even voorstellen

Discussion in 'Stel jezelf voor aan de APUG gemeenschap' started by dokagirlll, Mar 8, 2008.

1. dokagirlll

dokagirlll Member

Shooter:
    35mm
    Mijn naam is Claire Ghijsen en ik ben op dit moment een bedrijf aan het opzetten op het gebied van analoge zwart-wit fotografie in Deventer
    Met mijn bedrijf wil ik de z-w fotografie bereikbaar maken voor een ieder, vooral kinderen
    Magie in het donker, en dan nog beleven ook!
    Ik lees al een tijd berichten op deze site, het voelt als thuiskomen
    erg leuk om nieuwe technieken te lezen en ook te gaan proberen daardoor!
    als ik op deze site kom, voel ik het leven in vooral de zwart wit fotografie.
    echter, ik ga nu het gevecht aan met de digitale fotografie, en alle discussie is mijn deel.
    hoe leeft de echte z-w fotografie werkelijk?
    heeft het zin, mijn bedrijf voort te zetten.
    graag reacties, tips en feedback!

dokagirlll =claire

2. clogz

clogz Subscriber

Shooter:
    Multi Format
    Beste Claire, welkom hier op Apug en applaus voor je uitstekende initiatief!

3. Merlin

Merlin Member

Shooter:
    4x5 Format
    Jazeker, van harte welkom.

Kleur is tijdelijk, zwart-wit niet. Haal beelden uit je geest, ken je nog wereldberoemde foto's of platen die je nog altijd kent? Hele grote kans dat die oorspronkelijk zwart-wit zijn. Zoals dat meisje dat naakt wegrent na een aanval van napalm. Dat zijn dingen die blijven hangen. Zwart-wit is voor altijd.

Stelling: Je kunt alleen zwart-wit maken als je een zwart-wit kijker bent. Het heeft mij jaren gekost, maar nu zijn zelfs mijn kleurenfoto's eigenlijk zwart-wit. De onderwerpen en de structuren die zo mooi in zwart-wit uitkomen, zelfs die pak ik als ik met kleuren werk. Het is volgens mij een manier van kijken, die als je die eenmaal hebt, herkent.

Zeker en vast. Een heel leuk initiatief. Als je nog hulp nodig hebt... je roept maar.

4. argus

argus Member

Shooter:
    Multi Format
    Welkom Claire, van een sinds mede analoge fotograaf.

G

5. Robbedoes

Robbedoes Member

Shooter:
    Multi Format
    Hallo Claire,

Welkom op deze plaats waar ik overigens zelf sinds kort rondhang.
    Interessante vraag die je vooral zelf zult moeten beantwoorden. Als je zelf met overtuiging hebt gekozen voor deze richting kan niemand je daar op digitale gronden meer van weerhouden. Je zult moeten leren leven met het leedvermaak en de meewarige blikken. Kom je uiteindelijk met goede resultaten op de proppen dan stopt dat vanzelf.

Ik geef je een voorbeeld uit een heel andere hoek. Al jaren en jaren wilde ik mijn eigen groente kweken. Visioenen over wachtlijsten en enorme kosten hielden me tegen. Toen ik een keer genoeg had van het gedraal ben ik naar een volkstuinencomplex gelopen (bleek maar 1km van mijn huis) en heb me daar ingeschreven op de wachtlijst. Ik schok me rot toen ik binnen twee weken een tuin van 2 are kreeg aangeboden en een beslissing moest nemen. Ik heb het gedaan en oogst ik nu alweer drie jaar de meest verrukkelijke dingen die vrijwel niemand meer kent. De grap is dat als ik nu ergens te eten word uitgenodigd men zich excuseert voor het feit dat er iets van Appie komt. Daar ben ik helemaal niet op uit geweest :smile: En ja nu willen ze allemaal wel zo'n tuin maar het is zo’n gedoe, veel werk, drukdruk enz.

Iets soortgelijks zie je bij digitale fotografie. Veel mensen hebben de mooiste spulletjes gekocht in de hoop dat het allemaal zoveel makkelijker zou gaan. Toch zie ik dagelijks maar heel weinig foto's gemaakt worden, laat staan de geprinte resultaten.

