Favoriete film-ontwikkelaar combinatie?

Discussion in 'Zwartwit: Film, Papier, Chemie' started by Evi, Jan 15, 2007.

1. Evi

Evi Member

Shooter:
    35mm
    Ik zit door mijn voorraad chemie en films heen. Ik ben niet in die mate met analoge fotografie bezig dat ik voor mezelf weet welke films ik leuk vind, in combinatie met welke ontwikkelaar.

Tot nu toe gebruikte ik TMax 100 en 400 in TMax ontwikkelaar. Maar ik ben er zeker van dat er hier wel mensen zitten die heel veel ervaring hebben met verschillende films en ontwikkelaars en die zelf wel een favoriete combinatie hebben.

Ik ben benieuwd naar welke die is.

Evi.

2. ijsbeer

ijsbeer Member

Shooter:
    Multi Format
    mijn favoriete combinatie is HP5 plus met x-tol voornamelijk vanwege zijn veelzijdigheid. Ik gebruik zowel 120 rolfilm als 35mm

Reinder

3. Evi

Evi Member

Shooter:
    35mm
    Het is voor mij in ieder geval wel handig dat de film een beetje flexibel is. Dat als ik er een graad naast zit, of een paar seconden naast met de ontwikkeling, dat dit een niet al te grote impact heeft op het resultaat.

Tri-X in Rodinal zou ook een mooi resultaat geven. Van HP5 met X-tol had ik ook al gehoord dat dit een goede combinatie zou zijn.

Als papierontwikkelaar gebruikte ik tot nu toe Agfa Neutol NE. Mijn tot nu toe absoluut favoriete papier is Kodak Fine Art Bariet papier. Prachtig! Maar niet meer te krijgen. Of toch??

4. clogz

clogz Subscriber

Shooter:
    Multi Format
    Hallo Evi,
    Kodak is gestopt met de productie van ZW papier.
    V.w.b. filmontwikkelaar kan ik de producten van Amaloco aanraden. www.amaloco.nl De importeur voor België is daarop vermeld.

Hans

5. gary mulder

gary mulder Member

Shooter:
    4x5 Format
    Zoveel mensen, zoveel smaken. Op 't moment is mijn favoriet TMax 100 + x-tol. Maar er moet bij gezegd worden dat 't een moeilijke combi is. Als 't goed zit is 't geweldig mooi, maar als er iets niet klopt :-( En een graad er naast zitten is wel veel.

6. Helderglas

Helderglas Member

Shooter:
    35mm
    Mijn combinatie is Tri x Rodinal en ook iets minder HC 110.

7. argus

argus Member

Shooter:
    Multi Format
    Hmmm... rara

Stand development in Rodinal 1+150. Daar gooi is FP4+, HP5+ en Tri-x 320 in. Desnoods samen, ik heb er nog geen nadelige effecten van gezien.
    Dit geldt enkel voor 4x5". Het is mijn luie manier van ontwikkelen. Ondertussen kan ik rustig mijn avondeten nuttigen. Deze manier van ontwikkelen is ook zeer vergevingsgezind :smile:

De iets actievere manier van ontwikkelen gebruik ik (sinds afgelopen zomer) Tanol van Moersch.
    Ieder vel wordt dan individueel ontwikkeld, op 1+1+100. De gebruikte films daarvoor zijn Wephota (tot die op is... ) en Fortepan 200 (ook tot die op is...) op formaat 8x10 en 7x17.
    Op die manier kan ik via agitatieschema en tijd ieder vel optimaal ontwikkelen.

135 en 120 film gaan steeds in Rodinal 1+50 met een normaal agitatieschema.

G

8. Ruud

Ruud Member

Shooter:
    Medium Format
    Is TANOL ook een mooie ontwikkelaar voor nv. tri-x of fp4.
    ik vind grijstonen erg mooi maar wil dan toch wel wat pit in de afdrukken,zodat je geen slappe was krijgt.

voor reportage gebruikte ik tr-x en d76,maar blijft wat wollig.
    mijn ervaring is dat bij veel licht en dus korte belichtingstijd je bij deze comb.
    mooiere neg krijgt dan bij langere belichtingstijd of is dit toeval.iemand ervaring ?

groetjes

Ruud.

