durst lamp

Discussion in 'Donkere kamer' started by ijsbeer, Mar 6, 2007.

1. ijsbeer

ijsbeer Member

Shooter:
    Multi Format
    Hallo allemaal,

Ik heb een Durst AC707 autocolor en mijn lamp heeft gister de geest gegeven. Kan ik gewoon een nieuwe 100w halogeen erin stoppen? of moet ik iets speciaals ergens bestellen. zo ja weet dan iemand waar?

groet

IJsbeer

2. Fotohuis

Fotohuis Restricted Access

Shooter:
    Medium Format
  3. Merlin

Merlin Member

Shooter:
    4x5 Format
    Wat gaat er in een Durst L 1200 met CLS 500? Is er nog onderscheid van CLS450 (heb ik nog liggen) en CLS501...
    Weet iemand of een lamp 'slijt'? Is de output halverwege het lampenleven anders dan aan het begin of het eind? Ik ga er van uit dat ik met een nieuwe lamp opnieuw moet calibreren. Maar moet dat na een half lampenleven opnieuw voor wat betreft dezelfde lamp?

4. Petzi

Petzi Member

Shooter:
    Med. Format Pan
    Alle Durst L1200 Vergrößerer die ich kenne mit Farb- oder Multigradekopf benutzen die 24 Volt / 250 Watt Lampe mit der Bezeichnung ELC. Die hat einen GX5,3 Sockel. Ich benutze die Osram Xenophot Bestellnummer 64653.

5. Petzi

Petzi Member

Shooter:
    Med. Format Pan
    Ja!

Ja!
    Darum hat Durst später den Pictochrom, Pictograph und Multigraph für professionelle Labors gebaut, um die Änderung der Lampe auszugleichen.

6. Merlin

Merlin Member

Shooter:
    4x5 Format
    Vielen dank!

7. Petzi

Petzi Member

Shooter:
    Med. Format Pan
  8. mhulsman

mhulsman Member

Shooter:
    8x10 Format
    Mijn lamp van mijn VLS501 was kapot gegaan en ik heb er een Osram HLX 24V/250W Spiegel 64653 ingezet. Deze is bij factoryprices.nl maar E11,=.
    Gister avond wat printen gemaakt en het ziet er weer goed uit.

9. AgX

AgX Member

Shooter:
    Multi Format
    slijtage...

Ik ben een beetje verbaasd.

In theorie zal een halogeen lamp helemaal niet slijten. Ik bedoel zichtbaar slijten.

Die verdampde deeltjes zetten weer af op de gloeidraad, dus geen zwarting van het glas, en ook geen verandering in de gloeidraad. Dus dezelfde temperatuur, dus dezelfde lichtkleur, ja zelfs dezelfde spectrale verdeling.

Die terug-verdeling van het metaal op de draad gaat maar niet helemaal gelijkmatig door, die zwakkere delen van de draad worden nu meer belast, iets wat in gewone gloeilampen niet optreed. Met als gevolg dat de draad aan deze zwakkere delen heel vlug scheurt.

Als er dus daadwerkelijk een verandering in het uitgezonden licht bestaat, moet het gevolg zij van het veranderde aandel van die plekken aan het totaal uitgezonden licht.

10. Ketknarf

Ketknarf Member

Shooter:
    Multi Format
    De HLX/ELC van Osram is perfect voor zwartwit en de prijs valt mee (ik heb al meer betaald). Voor kleur zou ik eerder de ELC (type 13163) van Philips aanraden, minder blauw. De beste resultaten had ik met de ELC van Sylvania, jammer genoeg niet meer verkrijgbaar in Europa.
    In de praktijk blijkt de coating van de spiegel na verloop van tijd te lossen en geeft bij klaurafdrukken kleurverschuivingen.
    KK

11. FotoGys

FotoGys Member

Shooter:
    Medium Format
    Hallo IJsbeer,

kijk met de op de lamp terug te vinden gegevens (type code) eens op http://www.defotopagina.nl/

ruim assirtiment, snelle stipte levering, aan te bevelen.

groet FotoGys

12. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    Ongegeneerde reklame maken zonder zelfs nog subscriber te zijn is ongepast en wordt niet gewaardeerd op APUG.

13. FotoGys

FotoGys Member

Shooter:
    Medium Format
    Oke, even niet aan gedacht hoewel ik dit soort reakties al eerder heb gezien. Het was niet de bedoeling reklame te maken, alleen om iemand voort te helpen.

Groet FotoGys