Foto’s Griethausen

Discussion in 'Door leden georganiseerde evenementen' started by Robbedoes, Jun 25, 2009.

1. Robbedoes

Robbedoes Member

Shooter:
    Multi Format
    Hallo Garry, Harry, Mike, Jed, Jaap....

Het heeft even geduurd maar nu heb ik mijn documentfilmpje eindelijk ontwikkeld. Het betreft de foto’s van onze uitstap naar de spoorbrug van Eiffel in Griethausen (Dld). Ik heb de negatieven gescant en op Flickr gezet. Er zit stof op, sommigen zijn niet correct belicht en ik moet de negatieven ook nog een keertje opnieuw fixeren. Dat mag allemaal de pret niet drukken, het gaat om de indruk. De volgende helft volgt.

Zelf vind ik het net een reportage uit de twintiger jaren van de vorige eeuw...

http://www.flickr.com/photos/robslotboom/sets/72157620561594172/

2. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    Ik neem aan dat je nog vergrotingen maakt. Ben benieuwd hoe die er uit zien. De scans komen nogal grijs over, als je bedenkt dat het een zonnige dag was.

Jed

3. gary mulder

gary mulder Member

Shooter:
    4x5 Format
    Rob
    Heeft wel een leuke sfeer. Op een of andere manier doen me de beelden heel erg 60e jaren aan. Zo'n minox heeft toch een karakter !

4. Robbedoes

Robbedoes Member

Shooter:
    Multi Format
    Hallo Jed,

Uiteindeljk wel. Inmiddels heb ik zo’n beetje alles om de Minox negatiefjes af te drukken. Het wachten is echter op een herinrichting van onze bovenverdieping; werkkamer wordt slaapkamer, slaapkamer wordt doka. Na de zomervakantie begin ik daaraan.

Ik denk dat ik de negatieven iets te kort en onregelmatig heb gefixeerd. Dat had ik bij mijn vorige rolletje ook, en na een nieuwe poging waren ze veel beter. Dit weekeinde zal ik de stripjes nog een keer kort fixeren.

5. Robbedoes

Robbedoes Member

Shooter:
    Multi Format
    Hoi Gary,

Ja hè?
    De foto’s van mijn trip naar Antwerpen hadden al een ouderwetse uitstraling. Die had ik genomen op Ilford Delta. Maar de beelden die ik nu zie gaan nog een hele stap verder terug. Wellicht als gevolg van de Agfa Copex film (documentfilm iso 25).
    Vooral “men at work” doet me denken aan een foto die ik heb gezien van werkleden op een wolkenkrabber in New York (jaren 20).

Wat je misschien wel hebt opgemerkt is de speciale scherpte-diepte die een Minox foto oplevert. Dit komt door de brandpuntsafstand die vrijwel gelijk is aan het menselijk oog. Hierdoor zien objecten voorbij de scherpte-diepte er niet meteen zo onscherp uit dat ze onherkenbaar worden. Dit kan echter ook nadelig uitpakken (elektriciteitskabels achter een portret e.d.)

6. FotoGys

FotoGys Member

Shooter:
    Medium Format
    Geduld is een schone zaak, benieuwd naar wat straks in het najaar op papier verschijnt.
    Het lijkt mij dat je met een scanner toch de output kunt sturen in contrastomvang waardoor de beelden meestal op een scherm zeer bruikbaar worden.

In elk geval geven ze een zeer eigentijds beeld en dat in 2008.

Guus

7. Merlin

Merlin Member

Shooter:
    4x5 Format
    Wat mij opvalt is dat óf de Minox iets toevoegd, óf dat er die dag UFO's aanwezig waren. In ieder geval zitten er zichtbare korrels in de lucht. Alle visuele onvolkomendheden maken het beeld wel apart. En het is gewaagd in een groep van fotografen die naar perfectie streven om onvolmaakte techniek te tonen. Ik vind de vignettering en de genoemde korrels sfeervol, het geeft idd karakter, maar het beeld is ook wat te grijs. Even door photoshop halen...? :wink:

Het beeld mag je maken zoals je wilt. Het is jouw oog, jouw visie. Maar een beetje techniek is altijd nodig. Voor slechte fixering is geen excuus. Behalve als je (vroeger) bij de krant werkt(e). En jouw beelden verdienen een nette afwerking.

8. Robbedoes

Robbedoes Member

Shooter:
    Multi Format
    Hallo Jaap,

Gisteren heb ik de negatieven nogmaals gefixeerd. Ik kwam er via de site achter dat ik de eerste keer een verkeerde verdunning heb gebruikt; die voor papier. Vervelend dat Ilford dat niet op de fles vermeldt.

Na een nieuwe scan-ronde, nu gewapend met penceel, heb ik betere beelden verkregen. Als ik de negatieven bekijk zien ze er niet verkeerd uit toch blijven een aantal foto’s erg grijs.

