Fixeer "Ilford Rapid". Hoelang?

Discussion in 'Zwartwit: Film, Papier, Chemie' started by Canon Benny, Oct 20, 2009.

1. Canon Benny

Canon Benny Member

Shooter:
    35mm
    Hoi,

Normaal gebruik ik altijd Almaloco als fixeer. Nu was deze niet meer op voorraad, en heb ik de "Ilford Rapid" fixeer gekocht, zonder eigenlijk verder te vragen aan de verkoper.

Met de Almaloco fixeerde ik meestal zo'n 10 minuten. Nu ik de "Ilford Rapid" als fixeer heb, weet ik niet hoelang ik moet fixeren met deze fixeer. Dus hoelang fixeren met de "Ilford Rapid" fixeer?

Kleinbeeld negatieven die ontwikkeld worden:

- Kodak T-Max 400
    - Ilford HP5 400

Bedankt alvast

gr. Benny

2. polyglot

polyglot Member

Shooter:
    Medium Format
    I'm not sure if I understand your question or if you understand English, but it looks like you're asking how long to put each film in Rapid Fixer. These are the times I use:
    - HP5: 4-5 minutes.
    - TMY2 ("TMAX 400"): 10 minutes.

Test with a small piece of undeveloped film, timing how long it takes to clear completely. Fix your film for twice as long as that:
    fix time = 2x clear-test time
    and discard your fixer when the clear-test time has doubled compared to when you first used it.

and care of babelfish:

I' niet zeker m als ik uw vraag begrijp of als u het Engels begrijpt, maar het kijkt als you' re lang vragend hoe om elke film in Rapid Fixer te zetten. Dit zijn the times I gebruik:
    - HP5: 4-5 minuten.
    - TMY2 (" TMAX 400"): 10 minuten.

Test met een reepje van onontwikkelde film, timing hoe lang het om duurt volledig te ontruimen. Bevestig tweemaal uw film voor zolang dat:
    bevestig tijd = 2x duidelijk-testtijd
    en verwerp uw fixeerstof wanneer de duidelijk-testtijd vergeleken heeft verdubbeld bij toen u het eerst gebruikte.

3. gary mulder

gary mulder Member

Shooter:
    4x5 Format
    Almaloco X89 en Ilford Rapid zijn nagenoeg het zelfde. De tijden die je aangeeft passen bij de verdunning van 1 + 9

4. Canon Benny

Canon Benny Member

Shooter:
    35mm
    Hoi,

Bedankt voor jullie antwoorden.

Inprincipe zou ik de fixeer tijd dan ook terug kunnen brengen naar 5 minuten, als ik een verhouding van 1 op 4 gebruik.

gr. Benny

5. Ruud

Ruud Member

Shooter:
    Medium Format
    Benny

Let Op

T-max film dien je altijd 2 x langer te fixeren dan de HP 5 en soortgelijke films,zoals jezelf al aangaf
    ook al maak je de conc 1 + 4

6. Canon Benny

Canon Benny Member

Shooter:
    35mm
    Ruud,

Maar goed dat je het even vermeldt hebt, want anders had ik 5 minuten gefixeerd. Nu heb ik het dus 10 minuten gedaan. De HP5 overigens wel gewoon 5 minuten. Ik had het zelf met die T-Max ook wel na kunnen gaan...

Persoonlijk heb ik ook altijd ondervonden dat wat langer fixeren dan op de gebruiksaanwijzing staat, opzich niet zoveel kwaad kan.

Bedankt.

gr. Benny

Last edited by a moderator: Oct 22, 2009
  7. Theo Bartelings

Theo Bartelings Member

Shooter:
    Medium Format
    Indien de Ilford Rapid gelijk is de aan Amaloco dan 1+4 = 1-2 min. Dan voldoet de 5 min voor de T-Max.
    Ik zelf doe voor Fuji Neopan Acros 100 (ook een grain) 1+7 => 9 min.

groet,

Theo

8. Marco B

Marco B Member

Shooter:
    Multi Format
    Nee, 5 minuten voldoet niet voor T-Max met Amaloco X-89 op 1+4 verdunning in mijn ervaring. Ik zou maar liever op safe spelen en de 10 minuten aanhouden voor T-Max.

9. Theo Bartelings

Theo Bartelings Member

Shooter:
    Medium Format
    Waarvan akte.
    Volgens de tabel van Amaloco leek het mij voldoende. Als de praktijk anders is sluit ik mij daarbij aan.

ggroet,

Theo

10. Huub

Huub Member

Shooter:
    4x5 Format
    Je fixeertijd is bovendien afhankelijk van hoeveel films je al eerder in die fixeer ontwikkeld hebt. Je kunt de goede tijd even zelf bepalen: stukje aanloop?strook van een kleinbeeldfilm in een bakje fixeer leggen. Meet de tijd die het duurt eer de film helder is en verdubbel die.

11. Marco B

Marco B Member

Shooter:
    Multi Format
    In mijn ervaring, kom je dan wel op erg korte tijden uit, die vaak ver onder de aanbevolen tijden liggen aangegeven door fabrikanten (zeg 3 ipv 5 minuten). En met name bij T-Max helpt het langer fixeren om van de roze dye-kleuren af te komen... met 5 minuten red je dat vaak niet. Ik weet niet of die algemene regel voor T-Max wel zo geschikt is wat dat betreft.