Iedereen die op een goede manier met fotografie bezig is zal je waarderen voor wat je gaat doen. Het is niet zozeer analoog versus digitaal wat hier speelt. Het is meer dat je een creatieve weg gaat bewandelen. Zou je dat wel doen, levert dat wel wat op..... Twijfels en nog eens twijfels. Maar je zult spijt krijgen als je het daarom laat. En mocht het onverhoopt mislukken dan heb je het tenminste wel geprobeerd.

Dit overigens een enorme preek voor eigen parochie want zelf sta ik aan de vooravond van een inschrijving voor de deeltijd foto-opleiding aan de academie in ’s Hertogenbosch. Is dat wel slim als je bijna 45 wordt? Heb je daar nog wel wat aan? Herken je de twijfels?

Succes

6. AgX

AgX Member

Shooter:
    Multi Format
    Welkom op Apug Claire en gefeliciteerd met jouw project.
    Het zijn woelige tijden met heel wat veranderingen, maar precies dat beschouw ik als positief.

Jij schreef:
    Met mijn bedrijf wil ik de z-w fotografie bereikbaar maken voor een ieder, vooral kinderen
    Magie in het donker, en dan nog beleven ook!

Kun jij dit wat nader uitzetten. Ben benieuwd. (Als het nog te vroeg is, dan laat het ons maar later weten...)

7. gary mulder

gary mulder Member

Shooter:
    4x5 Format
    Welkom ! Met wat geluk kunnen we met dit forum je plannen helpen vorm te geven.

Hou vooral voor ogen dat 't een nogal zinloos gevecht is. Het is alsof een voetganger en automobilist met elkaar willen beslechten wat het beste is. De beleving is zo anders dat ze elkaars taal niet verstaan.

8. Merlin

Merlin Member

Shooter:
    4x5 Format
    Het is geen gevecht, maar misschien voel je dat zo. Ik ken persoonlijk niemand (meer) die zich met elpees afzet tegen ceedees, een schrijver van brieven die zich afzet tegen email, een schilder die zich afzet tegen de fotografie, een ... (ga maar door). Al de klassieke technieken blijven beoefend worden, ondanks de vermeende zogenaamde moderne verbeteringen. Maar ik sta in mijn kracht en zie dat het een kunst op zich is, die ik beoefen. Ik hoeft me niet meer of minder te voelen dan anderen, het is maar een techniek, een gereedschap, een manier om een mooi beeld tot stand te laten komen.

9. jaapvdz

jaapvdz Member

Shooter:
    35mm RF
    Ik zou het gevecht niet aangaan met de digitale fotografie.Dat is een negatief uitgangspunt.Ga uit van de kracht en de schoonheid van conventionele fotografie. Een goede bariet afdruk maken geeft zo,n groot plezier en heeft zoveel kwaliteit voor degene wie het wil en kan zien.

10. van eynde ludo

van eynde ludo Member

Shooter:
    Medium Format
    Claire, Je liefde voor het analoge is een zaak, een zaak opstarden hiervoor is een andere.
    Men moet eerlijk zijn als je de zaak uitsluitend gaat richten op het analoge heeft ze volgens mij weinig kans op overleven . Kan je het combineren met de verkoop van nog wat digitale zaken is het een andere zaak.
    Heb verleden week nog van een medewerker van het fotomuseum in Antwerpen gehoord dat Ilfort gaat stoppen met de productie van barriet papier.
    Zoals alle mensen hier op apug wel hopen is dat we nog lang zullen kunnen doorgaan met het maken van onze analoge prints, zal het er zeker niet altijd even gemakkelijk aan toe gaan om nog aan alle producten te geraken in de toekomst.
    Wil wel afsluiten met wat een fotograaf me laats zei, hij was ook digitaal overgeschakeld omdat hij wel moet, om mee te kunnen met de rest.
    Hij zei " Wacht nog 10 jaar en het zal een echte kunst worden" De anoge fotografie.
    Groeten , LUDO.:smile:

11. argus

argus Member

Shooter:
    Multi Format
    Ooit wel waarschijnlijk, maar aan jouw papegaaienuitspraak moeten we evenveel geloof hechten als die van de 'insider' die me er vorig jaar bij hoog en bij laag wou van overtuigen dat Ilford haar papier bij Agfa in Mortsel laat maken... :rolleyes:

