Doka en bespreekbijeenkomst II

Discussion in 'Door leden georganiseerde evenementen' started by RobertV, Nov 22, 2010.

1. RobertV

RobertV Restricted Access

Shooter:
    Multi Format
    Voor de mensen in het zuiden des lands organiseer ik een parallele bijeenkomst.
    Omdat ik echter beschik over een kleine doka en één (6x7cm) vergroter (Dunco II 67 120 pro) is het aantal deelnemers beperkt tot 2.
    Verder gelijk aan Jed's voorstel maar vanaf kleinbeeld tot max. 6x7cm rolfilm negatieven.

Een klein verschil zal zijn dat ik met Split Grade ga werken. Maar dat maakt uiteindelijk niets uit voor het eindresultaat.
    Ook ik beperk het e.e.a. tot het zilverprocedé en als het kan met PE/RC papier. Hiermee kan relatief snel en eenvoudig goede resultaten worden gehaald.

Ook voor de maanden januari en/of februari 2011.

Wie het eerst komt wie het eerst maalt. :tongue:

2. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    Fantastisch dat het idee zo aanslaat! Als we beiden zoiets doen kunnen we mogelijk ook nog een gezamelijke bijeenkomst hebben om ervaringen uit te wisselen. Ik doe bijv. geen spligrade, maar ik denk aan tweebads procedes. Dus jij deelt de zaak in tweeen terwijl ik het verdubbel.

Jed

3. RobertV

Shooter:
    Multi Format
    En ontzettend leuk om te doen.
    Hopelijk volgen er nog meer ervaren doka printers.....

4. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    Voor het overzicht is het, denk ik beter, om deze activiteit in een thread te houden. Nu moet je steeds wisselen. En wie weet komen er meer doka printers. Dan verlies je het overzicht.

Jed

5. Merlin

Merlin Member

Shooter:
    4x5 Format
    De belangstelling valt me een beetje tegen. Kan je verklaren waarom dit zo is? Ik zou een poll kunnen maken, maar dat is zeker alleen voor subscribers... ;-)

6. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    Ik heb er geen verklaring voor, anders dan dat de menselijk geest ondoorgrondelijk is. Ik denk dat een poll ons niet veel wijzer maakt.
    De APUG site staat vol met problemen met apparatuur, vragen over ontwikkelaars, papieren etc. . Wat is er dan voor effectiever methode om (ook niet herkende) problemem op te sporen en op te lossen. Bovendien gaat het gepaard met besprekingen, zodat je begrijpt wat je doet en waarom.

Afijn, als er geen belangstelling is, dan gaan Robert en ik bij elkaar op bezoek.

Jed

7. kraker

kraker Subscriber

Shooter:
    Multi Format
    Wat betreft interesse...

Ik vind het een erg goed en leuk idee, ik ben er op zich zeker wel voor te vinden, maar ik zit er ook een beetje tegenaan te hikken... ik heb dit jaar erg, erg weinig doka-werk gedaan, kan er jammer genoeg niet vaak de tijd voor vinden. Ik wil bij Jed of Robert in de doka wel goed beslagen ten ijs komen, met andere woorden: ik wil eerst voor mezelf weer eens wat afdrukken maken.

Als dat in de komende donkere maanden lukt, en als me dat genoeg stof tot nadenken geeft, dan wil ik zeker aanschuiven bij een van jullie.

Als in de tussentijd de plaatsen al vol zitten, dan is dat jammer voor mij, maar in ieder geval is er dan genoeg interesse vanuit anderen.

8. RobertV

Shooter:
    Multi Format
    Ik heb inmiddels twee PM's gehad dus het loopt niet storm maar er is wel belangstelling.

9. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    Het is helemaal niet de bedoeling dat je eerst uitvoerig in de doka gaat zitten. Zoek gewoon een bestaande druk uit en het bijbehorende negatief en klaar ben je. Maak er vooral geen hoogdravende voorbereiding van. Behalve dat het je de nodige informatie kan geven, moet het vooral gezellig blijven. Ik zie dit ook als een goede gelegenheid voor beginners. We haken gewoon in op het relevante niveau. En hoe we daar op inhaken zien we vanzelf wel. Geen elitair gedoe en ieder wedstrijdgedoe moet uit de buurt blijven.
    En ik vind het mooi dat Robert met de splitgrade aan de gang wil, dat doe ik weer niet. Zo doe ik de contrastbeheersing via ontwikkelprocedes.

Jed

10. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    Zeg Jaap, hoe is het met jouw belangstelling?

