Drogen Barietpapier

Discussion in 'Vergroten' started by tommie, Nov 18, 2004.

1. tommie

tommie Member

Shooter:
    35mm
    Ik ben vorige week voor het eerst gaan vergroten op bariet, en ben erg tevreden. Ik heb de afdruk met aquareltape op een glasplaat geplakt om te drogen. Hoe doen jullie dit? Weten jullie of dit tape per se weer nat gemaakt moet worden, om de foto eraf te krijgen. En zo ja krijg ik dan niet weer rondbuigende hoekjes?

2. Annemarieke

Annemarieke Member

Shooter:
    Medium Format
    Tommie,
    Nee, vooral niet natmaken!
    Ik snij de de foto los met een klein stanleymesje. De taperanden blijven gewoon op de barietafdruk zitten. In passepartout zie je daar niets meer van.

Daarna gaat de glasplaat met tape in bad om de tape los te weken.

Anne Marieke

3. tommie

tommie Member

Shooter:
    35mm
    Dank je Annemarieke, maar jij droogt ze dus ook op een glasplaat?

Ik heb nog een oude electrische glansplaat staan. Is het niet mogelijk ze daar op te drogen? Zonder de stekker erin te doen, ivm de glans (die ik niet wil hebben).

Misschien een gekke vraag, maar ben niet zo bedreven in barietpapier

4. Fotohuis

Fotohuis Restricted Access

Shooter:
    Medium Format
    Je kunt de foto ook omdraaien en met de emulsie op het linnen drogen, je krijgt dan geen hoogglans. Niet alle barietpapieren gaan even goed op zo'n barietpers met glansplaten.

Groetjes,

Robert

5. Annemarieke

Annemarieke Member

Shooter:
    Medium Format
    Ja, Tommie, ik doe het al 12 jaar op die manier en het bevalt prima.

Ik heb ook ergens zo'n ding, maar nog nooit gebruikt, dus ik zou het echt niet weten.

Succes,
    Anne Marieke

6. argentic

argentic Subscriber

Shooter:
    4x5 Format
    Helemaal geen gekke vraag hoor. Ik heb wel eens gewerkt met zo'n glansplaat. Daar komen heel wat kneepjes van het vak bij kijken. Ik vind glasplaten veel gemakkelijker. Het duurt wel een nachtje voordat ze droog zijn, maar dan heb je ook een perfect gladde afdruk met een prachtige eiglans. Mijn glanspers staat nu stof te verzamelen.

7. Engelbert

Engelbert Member

Shooter:
    Medium Format
    Ik heb het ook wel eens geprobeerd met glasplaten, maar bij mij waren de afdrukken na droging aan het glasoppervlak vastgekleefd. Hoe voorkom je dit?

Met vriendeljke groet,

Engelbert
    www.engelbert.org

8. Breunes

Breunes Member

Shooter:
    Medium Format
    Bij drogen op een glasplaat dient de foto met de achterzijde op de glasplaat gelegd te worden.

Bij glanzen op een glansplaat wordt de foto eerst in een bad met glansspul gedaan (vaatwasmiddel om de oppervlaktespanning te verminderen) en dan met de glanszijde op de schone glansplaat gelegd. Hierna moet de combinatie met een roller behandeld worden om alle lucht weg te krijgen. Je krijgt dan een fraai hoogglans druk.

Gedroogde foto's die niet helemaal vlak zijn kunnen met de beeldzijde naar boven op de glanspers gelegd worden en nadat de foto goed warm is, dient deze geplet te worden tussen een stapel boeken. Na 2 dagen heb je dan een vlakke foto.

Ben

9. Merlin

Merlin Member

Shooter:
    4x5 Format
    Ik heb nog een stapel perspex van 2 mm dikte die ik voor het drogen wil gaan gebruiken. Heeft iemand hier ervaring mee? Blijft dat plakken of is dat OK?

10. tommie

tommie Member

Shooter:
    35mm
    Ik heb de foto los gemaakt, had hem ongeveer een week met de achterzijde op een glasplaat geplakt met aquareltape. Dit ook omdat ik nog wat vlekjes heb geretoucheerd. Afdruk bleef bij mij ook aan de glasplaat kleven. Omdat het de achterkant was heb ik dit voorzichtig met een mesje losgesneden. En dat is gelukt. Maar dat retoucheren. Pfffff

11. argentic

argentic Subscriber

Shooter:
    4x5 Format
    Wat voor materiaal is perspex exact? Op plexiglas, dus kunstglas voor voorzetramen plakt het niet.

12. argentic

argentic Subscriber

Shooter:
    4x5 Format
    Je droogt afdrukken met de rug tegen de glasplat. Eerst goed het overtollig water afstrijken met een rubberen raamtrekker. Liefst een met een grijze of witte strip, want zwart rubber laat strepen na.

Als de randen van de afdruk na drogen dan toch nog vast vastkleven heb je het papierplakband te nat gemaakt waardoor er plaksel onder de afdruk is gekomen. Het kan ook zijn dat er nog plaksel van de vorige keer op zat omdat je de glasplaat niet goed genoeg schoongewassen hebt.

13. Engelbert

Engelbert Member

Shooter:
    Medium Format
  14. Sponsored Ad
  15. Annemarieke

Annemarieke Member

Shooter:
    Medium Format
    Engelbert, ik ben het met Gilbert eens. Waarschijnlijk een kwestie van te natte aquareltape, dan kruipt de lijm onder de bariet en zit je foto muurvast. Het aquareltape plakt al heel goed als het nauwelijks nat is. Zelf droog ik de glasplaten met een schone zeem en ook de foto strijk ik op de glasplaten met een zeem. Daarna laat ik de bariet (zonder tape) even aandrogen (±20 minuten) tot de hoekjes een beetje beginnen los te laten. Dan plak ik de print vast met de tape.