G

12. TomStr

TomStr Member

Shooter:
    35mm
    Welkom Claire,
    ik probeer nog even tijd vrij te maken tussen de twee kindjes door om af en toe nog eens de doka in te duiken. Eens ze wat groter zijn (nu is Arne 22 maand en Marte 1.5 maand) ga ik ze zeker de uitleg geven die nodig is om het procede te begrijpen. Ik vrees wel dat zei gaan groot worden met alles digitaal. Je vind nu al GSM met meer pixels dat de eerste digitale toestellen. Digitale toestellen in sleutelhangers nu bij de blokker of kruidvat... alle mogelijke manieren om ze te delen met vrienden en kenissen... Iedereen pakt zijn laptop mee met vakantiekiekjes naar de familie, wie heeft er nog een fotoalbum?? Maar langs de andere kant, wie kent er nog het oude procede? En zo'n digitale kader aan de muur zal denk ik nooit een foto kunnen vervangen.
    Ik vind het een uitstekend idee. volgens mij voor scholen interesant of voor ouders zoals mezelf die de kinderen de "oude" manier van werken ook willen aanleren. Of je uit je kosten kan komen? dat weet ik echt niet... ik ben nu ook niet commercieel aangelegd.

Ilford stopt... of niet??? of is Ilford Agfa? en waar is het oude Agfa dan op af? of is dat Kentmere geworden?? :smile:
    Hoe dan ook, de LP bestaat nog, de postzegel bestaat nog, de analoge camera bestaat nog, er zijn nog telefoons met een draad aan, wekkers met een opdraaimoer... en er zal altijd wel een markt voor zijn... (hoop ik uit het diepste van mijn hart...)

Groetjes,
    Tom

13. Robbedoes

Robbedoes Member

Shooter:
    Multi Format
    Hallo Ludo,

Voor wat betreft het stukje dat ik schreef over mijn voorgenomen foto opleiding in ’s Hertogenbosch. Op mijn vraag of het ook nog analoog kan kreeg ik te horen dat het afgelopen jaar iemand was afgestudeerd met bariet. Let wel dit is een opleiding documentaire fotografie :smile:

14. Sponsored Ad
  15. jaapvdz

jaapvdz Member

Shooter:
    35mm RF
    Ik vind het altijd jammer dat er een beeld geschapen wordt over conventionele fotografie als iets wat ouderwets is De vergelijking LP versus CD enz. Liever spreek ik over hoogwaardige en minder vluchtige fotografie. Maar misschien zie ik het te zw/w Maar ik ben ervan overtuigd dat conventionele fotografie vele malen beter is dan de huidige digitale fotografie. Hoe mooi die soms ook kan zijn.

16. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    Claire welkom hier in de slangenkuil waar het gevecht tussen traditioneel en digitaal wordt uitgevochten.
    Prachtig initiatief, maar als het ook je broodwinning moet worden moet je over veel geduld en een groot incasseringsvermogen beschikken.
    Als je het dan nog écht wilt zul je zeker slagen.
    Succes...

17. gary mulder

gary mulder Member

Shooter:
    4x5 Format
    Ik restaureer oude huizen, fotografeer analoog, draai Lp's met een buizen versterker....... ik ben ouderwets. Maar weet je, ik ben er erg tevreden mee.

ik ben ouderwets
    JIPPIE

18. dokagirlll

dokagirlll Member

Shooter:
    35mm
    geweldig!

Hallo allen;

Wat een heerlijk warm welkom en hulpaanbod!!
    Ik kan wegens drukte (morgen een belangrijk gesprek over een doka die nu opslag is, grrr) niet op alles ingaan.
    Zwart wit fotografie met alles erop en eraan is mijn ware passie.
    Met mijn bedrijf wil ik vooral mensen laten genieten middels mijn kennis (..)
    Ik las over hulpaanbod, zeer welkom!
    Erzijn wat spullen die moeilijk verkrijgbaar zijn. Zoektochten kosten veel tijd en vaak levert het sites op die niet meer werken. Wat dat betreft veroverd de digitale fotografie het winkelaanbod. Zo zocht ik vergelijkende prijzen voor papier, om verzendkosten te drukken (dokawinkel= €7,50), maar kwam ik vooral uit op printpapier.
    Als ik zo de reacties lees wordt ik blij en zekerder. Het heeft dus degelijk zin!

Ik ga ervoor. En ik hoop wat meer tijd te krijgen om wat nader op reacties in te gaan.

tot snel weer hier.

groeten, claire (dokagirlll)

19. Marc Leest

Marc Leest Member

Shooter:
    Multi Format
    Claire welkom.
    Succes met je initiatief. Bariet is nog lang niet dood.

gr. Marc

20. jaapvdz

jaapvdz Member

Shooter:
    35mm RF
    Nee bariet is nog lang niet dood en dat zal langer dan jouw leven duren ! Nee bariet is heeeeeel mooi fotopapier daarom is het niet dood !