Het is duidelijk dat ik nog flink zal moeten werken aan de calibratie van camera, film en ontwikkelaar. Even wachten dus nog op de interne verhuizing.

9. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    De fotos komen grijs over. De oorzaak lijkt mij het ontbreken van het micro-contrast. Nu heeft de minox een klein negatief-formaat, dus het micro-contrast is sowieso een probleem om dat weer te geven. Ga je dat door een scanner halen, dan doe je er nog een schepje bovenop. Want ook de scanner heeft zijn problemen bij detail weergave. En met photoshop kun je de ontbrekende informatie ( micro-contrast) er niet bij 'toveren'.
    Daarom lijkt het mij beter om eerst de vergrotingen af te wachten.

Jed

10. Robbedoes

Robbedoes Member

Shooter:
    Multi Format
    Hallo Jed,

Hier kan ik me iets bij voorstellen. Overigens is de gebruikte Copex film een documentfilm die is ontwikkeld in Nanospeed. We hebben het al eens over resolutie en lijnparen gehad dus die discussie kan verder achterwegen blijven. Punt blijft dat de details van genoemde combinatie veel fijner zijn dan mijn vorige Delta 100 film. Derhalve neem ik aan (hoop ik vooral) dat het voornamelijk aan de scanner ligt.

Vandaag zet ik wat betere foto’s op de site.

11. Merlin

Merlin Member

Shooter:
    4x5 Format
    Volgens mij is het gewoon het ontbreken van contrast. Nu is het negatief formaat micro en ben je geneigd van micro-contrast te praten, maar volgens mij is dat toch iets anders. Met zo'n microformaat is het microcontrast ver te zoeken...
    Je bent niet klaar met scannen alleen. Je zult met een fotobewerkingsprogramma het contrast moeten corrigeren. Eigenlijk is het hele proces vergelijkbaar met wat je doet onder de analoge vergroter. Daar stel je op in (kleurenkop of filter) welke gradatie je wilt, wat leidt tot een bepaald contrast. Alleen is die stap na de scanner digitaal geworden. Dus is de scan te grijs? Contrast verhogen. (Ik doe het al jaren met staining negatieven, dan ligt er ook nog een kleurenwaas overheen.) Een goede scan neemt gewoon heel veel tijd in beslag, en niet alleen met de scanner...

12. Robbedoes

Robbedoes Member

Shooter:
    Multi Format
    Hallo Jaap,

Nu is de scanner die ik heb niet echt een topding maar de resultaten tot nu toe waren echt bedroevend.
    Vandaag nog wat gelezen over de achtergronden van het scannen en toch maar eens een demo opgehaald van Silverfast. De resultaten waren in een keer veel en veel beter. Toen weer terug naar de ‘normale’ software en wat met de instellingen gaan oefenen. De resultaten komen eraan...

Last edited by a moderator: Jun 29, 2009
  13. Merlin

Merlin Member

Shooter:
    4x5 Format
    Het is altijd een kwestie van PebKac of de drivers. Met de juiste drivers kan je vanuit elk programma scannen (Adobe Photoshop, Paint Shop Pro, het geweldige en gratis Picasa, etc). Onder Windows heb je daartoe TWAIN drivers nodig (afkorting van "Technology Without An Interesting Name"). Die horen bij je scanner geleverd te worden, of kan je downloaden op de website van de leverancier...

14. Sponsored Ad
  15. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    We hebben hier met een foto te maken, die grijs overkomt. Als ik die fotos bekijk dan kan het contrast wat worden bijgesteld, maar het hoofdprobleem zit in de overdracht van het microcontrast ( of tewel de contrastoverdracht van het detail). De contrastoverdracht is op zich niet zo bijzonder, maar door het kleine negatiefformaat krijg je er sterk mee te maken. Het is dus een relatief belang. In het micro-contrast ontbreekt de nodige informatie.

Ga je nu scannen dan ga je de problemen nog eens vergroten. Zelfs als je de specificaties van een high end scanner neemt, verdwijnt er weer informatie. En het probleem is dat je modder overhoudt als het op detaillering aankomt. Ga je hier een programma op loslaten dat het contrast vehoogt bij de details, dan maak je van modder vuile modder.
    Een bijkomend effect van het scannen is dat de random rangschikking van de korrel, wordt vervangen door een geordend patroon, nog afgezien van de extras die je van kleine stofjes krijgt.

We weten echter dat de minox redelijke beelden ( met beperkingen) moet kunnen opleveren. Dus dan lijkt mij dat je de problemen met het scannen niet in huis moet halen.

Jed

16. Willie Jan

Willie Jan Member

Shooter:
    4x5 Format
    ik gebruik ook silverfast dat voor mijn epson3200 veel beter werkt dan de epson software.

Verder scan ik zoveel mogelijk een afdruk en geen negatief. Mijn ervaring is dat dit een beter resultaat oplevert en op internet een betere weergave van het origineel geeft. Daarnaast is een afdruk altijd binnen de 5 stops range, dus scannen is geen probleem.