Succes,
    Anne Marieke

16. Merlin

Merlin Member

Shooter:
    4x5 Format
    Kunstglas. Dat ga ik dus lekker gebruiken. Gilbert, Anne Marieke en alle anderen: bedankt voor alle tips. We worden nog geroutineerde plakkers me z'n allen...

17. fred

fred Member

Shooter:
    Multi Format
    Niet vergeten:

Door op glas te drogen wordt je oorspronkelijke foto met een aantal mm zowel in de ene richting als in de andere 'groter'.
    Deze 'vergroting' van je foto is in beide richtingen verschillend...

Door het opplakken van de foto laat je niet toe dat het papier zijn oorspronkelijke vorm terug aanneemt.

(Papier zet in natte toestand uit, papier heeft een 'richting', en zet méér uit in die richting, voor meer info, zie drukkerswereld)

Voor grote afdrukken (50/50 bvb) kan dat in de richting van de (papier-)drager oplopen tot bijna één cm.

Elk voordeel heb zijn nadeel...

18. PieterB

PieterB Member

Shooter:
    35mm
    Ook van mij: bedankt voor alle tips. Kan voor iedereen die met bariet werkt / wil werken interessant zijn!

19. tommie

tommie Member

Shooter:
    35mm
    Bedankt allemaal voor de reacties. Die van dat schoonmaken van de glasplaat is een goede. Ik heb gister namelijk weer een barietafdruk op de glasplaat geplakt. Ik had de plaat wel schoongespoeld (geschrapt), maar die blijft gegandeerd dus plakken weer. Wel een goed les geweest

20. argentic

argentic Subscriber

Shooter:
    4x5 Format
    Het hangt er natuurlijk vanaf hoe je de proefstroken beoordelt. In volledig droge, halfdroge of natte toestand. Wanneer ik tevreden ben met de afdruk zodra hij afgenomen op de glasplaat ligt, wil ik hem ook graag zo houden. Indien de foto vervolgens krimpt en de grijstonen daarmee ook veranderen, ben ik daar niet blij mee. M.a.w. het opplakken is voor mij een voordeel tegenover gewoon aan de lucht drogen. En als het model er vervolgens door die uitrekking in de hoogte ook nog slanker uitziet ... :wink:

21. stevence

stevence Member

Shooter:
    Multi Format
  22. Matthijs

Matthijs Subscriber

Shooter:
    Medium Format
    In het verlengde hiervan heb ik een andere vraag:

ik druk mijn foto's af in een publieke doka, dus ik zou m'n natte barietafdrukken mee moeten nemen naar huis om aldaar te drogen. Dit is geen probleem, echter hoe kwetsbaar is zo'n natte print? Als ik de prints in de doka op het glas plak en vervolgens in een plastic zakje op de fiets mee naar huis neem, zou dat problemen op kunnen leveren? Of kan ik de natte afdruk beter los meenemen (in bijvoorbeeld een grote broodtrommel) en thuis (10 min. fietsen) opplakken?

23. Huib

Huib Member

Shooter:
    Plastic Cameras
    Matthijs.

Alternatief 1:

Bij de DHZ zaak PVC riool/regenwater buis halen met twee doppen of een tweede hands JOBO drum (28xx, je wordt er mee dood gegooid op marktplaats.nl). Papier voorzichtig oprollen en in de buis stoppen voor transport, thuis de buis helemaal opvullen met water en de aan de wand plakkende fotopapier voorrzichtig losmaken. Thuis kan je dan ook de eindspoeling doen want de tijd in de openbare doka lijkt mij daar wat te beperkt voor.

Alternatief 2:

Doe je jezelf een Doka kado :smile:

Alternatief 3:

ga digitaal en koop een epson 9600 printer, een CIS en rollen papier van Hanemuhle, kuch, sorry.

Groeten,

Huib.

24. paulmat

paulmat Member

Shooter:
    Plastic Cameras
    Of die barietprints gewoon tegen elkaar en dan in een plastic zakkie en dan op de fiets door de regen naar huis, en ze daar weer verder spoelen en drogen. Echt geen probleem.

Daar valt niets tegenin te brengen!

Piezo is met dat ding de weg. 500 jaar houdbaar als ik het me goed herinner. Wel met een prijs per pagina waar je niet goed van wordt. Zeker als je dat op 1,05 meter breed gaat afdrukken, wat die 9600 kan. Maar mooi wordt het dan wel, naar het schijnt. Zoiets als een matte barietprint, zeggen sommigen. En minstens even goed als een pe/rc-druk, wederom naar men beweert, want ik heb zelf nog geen printjes van de 9600 gezien.

Groet, Paul.

25. argentic

argentic Subscriber

Shooter:
    4x5 Format
    Volgens mij heb ik piezo afdrukken gezien op de afgelopen fotobeurs in Bievres. Amerikaanse landschappen. Mooi werk. En de afdrukken zagen er goed uit. Inderdaad een beetje als mat bariet. Maar ik miste de diepte-indruk van echt bariet.

26. Huib

Huib Member

Shooter:
    Plastic Cameras
    piezo, glicee, inkjet, t'is allemaal hetzelfde. Het zijn namelijk peizo kristallen die de inkt in een inkjet kop naar het papier schieten. http://en.wikipedia.org/wiki/Piezo