9. Jan van Veen

Jan van Veen Member

Shooter:
    35mm
    mijn favorite film is Npan 400 samen met xtol.
    Ik zou deze film ook eens graag in Rodinal proberen maar het is op.
    Jammer, vroeger veel met agfa 400 en rodinal gedaan, was altijd mooi scherp !

als iemand wat rodinal over heeft, hou ik me aanbevolen.

Jan vV

10. argus

argus Member

Shooter:
    Multi Format
    Ruud,

ik heb die er nog niet mee ontwikkeld. Wel HP5+ maar de opgegeven ontwikkeltijd van de fabrikant was wat aan de korte kant. De negatieven kwamen er ietwat dun, maar toch goed bruikbaar uit.

G

11. SoulSurround

SoulSurround Member

Shooter:
    Plastic Cameras
    Je kunt dat gewoon kopen hoor: http://shop.fotohuisrovo.nl/index.php?cPath=31_37

12. Huub S

Huub S Member

Shooter:
    ULarge Format
    Ik gebruik reeds jaren Xtol als mijn standaardontwikkelaar voor film, met af en toe uitstapjes naar Rodinal. Waarom XTOL? Benut de gevoeligheid van de film goed, accentueert de korrel niet te veel, toonschaal vind ik net iets mooier als D76, is niet te duur, goed te krijgen, laat zich probleemloos enkele maanden bewaren, en -last but not least - ik ken hem goed.
    Favoriete film is Polaroid 55 vanwege het karakter en de toonschaal. Helaas kostbaar en natuurlijk alleen op 4x5. Op de andere formaten is het Tri-X en dan de 400 iso versie, vanwege de korrel en weer de toonschaal. Die bevalt me bij TXP320 een stuk minder. Omdat 400TX niet op 4x5 te krijgen is en P55 vaak te kostbaar is, gebruik ik op dat formaat HP5+. Tenslotte af en toe een uitstapje naar Delta100 en Delta3200.

13. Marc Leest

Marc Leest Member

Shooter:
    Multi Format
    Wel mijn favorieten zijn zeer close tot die van Huub:
    Tri-X in XTOL 1:1 voor kleinbeeld
    Neopan400 in XTOL 1:1 voor MF
    Zoalng de voorraad strekt Forte200 in Rodinal 1:50 voor 4x5

14. Sponsored Ad
  15. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    Zelf werk tegenwoordig niet met (oorspronkelijke) Rodinal. Ik begrijp dat Rodinal niet meer te verkrijgen is; zeker niet de originele Rodinal ( die ik prefereer). Maar waarom maak je de Rodinal dan niet zelf aan. Voor de receptuur, zie recept #5, J.J. Hansma en E. van Beugen, fotochemicalien en recepten, Focus Haarlem.

Jed

16. clogz

clogz Subscriber

Shooter:
    Multi Format
    Die Calbe R09 .... is dat wél gemaakt volgens de originele Rodinal receptuur?

Hans

17. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    De ontwikkelaars, die door een fabrikant op de markt worden gebracht zijn vaak van onbekende samenstelling (voor de gebruiker). De fabrikant weet alleen wat erin gegaan is bij de samenstelling. De fabrikant hoopt op betrouwbare chemicalien om mee te beginnen. En verder een goed meng proces. Dit mengen van grote hoeveelheden (droge) chemicalien kan een probleem zijn. Ik heb wel eens D-76 van Kodak in handen gekregen, waarbij de menging volledig uit de hand was gelopen. Om die reden is het beter om commerciele ontwikkelaars in vloeistofvorm te kopen.

Jed

18. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    De vraag hier was wat de favoriete film ontwikkelaar combinatie is. Nu, mijn ontwikkelaars heb ik gepubliceerd; dus dat kan bekend zijn. Dus nu de films.
    Op 4x5" gebruik ik voor landschappen meestal Fortepan 200 in combinatie met mijn catechol ontwikkelaar. Als de uitstraling 'romantsch' moet zijn, dan gebruik ik op 4x5", Adox 100 in combinatie met mijn pyrogallol ontwikkelaar. Als het beeld er uit moet springen, gebruik ik op 4x5" FP4+ in combinatie met de catechol ontwikkelaar. Als het er uit moet springen met een toch romantische inslag wordt het op 4x5" FP4+ met pyrogallol. Schilderachtige resultaten bereik je op 4x5" met TXP320 en pyrogallol.
    Op middenformaat houd ik het op HP5+ en catechol (buitenportretten). (Mijn dochter werkt in de studio met portretten op FP4+ en pyrogallol).
    Zo zie je maar, de voorkeuren zijn afhankelijk van het onderwerp. Maar, bedenk ook dat de keuze, zeker bij 4x5", afhangt van de keuze van het objectief. Door de tekening van het objectief wordt veel bepaald.