Jed

11. kraker

kraker Subscriber

Shooter:
    Multi Format
    Nou, noteer voor mij dan maar een plaatsje. Een afdruk en bijbehorend negatief kan ik wel vinden! :smile:

Rest me nog de vraag bij wie ik het beste een plaatsje reserveer...
    Ik doe zelf meestal split-grade printing, het kan goed zijn om daar eens iemand anders mee aan de slag te zien, maar 't kan ook juist interessant zijn om eens iets heel anders te zien. Contrastbeheersing via ontwikkelprocedes, klinkt interessant...

12. Peter de Groot

Peter de Groot Member

Shooter:
    Multi Format
    Ik vind het wel interessant. Ik woon zelf in het zuiden van het land. Als er nog een plakse vrij is wil ik wel zien hoe anderen dokawerk doen.

13. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    Het lijkt er op dat de belangstelling komt.

Jed

14. Sponsored Ad
  15. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    Jacco, je kunt natuurlijk ook naar beiden gaan. Ik vind het zelf trouwens ook interessant om eens een kijkje bij Robert te nemen, en wie weet is Robert ook geinteresseerd hier te komen.

Zoals ik al eerder heb aangegeven, lijken de maanden januari en februari 2011 mij ideaal. December is voor velen wat vol feestelijkheden. Bovendien hebben we dan even om wat voor te bereiden. Graag zou ik van deelnemers weten welke dagen in aanmerking komen.
    En we kunnen in de komende maand de onderwerpen, waarvoor belangstelling bestaat vaststellen.
    1. eigen negatief in verschillende ontwikkelaars en papieren ontwikkelen, om zo de verschillen vast te stellen en om te zien of je eigen vergroter technisch correct werkt.
    2. negatief van een ander in je eigen papierontwikkelaar en papier te ontwikkelen, om het effect van een negatief te doorgronden.
    3. contrastbeheersing in het drukproces doornemen

Jed

16. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    nadere uitwerking

Het is nu 5 dagen geleden dat ik een post heb geplaatst met dokawerk en bespreking als onderwerp. Inmiddels hebben Jacco en Peter belangstelling getoond en Robert heeft 2 PMś gehad.
    Er is nog niet zoveel tijd verstreken, maar als Jacco en Peter beiden komen, is er bij mij nog maar een plaats over.
    Hoe het ook zij, ik heb de indruk dat het onderwerp 'contrastbeheersing' in de belangstelling staat.

Laten ik dat voorlopig als onderwerp nemen. En wel voor variabel contrast papier. Dan kan Robert het met de Heiland methode laten zien en ik doe het 'handmatig' .
    Nu een wat gedetailleerdere beschrijving.
    Mijn (niet gepubliceerde) methode vraagt om een vergroter met kleurenkop ( alhoewel magenta en yellow filters ook voldoende zou moeten zijn). Alle variabel contrast papieren zijn toegelaten ( alhoewel er een flink verschil in kwaliteit is) en elk soort negatief is toegestaan.
    We zullen eerst zien hoe een variabel contrast papier werkt en met die kennis gaan we negatieven bewerken. Bij voorkeur moeilijke negatieven, met een range van zeg 10 stops of zo.

Jed

17. RobertV

Shooter:
    Multi Format
    Wat achtergrond informatie over split grade printen:

http://www.fotohuisrovo.nl/documentatie/BasicSplitGradePrinting.pdf

Om gemakkelijk en efficient te werken gebruiken we een Nova verticale processor. Ik heb een Masterlab staan met 4 pods van 20x25/8x10" .
    Alles kan gethermostatiseerd worden dus geen probleem 20-22C in Januari/Februari 2011.
    Evt. eindresultaten 40x50 kunnen worden gedaan in de CPA-2 met lift in een drum.

Zoals het er nu uitziet heb ik nog 1 plaats over.

Groetjes,

Robert

18. Merlin

Merlin Member

Shooter:
    4x5 Format
    Je rekent toch wel op mij? Ik heb de laatste tijd helemaal stil gestaan en heb behoorlijk veel zin om weer verder te gaan waar ik gebleven was. Ik vind het een geweldig aanbod wat ik enorm waardeer. Ik ben in ieder geval niet te trots om toe te geven dat ik nog heel wat kan leren...

19. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    Jaap, ik heb jou genoteerd. Omdat er twee andere potentiele deelnemers zijn, zit ik potentiel vol. Graag hoor ik van Jacco en Peter een definitief besluit. In komende posts kunnen wij onze voorbereidingen melden. Zo kunnen anderen onze activiteiten volgen.
    Mijn benadering op de contrastbeheersing heb ik ( zoals eerder) gemeld nog niet gepubliceerd. Dat heeft een reden. De reden is dat ik erst wil weten of mijn manier van contrastbeheersing als praktisch wordt erveraren. Nu, dat kunnen we zien op onze bijeenkomst. Wie weet volgt op onze bijeenkomst nog een of andere 'publkatie'.

