DESTILLERT VANN

Discussion in 'Scandinavia' started by Helgesverre, Jan 15, 2012.

1. Helgesverre

Helgesverre Member

Shooter:
    Multi Format
    Jeg benytter sjelden destillert vann ved utblanding av fotokjemi. Ved "viktige" filmer kan jeg anvende destillert vann til siste skylling/wetting agent. Mitt springvann kommer fra en innsjø (Glitre) og regnes så bra kvalitetsmessig at det også selges på flasker under samme navn. I perioder etter at ledningsnettet er blitt skyllet, filtrerer jeg vannet gjennom kaffefilter for å være sikker.

I destillert vann er mineralske og organiske stoffer fjernet. Når jeg filtrerer vannet selv, antar jeg at det er det groveste organiske stoff jeg tar bort, men neppe de mineralske. Når mineralstoffene fjernes, vil vannet smake flaut - som regnvann.

Så til spørsmålene:

1. Flere presiserer viktigheten av å benytte destillert vann. Er dette generelt viktig, eller er springvannet hos disse mer forurenset enn hos meg?
    2. Det finnes "batterivann" til å etterfylle blybatterier. Er dette vannet destillert, eller kun "renset" og således ok til fotobruk?
    3. Kan drikkevann kjøpt i flasker (kildevann) erstatte destillert vann til fotobruk. Dette inneholder mineraler, men ingen organiske partikler.
    4. Er mine bekymringer grunnløse, og ansees mine spørsmål for dumme?

Vh helgesverre.

2. FiatluX

FiatluX Member

Shooter:
    4x5 Format
    Der er ingen dumme spørgsmål, kun dumme svar.. :smile:

Destillert vann kan med fordel bruges til det sidste skyl med antistatisk/afspændings middel for at undgå kalk og optørrings pletter!

I dit tilfælde ser jeg ingen grund til at bruge det i fremkalderen, men hvis ledningsvannet normalt er mye hårdt så er det absolut bedre..

3. BirgerA

BirgerA Subscriber

Shooter:
    Multi Format
    Hei

Et lite forsøk på å svare:

1: Vi har generelt sett ganske rent vann her i Norge, og dette er nok et større problem andre steder i verden.
    2: Såvidt jeg vet så er batterivann rent nok til å benytte til fotoformål.
    3: Jeg ville ikke brukt mineralvann til fotoformal, dette vannet er ikke nødvendigvis renere enn det du har i springen. Dessuten så kan muligens saltene i mineralvannet reagere med fremkaller/fiks på måter du ikke har kontroll på.
    4: Nei og nei.

Min erfaring, i Oslo-området, er at det er viktigere med skyllemiddel enn renhetsgrad på vann. Jeg har ikke gjort noen tester på det, men er godt fornøyd med å bruke springvann. Hvis jeg skulle benyttet renset vann, ville jeg gått for batterivann.

mvh

Birger A.
    (Siv. Ing. Kjemi)

4. Helinophoto

Helinophoto Member

Shooter:
    Multi Format
    I Oslo bruker jeg en BRITA vannkanne som tar (kull?)filtre, etter at jeg begynte å bruke dette, forsvant veldig mye rart fra negativene mine.
    BRITA kannen fjerner smuss og de-ioniserer vannet etter det jeg har skjønt, det er en del gruff i vannet her i Oslo.

Aldri brukt destillert vann.

5. analog what is that?

analog what is that? Member

Shooter:
    Multi Format
    Generelt bra vann i Norge.
    Det vi (jeg) sliter mest med er oksygen i vannet, og der er kilden mye nærmere enn man er klar over, nemlig aerator-muffa på selve tappekranen!
    Når man skrur opp og skal ha mye vann fort, så blir vannet fyllt av luft som blandes inn i selve springen. Dette er svært uheldig.

Derfor er KOKT vann en stor fordel, kokingen driver oksygen ut, men en nesten like enkel løsning er å tappe vann i en flaske eller lign ett døgn før bruk og la det stå temperert, så slår man to fluer med samme smekker i det kalde Norge, med sitt kalde springvann... :

Etter et døgn er vannet temperert og man vil se store og små luftbobler inne i flaska, det er luft = oksygen drevet ut av vannet av seg selv.

