Cooke anastigmat

Discussion in 'Grootformaat en accessoires' started by Breunes, Sep 18, 2006.

1. Breunes

Breunes Member

Shooter:
    Medium Format
    In het weekend een vooroorlogse Cooke anastigmat 4.5, 5 3/4 inch (serienr 58414) in een lensplaat van zwart karton gezet. Polaroid 55 belicht door op de ouderwetse manier de lensdop eraf en erop te doen. Wat tekent die lens geweldig. Mooie zachte grijzen, een zachte scherpte en enigszins een overstraling van donkere partijen. De moeite waard om hem in een sluiter te monteren, of te laten doen. Heeft iemand hier ervaring mee.

Ben

2. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    Ik heb er lang geleden wel mee gewerkt ( in een Graflex was hij gemonteerd). Ik herinner mij de manier van tekenen nog wel. Een mooie, maar wl afstandelijke tekening. Hij wordt niet in een sluiter gemonteerd, maar met een platencamera met gordijnsluiter gebruikt. Ik heb de Graflex niet meer maar wel een Mentor Reflex van inmiddels bijna 100 jaar oud. Lang niet gebruikt. Maar vroeger was het mijn werkpaard.

Jed

3. Breunes

Breunes Member

Shooter:
    Medium Format
    Ik ga proberen hem in een Copal Press #1 te zetten. Wat laten draaien door een precisie bankwerker.

Ben

4. medform-norm

medform-norm Member

Shooter:
    Multi Format
    Ah, een precisie bankwerker in midden-nederland! Heb je daar een adres van? Wij hebben ook nog wat werkjes liggen. Wat betreft de Cooke: wij hebben meerdere Cooke lenzen en krijgen er vergelijkbare plastische resultaten mee. Very pretty. Goed bruikbare lenzen mits met goed zonnehoedje op.
    Succes met de mounting job.

Norm
    (die meestal op de engelse fora post)

5. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    Bij de montage op de copal sluiter, moet je er aan denken het optische systeem niet te verstoren. Het diafragma van de Cooke moet je blijven gebruiken. Dus een grote niet-vignetterende sluiter gebruiken. Vroeger werden ook wel rollende gordijnen voor de lens gezet. Je moet de hele zaak dan wel flink stabiliseren ivm trillingen.

Jed

6. Breunes

Breunes Member

Shooter:
    Medium Format
    Ik heb begrepen dat wanneer de exacte lengte van het opjectief gelijk blijft en het diafragma of dezelfde plaats komt, er geen probleem is. Dus het deel van het objectief tussen het voorste segment en het achterste segment wordt vervangen door de sluiter, waarbij ringen ervoor moeten zorgen dat de afstand gelijk blijft.
    @Medform. Zodra het contact is gelegd hoor je van me.

Ben

7. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    Dit is juist, maar je moet er op letten dat het originele diafragma bewaard blijft. En daar wil het nog wel eens op stuk lopen, want men wil de sluiter en het diafragma zo dicht mogelijk op elkaar plaatsen.

Jed

8. Breunes

Breunes Member

Shooter:
    Medium Format
    Jed

In de sluiter zit toch ook een diafragma. Op de site van SKGrimes lees ik dat ze nauwkeurig de afstand bepalen tot het diafragma en daar hun verloopringen op fresen. Het tussenstuk van het objectief met het diafragma gebruiken ze niet.

Ben

9. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    Dat is juist, maar het ene diafragma is het andere niet. Een copal diafragma heeft weinig lamellen, is goedkoop, maar geeft een ander beeld dan een duur compur diafragme met meer lamellen. Oude objectieven hebben vaak diafragmas met zeer vele lamellen, met een subliem beeld. De oorzaak is dat het diafragma een deel van het optische systeem is (buigingsverschijnselen).
    Je kunt niet ongestraft het ene diafragma door een ander vervangen. Bij moderne objectieven kun je vaak wel het een door het ander vervangen, want dan verandert er in het diafragma niet veel. Overigens zouden deze optische problemen aangeroerd worden in de komende workshop op 28 oktober, maar of de workshop doorgaat lijkt in de lucht te hangen. Ik zeg nu: 'aangeroerd', want eerder was sterk aangedrongen op dit onderwerp. Maar we moeten ons beperken op de workshop door tijdgebrek.

Jed

10. Breunes

Breunes Member

Shooter:
    Medium Format
    De lens heeft inderdaad 16 lamellen. Eens kijken hoe de copal is als die binnenkomt.

Ben

11. Breunes

Breunes Member

Shooter:
    Medium Format
    Net de Copal #1 sluiter binnen. Het diafragma heeft 6 lamellen, dus flink minder dan de Cooke lens. De afmetingen zijn gelukkig zo dat met twee verloopringen de lens in de sluiter te monteren is. En dan gaan we het verschil zien tussen 16 en 6 lamellen.