Jed

20. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    Voorlopige beschrijving metoden contrast beheersing

Eerder heb ik al aangegeven mijn methode van contrastbeheersing met variabel contrast papieren niet te hebben gepubliceerrd. Hier wil ik in het kort de essentie ervan weergeven.
    Bij variabel contrast papieren heb je te doen met een harde en een zachte emulsiebestanddeel. Bij splitgrade bijvoorbeeld worden deze opgeteld tot een totaal. (een sommatie van twee delen).

In mijn geval ga ik uit van afname (filtering) van de totaliteit. Dit wordt de methode van subtractie genoemd. En het verschil in benadering zit hem in de sommatie of subtractie.
    Bij subtractie is een (1) belichting voldoende. Zo belicht ik met een Adox MCC 110 papier maar 8 seconden om een 40x50 druk te maken. En dat is voor extreme negatieven. Voor een normaal negatief is dat maar in de buurt van 4 seconden. Dat de belichting kort is, is mogelijk belangrijk, belangrijker is dat je eenvoudig de filtering kunt instellen naar je eigen smaak.

Jed

21. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    Te trots?! Jaap, we leren van elkaar. Het is een wederzijds proces.

Jed

22. van eynde ludo

van eynde ludo Member

Shooter:
    Medium Format
    Jed ,
    Als je zulke korte afdruk tijden gebruikt , tussen 4 en 8 sec , moet je toch goed belichte negatiefen zonder te grote gratatie hebben , anderskan je toch op die korte tijd niet alles op papier krijgen , op welk diafragma druk je dan af.
    Ludo.

23. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    Ik gebruik een electronische timer, die in dat bereik ingesteld wordt op tienden van seconden. Dus bij 8 seconden een nauwkeurigheid van ca 1 %. Voldoende. De 8 seconden zijn bij f=8 en gebruik van een lamp van 250W. Als ik langere belichtingstijden wil hebben, bijv voor doordrukken, dan kun je naar een andere lamp of diafragmeren. Bij de Durst M 805 staat je ook nog een neutraal grijs filter ter beschikking. Er staan dus de nodige middelen ter beschikking om minder licht te krijgen, indien dat gewenst is.

Jed

24. Marc Leest

Marc Leest Member

Shooter:
    Multi Format
    Dag Jed,

Ik vrees dat ik het niet helemaal begrijp. Het échte voordeel van splitgradetechniek is dat je verschillende 'lokale' contrasten op één afdruk kan krijgen, iets wat met graded papieren niet mogelijk is. Maak je gebruik van contrast maskers ?

Marc

25. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    Marc,
    Jouw vrees is begrijpelijk, omdat ik mijn methode niet heb gepubliceerd. En ik heb het niet gepubliceerd omdat ik het liever eerst demonstreer en omdat de achterliggende gedachtengang niet eenvoudig is over te brengen wegens een minimaal idee hoe een variabel contrast papier werkt.
    Kort gezegd: er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden en het doel van de doka-bijeenkomst is om de andere weg naar Rome uit te leggen aan de deelnemers van de doka bijeenkomst. De ervaringen die we daarbij opdoen zou kunnen leiden tot een publikatie zodat meerdere mensen er profijt van kunnen hebben.
    Marc, je woont niet echt direct in de buurt, maar als je in de buurt bent kan ik je drukken laten zien, die op gegradeerd papier zijn gedrukt en op variabel contrast, waarbij het contrast gecontroleerd is.
    Op dit moment ziet het er naar uit dat de doka bijeenkomst volgeboekt, ja zelfs overboekt is, afhankelijk hoe we de niet-definitieve deelnemers rekenen.

Jed

26. kraker

kraker Subscriber

Shooter:
    Multi Format
    Jed, ik heb me per PM bij Robert aangemeld, in eerste instantie lijkt het me interessant om eens te zien hoe split-grade, wat ik zelf ook toepas, door anderen toegepast wordt. Ongetwijfeld is er van te leren.

Jouw methode van contrastbeheersing klinkt ook interessant, maar ik heb voor mezelf gemeend (wellicht ten onrechte) dat het nuttiger is om eerst meer te weten te komen over een techniek die ik al toepas dan om er weer een nieuwe bij te leren.

Ik heb nog geen bevestiging van Robert, maar... als jij al vol zit, dan is dat geen probleem. Dan hoop ik dat ik bij Robert terecht kan, en anders... wie weet, komt er nog een vervolgsessie. Of zet me op de reservelijst.