doka luchtverversing

Discussion in 'Donkere kamer' started by fred, Jul 5, 2008.

1. fred

fred Member

Shooter:
    Multi Format
    Beste allen,

Een gezonde lucht in de doka is belangrijk en tot nu toe een punt waar ikzelf nog te weinig aandacht aan gegeven heb.

Wie heeft er in zijn doka gezorgd voor een 'lichtdichte' lucht "verversing/afvoer" en hoe heb je dit uitgewerkt?
    Welk materiaal heb je ervoor gebruikt?

Benieuwd naar jullie oplossingen.

Dank bij voorbaat.

Fred

(heb de 'darkroom portraits' al voor de helft overlopen maar tot nog toe te weinig, geen oplossingen opgemerkt)

2. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    Fred,
    ik heb een zogenaamde inline ventilator gemonteerd met voor de inlaat en bij de uitlaat een S-bocht van flexibel materiaal. Daarnaast bij de uitgang nog een lichtsluis a la WBM. De andere afzuigbuizen zijn van plastik regenpijp Ø10 cm waarin om de 10 cm gaten zijn geboord van ca Ø2,5 cm. Dit alles hangt boven de natte kant.
    De ventilator heeft 2 standen en biedt voldoende verversing om niet uitgerookt te worden door de selenium- of zwavelbaden of iets van dien aard.

3. TomStr

TomStr Member

Shooter:
    35mm
    Ook makkelijk zelf te doen is inderdaad met een flexible S naar buiten gaan en aan de andere kant een ventilator a la PC of zonnebank zetten. (recupereren uit oude toestellen) Zijn kleine ventilatoren die je met een transfo makkelijk overal op zet. Werkt goed maar ik gebruik dan ook geen zwavel, stinkende Sepia baden, gevaarlijke producten... (voor zovere dat gewone ontw-fix nt gevaarlijk is) dus met wat kelderverluchting ben ik blij.

Groetjes,

Tom

4. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    Gevaarlijke producten zou ik niet willen zeggen wel kunnen ze onaangenaam ruiken.
    Ben bang dat de PC-fan of die van de zonnebank bij een beetje ruime DoKa niet het gewenste effekt sorteert aangezien het aantal m3 luchtverplaatsing te gering is.

5. jaapvdz

jaapvdz Member

Shooter:
    35mm RF
    gewoon af en toe de deur lekker open. Het is echt allemaal niet zo schadelijk als sommigen beweren. Over het algemeen is het niet schadelijker dan huishoudmiddelen. Almaloco heeft overigens geurvrij stop-en fixeerbad.

6. TomStr

TomStr Member

Shooter:
    35mm
    @harry, ik weet dat het te weinig is maar het is iets... de rest van de tijd staat het keldergat volledig open... dus ik begin toch al met een zuivere kelder...
    @Jaap, dat is ook wel waar... het enige dat ik soms ruik is de azijn van min stop bad, maar2% azijn zal mijn botten wel niet oplossen denk ik :smile: eigenlijk valt de rest heel er ggoed mee...

Tom

7. fred

fred Member

Shooter:
    Multi Format
    De doka zou kunnen gebruikt worden door twee personen...
    En om de ruimte wat fris te houden
    Kan ik ergens wat beeldekens zien van jullie installaties?

Fred

8. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    Iedere luchtverversing komt neer op het aanzuigen en afvoeren van lucht met het doel onaangename geuren te verwijderen. Voor sommige mensen is de geur van azijnzuur onaangenaam. [ ik ga er van uit dat het niet gaat om toxische verbindingen te verwijderen, trouwens je gaat toch geen stoffen in vloeistofvorm toepassen die via de lucht toxische effecten zouden veroorzaken!].
    Het nadeel van luchtverplaatsen is dat je ook stof in beweging zet. In geval van een ruimte bestemd voor vergroten moet je de luchtbeweging niet groter maken dan nodig is om de geuren te verwijderen.
    Persoonlijk pas ik geen actieve luchtverplaatsing toe en ik hoef ook geen knijper op mijn neus te zetten. Maar dat kan ook aan mijn neus liggen.

Jed

9. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    Fred,
    At your service...

Foto 1 de "regenpijp" die boven de natte kant hangt.
    Foto 2 de flexibele bocht met de inline ventilator met 2 snelheden.
    Foto 3 hier zie je goed de gaten.
    Let op de laatste fot moet een kwartslag CCW gedraid worden. Je kijkt er vanonder tegenaan.