Jed

19. fred

fred Member

Shooter:
    Multi Format
    Ik wijk even af...
    Beste Jed, wat kan je me vertellen over een recente Sinar sinaron w 1: 6.8 f:90mm MC made by rodenstock??
    en over een iets minder recente
    Rodenstock Apo Ronar 1:9 f:240mm??

Terug naar topic:
    voorlopig één leuze voor MF en KB:
    één film, één ontwikkelaar en dat is TX400 in ID-11

De strategie daarachter is (en komt niet van mij):
    Probeer een combinatie te beheersen, doorgronden, aanvoelen en vermijdt zoveel mogelijk de variabelen te wijzigen.

Op de batch to batch reproduceerbaarheid van je film en papier zal er al meer dan genoeg "speling" zitten...

En de keuze van combinatie ook zoals Jed zegt in functie van de soort opnames: met landschapfotografie ga je anders om dan met straat- of portret- of studiofotografie bvb...

mvrgr
    Fred

20. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    Wat de nieuwe objectieven betreft zou ik zeggen: bekijk de MTF waarden. De fabrikanten geven die specificaties steeds. Ongelukkigerwijs kan niet iedereen die specificaties 'lezen'. Daar zou wat aan gedaan moeten worden. Ik zal de specificaties dezer dagen eens opzoeken.

Het is helemaal juist dat je je op een film/ontwikkelaar combinatie moet concentreren. Pas als je dat goed onder de knie hebt, kun je verder gaan. Anders wordt het van de hak op de tak springen en komt er niet veel van terecht.

Dat je de keuze van je fotografisch arsenaal (lens, film etc) op je doel af dient te stemmen, lijkt mij evident. Als je een fotograaf bent met vele interessen, die allemaal met een camera bestreken moeten worden, dan moet je een 'swiss-army knife' voor jouw fotografie ontwikkelen. Het lijkt mij niet makkelijk.

Gelukkig is de kwaliteit van fotografische materialen tegenwoordig behoorlijk constant. Zeker in vergelijking met de situatie van 40 jaar terug. De grootste variabiliteit zit tegenwoordig in de ontwikkelaar en het ontwikkelproces. Kijk maar naar de discussies op de APUG en andere internet sites. Bij de samenstelling van mijn ontwikkelaars heb ik prioriteit aan deze betrouwbaarheid gegeven.

Jed

21. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format

22. gary mulder

gary mulder Member

Shooter:
    4x5 Format
    Sinar sinaron w 1: 6.8 f:90mm MC made by rodenstock is de zelfde als een Rodenstock Grandagon N 90mm/6,8

De apo ronar's zijn er in minstens 3 uitvoeringen per brandpunt, multi coated,single coated en niet gecoat. De laatste zullen een minder contrastrijk beeld geven dan de eerste 2. 't verschil tussen MC en gewoon gecoat wordt mijns inziens nogal overdreven.

23. gary mulder

gary mulder Member

Shooter:
    4x5 Format
  24. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    Last edited by a moderator: Jan 20, 2007
  25. Annemarieke

Annemarieke Member

Shooter:
    Medium Format
    Weer terug naar de topic:

Ilford FP4plus in Ilford DD-X.
    met als tweede favoriet: Tri-X in D76.

Anne Marieke

26. SoulSurround

SoulSurround Member

Shooter:
    Plastic Cameras
    Ik heb nog te weinig ervaring om een favoriet aan te kunnen geven (zoveel combinaties heb ik nog niet gehad), maar ik werk met 1+1 D76 voor zowel TX400 als FP4 (middenformaat en kleinbeeld). Zelf vind ik FP4 erg mooi... maar voor portretten (mijn ding) zonder flits kom je vaak (behalve in de zomer) in de problemen met de snelheid van de film.

Ik vond wel dat D76 niet zo goed uit de verf kwam ten opzichte van de recentelijk uitgeprobeerde HD (pyrogallol) ontwikkelaar van Jed. De laatste gaf details erg mooi weer... waar D76 het een beetje "modderig" maakte. Dus vandaar dat ik me nu bezig houd met deze ontwikkelaar; ondanks het correcte inzicht van Fred (dat het beter is niet snel te wisselen).