Shooter:
    Multi Format
    Hei og takk til dere alle;

Jeg takker for gandolfis invitasjon til å komme for å lære Bromoil. Det er et enestående tilbud som vel ingen kan takke nei til.
    Jeg har sendt ham en PM for å se om vi kan finne en tid som kan passe for oss begge.

Jeg har også sendt mail til Jurek for å høre om han har tid og anledning til å la meg lære litt av ham.

Med vennlig hilsen
    Odd Magn

6. gandolfi

gandolfi Member

Shooter:
    Large Format Pan
    Du skal være velkommen - vi finder tid.
    Der er noget du kan hjælpe dig selv med før du kommer:
    At prøve at lave billeder med flydende emulsion (jeg ved det kan fås i Norge, og jeg bruger altid FOMAs emulsion, da den synes at være født til bromoil...)

Læs lidt her:http://www.emilschildt.com/TEKNIKSIDEflydende emulsion.htm

Husk, at hvis du vil forberede til bromoil, så SKAL du bruge uhærdende fixer (tetenal laver en, der hedder vario fix - det er pulver, der skal opløses)

Hvis du kan og har tid til dette (at forberede nogle billeder hjemmefra), så går det meget hurtigere med bromoilteknikken.

Hvis ikke, så gør vi det bare her..

Jeg glæder mig!
    venlig hilsen
    emil

PS her er lidt at læse om bromoilteknikken, som jeg laver den:

http://www.emilschildt.com/TEKNIKSIDE-Bromoil DANSK.htm

Last edited by a moderator: Oct 11, 2010
  7. OMU

OMU Member

Shooter:
    Multi Format
    Hei igjen
    Har lest litt og funnet ut at jeg kan få tak i emulsjon, fiks og fremkaller her i Norge.
    Men jeg har lett litt etter pensler til å arbeide med emulsjonen - med kun tre/uten metall - men har foreløpig ikke greid å finne noe - noen med noen forslag?

Har halvannen flaske AGFA Neutol WA og den kan jeg jo bruke.
    Har også noen poser med Kodak Selektol Soft og har sett at den også kan brukes?

Kemi til bleking har jeg ikke lett så mye etter, det får jeg ta når jeg har fått litt trening i å lage emulsjonen og fått fram noen bilder :smile:

8. BTE 1948

BTE 1948 Member

Shooter:
    Multi Format
  9. Jerevan

Jerevan Subscriber

Shooter:
    35mm
    Om du vill ha träpensel så finns det säkert japanska "hake" i någon butik med konstnärsmaterial.

Last edited by a moderator: Oct 12, 2010
  10. gandolfi

gandolfi Member

Shooter:
    Large Format Pan
    Penslerne kaldes "hake" eller "sumi" pensler.
    en anden betegnelse er "begitningspensel", da de ofte bliver brugt af keramikere til at begitte vaser med...

se her: http://www.aartdevos.dk/gruppe/kina-&-japanpensler/

Agfa WA er fin!

husk, at hvis du køber FOMas emulsion, så vil der i pakken være en lille flaske, med kemi i... Dette er hærder, og den skal du IKKE bruge!

11. OMU

OMU Member

Shooter:
    Multi Format
    Hei igjen

Det ser ut til at jeg har funnet noen norske forhandlere som kan skaffe meg slike pensler.
    Hva slags pensler skal jeg kjøpe, rund/flat stor/liten en/fler?

Fin om jeg fikk noen råd.

12. gandolfi

gandolfi Member

Shooter:
    Large Format Pan
    hake pensler er (som jeg ved det) flade.
    Jeg har hogle størrelser - men bruger mest en pensel, der er fra 5 til 7 cm brede.

Jeg har osse nogle mindre, men dem bruger jeg mest til enten meget små billeder, eller til ædeltryksprocesser.

