Doka: op temperatuur brengen.

Discussion in 'Donkere kamer' started by PieterB, Aug 23, 2004.

1. PieterB

PieterB Member

Shooter:
    35mm
    Nu ik mijn lijstje voor dokamateriaal zo goed als af heb
    (enkel ontwikkelen, niet afdrukken) vraag ik me af waar ik
    er best omga. De fotograaf waar ik ga wil het materiaal altijd bestellen,
    maar is er niet echt vertrouwd mee.
    In gent heb je verder ook nog www.focilux.be
    Maar bestaat er voor België géén winkel zoals Foto van Puffelen, die ook interessante setjes verkopen? Een vergroter (voor later) kan me tweedehands niet echt schelen, maar er is materiaal dat ik liever nieuw zou hebben ook.

Een belangrijke vraag waar ik nog mee worstel: hoe houden jullie je chemie op temperatuur? Aangezien ik hier zelf een aquarium heb, dacht ik gewoon zo'n verwarmingselement in een curvebox te zetten (of een andere grote bak) en hierin in metalen of glazen maatbekers met de chemie in te zetten. Spoelen kan ik wel aan de kraan, maar dan moet ik de temperatuur ook wat in de gaten houden....

En last but not least: (hoort wel in chemie-sectie thuis): momenteel heb ik in mijn toestel een 400 Tmax rolletje zitten, maar ik zou ook andere filmpjes zoals tmax 3200, neopan 1600, tri-x 400 en agfa pan apx 100 willen ontwikkelen. Welke ontwikkelaar raden jullie dan aan als ik zou kiezen uit d76 rodinal of tmax? En hoe zit dit nu met het stopbad? mag ik gewoon water gebruiken of doe ik hier wat azijnzuur bij? (zoals al eens gezegd 15% ofzo...)

Alvast bedankt,
    Pieter

2. Marc Leest

Marc Leest Member

Shooter:
    Multi Format
    Zw/W is niet ZO kritisch op temperatuur. Belangrijk in ontwikkeling is dat je consistent bent. Ik begin altijd met 20.5°C gemeten uit de maatbeker met de oplossing.
    Gebruik D76 als allround ontwikkelaar.
    Enne; geen 15% azijnzuur dan brand je gaten in je ontwikkeltank maar 1,5% ongeveer 1:4 verdunning van de huishoudazijn die in de keuken staat.

M.

3. clogz

clogz Subscriber

Shooter:
    Multi Format
    Een verwarmingselement bdoeld voor een aquarium werkt goed. Wel eentje gebruiken die regelbaar is.
    Hans

4. argentic

argentic Subscriber

Shooter:
    4x5 Format
    20 'C is ongeveer kamertemperatuur. Behalve misschien als je doka op zolder is midden in de zomer, of in de kelder middenin de winter. Dus gewoon de chemie met wat koud of warm water mengen tot 20 'C. (Pas op, niet de voorgeschreven hoeveelheid water overschrijden.) In plastic filmtanks wordt je chemie bij kamertemperatuur echt geen 5 graden warmer of kouder. Veel belangrijker is het om altijd exact dezelfde procedure te volgen.

Papier is nog minder kritisch. Is het een graadje warmer, geen probleem. Is het een graadje kouder, dan ontwikkel je gewoon een minuutje langer. Zolang je zelf niet zit te zweten van de hitte of te rillen van de kou is er niks aan de hand.

G.

5. PieterB

PieterB Member

Shooter:
    35mm
    Ja maar aangezien ik in een gebied met hard water zit ga ik al mijn chemia aanmaken met gedistileerd water. Dan zit het toch een beetje anders? Als dat op mijn kamer staat zou dat wel ongeveer 20°C moeten zijn.... mits een beetje kraanwater moet dat wel op temperatuur te brengen zijn..... Bedankt voor de tips!

6. Annemarieke

Annemarieke Member

Shooter:
    Medium Format
    Pieter,
    Je kunt het gewoon 'au bain Marie' opwarmen of afkoelen. Ik neem dan een grotere maatbeker dan degene waar de ontwikkelaar inzit, met koud of warm water, en daar hang ik de maatbeker met ontwikkelaar in. Thermometer erin en in de gaten houden tot het goed is.

Zo lang er niet meer dan 2 graden verschil zit tussen je ontwikkelaar en je stopbad en fixeer, hoef je aan die twee laatsten niets te doen.

