Foto gallery beperkt

Discussion in 'Aankondigingen' started by argentic, Feb 3, 2005.

1. argentic

argentic Subscriber

Shooter:
    4x5 Format
    Helaas heeft Sean zich genoodzaakt gezien om de foto gallerie uitsluitend voor betalende leden toegankelijk te maken. Dat is niet omdat hij er meer aan wil verdienen, maar omdat de fotogallerij het overgrote deel van de 4 gigabyte bandbreedte per dag opslokte. Bovendien werd er op steeds grotere schaal misbruik van gemaakt. Regelmatig schreven nieuwe mensen zich in om in het uur daarna 2 gigabyte aan foto's te uploaden. Om het voortbestaan van apug te garanderen wordt dat nu dus beperkt.

Er is geen enkele intentie om vroeger of later ook de forums te beperken tot betalende leden. De forums zijn tekst bestandjes die slechts een klein deel van de bandbreedte in beslag nemen, ook al krijgt APUG zo'n 6000 bezoekers per dag !!

De nieuwe regels zijn :

Alleen betalende leden ($ 1,00 per maand) kunnen foto's uploaden en bekijken. Bovendien wordt het aantal foto's beperkt tot 4 per dag per lid. Sean bekijkt nog of het haalbaar is om niet-betalende leden maximaal 3 kleinere foto's op hun user profile pagina te laten zetten.

En laten we eerlijk zijn, waar vindt je nog een tijdschrift dat minder dan 10 euro per jaar kost, en je zóveel informatie verschaft?

2. Marc Leest

Marc Leest Member

Shooter:
    Multi Format
    Dat het uploaden beperkt is begrijp ik. Dat de gallery niet meer bekeken kan worden vind ik geen goede zaak.

mvg, Marc.

3. Huib

Huib Member

Shooter:
    Plastic Cameras
    Beste Marc,

Ik begrijp de actie van huisbaas sean.

Het probleem zit niet in de opslag van de foto op de server, een 500MB schijf "kost niks" en 1TB (Terabyte) kost 2x niks, en daar kun je heel wat foto's op kwijt.

Het probleem zit hem in de traffic, de bytes die elke keer verzonden worden als iemand een foto bekijkt, iedere keer wordt min of meer de file gedownload naar de browser en als 2000 users dat dagelijks doen loopt dat in de papieren. Traffic kost, helaas, helaas, veel geld in verhouding tot pure opslag.

Iedere keer dat iemand op een link klikt die naar apug verwijst kost Sean dat in zekere zin geld.

Huib

4. paulmat

paulmat Member

Shooter:
    Plastic Cameras
    Erg slechte zaak. Sean had beter het probleem bij de wortel aangepakt en een limiet aan de uploads gesteld. Komt bij dat wie een fotosite opzet, er tamelijk zeker van kan zijn dat er op enig moment traffic-knelpunten gaan ontstaan, dat is namelijk vrij nauwkeurig mathematisch te bepalen/voorspellen.

Het sluiten van de gallery voor niet-betalende bezoekers doet mijns inziens grote afbreuk aan de waarde van Apug voor analoge fotografen. Om het resultaat van een ontwikkelaar op een film te laten zien èn te bekijken, moet je nu dus eerst betalen. Ook degene die de moeite nam om een bepaalde ontwikkelcombinatie te testen. Foute boel.

Dat is erg verstandig, want het zou de doodsteek voor Apug betekenen. Stel je voor dat mensen eerst moeten betalen om anderen van dienst te kunnen zijn met raad of advies.

Maar waarom nou niet acht of tien foto's per maand per bezoeker? Dan is het hele probleem toch de wereld uit? En werkt Apug nog steeds als vanouds. Voor iedereen. Ook voor wie niet wil of kan betalen, maar wel wat te melden heeft, foto gezien.

Ah, de proletenhoek! Nee dank u.

Met dit verschil dat "wij" dat tijdschrift volschrijven en volfotograferen. En daar mogen we nu voor gaan betalen? Nope. Het hele verhaal komt op mij over als een voetbalwedstrijd die achter een decoder verdwijnt. Dan kijk ik ook niet meer.
    Zeer teleurstellende ontwikkeling dit. Het zij zo.
    Het stimuleert mij alvast *niet* om mijn tekstuele bijdragen te gaan intensiveren. Integendeel. Hopelijk ben ik de enige die hier zo over denkt.

Mvg, Paul.