13. OMU

OMU Member

Shooter:
    Multi Format
    Hei igjen
    Da nærmer det seg tiden hvor jeg kan starte med elevøvelse #1: :smile:

Jeg fikk tak i:
    - flytende emulsjon hos www.Fomafoto.no
    - fiks hos www. Fotoimport.no (De har også TETENAL fremkaller) og
    - Begitningspensler/Hake hos Waldemar Ellefsen på Oppegård www.we.no

Fører opp detaljene slik at det skal være mulig å finne dette for andre som evt. også har lyst til å prøve

Nå mangler jeg bare et brukbart papir. Så kan jeg begynne med trene på å lage bilder på flytende emulsjon. Her er det mye å velge mellom, og tar gjerne imot råd

14. Sponsored Ad
  15. gandolfi

gandolfi Member

Shooter:
    Large Format Pan
    "Alt" papir, der kan tåle at ligge i vand i mere end 20 min kan såvidt bruges...

Jeg bruger selv Zerkall nr 7314/1 - 340grms kobbertrykspapir.
    Det er fremragende til flydende emulsion, og fantastisk til prisen.

se her: http://www.aartdevos.dk/gruppe/trykpapir/?p=122
    (den første i rækken)

Akvarelpapir kan osse bruges, men det er ofte hårdere presset - er beregnet til vandholdige farver, men ikke egentligt til at lægge papir i i længere tid.

brug ikke hjemmelavet papir! (med mindre det er lavet specielt til dette) De suger som trækpapir, og opløses straks i vand...

Hvis du er i tvivl, så riv et lille stykke af og læg det i vand - og se hvordan det arter sig..

16. OMU

OMU Member

Shooter:
    Multi Format
    Er papiret godt nok for deg, er det vel godt nok for meg :wink:

Har funnet en leverandør som forhandler Zerkall. Så kan jeg vel heller eksperimentere når jeg blir klok og erfaren.
    Dessuten har jeg noe papir liggende som ser ut til å kunne brukes, i alle fall til å gjøre de første forsøk og erfaringer.

Har lest litt her på Bromoilista her på APUG og ser at det er noen papirer som også kan brukes.
    Jeg er så heldig at jeg har noen pakker AGFA MCC 118 og Kentmer fineprint liggende. Disse skal egne seg til Bromoil.

Så da er neste spørsmål om blekk og bleker?

Antar at blekeren må blandes fra rå-kemikalier?
    Der har jeg funnet en oppskrift i en bok som heter "The art of Bromoil & transfer" av David W. Lewis.

Og blekk? Hvor og fra hvem?

17. gandolfi

gandolfi Member

Shooter:
    Large Format Pan
    jeg kan ikke hjælpe med hvor du kan købe kemien i Norge, men jeg har en (vigtig) oplysning ang blegeren:

opskrifterne til bleger er ikke helt ens for "alm" papir og for flydende emulsion!

(samme ingredienser, men lidt forskellige forhold...)

Start med at lave nogle fotografier - så gode som du kan (måske lidt overexponerede). Så kommer bromprocessen senere..
    (Husk, at hvis du kan kopiere med Flydende emulsion, så billedet er færdigt inden for to minutter, så er det meget lettere at blege! Og lav dem lidt mørke - ikke meget..)

18. OMU

OMU Member

Shooter:
    Multi Format
    Den er grei, til onsdagen får jeg emulsionen, og da starter jeg med å lage bilder.

Kemien regner jeg med at jeg greier å skaffe, når den tiden kommer.

Igjen, tusen takk for raskt svar :smile:

19. OMU

OMU Member

Shooter:
    Multi Format
    Hei
    Det er lenge siden jeg har postet noe i denne tråden.
    Men nå er kjellerrommet ferdig oppusset til jul, og min kone er fornøyd med det arbeidet som er gjort :smile:.

I løpet av juledagene håper jeg å kunne bruke noen timer i mørkerommet.
    Og da er det tid for å prøve meg med flytende emulsjon. :D

Jeg må finne en måte å tørke emulsjonen på uten at det kommer lys til.
    - hvor lang tid trenger den til tørking?
    - I første omgang tenkte jeg at jeg kunne legge arkene i tomme esker for fotopapir, men er det noen som har et bedre forslag?

20. Jerevan

Jerevan Subscriber

Shooter:
    35mm
    Jag har läst (i boken Silver Gelatin) att man kan snabbtorka med hårfön (utan värme!). Cirka 30 minuter enligt det receptet. Att lägga papperet i askarna är en bra idé - se bara till att fukten i emulsionspapperet inte gör så att kartongen sjunker ihop och hänger ner på emulsionen. Normal torktid är åtminstone en dag, eller mer kanske två beroende på hur tjockt du lägger på.