21. Annemarieke

Annemarieke Member

Shooter:
    Medium Format
    Welkom Claire.
    Wat heerlijk om een Nederlandse analoge fotografe hier tegen te komen. Analoge fotografen beginnen een uitgestorven ras te worden, maar analoge vrouwelijke fotografen zijn al helemaal schaars. Gelukkig dat ze hier op het Engelstalige gedeelte van APUG veelvuldig aanwezig zijn!

Veel succes met je nieuwe uitdaging.
    Er is best aan spullen te komen, je moet alleen weten waar.

Groetjes,
    Anne Marieke

22. Annemarieke

Annemarieke Member

Shooter:
    Medium Format
    Vorig jaar (of is het alweer het jaar ervoor?) was er nogal wat verontwaardiging over de uitslag van de BMK-selectie (binnen de Fotobond). Er was iemand geselecteerd die een prachtige serie landschappen op bariet had ingeleverd en die werden door de keuzeheren (terecht) helemaal opgehemeld. :tongue:

Kijk, daar geniet ik nou van.
    Groetjes,
    Anne Marieke

23. Annemarieke

Annemarieke Member

Shooter:
    Medium Format
    Ik herken zeker de twijfels. Zelf ben ik bijna 43 en ik ben vier jaar geleden begonnen aan een HBO-opleiding Vertaler Engels. Ik studeer in september af en ik heb er geen moment spijt van gehad.

Je moet wel met een ding rekening houden: studeren gaat niet meer zo makkelijk als 25 jaar geleden. :wink:

Succes ermee en ga ervoor.
    Groetjes,
    Anne Marieke

24. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    Welkom Claire,
    Een prachtig initiatief. Het lijkt mij dat je juist moet duidelijk maken dat jij zwart-wit fotos op bariet maakt. Eindelijk weer een fotograaf, die fotos maakt, waar je lange tijd plezier van zult hebben. Je maakt die kinderfotos toch niet om ze na 10 jaar vergeeld terug te vinden. Als ik jou was, zou ik er juist op wijzen dat je barietfotos maakt, die lang goed blijven. Ik geloof niet dat er mensen zijn, die de analoge fotografie 'niets vinden'. Ik heb tenminste nog nooit zo een reactie gehad. Als ik in het veld aan de gang ben, dan hoor je uitlatingen als 'het echte werk'. Trouwens meer dan 75% van de professionele fotografen zijn weer terug bij analoog. Je hoeft je niet eenzaam te voelen.

Jed

Last edited by a moderator: May 20, 2008
  25. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    Ik heb de indruk dat er wel meer 'fotogravinnen' op dit forum stiekem meeloeren maar durven nog niet goed uit de kast te komen. Misschien zijn ze bang dat ze (laat ik het voorzichtig zeggen) naar de bekende weg vragen. Als dat zo is dan zijn er hier nog velen, van het andere geslacht, meer die dat doen. Daar is nou juist dit forum voor. Vraag en gij zult een antwoordt krijgen.
    Wie weet mogen we mettertijd meer van ze horen... :cool:

26. dokagirlll

dokagirlll Member

Shooter:
    35mm
    ahum

blijft leuk en warm, de reacties te lezen
    Ik voel me al minder alenig in de doka wereld
    Barriet papier? Ik werk met PE papier. Droogt makkelijker. Of begrijp ik het verkeerd?
    ennuh, zinds wanneer is een passie sexe bepaald?
    ik druk gewoon af, en heb er nooit bij stilgestaan dat ik ook daar, in de doka, een meisje ben.
    spullen te krijgen, adressen graag!
    Ja, de vraag als je verteld over analoog is meteen of je ook digi....
    maar ik neem nu makkelijker mijn standpunt, door jullie enorme steun hier, analoog, en anders niet!
    helaas moet ik breed blijven, vanwege dat brood wat verdiend moet worden
    alhoewel....ik draag een passie uit. En hoop dat er zoveel mensen van mee kunnen gaan gennieten
    morgen een belangrijk gesprek (dokaruimte)
    duimen en kaarsjes
    morgen, 13.00u

groeten dokagirlll (ehhhh, tja, what's in a name):smile: