doorloop bariet glansdroger

Discussion in 'Zwartwit: Film, Papier, Chemie' started by Daan72, Jan 26, 2006.

1. Daan72

Daan72 Member

Shooter:
    Multi Format
    ik heb een vraag.
    Iemand bied mij een FTC doorloop machine aan voor het drogen en glansen van bariet papiet met een breedte van 80cm en de lengte is onbeperkt. er schijnen er 5 van in nederland tezijn. Het bariet wordt om een trommel heen getrokken met een doek. De temperatuur en de loopsnelheid is instelbaar. om de glans te regelen. Dit werkt beter en constanter dan een gewone glanspers volgens deze man. Kent iemand misschien zo'n machine of heb je er wel eens meegewerkt?
    Deze man zegt dat de machine in top conditie is en wil er 250 euro voor hebben. hij heeft er vroeger 1000 gulden voor betaald bij een collega fotograaf.

Ik wacht op je antwoord en bevindingen.

2. fred

fred Member

Shooter:
    Multi Format
    Beste Daan,

Hoogglans voor bariet is imho minder aangewezen dan het opzoeken van de typische eiglans van het aan de lucht drogen.

Je wil meestal vermijden dat je niet naar de foto kan kijken door de spiegeling erin.

Daarom vind dat een afdruk ook glasloos moet ingekaderd worden.

slecht mijn 2 eurocenten natuurlijk... :smile:

3. Jan van Veen

Jan van Veen Member

Shooter:
    35mm
    Het klopt wel, bij een bepaalde temperatuur en constante omloop snelheid heb je altijd het zelfde resultaat. Maar als je wat meer ervaring hebt krijg je bij een simpele glanspers ook goede resultaten.
    Of de prijs klopt weet ik niet, het lijkt mij wat aan de hoge kant.
    Kijk anders eens rond op marktplaats, speurders en dat soort sites. Ze worden toch wel regelmatig aangeboden.
    Bedenk wel dat de eenvoudige persen al voor een paar tientjes aangeboden worden.

gr. Jan

4. argus

argus Member

Shooter:
    Multi Format
    Of zelfs voor slechts 6 Euro in mijn geval :smile:

G

5. PieterB

PieterB Member

Shooter:
    35mm
    Of voor niets in mijn geval (buiten veel digitale hulp aan deze persoon...) - maar ik gebruik het (on)ding dan ook niet of zelden - en zeggen dat dit vroeger voor tentoonstelling een 'must' was pfff...

6. Willie Jan

Willie Jan Member

Shooter:
    4x5 Format
    ik gebruik een barietpers om de liquid light emulsie te smelten :D

mijn ervaring met barietpersen en glansplaten is dat een vuiltje je foto ruineert, daarnaast vind ook ik de glans na droging aan de lucht mooier.

ik span de foto op met aquareltape op een glasplaat.

7. argus

argus Member

Shooter:
    Multi Format
    't is een kwestie van smaak.

Ik heb een tijdje geleden, toen ik de glanspers pas had, een paar tests gedaan en mijn vriendin vond de foto's die met de glanspers behandeld waren, mooier dan de luchtgedroogde.

G

8. Marc Leest

Marc Leest Member

Shooter:
    Multi Format
    Ik moet toegeven dat 'dry-mounting' met een seal/bienfang pers een mooi resultaat geeft: meer glans dan eiglans en toch niet hoogglans en zo vlak als een biljard laken.

M.

9. Willie Jan

Willie Jan Member

Shooter:
    4x5 Format
    when the girls get in the darkroom, be alarmed!

10. argus

argus Member

Shooter:
    Multi Format
    Ze mag er niet in als ze haar regels heeft, dat brengt ongeluk :D

G

11. janké

janké Member

Shooter:
    Medium Format
    Als dat een FTC is van 80 cm breed??? Kopen!!!!!! Als jij hem niet koopt, dan koop ik hem.
    Zo een machines werden enkel in drukkerijen, prof labs enz gebruikt; Dit zijn de beste drogers voor bariet, professioneel dan wel en geschikt voor grote volumes.
    Als je maar af en toe eens 20 of 30 barietafdrukken maakt, dan is dat niets voor jou. Als je 200 barieten moet drogen, dan is dat De machine.
    Wel goed opletten dat de "stoom" stand van de FTC nog bruikbaar is. (kalk enz) en dat hij op 220volt werkt.

Ik kan bijna niet geloven dat hij 80cm breed aankan. Ik dacht dat 40cm het breedst was.

jan