Eerste ervaringen met vergroten..need some help

Discussion in 'Vergroten' started by Schokker, Feb 2, 2006.

  1. Schokker

    Schokker Member

    Messages:
    30
    Joined:
    Jan 9, 2006
    Shooter:
    35mm
    Wat is dat leuk zeg alle aandacht besteden aan je foto's en na een tijdje prachtige afdrukken hebben op kentmere 18 X 24 papier. Het vergroten heeft ook effect op de manier hoe ik fotografeer merk ik nu meer en meer.

    Maar goed, een aantal dingen waar ik mee zit, misschien kunnen jullie mij helpen.

    - Stof, ik laat mn rolletjes bij de hema ontwikkelen, ik weet niet of het aan hun ligt maar ze barsten van de stofdeeltjes. Ik heb een anti statisch doekje en zo'n bus met lucht....hoe krijgen jullie het negatief goed schoon?

    -Workflow, ik heb mn vergroter op mijn bureau gezet en de ontwikkelbakken op de planken van een kast rechts van me. Op het moment dat ik het belichte papier in de ontwikkelaar doe, kan ik dan al weer opnieuw een nieuwe negatief gaan vergroten?. Nu wacht ik netjes 2 min...45 sec en pas als hij in de fixeer ligt ga ik verder...kan dit sneller?

    - Spoelen, hoe lang kan het papier in het water spoelen?

    - Belichtingstijd, meestal gebruik ik f11 en hij is al belicht in 4,5 sec. Doordrukken ed is echt lastig zo...is dit normaal? (focomat 1c met focotar lens)

    - Met de focomat krijg je zo'n mooi zwart randje om je foto...maar bij sommige negatieven lukt het maar niet. Zwarte rand te dik aan de ene kant en helemaal afwezig aan bvb de andere kant..tips?

    Alvast bedankt, zou geweldig zijn als jullie wat oplossingen kunnen geven.

    Groet,

    Jeroen
     
  2. argus

    argus Member

    Messages:
    2,146
    Joined:
    Dec 14, 2004
    Shooter:
    Multi Format
    Wat is dat leuk zeg alle aandacht besteden aan je foto's en na een tijdje prachtige afdrukken hebben op kentmere 18 X 24 papier. Het vergroten heeft ook effect op de manier hoe ik fotografeer merk ik nu meer en meer.

    Leuk he :smile:

    -Workflow, ik heb mn vergroter op mijn bureau gezet en de ontwikkelbakken op de planken van een kast rechts van me. Op het moment dat ik het belichte papier in de ontwikkelaar doe, kan ik dan al weer opnieuw een nieuwe negatief gaan vergroten?. Nu wacht ik netjes 2 min...45 sec en pas als hij in de fixeer ligt ga ik verder...kan dit sneller?

    Terwijl je print ontwikkelt en gestopt wordt, mag je enkel veilig DOKA licht gebruiken.
    Ik wacht zo'n 15" nadat een print in de fixeer ligt alvorens het evaluatielicht aan te steken.


    - Spoelen, hoe lang kan het papier in het water spoelen?

    RC papier heeft niet lang nodig. Anderhalve minuut in stromend water is voldoende.
    Laat het desnoods spoelen tot een week erna maar dan loop je het risico dat het delamineert.

    G
     
  3. SoulSurround

    SoulSurround Member

    Messages:
    888
    Joined:
    Jan 25, 2005
    Shooter:
    Plastic Cameras
    - Stof, ik laat mn rolletjes bij de hema ontwikkelen.
    # Zelf ontwikkelen en een blaasbalgje gebruiken voor stofjes... perslucht werkt voor mij niet omdat er soms wat "vloeibare lucht" mee de spuitmond uitkomt.

    - Kan dit sneller?
    # Papier is pas ongevoelig voor licht als het gefixeerd is, dus nee dat kan officieel niet... al is het licht van een vergroter zeker als ie verder weg staat niet. Maar relax man... als je snelheid wil, koop dan een digitale camera ;-). Ik zie je nog niet het volgende negatief uitzoeken (in 't donker), stofvrij maken, goed positioneren, etc, in 2.45 minuten.

    - Hoe lang kan het papier in het water spoelen?
    # PE hoeft niet lang gespoeld te worden; een goede bekende van me laat het wel eens dagen in een bak water liggen en - hoewel het de randen niet ten goede komt - gaat het wel.

    - Belichtingstijd, meestal gebruik ik f11 en hij is al belicht in 4,5 sec. Doordrukken ed is echt lastig zo...is dit normaal? (focomat 1c met focotar lens)
    # Kentmere is erg gevoelig voor licht (320 ASA)... ik heb hetzelfde probleem als ik wat kleinere afdrukken maak. Mijn oplossing: ND-filter voor op het vergrotingsobjectief gekocht.

    - Met de focomat krijg je zo'n mooi zwart randje om je foto...maar bij sommige negatieven lukt het maar niet. Zwarte rand te dik aan de ene kant en helemaal afwezig aan bvb de andere kant..tips?
    # Ik ken de focomat V35 alleen... daar is het een kwestie van het negatief goed in het midden leggen...

    Gegroet,
    Jeroen G[/QUOTE]
     
  4. Marc Leest

    Marc Leest Member

    Messages:
    1,267
    Joined:
    Oct 23, 2003
    Location:
    Hasselt, Bel
    Shooter:
    Multi Format
    met een droog zeemvel...

    Eerst alle belichtingen maken en in het donker bewaren en dan in bulk ontwikkelen stoppen fixen.

    M.



    Groet,

    Jeroen
     
  5. hka

    hka Member

    Messages:
    2,146
    Joined:
    Dec 21, 2004
    Shooter:
    Multi Format
    Waarom zo'n haast??? Besteed zorg aan elke print. Pas als deze na volle tevredenheid is en de praktijk leert dat de 1e print niet per definitie de beste hoeft te zijn, verwissel je het negatief voor een nieuwe. Stel als dat al gedaan zou hebben en de te ontwikkelen print is niet naar je zin kun je de gehele instelling weer opnieuw maken. Let wel je bent met een "kunstwerkje" bezig. Als je massa wilt produceren dan is de tip van Marc aan te bevelen.
     
  6. Schokker

    Schokker Member

    Messages:
    30
    Joined:
    Jan 9, 2006
    Shooter:
    35mm
    Haast? Hoe kan ik nou haast hebben met Bob Marley in mn cd speler tijdens het vergroten. nee haast heb ik zeker niet, dat vind ik juist het mooie van in de doka werken dat je helemaal tot rust komt. Ik was alleen benieuwd of ik niet erg omslagtig bezig was. En kunstwerkjes..idd, zit nu op mn werk..ja zo laat, en heb naast me de afdrukken van gister liggen...echt geweldig.

    Al mn vragen zijn beantwoord, alleen wat is een zeemvel...of is dit een domme vraag.

    Spoelen is duidelijk, belichtingstijd, en dat zwarte randje, ik denk gewoon dat het niet altijd lukt. Ik laat nu eerst een witte rand van ongeveer 1,5 cm over en dan dat zwarte randje...wow ik vind het echt tof. Nu snap ik ook al die photoshop dingen die dat proberen na te bootsen..helaas its not the real thing.

    Heb nog veel te leren maar morgen sta ik weer in mn doka!
     
  7. argus

    argus Member

    Messages:
    2,146
    Joined:
    Dec 14, 2004
    Shooter:
    Multi Format
    Dat zal de Vlaamse en/of Zuidnederlandse naam zijn voor een herte-leren doek. Soepel en vochtabsorberend. Je vindt het bij de schoonmaakafdeling van je supermarkt. Het ziet er een beetje gelig of licht beige uit.
    Zorg dat je een natuurlijk exemplaar hebt en geen synthetisch.

    G
     
  8. Schokker

    Schokker Member

    Messages:
    30
    Joined:
    Jan 9, 2006
    Shooter:
    35mm
    ahh ok, ik ga maar eens kijken of ik zon doek kan vinden. Ik hoorde van iemand op mijn werk dat zo'n ant-statische doek die ik heb gebruikt alleen maar meer stof veroorzaakt.

    Groet!

    Jeroen
     
  9. Hanfo

    Hanfo Member

    Messages:
    40
    Joined:
    Feb 1, 2005
    Shooter:
    35mm
    Gewoon naar een zeem vragen in de supermarkt, men gebruikt dat ook vaak voor de ramen samen met een wisser.

    Verder is het zo dat je het spoelen van PE papier absoluut niet te lang moet doen!
    1 minuut bij 20 graden is al voldoende.
    Ga je te lang spoelen dan kunnen de witten worden aangevreten.
    En er bestaat een kans dat de emulsie zelfs loslaat van het papier.
    PE papier bestaat uit 2 kunstof lagen 'Polyetheleen' en daartussen zit gewoon papier. Vanzelfsprekend is op 1 kunstoflaag de emulsie gegoten. Enkel de emulsie op de kunstoflaag hoeft uitgespoeld te worden. Daarom is PE papier uitermate geschikt voor doorloopmachines.

    Wanneer je het papier te lang spoelt dan dringt de vloeistof in de randen te ver het papier in en op de duur kunnen de randen 'loslaten'. Ook chemicaliën e.d. dringen het papier in via de randen tijdens het baden. Dat laatste krijg je met spoelen er nimmer uit.
    Het is dan ook raadzaam om na het drogen de zijden af te snijden, dit voor een langere houdbaarheid en mooi blijven van het PE papier.
     
  10. Schokker

    Schokker Member

    Messages:
    30
    Joined:
    Jan 9, 2006
    Shooter:
    35mm
    Ok dus toch niet te lang in de wasbak houden. Om de fotos te spoelen moet ik namelijk door de gang naar de badkamer lopen. Als ik ze er nou een tijdje kan laten inliggen zou dat makkelijker zijn. Kentmere vc satijn papier gebruik ik.

    ...is echt mooi trouwens Iedereen op mn werk hier van wow wat is dat joh, ah ja je ziet meteen dat het analoog is, wat een sfeer ;-)
     
  11. argus

    argus Member

    Messages:
    2,146
    Joined:
    Dec 14, 2004
    Shooter:
    Multi Format
    Yups :smile:

    G
     
  12. Huub S

    Huub S Member

    Messages:
    194
    Joined:
    Dec 10, 2004
    Shooter:
    ULarge Format
     
  13. vaesjhsw

    vaesjhsw Member

    Messages:
    32
    Joined:
    Jul 26, 2005
    Shooter:
    Multi Format
    Afdrukken kun je prima in een bak met water verzamelen totdat je gaat spoelen. Een uur of twee is echt geen probleem, ook nog nooit problemen mee gehad.
     
  14. Annemarieke

    Annemarieke Member

    Messages:
    747
    Joined:
    May 27, 2003
    Location:
    near Amsterd
    Shooter:
    Medium Format
    Al je vragen zijn inmiddels beantwoord, maar wat onzettend leuk om eens een verhaaltje te lezen van iemand die net begonnen is, en zo enthousiast is over zijn doka. Om mij heen 'gaat iedereen digitaal' en dan is dit een verademing!

    Ik wens je heel veel succes, en geniet maar lekker van je mooie afdrukken.

    Anne Marieke

    p.s. als je ooit barieten gaat drukken, weet je helemaal niet wat je ziet
     
  15. argentic

    argentic Subscriber

    Messages:
    1,722
    Joined:
    Sep 7, 2002
    Location:
    Echandelys,
    Shooter:
    4x5 Format
    Bij de HEMA? Een ontwikkeltankje, wat chemie, en een klok zijn alles wat je nodig hebt om je zwartwit fils zelf te ontwikkelen. En het is niet alleen goedkoper en sneller dan bij de HEMA, maar je hebt ineens geen stof meer. En nog belangrijker : je ervaart hoe je door zelf ontwikkelen van je film het resultaat minstens evenveel kunt beinvloeden als onder de vergroter.
     
