Etretat, Normandië

Discussion in 'Fotogenieke plekken' started by argus, Sep 19, 2005.

1. argus

argus Member

Shooter:
    Multi Format
    Volgende maand trakteren mijn vriendin en ik onszelf op een weekendje Etretat (Normandië), verder naar de landingsplaatsen van D-Day en een passage bij de Mont-Saint-Michel.
    Uiteraard gaat het fototoestel mee (of meer dan eentje).

In Etretat was ik vroeger al eens maar kan er iemand wat tips geven voor goed toegankelijke landingsplaatsen?

tnx.
    G

2. Huib

Huib Member

Shooter:
    Plastic Cameras
    Geert,

Check even de getijden bij Etretat anders kun je die bekende rots-met-gat niet via het strand bereiken of ze moeten je er met een boot vanaf plukken...

Voor de landingsstranden moet je zuidelijker wezen dacht ik (richting cherbourg).

Als je Etretat via de D weg naar het noorden verlaat kun je net buiten het dorp via een scherpe afslag naar links een weg inslaan die je tot boven op de rotsen brengt. Bovenop is een ruime parkeerplaats. Vandaar loont het zich de moeite om die ene uitstekende rots af te dalen. Eerste gedeelte is makkelijk, laatste gedeelte tot onder aan het strand is behoorlijk pittig. Ach ja, voor een berggeit als jou natuurlijk geen punt.

3. argus

argus Member

Shooter:
    Multi Format
    Misschien wel met een 4x5 op mijn rug en een 5 1/2 maand zwangere vrouw aan de hand :smile:

De getijden heb ik al bekeken, op de site die ik vermeldde, staan ze ook aangegeven.

Dat de landingsplaatsten zuidelijker zijn, wist ik wel, we zijn toen (jaar of 9 geleden) op een van de beaches geweest, maar ik herinner me er niet echt veel van, zeker niet uit fotografisch oogpunt.
    Met wat rondrijden zullen we wel wat vinden zeker? We gaan tenslotte toch de toerist uithangen.

G

4. clogz

clogz Subscriber

Shooter:
    Multi Format
  5. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    Met zoveel hout bij je blijf je altijd drijven...

6. argus

argus Member

Shooter:
    Multi Format
    Voila, terug!
    We hebben mogen genieten van schitterend weer, niet al teveel volk, lekkere fruits de mer en een hoop mooie herinneringen.
    De 35mm is de hele tijd in de wagen gebleven...
    Ik post wel een link foto's.

BTW: voor het eerst nog iemand tegen het lijf gelopen met een LF.

G

7. PieterB

PieterB Member

Shooter:
    35mm
    Geert, maak jij contactafdrukken of heb je ook al een LF-vergroter ondertussen?

8. fred

fred Member

Shooter:
    Multi Format
    Nieuwsgierig hier naar je beelden.

??

Fred

9. argus

argus Member

Shooter:
    Multi Format
    Een Omega DII staat sinds een tijdje in mijn DOKA met 150mm lensje...

Uiteraard maak ik eerst een contactafdruk om een inschatting te kunnen maken van het negatief.

Ik ben ook benieuwd... reeds 8 van de 20 vellen zijn ontwikkeld maar ik heb er nog geen enkele afdruk van gemaakt, da's voor woensdag.

G

10. argus

argus Member

Shooter:
    Multi Format
  11. fred

fred Member

Shooter:
    Multi Format
  12. fred

fred Member

Shooter:
    Multi Format
    vervolg: hoe je druk je af, met een 4/5 inch vergroter??
    Nadien zo'n negatief op een 50/60 zetten.... zalig gevoel..

Tot 11/11??

13. argus

argus Member

Shooter:
    Multi Format
    Fred,

zo jeugdig ben ik nu ook niet he ;-) (34...)
    Jong, zo voel ik me wel.

Ik vergroot momenteel tot 18*24 papier, tot ik vind dat de kwaliteit van mijn negatieven en afdrukken het verdienen om groter te gaan, eerst dus nog meer ervaring opdoen.

Mijn scannertje produceert idd. strepen. Niet leuk en de afdruk baat zeker niet van de omzetting naar scherm.

Ik heb daarnet nog van hetzelfde negatief 4 afdrukken gemaakt voor de (Engelse) print-exchange, maar dan wel op barietpapier met witte basis (Veel ruimere toonschaal dan warmtone!!!) en met wat dodge-en-burn werk.
    Het rotsstrand heb ik wat minder belicht en de rotstoren op rechts wat meer gegeven... binnenkort krijg je die print wel zelf onder ogen.

Trouwens: gemaakt met deze camera... misschien zag je hem al in de Engelse forums

[​IMG] [​IMG] [​IMG]

G