Attached Files:

10. fred

fred Member

Shooter:
    Multi Format
    Hartelijk dank Harry!

Ben je ondertussen op ronde geweest in België?

11. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    Jawel Fred,
    Het was een enerverend weekend daar in België. Moet nog beginnen met alles uit te werken. Materiaal is inmiddels wel ontwikkeld maar de tijd voor de volgende stap ontbreekt nog even.

12. argus

argus Member

Shooter:
    Multi Format
    Harry,

ik heb een soorgelijk systeem in de DOKA, maar dan wel met een buis van kleinere diameter.
    De mijne is op ongeveer 40cm boven de ontwikkelschalen tegen de muur aangebracht, met de 'zuiggaten' 15 graden naar onder gericht zodat de dampen en geurtjes van de chemie direct weggezogen worden (voor zover dit mogelijk is) ipv eerst (letterlijk!) langs je neus weg naar het plafond toe weggezogen worden.

De gaatjes in de buis zijn ook wat kleiner van diameter (12mm, zo'n 10 over 1,5m): volgens mij geeft dit een krachtiger en gerichter afzuiging. Ze waren eerst maar 10mm, maar dat gaf storende fluittonen.

Ik heb géén specifieke luchttoevoer. Mijn DOKA heeft voldoende spleten en kieren (in discreet weggestopte hoekjes) om de aanvoer van verse lucht te voorzien.
    Ik had ooit gedacht om hiervoor nog een extra rooster te installeren, maar na zo'n jaar in mijn meest recente garage-DOKA van 5m2 (ong. 12m3 - ventilator trekt 80m3 / uur) heb ik er nog geen zuurstofgebrek gemerkt.

Fred,

organisatorisch moet je dat wel eens goed bestuderen, zeker met de geplande uitbreiding van de 'kleine' DOKA.

In de Engelse forums hier zijn wel wat discussies terug te vinden over het onderwerp.
    Qua sterkte van de ventilator, moet je rekenen op een luchtverversing van (6 x het volume van de DOKA) per uur. Iedere ventilator die je in de Brico of Gamma vindt, vermeldt het afzuigvolume. Geeft je dadelijk een idee van de prijs.

G

13. willem

willem Member

Shooter:
    Medium Format
    Ik heb tegenwoordig voldoende frisse lucht in mijn doka. Ik heb een centrifugaal-ventilator (150m3 per uur) in een geluiddichte box, een zgn softbox. (de zgn growshops hebben een goede prijs/ kwaliteit verhouding, degelijk want ze staan meestal 24h per dag aan..). Hierop heb ik twee afzuigslangen gemonteerd, een die eindigt in een kap boven mijn doorloopmachine en een die boven de spoelbak eindigt (aan het einde van deze slang komt nog een kap). De lucht wordt door een derde slang van ongeveer 16 cm diameter naar buiten geblazen. Ik zal morgen een fotootje maken.

De diameter van de aanvoerbuis (30 cm) is groter dan die van de twee aanzuigbuizen. De buis voert lucht aan van buiten, door de onderdruk die de ventilator veroorzaakt. Om hem lichtdicht te maken zit er een flinke bocht in en is hij van binnen met matzwarte schoolbordverf beschilderd.

Zoals hierboven al vermeld: zorg in elk geval dat de damp niet langs je gezicht wordt afgezogen. Dus bijv niet in het plafond een afzuigpunt maken.

groeten,

jw

14. Sponsored Ad
  15. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    Dat is zeker een betere oplossing maar bouwtechnisch kon ik dat niet realiseren. Deze ventilator heeft zuigkracht genoeg, de gaten zijn op dat volume berekend. Standje 1 zuigt mijn longen er nog bijna uit. :surprised:
    Met andere woorden niet dé ideale oplossing maar wel een oplossing...

16. willem

willem Member

Shooter:
    Medium Format
    foutje: mijn centrifugaal ventilator heeft een capaciteit van 500 m3 ipv 150 m3.

overigens, lucht neemt graag de kortste route, dus met een buis met gaten die aan een kant afgesloten is, zou het kunnen zijn dat je aan de kant waar de afzuiger zit veel meer 'trek' hebt dan aan de kant waar hij afgesloten is. Een testje met bijvoorbeeld rook/ talkpoeder is hier aan te bevelen.