21. DarkMagic

DarkMagic Member

Shooter:
    Multi Format
    Nå er jeg spent på hvordan dette prosjektet går:smile: Selv lager jeg vanlig bromoil. Blant kresne og godt betalende kunder, er dett i ferd med å få sin renesanse som portrettmedium, merker jeg:smile:

22. gandolfi

gandolfi Member

Shooter:
    Large Format Pan
    jeg har gjort det i nogle år..

du kan se nogel eksempler her:

de er alle laver med flydende emulsion..

http://www.emilschildt.com/BROMOIL.htm

23. OMU

OMU Member

Shooter:
    Multi Format
    Hei DarkMagic

Det er hyggelig at noen følger med og etterlyser fremdrift.
    Noen ganger (eller ofte?) tar livet lengre tid enn man på forhånd har trodd... :whistling:

Men det har vært mer fremdrift enn det som har kommet til uttrykk her. Nå arbeider jeg med å få kontroll på arbeide med flytende emulsjon. Som du ser nedenfor, så har jeg gjordt noen forsøk. Egentlig ikke ment for offentliggjøring, men siden du spør.

• Det tar litt tid å få dreisen på å smøre på emulsjonen uten å få striper eller bobler, om ikke det er den effekten man vil ha.
    • Emulsjonen er mer ømfintlig for fysiske skader under fix, vask og lignende. Det bærer noen av bildene preg av.
    • Jeg har også lekt meg med bleking/toning av noen bilder.
    • Jeg må også finne motiver/bilder som "passer". Muligens har disse to portrettene for store områder med full metning av svart?

Jeg må nok jobbe litt mer med emulsjonen og valg av papir, før jeg synes jeg kan ta neste steg mot bromoil :smile:

Har du eller noen andre synspunkter og gode råd, tas de imot med takk.

Bilden er ikke bearbeidet i photoshop, kun endret størrelse og skarpet litt.

Odd Magne

PS; når jeg linker meg til "hjemmesiden" din, kommer jeg til dagbladet.no - er det riktig? :smile:

Attached Files:

24. OMU

OMU Member

Shooter:
    Multi Format
    Det er lenge siden det har vært noen aktivitet i denne tråden, men nå er det på tide å blåse liv i den.

Jeg har hatt gleden av å være en uke hos Gandolfi i Vrå. Der fikk jeg god undervisning og hjelp til å jobbe med bl.a. bromoil.
    Nå er jeg vel hjemme og har begynt å arbeide på egen hånd. Morsomt, :smile: Men prosessen har sine utfordringer.

I går kveld laget jeg mitt første bilde på egen hånd:

Bromoil2.jpg

Jeg synes resultatet ble ganske bra, spesielt til første gang å være. Men selv om jeg var tilfreds, så var kontrasten i bildet for lav. Jeg forsøkte derfor å arbeide videre med bildet i dag. Og det tok mer farge, og de svarte feltene ble svarere. Men når jeg skulle forsøke å øke kontrasten i ansiktet hans, tok også de lyse feltene opp mer farge. Og blidet ble gråere.

(Det samme skjedde med to andre bilder også, kontasten blir for lav)

Vet ikke om jeg kan jobbe ber med dette bildet, før emulsjonen blir ødelagt. Men neste gang, hva da?

- Forslag mottas gjerne :smile:

(Er forberedt på en lang lærekurve og at det trengs praktisk øvelse og tålmodighet)

25. taulen

taulen Member

Shooter:
    Multi Format
    Synest dette er kult, selv om du kanskje ikke er helt fornøyd må jeg si at jeg synest det er mer interessant å se på enn et vanlig print =) Og noe jeg kunne veldig godt tenkt meg å prøve ut selv, når jeg engang får litt større plass :wink: Lykke til videre iallefall, morro å se fremgang også =)

26. OMU

OMU Member

Shooter:
    Multi Format
    Hei taulen;
    Hyggelig at du synes bildet var kult.
    Det er vel neppe stor kunst, men morro er det :smile: