combiplan

Discussion in 'Grootformaat en accessoires' started by k.hendrik, Nov 21, 2010.

1. k.hendrik

k.hendrik Subscriber

Shooter:
    Multi Format
    Nu ik vandaag, dankzij "Fotografica" in Houten in het bezit ben van een mooi voorraadje 9x12 film houders voor mijn ERKO is de vgl. vraag: is er in NL nog een adres die de (HP)Combiplan ontwikkeltank verkoopt ?
    Bij Fotoimpex in Dld. en bij B&H USA staan ze te koop maar ik dacht; 'eigen volk eerst' :whistling:
    vrgr
    k.hendrik

2. Huub

Huub Member

Shooter:
    4x5 Format
    Ik wil je aanraden op zoek te gaan naar jobo-materiaal, want dat is gewoon beter spul voor hetzelfde doel. De combiplan tankjes laten zich slechts moeizaam vullen en legen, lekken en geven een onregelmatige ontwikkeling, tenzij je op een heel specifieke manier kiept. Dat alles hebben de jobotankjes niet - die bovendien de mogelijkheid hebben van rotatie-ontwikkeling - waarbij je aanzienlijk minder chemie gebruikt met hetzelfde resulaat. J ekunt dan kiezen uit de expert drums en de meer standaard spullen... De 4x5 spiralen zijn ook goed voor 9X12 te gebruiken.

3. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    Ik denk dat je het beste bij fotoimpex terecht kunt. Volgens mij zijn deze tanks ideaal. De rotatietanks hebben vele beperkingen. Als je met die beperkingen kunt leven zijn ze OK. Maar zo kun je er alleen maar een beperkt type ontwikkelaars in verwerken. Verder he je de agitatie niet onder controle.
    Bij de Combiplantanks moet je alleen niet het voorschrift van Combiplan volgen. Dat deugt niet. Maar de tank is absoluut superieur. Ergens heb ik de ontwikkelprocedure op APUG verrmeld. Dat zou ik weer op moeten zoeken.

Jed

4. RobertV

RobertV Restricted Access

Shooter:
    Multi Format
    In een Jobo 2521/2523 tank kun je zowel kiepen als roteren. Alleen het volume verschilt: 1 ltr. of 270ml. Geschikt voor 6 vlakfilms in een 2509N spiraal.

Klopt helemaal!

5. argentic

argentic Subscriber

Shooter:
    4x5 Format
    Ik heb alle bekende systemen zo'n beetje geprobeerd (zelfs professsionele tanks met 40 vlakfilms in hangers). In mijn ervaring geven de Jobo 3000 drums de beste ontwikkeling. Maar ze zijn moeilijk te vinden en meestal duur.

6. RobertV

Shooter:
    Multi Format
    Ook dat klopt maar deze kunnen alleen in rotatie gebruikt worden.

Ze worden nog steeds (nieuw) geproduceerd:
    # 3006 6x 4x5"/ 5x7"
    # 3010 10x 4x5"
    # 3005 5x 8x10"

Levertijd ca. 3 weken bij Jobo.

Maar deze 3000 drums kunnen alleen op de grote ATL machines of op de CPA-2 of CPP-2 worden gebruikt. Ze zijn groter in diameter en hebben een aparte aansluiting op de Jobo lift.
    Dus in de CPE-2 passen ze niet.
    Tevens moeten de rollers op de wijde stand gezet worden.

Voor vlakfilm het beste en gemakkelijkste systeem maar je moet dan wel een type ontwikkelaar kiezen die met rotatie geen/weinig negatieve bijwerkingen heeft.

Groetjes,

Robert

7. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    Volkomen juist. Het is maar of je de negatieve bijwerkingen op de koop toe neemt. Zo zijn bijv.catechol en pyrogallol ontwikkelaars behalve mooie ontwikkelaars ook erg goedkoop. Op die paar centen per liter is niets te verdienen.
    Ga die ontwikkelaars niet in rotatie ontwikkelen. Maar hoe zit het met minder snel oxiderende ontwikkelaars. En wat te denken van een doorweekte film, die steeds weer geoxideerd wordt. Om die vragen gefundeerd te beantwoorden, ben je heel wat aan het aftesten. En dat zag ik al snel niet meer zitten.
    De Combiplan gebruik ik op de volgende manier:
    Vul de filmhouder en sluit de tank ( in het donker)
    Vul een bekerglas van 1 liter met ontwikkelaar
    Doe het licht uit, open de tank, giet de ontwikkelaar erin( 1 seconde), sluit de tank, doe het licht aan en kiep krachtig gedurende 30" om luchtbellen te vermijden. Volg je ontwikkelproces met de gewenste agitatie om randeffecten te controleren.
    Na ontwikkeling, licht uit, deksel van de tank en de ontwikkelaar in het bekerglas teruggooien. Stopbad er en vervolgens het stopbad vervangen door de fixeer. Na 1 minuut fixeren licht aan.

Voor het stopbad en fixeer gebruik separate bakjes, maar dat is niet essentiel voor het filmbeeld.

Van groot belang is, dat je echt 1 liter ontwikkelaar gebruikt. Daardoor is de oxidatie van de ontwikkelaar en film onder controle. Verder moet je er op letten dat de hoeveelheid ontwikkelstof ook toereikend is voor 6 films 4x5". Bij de Combiplan heb ik daar nooit een praktisch probleem ontmoet (mits je de tank werkelijk met 1 liter vult).

Als je in de Combiplan snel oxiderende ontwikkelaars gebruikt is er verder een voordeel van de milieuvriendelijkheid. Ze degraderen aan de lucht zo snel dat en de hoeveelheden chemie zijn zo laag, dat ze geen probleem in de riool vormen.

Jed

Last edited by a moderator: Nov 22, 2010
  8. RobertV

Shooter:
    Multi Format
    Elk voordeel heeft zo zijn nadeel :whistling:

Voor alles is wat te zeggen.

De Jobo machines zijn eigenlijk destijds ontwikkeld voor C41 en E6 rotatie ontwikkeling wat voortreffelijk gaat ook m.n. in de Expert drums.

Er blijven natuurlijk voldoende type z/w ontwikkelaars over voor rotatie ontwikkeling.
    Maar een aantal pyro ontwikkelaars en ook b.v. Rodinal is niet gunstig voor rotatie.
    Gezien de giftigheid van Pyrogallol is het niet mijn favoriete ontwikkelaar type en ook niet vanwege de staining waar het weer problemen geeft met Split Grade (TM) automatische afdrukken.

9. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    Inderdaad; de Jobo machines zijn kleurontwikkelmachines. Niet in het minst vanwege het prijskaartje van de kleurontwikkelaar.

Het is trouwens de film en ontwikkelaar die getest moeten worden. Ook de film kan negatief op het oxidatie-effect reageren.
    Overigens kunnen rodinal en catechol ontwikkelaars stainvrij werken. Voor pyrogallol is dat ook mogelijk, maar dat heb ik maar een keer toegepast, omdat ik daar juist voor stain koos

Jed

10. gary mulder

gary mulder Member

Shooter:
    4x5 Format
    idem hier

11. k.hendrik

k.hendrik Subscriber

Shooter:
    Multi Format
    Dank, dank voor de reacties en tips ! Ik ben van plan om alleen met z/w te werken en mijn huidige ontwikkelaar HC110 bevalt goed dus die wil ik ook bij 9x12 gebruiken. Of er moet een goede reden zijn om hiervoor een andere ontwikkelaar te gaan gebruiken. De film die ik als eerste ga gebruiken is Fomapan 100.
    Over de kosten : ik heb E 22,50 voor de Erko gegeven en een soortgelijk bedrag voor de filmhouders, om nu een klein kapitaal voor een ontwikkeltank neer te leggen wordt me wat te gek.
    Ik zal proberen om hier in de buurt een bezitter van de Combiplan te vinden om het eens uit te proberen.

vrgr
    k.hendrik

12. argentic

argentic Subscriber

Shooter:
    4x5 Format
    Ik gebruik ze gewoon op een losse drumroller (kleur doe ik alleen digitaal). En je zou ze zelfs met de hand over de tafel kunnen rollen.

13. RobertV

Shooter:
    Multi Format
    Ja, voor kleur heb je een gethermostatiseerd systeem nodig. Naast z/w doe ik ook C-41 ontwikkeling.

Ik doe het dus zo:

of zo:

14. Sponsored Ad
  15. Merlin

Merlin Member

Shooter:
    4x5 Format
    Gewoon een Jobo-bus is het schoonste en gemakkelijkste werken. Daarvoor is de CPP (o.i.d) niet noodzakelijk. Gewoon DIY dus.
    Nadat de film er in is, doe je het licht aan. Ik vind het werken in het licht een groot voordeel. Je hebt bussen met en zonder 'cog', ofwel tandwiel. Die zonder tandwiel zijn prima met de hand te vullen. Doe er een (rode) deksel op en je kunt ze voorzichtig met de hand roteren. Als je er wat vaardigheid in krijgt, is het snel reproduceerbaar.
    Voor luie mensen is er de machine. En werkelijk alles kan in de machine, maar niet alles wat kan moet je ook doen...
    Maar je moet ook niet alles geloven wat mensen zeggen. Je kunt zo'n machine voor een heleboel inzetten, zonder vervelende verschijnselen. En als het in de test dan toch niet mooi er uit komt, dan doe je het toch met de hand. Ik heb trouwens wel voorbeelden gezien (The Book of Pyro) van een systeem met stikstof infusie, waardoor de oxidatie niet aanwezig is. Dat is ook een idee. Maar HC110 met Fomapan kan prima in de ontwikkelmachine. Het ligt ook een beetje aan de verdunning, want als je, zoals ik, 1 deel siroop op 119 delen water gebruikt (verdunning 'H') moet je veel oplossing in je bus doen, wat erg zwaar is voor de machine, wat nogal sluitage veroorzaakt. Doe je het met de hand, dan bouw je wel wat extra biceps/triceps op. Wie zei dat doka-werkers nerds zijn? Je krijgt er een goddelijk lijf van. Nou ja, als je de hele dag ontwikkeld wel ja...

16. Merlin

Merlin Member

Shooter:
    4x5 Format
    Je bent vast de enige in Nederland met zo'n apparaat. Het werkt vast geweldig. Is de emmer om in te kotsen als het tegenvalt? :laugh:

17. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    Ik weet niet waar je woont, maar je bent welkom om de combiplan uit te proberen. Ik kan je dan ook laten zien hoe je er mee om kunt gaan en de agitatie techniek (= diffusieproces bij de ontwikkeling) kunt controleren.Vorig jaar heb ik in Houten ook nog een complete combiplan voor 3 euro gekocht. Verder kun je een combiplan-tank GRATIS van mij krijgen. Dan hoef je alleen maar het binnenwerk te kopen. Die combiplantank heb ik ook weer gratis van Harry gehad. Zo zie je maar: op de nederlandse apug site geven we alles gratis aan elkaar door!

Jed

18. RobertV

Shooter:
    Multi Format
    Nee, die is voor lastige klanten :tongue:

19. Huub

Huub Member

Shooter:
    4x5 Format
  20. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    Inderdaad is dit een goede optie. Deze 3 spoel Paterson heeft een goed stromingspatroon bij de agitatie en je hebt een tank dan voor alle formaten. Zelf gebruik ik deze Paterson nu voor middenformaat voor elke denkbare ontwikkelaar.

Jed

21. k.hendrik

k.hendrik Subscriber

Shooter:
    Multi Format
    Dank voor alle info en tips, Jed zie mijn PM. Zo´n 3 reel van Paterson heb ik, dus hoef ik alleen het binnenwerk. Maar past mijn vlakfilm 9x12cm ook hierin.

vrgr

22. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    Ik Ken het system zelf Niet. Ik denk echter dat 9x12 niet zal passen.

Jed

23. Huub

Huub Member

Shooter:
    4x5 Format
    Misschien moet je de aanbieder even mailen met die vraag - of de vraag stellen op het engelse deel van dit forum.

24. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    ik zie dat ik nog een aantal combiplans heb met binnenwerk. alleen kleinere onderdelen als de ruitertjes en de filmgeleider ontbreken. Alles gratis.

Jed

25. k.hendrik

k.hendrik Subscriber

Shooter:
    Multi Format
    Nou Jed, je kent m'n adres :smile:

vrgr
    k.hendrik

26. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    Ik watt even af tot jij de combiplan hebt uitgeprobeerd.

Jed