Last edited by a moderator: Jul 10, 2008
  17. argus

argus Member

Shooter:
    Multi Format
    Daarin heb je gelijk... een buis met vertakkingen van identieke lengte verdeeld over het gewenste vlak is zo wel beter... maar maak het maar eens ;-)

G

18. willem

willem Member

Shooter:
    Medium Format
    Ja, lastig, maar als je handig bent met pvc, kan je het volgende bouwen:
    een zgn slothood. Dat is het beste. Ik ben er overigens zelf nog steeds mee bezig..:smile: .Zie plaatje. Overigens, is in die op het plaatje de opening wat te groot.

Attached Files:

19. argus

argus Member

Shooter:
    Multi Format
    Hey da's leuk!

20. gary mulder

gary mulder Member

Shooter:
    4x5 Format
    In de bouw mogen wij niet met pvc buizen werken voor lucht afzuiging/verwarming. Het oppervlak kan door wrijving met de passerende lucht statisch geladen worden. Als dat ook nog dampen die ontvlambaar zijn afgezogen worden heb je een potentieel gevaarlijke situatie. Daarom voor afzuiging van die metalen buizen ( blik spiraal ). Natuurlijk zijn de meeste chemicaliën voor fotografie niet zo brand gevaarlijk en zal 't niet zo'n vaart lopen. Alhoewel Pyrocat zou wel eens heel brandbaar kunnen zijn Pyro=vuur.

21. willem

willem Member

Shooter:
    Medium Format
    Hierbij een paar foto's van de ventilatie in mijn doka. Het is al getest en werkt prima. Ook na een paar uur geen last van irritatie van keel e.d. Fot nr 1 is de aanvoerbuis van verse buitenlucht. Op nummer 2 de afvoer boven de doorloper en nr 3 is de buis die de lucht naar buiten blaast. De buizen gaan door de voormalige bovenlichten naar buiten. Ik heb het raampje hier vervangen door hout met een schuif. Hierop zit nog een plak rubber om strooilicht tegen te houden.

Attached Files:

22. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    Willem je hebt helemaal gelijk. Maar...
    Met dat effekt heb ik rekening gehouden en daar waar de meeste trek zit, in mijn geval rechtsboven, sta ik dus niet met mijn snuffel en gaan de geurtjes aan mijn neus voorbij. :confused:
    Daarmee voorkom ik enigzins de problemen die G al eerder aangaf.
    Uiteindelijk is het zoeken naar een compromis.
    Als je bij mij dus de vlam in de pijp ziet dan weet je dat ik aan pyro-en ben...:D

23. gary mulder

gary mulder Member

Shooter:
    4x5 Format
    Heb ik 't weer gedaan :tongue:

Voordat ik mijn doka ombouwde om een spoelbak er in te zetten, had mijn vergroter die zijn koellucht uit de ruimte haalt, een afvoer naar buiten door 't dak. Nu staat te vergroter aan de andere kant en zit er een gat in mijn dak waar niets op aangesloten is.:sad: Moet maar snel iets op verzinnen door de hoeveelheid warme lucht die mijn vergroter nu in de doka uitblaast wordt het in de zomer toch onaangenaam warm.

24. fred

fred Member

Shooter:
    Multi Format
    Al heel wat waardevolle info!
    Waarvoor dank.

Nu nog iemand die het komt installeren...
    lol

25. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    Die "G" slaat op Argus' argumenten. :sad:

26. Marco B

Marco B Member

Shooter:
    Multi Format
    Ik zie heel professionele oplossingen hier, fraai. Bij mij gaat het iets primitiever. Omdat mijn doka in mijn badkamer is ingebouwd, heb ik simpelweg een badkamer ventilator op de daar aanwezige passieve afvoerbuis geïnstalleerd.

Omdat ik mijn badkamerdeur wel lichtdicht moest maken, en daarmee ook grotendeels luchtdicht, heb ik wel een gat daarin gezaagd en met twee zwart geschilderde roosters en twee stukken zwart passe-partout een lichtsluis gecreëerd. De "inflow" van verse lucht is nu zeer goed en duidelijk voelbaar zonder ongewenste lichtlekkage.

Omdat de ventilatieopening en deur tegenover elkaar liggen, is de luchtstroom door de doka ook ideaal. Mijn chemiebakken staan recht onder de afvoer met de badkamerventilator. Dat is er wel ca. 1.2 meter boven, en niet zoals in sommige foto's hier er direct boven, maar het werkt meer dan afdoende.

Zie deze thread voor een paar plaatjes van mijn doka:

http://www.apug.org/forums/forum43/46964-bathroom-darkrooms-3.html

Je moet wel een eindje naar beneden scrollen tot je mijn post met foto's ziet.