12. Theo Bartelings

Theo Bartelings Member

Shooter:
    Medium Format
    Het zelfde geldt voor de Fuji Acros 100.

groet,

Theo

13. Canon Benny

Canon Benny Member

Shooter:
    35mm
    Mensen,

De T-Max 400 heb ik als volgt ontwikkeld:

- Ontwikkelen 6 minuten in Amaloco AM74.
    - Stopbad 1 minuut.
    - Fixeren 10 minuten.
    - 10 minuten goed spoelen en bij de laatste spoeling een beetje "Wetting Agent".
    - Daarna de film ophangen om te drogen.

Resultaat? Prima!

gr. Benny

14. gary mulder

gary mulder Member

Shooter:
    4x5 Format
    Een kleine opmerking t.a.v. "goed spoelen" Wat vooral belangrijk is bij spoelen is temperatuur en tijd. Water van onder de 18 graden wordt zeer invectief. In de professionele afdrukcentrales wordt 1 vierkante meter RC papier gespoeld met 2,5 liter water ! Maar wel van 35 graden. Beter dan de kraan continu te laten open is 5 keer de tank te vullen met water van 20 graden en deze na 2 minuten leeg te gieten en opnieuw te vullen.

15. Canon Benny

Canon Benny Member

Shooter:
    35mm
    Gary,

Ik zal jou methode eens proberen.

Zelf spoelde ik altijd met water van 20 graden celsius, waarbij bij de laatste spoeling een beetje Wetting Agent of afwasmiddel werd/wordt toegevoegd.

Maar ik sta altijd open voor suggesties, en zal daarom jouw methode een keer uitproberen.

gr. Benny

16. Theo Bartelings

Theo Bartelings Member

Shooter:
    Medium Format
    Pas wel op te grote temperatuur schommelingen. Is niet goed voor de film.

groet,

Theo

17. kroon

kroon Member

Shooter:
    35mm
    ilford geeft zelf de volgende methode
    staat oa beschreven in de documentatie van hp5+ fp4+ rapid fix
    We gaan uit van water van 20 graden

na ontwikkelen en fixeren

vul de tank doe het deksel er op en 5 keer omdraaien gooi hem leeg

vul de tank doe het deksel er op en 10 keer omdraaien gooi hem leeg

vul de tank doe het deksel er op en 20 keer omdraaien gooi hem leeg

nu is de film schoon
    werkt prima en snel

om kalk en andere vlekken te voorkomen baad je de film in gedemineraliseerd water.
    voeg een druppel wetta toe om druppelvorming te voorkomen.
    gebruik zo weinig mogelijk wetta het maakt de film vettig en trek dan juis stof aan.

hang de film op een stofvrije plaats te drogen.
    een natte film is kwetsbaar nooit afzemen oid

kroon

18. Merlin

Merlin Member

Shooter:
    4x5 Format
    Toen ik nog geen rotatiemachine had, heb ik altijd met het kiepen gewerkt. Mijn manier was:
    vul de tank doe het deksel er op en 10 keer omdraaien gooi hem leeg
    vul de tank doe het deksel er op en 20 keer omdraaien gooi hem leeg
    vul de tank doe het deksel er op en 30 keer omdraaien gooi hem leeg
    vul de tank doe het deksel er op en 40 keer omdraaien gooi hem leeg
    die heb ik mijzelf aangewend omdat de negatieven te slecht gespoeld werden op genoemde manier in drie stappen (5x, 10x, 20x).
    Er zijn tests in de handel, om te kijken of er nog fixeer achtergebleven is. Beter te veel spoelen dan te weinig.

Voeg zoveel wettingagent toe, als de verpakking voorschrijft.

Pas wel op te grote temperatuur schommelingen. Is niet goed voor de gelatine in de film.

Canon Benny noemt afwasmiddel. Nooit gebruiken. Er zitten stoffen in afwasmiddel die je niet op je film wilt hebben. Het is absoluut verkeerde zuinigheid, want wat kost nou wetting agent?

Gebruik geen afstrijktang, die kan vol verontreinigingen zitten van vorige keren. Beter is gewoon een stukje dubbelgevouwen keukenpapier.

Hang de film schuin op, het water loopt er af naar de punt, waar het gemakkelijker er af kan vallen (minder adhesie).

19. Canon Benny

Canon Benny Member

Shooter:
    35mm
    Hoi Merlin,

Meestal gebruik ik Wetting Agent, maar met een druppeltje afwasmiddel heb ikzelf nog nooit problemen gehad. Wel moet ik erbij zeggen, de keren dat ik een druppeltje afwasmiddel gebruikte, was dat uit pure noodzaak.

Een afstrijktang heb ik het nog nooit op gehad. Veel te beschadigingsgevoelig.

Ik denk, dat iedereen zijn eigen methode prefereert, ook niets mis mee, doe ik ook, maar ik sta daarom wel open voor suggesties.

gr. Benny