  16. Merlin

    Merlin Member

    Messages:
    1,007
    Joined:
    Aug 26, 2004
    Location:
    +52° 15' 43.
    Shooter:
    4x5 Format
    Als je het nog nooit gedaan hebt, kijk je er misschien enorm tegen op. Dat geldt voor heel veel dingen (behalve dat ene misschien). Als je het eenmaal doet, valt het enorm mee.
    Zo is het eenvoudig om zelf films te ontwikkelen, maar laat het eerst eens iemand voor doen. Dan weet je precies wat je wel en niet moet doen, wat de trucs zijn om het vloeiend te doen. Er is natuurlijk niets mis met het laten doen, maar als je het zelf een paar keer doet, wil je dat nooit meer...
     
  17. Fotohuis

    Fotohuis Restricted Access

    Messages:
    1,336
    Joined:
    Sep 6, 2004
    Location:
    Netherlands
    Shooter:
    Medium Format
    Stof: inderdaad een zeem van leer of inderdaad nog beter "herteleer" .

    Lang spoelen, proberen te vermijden maar pas na enkele uren krijg je bij PE papier wat zwellen langs de randen. Je moet er dan eigenlijk een randje van gaan afsnijden.

    Snelheid: Voor PE/RC, een doorloopmachine: 2X30S evt.een snelspoeler, Paterson of Nova en een hete lucht/I.R. droger. Met dat laatste worden je zwarten nog iets beter en je voorkomt het "blooming" effect van een aantal PE/RC papieren.

    Ontwikkelen van film (z/w of C41 kleur), gewoon een keer doen. Is niet erg moeilijk alhoewel het optimaliseren van een perfecte ontwikkeling bij z/w voor een film en ontwikkelcombinatie voor "de ultieme afdruk" te kunnen maken vrij veel tijd en moeite kost.
    Maar goed, bij de HEMA doen ze ook maar wat met een zwaar nivellerende ontwikkelaar wat aanklooien.
    C41 (kleuren negatieffilm) is geheel gestandaardiseerd. Het enige probleem dat de meeste hierbij krijgen is de ontwikkeltemperatuur die gedurende 3:15 Min. exact bij 37,8 graden C. constant gehouden moet worden. Zelfs bij een mononegacolor kit (b.v. Amaloco K54) is het bij later uitvergroten op RA-4 papier niet verstandig afwijkingen groter dan +0,5 -/- 1 graad C. toe te staan.

    Succes met je doka activiteiten!


    Robert
     
  18. Schokker

    Schokker Member

    Messages:
    30
    Joined:
    Jan 9, 2006
    Shooter:
    35mm
    Bedankt allemaal voor de aanmoedigingen en tips!

    Afgelopen week wilde ik wat foto's maken van de rijp op de bomen op de veluw. Met de doka in m achterhoofd ging ik veel precieser op zoek naar de juiste compositie, echt grappig. Een vlutfoto op een negatief heb je niks aan...daar ga je toch geen tijd in steken in je doka....En de grap is dat ik nu precies weet welke foto's er op mn negatief staan omdat ik er zo mee bezig was.

    - ik heb nu een proefrolletje volgeschoten dus die ga ik snel proberen zelf te ontwikkelen.

    - ik had denk ik het advies van de zeem leren lap verkeerd opgevat. Heb hem gekocht en dacht er mee het hema negatief stofvrij te maken, maar jullie bedoelen zeker dat je die gebruikt na het ontwikkelen van je eigen (natte)negatief.

    - anyway, mn foto's zitten echt vol met stof, zelfs met een kwastje lukt het niet..ik blijf mn best doen

    - als laatste, mijn ontwikkel, stop en fix temp moet 21 graden zijn. Ik heb zo'n bordenverwarmer die ik gebruik om het op te warmen. Maar na verloop van tijd zakt de temp naar 19 graden. Nou merk ik er eigenlijk niks van, hoe kritisch is dit?
     
