foto archiverings materiaal

Discussion in 'Presentatie' started by Rik, Jan 4, 2006.

1. Rik

Rik Member

Shooter:
    35mm
    Ik ben op zoek naar foto archiveringsmateriaal zoals dozen, insteekhoezen e.d. Maar wel van zeer goede (museum) kwaliteit.
    Weet iemand waar je dit in Nederland kan kopen?
    bedankt
    Rik

2. clogz

clogz Subscriber

Shooter:
    Multi Format
    Hallo Rik,

Neem eens contact op met het Nederlands Fotomuseum.

Hans

3. Schotc

Schotc Member

Shooter:
    Medium Format
    Het is wat werk, maar heb opgegeven moment bij de betere boekhandel een rol zuurvrij overtrekpapier gekocht, van 33 cm breed. Deze snij ik af op 20cm, en na wat vouw en plakwerk (zuurvrije tape) hou ik een smalle lange envelop over .Met de perforator knip ik er twee gaten in, de enveloppen zijn net zo hoog als en a4 ordner. Dit gebruik ik voor mijn 120 rolfilm negatieven, ik gebruik per film drie van deze enveloppen. (3x 5 opnames)

Voor mijn 35mm negatieven gebruik ik Hama negatiefvellen zuurvrij papier, en goed doorzichtig. Ik knip mijn 35mm negatieven in 6 stukken en schuif deze in de bladen.
    Noteer altijd ontwikkeldatum en filmnummer op de negatief bladen . Ontwikkeltijden en bijzonderheden noteer ik in een aparte map.

Je kunt ook plastic negatiefbladen krijgen, maar volgens mij zitten hier weekmakers in, en ze zijn te hard. Waardoor je kans heb op het beschadigingen bij het in en uithalen van je negatieven.

Shotc :smile:

4. MTK

MTK Member

Shooter:
    Multi Format
    Hallo Rik,

Wat je ook neemt, neem niet de PrintFile hoezen. Naast de bedenkelijke archiefkwaliteit heb ik met deze hoezen heel wat krassen op mijn Ilford filmpjes gekregen. Sinds ik ben overgestapt op Hama Pergamijn zijn deze problemen voor mij verleden tijd.

Groet,

Marcel

5. fred

fred Member

Shooter:
    Multi Format
    Cami NV Oostende
    hebben o.a. zuurvrije archiefboxen en veeeeel meeer
    www.cami-nv.com

6. argus

argus Member

Shooter:
    Multi Format
    Bedankt voor de tip, Fred.
    Ik ga er zeker langs als ik nog eens in Oostende ben.

G

7. Fotohuis

Fotohuis Restricted Access

Shooter:
    Medium Format
    Voor museum archievering worden zeer strenge normen gehanteerd. Negatiefbladen zijn dan meestal van polyester of polypropyleen. Misschien wel handig als je de eerste 100 jaar er niet meer naar wilt kijken, maar voor de meeste doeleinden wat overtrokken.

Pergamijn en de meeste acetaat archiefbladen voldoen aan : ANSI IT9.16/DIN ISO 10214.
    Beide types worden ook door ons Fotohuis geleverd.

Groetjes,

Robert

8. SoulSurround

SoulSurround Member

Shooter:
    Plastic Cameras
    Ik gebruik naar tevredenheid het materiaal van het Nederlands Fotomuseum. Geen problemen met printfile... krassen komen nooit van de hoezen zelf maar van stof en troep dat ertussen komt.

Jeroen

9. Rik

Rik Member

Shooter:
    35mm
    hallo,
    ondertussen materiaal (hoezen voor foto's, passepartoutkarton) besteld bij monochrom.com in duitsland. snelle levering, schappelijke verzendkosten en snel.
    bedankt voor de tips