Ben

12. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    Het verschil tussen de twee situaties zal niet alleen door de 6 en 16 lamellen worden veroorzaakt maar ook door de veranderde flare, de interne reflecties binnen het optische systeem. Maar, ik begrijp dat de oorspronkelijke situatie hersteld kan worden; dus de vergelijking is mogelijk.
    Verder zal de vergelijking afhankelijk zijn van de gebruikte ontwikkelaar film combinatie ( aangenomen dat er wordt contactgeprint). Ik neem aan dat deze Cooke triplet afkomstig is uit een professionele studiocamera. Deze professionele fotografen gebruikten meestal een catechol ontwikkelaar van zeer eenvoudige samenstelling . En ze deden dat niet zonder reden. De beeldkwaliteit was hoog. Omgekeerd moesten zij hun licht zeer goed onder controle hebben. Bedenk maar wat het betekent: een hoge beeldkwaliteit en een slechte uitlichting. Amateurs gebruikten deze catechol ontwikkelaar niet. Als je geinteresseerd bent in deze catechol ontwikkelaar, hoor ik het wel. Overigens, mijn catecholontwikkelaar is afgeleid uit deze klassieke ontwikkelaar. Je zult begrijpen dat deze benadering niet alleen van toepassing is op de Cooke triplet. Het verhaal gaat op voor vele oude objectieven en voor de imagon, die onlangs ter sprake is geweest.

Jed

13. medform-norm

medform-norm Member

Shooter:
    Multi Format
    Wat bizar dat er op mijn post überhaupt niet gereageerd wordt, alsof hij onzichtbaar is voor anderen.....zijn de omgangsregels op de Engelse APUG zo anders dan op de Nederlandse? Teleurstellend.

14. Breunes

Breunes Member

Shooter:
    Medium Format
    Nou Mednorm, zie mijn post na jouw post. Lijkt me toch duidelijk.

Ben

15. medform-norm

medform-norm Member

Shooter:
    Multi Format
    Ben, mijn excuses. Jouw post was tot nu toe voor mij niet zichtbaar. Misschien ligt het aan de recente forum upgrade dat er af en toe gaten vallen in de threads? - Ik houd me wel warm aanbevolen voor de contactpersoon.

Groet, Norm

16. Breunes

Breunes Member

Shooter:
    Medium Format
    Vandaag mijn Cooke binnengekregen. De metaaldraaier heeft er wel lang over gedaan, het gaat nl tussen z'n gewone werk door. Hij is er drie uur mee bezig geweest, maar hij werkt dan ook erg nauwkeurig. Hij begrijpt inmiddels de optische wetten. Nu even wachten op mooi licht, dan kan er getest worden.

Ben

17. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    Zet er wel een goede zonnekap op en begin niet met tegenlicht in de eerste tests. Deze objectiven zijn gevoelig voor strooilicht, dat ze overigens ook een bijzonder karakter kan verlenen. Verder lijkt mij een 'ouderwetse' film als Adox met een pyrogallol ontwikkelaar mooi te passen bij het karakter van deze lens.

Jed

18. Breunes

Breunes Member

Shooter:
    Medium Format
    Ik ga ermee op polaroid 55 werken. Volgens de berichten zou die gelijk zijn aan de oude panatomic-X en de negatieven bevallen me.

Ben

19. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    Hallo Ben,
    Ik heb eigenlijk nog geen film-ontwikkelaar combinatie gezien, die vergelijkbaar werken. Alles heeft zijn eigen karakter. En van polaroid 55 kan ik mij niet voorstellen dat het werkt zoals de oude panatomic X. De MTF van de polaroid 55 wordt gegeven in de site met hun technische specificaties. Deze MTF valt zeer snel af bij hoger wordende spatiele frequenties. De MTF voor de panatomic X zal pas beginnen af te vallen boven de 10c/mm. Contactdrukken lijken misschien op elkaar(omdat het visueel vermogen van de mens bepalend is), maar zodra je ook maar iets gaat vergroten, zal er verschil gaan optreden.

Jed

20. gary mulder

gary mulder Member

Shooter:
    4x5 Format
    Oorspronkelijk werd 55 inderdaad gemaakt met panatomic X. Maar op een gegeven moment is de samenwerking tussen pola en de grote K minder geworden en is er een alternatief gezocht. En zeker de laatste 30 jaar is 't dus iets anders. Dat neemt niet weg dat pola 55 ongelofelijk mooie negatieven geeft. Waar op 't moment geen vergelijkbaar product voor is.

21. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    Dat klopt; de MTF specificatie van de pola 55 zul je bij geen gebruikelijke negatieffilm terugvinden. Dat neemt niet weg dat je bijzondere resultaten met de pola 55 kunt verkrijgen. De Cooke lens werd echter in het verleden gebruikt met negatief-ontwikkelaar combinaties die in de hogere spatiele frequenties goed doorkwamen. De verfijning die deze lenzen ( bijv als gevolg van verstrooiing) komt dan optimaal tot zijn recht.

Jed

22. Breunes

Breunes Member

Shooter:
    Medium Format
    En ik wil gewoon lekkere foto's maken;-)

Ben

23. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    Ja, daar gaat het uiteindelijk om:smile: .
    Ik ben benieuwd het resultaat met deze lens te zien in combinatie met de nieuwe fotografische materialen. Deze f=4,5 is overigens een Taylor-Hobson portretlens. De naam Cooke werd er uit respect opgezet.

Jed