17. Robbedoes

Robbedoes Member

Shooter:
    Multi Format
  18. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    Dat ziet er een klap beter uit. Maar het speciale karakter van de vorige serie is hier wel mee om zeep geholpen. De sfeer die het uitstraalde is volkomen kapot gemaakt.

19. gary mulder

gary mulder Member

Shooter:
    4x5 Format
    Mee eens..

20. mhulsman

mhulsman Member

Shooter:
    8x10 Format
    De sfeer in de vorige scans vond ik persoonlijk beter.

En ik merk dat de negatieven zijn anders ingescand.
    Harry loopt ineens de andere kant op.

21. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    Deze nieuwe scans laten in ieder geval meer van de originele details zien dan de eerste serie. Het lijkt er op dat de tweede serie meer informatie laat zien. We moeten nog afwachten hoe de vergrotingen worden. Maar ik verwacht dat de vergrotingen dichter bij de tweede serie zullen liggen. Waarbij we ervan uitgaan dat de vergrotingen optimaal worden vergroot.

Als we nu op de sfeer terugkomen. Die doet, zoals Gary al opmerkte, denken aan de 50 er en 60 er jaren. Het was toen 'in' om zo te werken. Om dat effect te bereiken moet je de contrastoverdracht van het detail wegwerken. Persoonlijk ben ik er niet zo weg van. Maar dat komt misschien ook, omdat het effect soms ongewild optreedt. In de 50 er jaren waren er fotografen, die er verrassend mee konden omgaar. Ik herinner me nog een expositie op de Paris Photo met portretten uit die tijd. Dat was toch wel bijzonder. Nu moet ik zeggen dat een portret zich, denk ik, beter leent voor deze techniek dan de brug bij Griethausen.

Jed

Jed

22. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    Harry is op zijn schreden terug gekomen:smile:

Jed

23. Robbedoes

Robbedoes Member

Shooter:
    Multi Format
    Dat is interessant.
    De grijzere serie valt bij een aantal van jullie dus meer in de smaak. Eerlijk gezegd vond ook ik de eerste serie een authentiekere uitstraling hebben.
    Wat ik me nu afvraag is wat er nu zo aantrekkelijk is aan de eerste serie die toch vol onvolkomenheden zat? Is het nostalgie, de suggestie van beelden uit het verleden...?
    Misschien willen jullie hier even een korte uiteenzetting over geven?
    Verder ben ik erg benieuwd wat Jaap en Jed van de nieuwe serie vinden.

@Mike,
    Harry loopt nu de juiste kant op omdat ik de negatieven andersom in de scanner heb gestopt.
    Ik ben echter een nieuw houdertje aan het fabriceren waarmee de negatieven op de juiste afstand tot het objectief komen te liggen. Tot nog toe lagen ze direct op de glasplaat en dus iets te dichtbij.

24. Robbedoes

Robbedoes Member

Shooter:
    Multi Format
    We waren dus tegelijk aan het typen.

25. Merlin

Merlin Member

Shooter:
    4x5 Format
    De nieuwe serie is goed te beoordelen. Ik zie er een verhaal in, zonder me te ergeren aan een gebrek aan techniek. Ik zie nog steeds de onvolkomendheden van de camera, en in die zin zijn de beelden nog steeds authentiek. Als ik ze grijs wil hebben, kan ik mijn zonnenbril opzetten. Zonder gekheid: je moet het juiste gereedschap op de juiste manier gebruiken, zoals dit voor jouw doel geschikt is. Wat ik er van vind is niet van belang, het is het oog van de fotograaf en de visie die je hebt bij het maken van een beeld wat van belang is.

Jouw analoge monochrome beelden zijn meer artistiek dan kleurbeelden, waarschijnlijk omdat de beelden bewust meer van de werkelijkheid af staan. Kleur is een vastlegging, zwart-wit een interpretatie. Door gebreken in je foto's wil je als je in kleur werkt al snel overschakelen naar Photoshop. Een stofje op de digitale sensor is not done. En nu zien we jouw beelden die te grijs zijn en vlekken in de lucht hebben en een vignettering aan de rand en noemen we dat klassieke uitstraling of karakter. Het is maar net hoe je het bekijkt. Zolang je maar doet wat je zelf wilt laten zien. En je niets van mijn mening aantrekt...

26. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    De nieuwe serie laat in ieder geval beter zien wat er in de negatieven zit. En, zo gaat het met een zwart-wit negatief, kun je op een eindeloos aantal manieren interpreteren.
    Dus ik ben benieuwd wat er uit de bus komt met de werkelijke vergrotingen.

Als ik het goed begrijp is het verschil tussen de twee series, het gebruik van silverfast software. Nu is de essentie van deze software de verwijdering van 'ruis' door de effecten van stof en vuil te verminderen ( verlaging contrastoverdracht op microschaal). Hier kun je het effect van dit fenomeen zien.

Jed

Last edited by a moderator: Jun 30, 2009