Dokawerker gezocht voor mijn fotoboek.

Discussion in 'Aankondigingen' started by Canon Benny, Mar 28, 2011.

1. Canon Benny

Canon Benny Member

Shooter:
    35mm
    Hoi,

Ik ben bezig met een fotoboek over mensen met allerlei hobby's. Het boek wordt een echt fotoboek, en zal dus weinig tekst bevatten. Alleen een voorwoord en enkele kleine onderschriften onder de foto's. De foto's in het boek moeten het verhaal vertellen...

Per onderwerp worden de foto's in serie geplaatst; zo'n 3 a 8 per onderwerp. Het boek wordt full color gedrukt.

Nu leek het me ook leuk, om een dokawerker in het boek op te nemen. Dit, omdat ikzelf ook elke dag met fotografie bezig ben en we dus een gezamelijke passie delen. Tevens, komt deze hobby nog niet voor in mijn boek.

Waar moet je aan voldoen om in het boek te komen?

Je moet een ruime doka ervaring hebben. De doka hobby moet frequent zijn. Het mag ook een uit de hand gelopen hobby zijn, met als beroep tot gevolg.

Wat ga ik doen tijdens een evetuele afspraak?

Ik ga je documentair fotografisch vastleggen. Het liefst, terwijl jij in de doka aan 't werk bent.

Lijkt het je wat, reageer dan.

Noot: Ik heb slechts één dokawerker nodig, dus ik zal een keuze moeten maken bij meerdere aanmeldingen. Heb ik je uitgekozen, dan stuur ik je een privé bericht via dit forum.

Benny

2. clogz

clogz Subscriber

Shooter:
    Multi Format
    Zelfportret? Waarom niet?

3. Willie Jan

Willie Jan Member

Shooter:
    4x5 Format
    lijkt me lachen.
    ben je aan het ontwikkelen, FLITS! :smile:

4. Canon Benny

Canon Benny Member

Shooter:
    35mm
    clogz,

Nee, dat is niet de bedoeling.:smile:

Willie Jan,

Nee, geen geflits in de doka of andere licht afgiftes. Desnoods wordt het in scène gezet...:wink:

Benny

5. Willie Jan

Willie Jan Member

Shooter:
    4x5 Format
    gezien jou locatie zou je het aan Jed moeten vragen.
    Die maakt vaak enorme lappen foto's, dus die moet wel een mega doka hebben....

6. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    Ha die Willie Jan,
    In de eerste plaats woon ik niet in Gelderland. Maar ik vergroot eigenlijk nooit groter dan 40x50 Gemeten in cm en niet in inches.. Zijn dat enorme lappen? Dus mijn doka hoeft ook niet veel groter te zijn. Net dat er een paar bakken 40x50 in passen. En dan is er wel wat ruimte over, want ik ben er zelf ook nog. Het spoelen van die fotos doe ik helemaal niet in de doka. Het is dus een semi natte doka. Een soort digitale doka met een chemische overstroming. Ik heb een digitale timer, zodoende.
    Zo lijkt het mij weinig representatief voor de gemiddelde uiterst natte doka. Maar verder: hoe breng je de geheimzinnige duisternis in beeld? Het opkomen van een beeld dat je ternauwernood kunt zien. Want dat was, zo herinner ik mij, toch het meest bijzondere in de doka.
    Het lijkt mij dat de maker van het boek eerst wat meer specifiek moet zijn over zijn bedoelingen.

Jed

7. Canon Benny

Canon Benny Member

Shooter:
    35mm
    Hoi Jed,

Ik zal iets specifieker zijn:

Ik maak een fotoboek over mensen met allerlei hobby's. Van normale tot aparte hobby's, als men er maar frequent mee bezig is.

Ik probeer dus aan de hand van foto's een beeld verhaal te vertellen. Per onderwerp zal ik zo'n 3 a 8 foto's gebruiken. Ik gebruik als tekst enkel een voorwoord en enkele korte onderschriften.

Ik hoef niet persé in de doka als je echt aan 't ontwikkelen bent, maar ik kan het in scène zetten of wat dan ook. Simpel voorbeeld: Ik zet jou in je doka en jij doet net alsof je een foto zeer kritisch bekijkt. Dit, is maar zo een voorbeeld! Het gaat me ook meer om de persoon achter de hobby... Hoe beleeft men het, hoe vaak is men er mee bezig enz. enz.

Heb je vragen, stel ze gerust.

En het is geheel vrijblijvend!:wink::smile:

Benny

8. Willie Jan

Willie Jan Member

Shooter:
    4x5 Format
    Benny,
    je zal je dus eerst moeten verdiepen in de hobby om te weten wat nu net HET ding is van een doka man/vrouw voordat je het in beeld kan brengen. Als je weet wat je wilt kan je het in scene zetten. Bv opkomen van het beeld kan je faken door een half ontwikkeld beeld in een bak water te leggen en te doen alsof het ontwikkeld wordt.

Ik denk dat je goed bezig bent als je jezelf een project hebt toegewezen, maar denk niet dat het eenvoudig is om dit goed uit te voeren. Verdiepen in je onderwerp is het belangrijkste van het totaal denk ik.

9. Willie Jan

Willie Jan Member

Shooter:
    4x5 Format
    ik moest terugdenken aan die lappen die je tijdens bijeenkomsten bij had van bv spanje.

10. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    Als ik het goed begrijp gaat het om een documenterende serie fotos met weinig onderschrift. Verplaats je nu eens in beschouwer, dan moet een en ander overkomen als een boeiend geheel. Je moet het gemiddelde Youtube videotje in een doka aardig overstijgen. Dat vraagt om voorbereiding.
    Bij mij is het dokawerk, waar het echt donker is een kleine fractie van het gehele fotografisch proces, met de nadruk op alles rond de voorbereiding voor een opname (kijken) en de opname zelf.
    Ik vermoed dat, zonder voorbereiding, je een klein deel (dokawerk) uit een groter geheel gaat tillen en dat de beschouwer ( zeker zonder tekst) er niet veel mee kan doen.

Jed

11. Marco B

Marco B Member

Shooter:
    Multi Format
    Dit was een mede "student" (60+ :wink:) van mij op de Fotoacademie in Amsterdam... zijn vrouw had ook allerlei creatieve hobby's, vandaar de volgeladen stellingkast.

DN1_0054_11.jpg DN1_0054_34.jpg

Rechter foto was natuurlijk ook in scene gezet, sloeg natuurlijk nergens op om bij een klein peertje wat vloeistoffen te gaan schenken, maar het illustreerde wel een beetje het idee van de "donkere kamer"... het gevoel komt dacht ik wel een beetje over.

Zelfs in mijn relatief kleine doka / badkamer (iets van 2.20 bij 2.40 of zo), kan ik 50x60 cm afdrukken. Het vergt wat creativiteit, maar is doenlijk:

BD2.jpg BD4.jpg

In deze foto's overigens bakken van 40x50 cm. Voor de 50x60 cm opstelling, staat er slechts 1 bak met ontwikkelaar links op de tafel, de stop en fixeerbakken op de grond in de badkamer, en de spoelbak met water buiten de badkamer. Lastig, maar het resultaat mag er wezen :wink:. O.a. deze foto heb ik recent op 50x60 geprint, waauw...:smile: (dit is nog een scan van een contactprint van het 4x5 negatief, maar het uiteindelijke resultaat ligt hier zeer dichtbij, iets meer shaduwdetail in de finale print):

12. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    Helaas kan ik je niet van dienst zijn aangezien mijn doka lijdt aan een ernstige pixel-allergie :D.

13. Canon Benny

Canon Benny Member

Shooter:
    35mm
    Heren,

Ik wist voor de tijd al wel, dat het nog niet zo éénvoudig is om hét ding van de dokawerker in beeld te brengen.

Ik zit nu nog steeds te (denken) dummen, hoe ik het wil gaan doen. De foto's moeten spreken! Gewoon een paar foto's heeft de kijker niets aan, dat besef ik me maar al te goed.

Eigenlijk, denk ik, wil je het werk van de dokawerker goed uitbeelden, dan moet je al wat met vanaf het begin van de opname, de ontwikkeling, de vergroting, de nahandelingen enz. Maar dat is juist niet zo makkelijk in beeld te brengen.:wink: In beeld brengen is geen probleem qua techniek, maar om de foto's ook nog te laten spreken en boeiend te laten zijn, zal denk ik een beste kluif zijn. Dit is dan ook niet zo'n makkelijk onderwerp...:smile:

Ik zal hier dan ook nog zeer goed over moeten nadenken! Ik heb nu al verschillende hobby's gedocumenteerd, maar dit is wel de lastigste die erbij zit.

Zelf heb ik ook doka ervaring, maar omdat uit te beelden dat het spreekt. Poeh...:tongue::wink:

Ik denk, dat ik eerst zeer goed moet nadenken van hoe of wat.

Ik heb al enkele dingen genoteerd, maar het denkwerk zal verder gaan...:D

Noot: Heb dit bericht even algemeen gedaan aan iedereen gericht!

Benny

14. Contrastique

Contrastique Member

Shooter:
    Large Format
    Hmm, mooi maar moeilijk onderwerp. Om foto's te maken van het proces in de doka lijkt me zeer moeilijk om interessant weer te geven. Maar als het je meer gaat om de mensen zelf waarom maak je dan niet portretten van verschillende dokawerkers in hun doka? Meestal zien de doka's er alleen al uit als een heel levenswerk. Bij sommige extreem clean en bij anderen een prachtrommelboel. Misschien zeggen die beelden wel meer over de manier van werken, hoeveel ze er mee bezig zijn etc. en laat je het "clichebeeld" weg van iemand die in een doka staat. Maar dan past het misschien niet meer bij de rest van je reeks waar je mensen hebt gefotografeerd die bezig zijn hun hobby uit te voeren voor de camera...

15. Canon Benny

Canon Benny Member

Shooter:
    35mm
    Hoi mensen,

Aangezien het nog een behoorlijk complex onderwerp is, heb ik besloten om het niet mee te nemen in mijn fotoboek.

Ik heb bewust een hele tijd hier niet op gereageerd, omdat ik er eerst heel goed over na wou denken. Ik heb besloten dus, om het niet op te nemen in mijn boek. Daarbij, komt het ook nog, dat het erg dicht bij mijn beroep ligt als zelfstandig (helaas merendeel '95%' digitaal) fotograaf. Opzich geen ramp, maar ik ben zelf praktisch al elke dag met fotografie bezig.

Was trouwens wel een leuk onderwerp, maar mij eigenlijk ook te complex.:wink:

Benny