Stort sett er selve kokingen viktigere ved destillering av vann i Norge, mtp å få ut oksygen, enn det at det skal være sterilt og fritt for annet rask, vannet er bra i Norge!

Gjør man det slik kan man blande kjemikalier direkte av vann som er *rent nok*, kjemikalier inneholder buffere og sliktslags som tar vare på vanlige og normale forurensinger. Gjør man det slik kan man også skylle tanken på direkten, med temperert vann uten å være redd for at bildet "sprekker opp".

6. Helinophoto

Helinophoto Member

Shooter:
    Multi Format
    Dette gjelder kanskje for Norge generelt, men jeg er litt i tvil om det kan gjelde Oslo, med sine gamle, gjengrodde og skitne vannrør, tett i tett med kloakkrør og med en og annen lekkasje osv.

Tydelig at det er en del humus(?) hos meg i alle fall, for jeg ser ofte brun-gul farge (skiftende) på vannet jeg har, noen ganger altså, ikke alltid :smile:
    Uansett, så stoler jeg ikke på vannkvaliteten for fremkalling sånn sett og som nevnt, etter at jeg begynte å konsekvent filtrere vannet, har jeg hatt meget rene og pene negativer.

Hadde jeg bodd i distriktet med "personlig" vann, hadde det nok neppe vært nødvendig vil jeg tro.

7. analog what is that?

analog what is that? Member

Shooter:
    Multi Format
    Vannet er vel det minste problemet i Oslo, etter hva jeg kan se!

8. Helgesverre

Helgesverre Member

Shooter:
    Multi Format
    Takk for visdom formidlet i tråden her. Sier aldri nei til slikt!

9. BTE 1948

BTE 1948 Member

Shooter:
    Multi Format
    Om det er interesse for et vannrensesystem/ drikkevannsrenser av ypperste kvalitet så send meg en melding :smile:

Mvh

BTE

10. krevad

krevad Member

Shooter:
    Multi Format
    Det jag brukar göra när jag ser att vattnet inte rinner av tillräckligt snabbt för att undvika märken är att spraya negativen med destillerat vatten som jag har i en blomspruta. Det gör att åtgången av destillerat vatten blir minimal, men effekten ändå tillräcklig.

11. Swellastic

Swellastic Member

Shooter:
    Multi Format
    Kvar får ein egentleg tak i destillert vatn/batterivatn I Noreg? Biltema eller noko slikt? Eg har enkelt og greit berre samla regnvatn til framkalling av film og papir, men det er jo ein litt keisam framgangsmåte.

12. Jerevan

Jerevan Subscriber

Shooter:
    35mm
    Om du inte bor i Bergen så tar det väl tid att ordna vatten till framkallningen? :wink:

Jag kan tänka mig att Biltema eller en bensinstation kan ha batterivatten.

13. phelger

phelger Subscriber

Shooter:
    Multi Format
    jeg bor ikke i Norge, men i Luxembourg hvor vandet fra hanen er godt og velsmagende. Har aldrig brugt destilleret vand til mine kemikalier, men bruger det altid som sidste hold skyllevand når jeg fremkalder film - ikke andet skyllemiddel - og mine film har bogstaveligt talt ingen kalkpletter. Jeg køber en dunk med 5l i supermarkedet - det bruges bl. a. til strygejern og koster 1,25 euro.
    Peter

14. Øyvnd:D

Øyvnd:D Member

Shooter:
    8x10 Format
    BTE: jeg er overbevist om at du selger drikkevannsrenser som er bra, men det kan vel ikke erstatte destillert vann?

15. BTE 1948

BTE 1948 Member

Shooter:
    Multi Format
    Hei Øyvind , nei jeg er vel ikke sikker på om destillert vann heller er nødvendig. ,) sender deg en meld

BTE

16. pbryld

pbryld Member

Shooter:
    Medium Format
    Hej.

Har ikke læst tråden men her er et svar:

I Danmark kan man ikke få destilleret vand, men på apoteket kan du få STERILT vand, som er endnu bedre. Her er det billigt, 15DKK/NOK pr. liter. Så hvis du vil være sikker på helt rent vand er det en mulighed.

17. pbryld

pbryld Member

Shooter:
    Medium Format
    Det du har købt er helt sikkert demineralisret vand, ikke destilleret (men jeg tror ikke det gør den store forskel - bare der ingen kalk er i).