Degelpers

Discussion in 'Presentatie' started by fred, Mar 13, 2005.

1. fred

fred Member

Shooter:
    Multi Format
  2. Breunes

Breunes Member

Shooter:
    Medium Format
    Leuk idee, maar een oppervlakte van 35/45 is toch wat weinig. Ik denk dat je minstens 55/65 moet hebben :wink:

Een ander idee is een etspers, deze zijn breder en tweedehands redelijk vaak te koop. Voor het echte werk moet je toch een Seal Mounting press hebben.

3. argus

argus Member

Shooter:
    Multi Format
    924,00 Euro? Redelijk veel voor een pers volgens mij.

G

4. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    KIS

Een veel simpeler en voordeliger methode is om 2 stukken MDF van 22 of 25 mm dik op maat te laten zagen (groter natuurlijk dan je printformaat) en vervolgens op de hoeken een gat te boren waardoor je een lange schroef, voorzien van vleugelmoeren, steekt. Vervolgens neem je wat grijs karton (om dikte te krijgen) en daartussen leg je dan de barieten. Dit pakketje leg je tussen de twee MDF-platen een aanschroeven maar. Het geheel hoeft niet eens zoveel persdruk te hebben, als het maar strak en vlak komt te liggen voor een tijdje. Neemt weinig plaats in en de kosten van dit alles nog geen 15 Euries.

5. helder

helder Member

Shooter:
    35mm
    Deze wijze met MDF ga ik ook proberen. Voor de schroeven kan je knijplijmtangen inzetten. Bij iedere bouwmarkt goedkoop te koop.
    Gr Sip

6. fred

fred Member

Shooter:
    Multi Format
    In het "concept van maximale gebruiksvriendelijkheid vanaf de filmontwikkeling" is de Bienfang pers het summum.

http://framersisland.com/popup_image.php/pID/135

Zelf invoeren (afhankelijk van de dollarkoers) levert je een besparing van 20-25% op.

Fred

Attached Files:

Last edited by a moderator: Oct 23, 2005
  7. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    Op een Duitse site heeft de heer Wollstein een aardig verhaal (zo uit de praktijk) weten te vertalen in een bruikbare oplossing voor het drogen van bariet. In 2 delen legt hij uit hoe en wat hij daarbij heeft bedacht. Kijk en geniet...op http://www.schwarzweiss-magazin.de/swmag_frame_wollstein.htm. KISS :D

8. Breunes

Breunes Member

Shooter:
    Medium Format
    Hou er dan wel rekening mee dat je een verhuistransformator moet aanschaffen om van 110 volt naar 240 volt te gaan. Voor een 1500 Watt trafo betaal je een paar honderd euro. Mijn Seal heb ik tweedehands in Canada gekocht, dus ik weet ervan ;-( KBH Photographics

Ben

9. fred

fred Member

Shooter:
    Multi Format
    Toch niet Ben, het is een Bienfang "250" en die is voor 230V gebruikers. Zie bijgevoegde foto.

Fred

Attached Files:

• 250.jpg
      250.jpg
      File size:
      46.7 KB
      Views:
      26
  10. fred

fred Member

Shooter:
    Multi Format
    Interessant...
    Nadeel van de foto "opgespannen" te drogen is dat je afdruk niet de oorspronkelijke afmeting aanneemt.
    Dat heb je dus niet aan het lucht drogen en daarna glad maken in een pers.

Fred

11. Breunes

Breunes Member

Shooter:
    Medium Format
    Dus hebt een nieuwe aangeschaft, ja dan heb je de keus.;-)

Ben

12. Fotohuis

Fotohuis Restricted Access

Shooter:
    Medium Format
    Ooit zo'n zware pers gehad maar met de verhuizing 20 jaar geleden toch maar laten staan.........

Tegenwoordig werk ik op een barietpers, "made in Cz" , met thermostaat, prijs een fractie van een B├╝schner en met goede resultaten.
    Ik heb Thomas Wollstein trouwens al een tijd niet gesproken. Vroeger was hij heel actief op het Phototec forum en soms op FAP. Kennelijk ook erg druk met de kinderen gekregen :sad:

Groetjes,

Robert