5. clogz

clogz Subscriber

Shooter:
    Multi Format
    Je kunt Apug heel goed vergelijken met een fotoclub. Je wordt er lid van en dan betaal je contributie. Maar al het werk v.w.b. organisatie etc wordt vrijwillig door de leden gedaan. Niemand verdient er aan. Waarom dan die contributie? Denk eens aan de huur van het clublokaal, het maken van het clubblaadje, het versturen van inzendingen naar wedstrijden enz. Zo heeft ook Sean zijn kosten: de huur van de server enz.
    Twaalf dollar per jaar (ongeveer 9 euro) is iets dat ik graag betaal voor al het plezier dat ik hier dagelijks op deze webstek beleef. Koop een eens een Engelstalig fotoblad - vol digibabbel tegenwoordig zoals de fotoindustrie het opdraagt- en je bent al 8 Eurootjes kwijt.Het Nederlands blad Foto kost in de winkel ook al 4,50 en je hebt het in een uurtje gelezen.
    Als we allemaal nou gewoon abonnee zouden worden dan zou er een veel groter virtueel clublokaal gehuurd kunnen worden en zouden we onze huidige noodbehuizing achter ons kunnen laten.
    Groeten
    Hans

6. fred

fred Member

Shooter:
    Multi Format
    Ik ben het volledig met eens met je pleidooi, Hans.
    Als we dan nog wat aan kwaliteitsbewaking kunnen doen, gast-fotografen uitnodigen ivm interessante onderwerpen, over testrapporten van apuggers kunnen beschikken... eigenlijk dat ook Apug, zoals je het stelt, een virtueel foto-blad wordt over uitsluitend analoge fotografie.

Ik zal er graag mijn jaarlijkse 'duit in het zakje' doen.

Fred

7. Annemarieke

Annemarieke Member

Shooter:
    Medium Format
    We hebben het hier over een bedrag van 12$ per jaar. Daar wordt Sean echt niet rijk van.

Als ik bekijk hoeveel inspiratie en informatie ik haal uit deze site, heb ik het er graag voor over.

Misschien moeten we gewoon blij zijn dat Sean bereid is zoveel (vrije) tijd te investeren in het behoud van de analoge fotografie.

Anne Marieke

8. PieterB

PieterB Member

Shooter:
    35mm
    Ik denk dat de voordelen toch tegen de nadelen opwegen hoor.
    OK, het is iets minder leuk voor de gebruiker die veel apugt. (nieuw werkwoord trouwens)
    Maar 12 dollar is 'niets' bij manier van spreken. Drie filmpjes. Twee engelse B&W Magazine tijdschriften. Ohja, 5 pintjes. (kan ik als student zeker gebruiken als vergelijking, niet :wink: ? )

Maar bekijk het ook eens positief: een gratis gallery trekt ook andere mensen aan. Mensen die gewoon zoveel mogelijk foto's willen uploaden. Een beetje als gratis website of tentoonstellingsruimte dus. Mensen die in sommige gevallen digitaal werken! Omdat ze nog nooit achter de betekenis van de site gekomen zijn of het zich niet aantrekken.....

Of is dit een kromme redenering?

9. Tim Vriend

Tim Vriend Member

Shooter:
    35mm
    Ik begrijp de bedoeling erachter.
    Wat ik wel jammer vind is dat er alleen via PayPall betaald kan worden.
    Zelf heb ik geen paypall account dus dat gaat een beetje moeilijk en ik denk niet dat ik de enige ben zonder.

Ik zat dagelijk door de gallerij heen te bladeren naar de nieuwe uploads gewoon om er wat uit te leren en te zien wat andere doen met bepaalde onderwerpen.

Ik denk dat ik toch maar eens zo'n paypall account moet gaan aanschaffen nu.

10. fred

fred Member

Shooter:
    Multi Format
    Dat is een goeie redenering Pieter.
    Je zou dat kunnen oplossen door een tijdelijke gratis toegang te creëren op een ICQ adres bvb. Zeg maar bvb de eerste drie maanden. Een proefabonnement als het ware.

11. argentic

argentic Subscriber

Shooter:
    4x5 Format
    Het probleem wordt nu ook bij de wortel aangepakt. Want de beperking is niet geboren uit verkeerd ingeschatte site-ontwikkeling of winstbejag, maar om misbruik tegen te gaan. Mensen die apug alleen gebruiken om grote aantallen (soms zelfs digitale) foto's gratis te publiceren wordt nu een halt toegeroepen. Mensen die begrijpen dat apug een non-profit site is kunnen 4 foto's per dag uploaden. Dat vind ik nog heel schappelijk.

Daar heb je wel enigszins gelijk in. Daar was de gallery in eerste instantie namelijk voor bedoeld. Helaas moeten de goeden het soms met de slechten ontgelden. Als je moet kiezen tussen helemaal geen gallery, of een kleine bijdrage aan de kosten, dan weet ik het wel.

Sean heeft twee jaar lang alles uit eigen zak betaald. Vorig jaar heeft hij een vrijwillige bijdrage gevraagd aan de hoge kosten, terwijl de site ook voor alle anderen gratis bleef. Nu doet hij niets anders dan het misbruik indammen terwijl verder alles gratis blijft. Hij laat 180.000 bezoekers per maand de vrijheid om gratis van de apug discussies gebruik maken. Als je dat foute boel vindt dan weet ik het niet meer.

De doelstelling van apug is altijd geweest om analoge fotografen gratis met elkaar te laten communiceren. En dat verandert nu ook niet.