  19. Fotohuis

    Fotohuis Restricted Access

    Messages:
    1,336
    Joined:
    Sep 6, 2004
    Location:
    Netherlands
    Shooter:
    Medium Format
    Voor af te drukken 20 graden +/- 1 graad is nog geen probleem, iets langer ontwikkelen bij 19 graden.

    Echt stof op je negatieven: Opnieuw spoelen, laatste spoelwater weer een beetje wetting agent (bv. H10) toevoegen (2-4 ml/Ltr.) en met je lederen (natte zeem) voorzichtig 1 keer afzemen. Vooral niet gaan wrijven. Met elke mechanische behandeling loop je verder risico met je negatieven.

    Stof in de doka is een crime. Ik werk zelf af en toe nog in een letterlijke "cleanroom" omgeving, dus weet welke maatregelen je kunt nemen om stof te vermijden.

    Succes.

    Robert
     
  20. argus

    argus Member

    Messages:
    2,146
    Joined:
    Dec 14, 2004
    Shooter:
    Multi Format
    Schokker,

    de temperatuur voor je ontwikkelaar hou je best constant volgens dezelfde thermometer voor je verdere DOKA-carrière.
    Als je de mogelijkheid hebt, vergelijk je huidige thermometer dan eens met een exemplaar met kwik, die zijn correcter.

    Ontwikkelaar op 20 graden houden is een must. Zelf zet ik hem aan op 21. Het allerbelangrijkste is dat je iedere keer dezelfde starttemperatuur neemt, anders ga je nooit consequent ontwikkelde negatieven verkrijgen. Hetzelfde geldt ook voor de kiepmethode.
    Het is de search for the holy grail... maar met een standaardmethode ben je al een eind op weg.

    Temperatuur van stopbad en fixeer is minder kritisch maar laat die best niet teveel afwijken van de temperatuur van de ontwikkelaar.

    nota aan de anderen: verbaas je niet teveel, in één jaar tijd heb ik toch al 1 ding geleerd: standaardiseren :smile:

    G
     
  21. Huub S

    Huub S Member

    Messages:
    194
    Joined:
    Dec 10, 2004
    Shooter:
    ULarge Format
    Mijn persoonlijke ervaring is dat de temperatuur bij het ontwikkelen van film veel kritischer is dan bij papier. Bij film betekent een graad verschil al een compensatie van 10% in je ontwikkeltijd, bij papier maakt dat niet zo heel veel uit en is ook 25 graden nog niet echt een probleem. Kouder dan een graad of 18 zou ik vermijden, maar warmer levert alleen op dat je papier sneller ontwikkelt. Ik heb een doka op zolder, waar het in de zomer probleemloos 35 graden wordt en zie dan je baden maar eens op 20 graden te krijgen en vooral te houden. Maak je dus over de temperatuur van je papierontwikkelaar niet al te veel zorgen en over je stop en fix nog veel minder. Neem desnoods de proef op de som en druk een zelfde foto af aan het begin en het eind van je sessie op een zelfde wijze. Vermoedelijk zie je geen verschil.

    Huub
     
  22. Hanfo

    Hanfo Member

    Messages:
    40
    Joined:
    Feb 1, 2005
    Shooter:
    35mm
    Ik moet je dat toch afraden afgezien van het feit dat water aan de zijkanten het papier binnendringt is ook nog de fixeer in ruime mate aanwezig in de emulsie laag. Op de eerste plaats bestaat er een kans dat je witten aangevreten worden maar ook dat het fixeer omgezet wordt in zouten die niet oplosbaar meer zijn in water. Met alle kans dat je de houdbaarheid van de foto's ernstig kan beperken.

    Je kunt PE papier best even laten liggen maar beter is het om papier zo snel mogelijk chemicalien vrij maken.