Werkt prima.
    Anne Marieke

7. paulmat

paulmat Member

Shooter:
    Plastic Cameras
    Aanvulling: zorg dan wel dat de ontwikkelaar in een metalen of glazen maatbeker zit. Een plastic maatbeker isoleert te veel, waardoor het opwarmen of afkoelen veel langer duurt.

Groet, Paul.

8. Merlin

Merlin Member

Shooter:
    4x5 Format
    De temperatuur van het spoelwater

Als je met koud water (10gr.C.) spoelt:
    • kan dat kwaad i.v.m. (bariet)papier?
    • kan dat kwaad i.v.m. het zilver wat je eraf spoelt?
    • hoeveel langer moet je dan spoelen?

9. clogz

clogz Subscriber

Shooter:
    Multi Format
    Hallo Jaap,
    Volgens de bijsluiter bij Ilford Multigrade wordt aanbevolen FB (bariet) papier 60 minuten te spoelen. De minimum temperatuur van het spoelwater moet dan boven 5 graden Celsius zijn. Geen paniek dus.
    Wil je echter wat sneller toveren: 5 minuten spoelen (20 graden), dan Galerie Washaid/Hypo Clearing Agent bad van 10 minuten, weer 5 minuten spoelen.
    Gegroet
    Hans

10. Merlin

Merlin Member

Shooter:
    4x5 Format
    ff opzoeken...

Is 5 min spoelen - WashAid - 5 min. spoelen écht voldoende? Ik zie bijv. in "Way Beyond Monochrome" dat tijden van 30 - 60 minuten worden gehanteerd, ná een Hypo Clearing Agent...?

Omdat ik AM X89 fixeer gebruik heb ik het even in de Amaloco krant opgezocht. Ten opzichte van 20 graden Celcius (factor 1 = 100%) moeten de spoeltijden als volgt worden gecorrigeerd (zonder Hypo Clearing Agent, 20 graden - 10 min.):
    5 graden - factor 2,5 - 25 min.
    10 graden - factor 2,4 - 24 min.
    15 graden - factor 1,6 - 16 min.
    25 graden - factor 0,8 - 8 min.
    Door het gebruik van AM H8-Quickspoel worden de tijden tot 25% teruggebracht:
    5 gr. - 6 min.
    10 gr. - 6 min.
    15 gr. - 4 min.
    20 gr. - 2,5 min.
    25 gr. - 2 min.
    Dat lijkt me nogal weinig. Wat doe ik fout?

Nog een spoelvraag: wordt door jullie Agfa Sistan gebruikt? Wat zijn jullie ervaringen?

11. Merlin

Merlin Member

Shooter:
    4x5 Format
    Zelfcorrectie

Dit gaat al lang niet meer over apparatuur, ik verhuis mijn vragen naar Donkere Kamer > ZwartWit: Film, Papier, Chemie.

12. argentic

argentic Subscriber

Shooter:
    4x5 Format
    Lijkt me ook nogal weinig. Het beste antwoord op je vraag is een test met fixeerindicator.

Ik gebruik sistan voor mijn barietafdrukken. Tot nu toe zijn de resultaten uitstekend. Maar aangezien al mijn bariet archiefvast verwerk en met selenium behandel, vermoed ik dat ik eventueel verval van de afdrukken - met of zonder sistan - niet meer zal meemaken. In feite heeft nog niemand kunnen bewijzen dat sistan werkt. En niemand heeft kunnen bewijzen dat het niet werkt. Ik denk maar: baadt het niet dan schaadt het niet.

G.

Last edited by a moderator: Sep 16, 2008
  13. elbuveli2ETHPY

elbuveli2ETHPY Member

Shooter:
    Medium Format
    Marc ik gebruik stopbad van Amaloco,met een verdunning van 1:19,ik schrok van jou opmerking azijnzuur gaten zou branden in je ontwikkeltank,niet dat ik dit heb meegemaakt,maar voorkomen is beter dan iets dat niet meer te genezen is.

Last edited by a moderator: Sep 14, 2008
  14. fred

fred Member

Shooter:
    Multi Format
    :smile:

dit is een dubbele (baat/baadt)...bewust??
    :wink:

Je bent al aan het verfransen...:wink:

15. argentic

argentic Subscriber

Shooter:
    4x5 Format
    Ja, blijkbaar :smile:

16. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    Als de doka nu nog niet op temperatuur is zal dat ook nooit meer gebeuren... :confused:

Thread is van 2004???