8 foto's per maand als je filmtesten, apparatuur-recensies of fotografische technieken wilt illustreren? Lijkt me niet zo praktisch. Laten we de gallery houden waar hij voor bedoeld is : illustreren waar je als analoge fotograaf mee bezig bent. Er zijn massa's andere sites waar je je eigen foto's kunt uploaden om ze ten toon te stellen.

Je vergelijking gaat enigszins mank. De voetbalwedstrijd gaat achter een dik betaalde decoder opdat iemand zijn zakken kan vullen. De foto's gaan achter een kleine bijdrage aan de kosten, opdat de gratis toegang tot discussies voor iedereen gewaarborgd kan blijven.

Volgens mij ben je inderdaad een van de weinigen die er zo over denken. En ik hoop ook dat we in het vervolg jouw bijdragen kunnen blijven lezen omdat je heel waardevolle dingen zegt.

Hartelijke groeten,

Last edited by a moderator: Feb 4, 2005
  12. paulmat

paulmat Member

Shooter:
    Plastic Cameras
    Is het niet denkt hier? Blijft lastig :smile: Kijk, het gaat mij niet om die paar stuivers maar om een principe. Door de gallery achter een poenmasjien te plaatsen, trek je het hart uit Apug -- en dat hart bestaat nu juist uit de gebruikersgroep van Apug zelf. Dát is mijn bezwaar. Steeds meer van de wereld verdwijnt achter decoders en creditcards en ik denk niet dat dat op voorhand een goede zaak is. En niet-kapitaalkrachtige fotografen op deze manier uitsluiten zou ook wel eens een artistieke rem op Apug kunnen betekenen.

Paul.

13. Marc Leest

Marc Leest Member

Shooter:
    Multi Format
    Sean heeft ondertussen de gallery terug zichtbaar gemaakt: bezoekers en members hebben thumbnail access, subscribers hebben volledige toegang. Tenminste iets.

14. argentic

argentic Subscriber

Shooter:
    4x5 Format
    Inderdaad. En sindsdien schijnt de snelheid en de bandbreedte van de site een stuk gezonder te zijn geworden.

15. Tim Vriend

Tim Vriend Member

Shooter:
    35mm
    Misschien een rare vraag, maar kan ik via iemand een subscriber worden.
    Dat ik het geld aan diegene overmaak en die dan voor mij zijn/haar paypall gebruikt ?

Dit scheelt weer een account op het internet...
    Heb er ondertussen al zoveel.

Laat het me weten via PM

Bedankt alvast,

Tim

16. lievehenk

lievehenk Member

Shooter:
    35mm
    betaleuh is normaal

Ik maak af en toe wel eens een niet vrije opdracht. Als ik de"klant" redelijk laat betalen zeikt hij minder dan als ik het alleen voor de onkosten doe. Dezelfde sfeer proef ik een beetje uit de discussie of er al dan niet betaald moet worden voor Apug. Zij die voor een minder dan een dubbeltje op de eerste rang wil zitten klagen het hardst.
    Bijkomend voordeel als er betaald moet worden is dat er geen ozinplaatjes op de site komen.Ik wil best een tientje per jaar, of iets meer betalen om subscriber te worden. Ik heb alleen geen zin in pay-pall, maar als het moet, dan moet het.

Henk van Lievenoogen

17. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    Ben niet direct voorstander van deze ontwikkeling temeer daar de manier waarop je bijv. subscriber kunt worden voor veel Apuggurs erg ingewikkeld gemaakt is. Alleen als je PayPal hebt. Als deze Sean er wat aangelegen is dat gebruikers gaan meebetalen moet hij dat zeker laagdrempelig en transparant maken.
    Enige weken geleden heb ik al eens een vraag gesteld hoe je subscriber kunt worden. Antwoordt non. Als de nood echt zo hoog is ben ik best bereid bij te dragen maar dan andere keuzes dan alleen PayPall. De bal ligt wat mij betreft nu bij Sean om eens duidelijk aan te geven wat hij wil en hoe je subscriber wordt en vooral om een toegankelijker betalingssyteem op te zetten.
    Zoals je leest zijn er meerderen die daar over vallen...

harry

18. Tim Vriend

Tim Vriend Member

Shooter:
    35mm
    Ik snap de keuze eigenlijk wel van Sean.
    Aangezien ik samen met een vriend van me een chat-server draai waarbij ook een optie zit om bestanden uit te wisselen weet ik hoeveel dataverkeer er gegeneerd kan worden door dit soort dingen.
    Hier zit dus ook het bekijken van foto's bij.
    En als iets heel duur is dan is het wel je dataverkeer.
    Ik kan niets anders zeggen dan dat ik het knap vind van Sean dat hij zoiets als dit VRIJWILLIG kan voortzetten, aangezien er echt veel tijd in gaat zitten om dit draaiend te houden.
    Ik zie trouwens de laatste paar dagen ook veel veranderingen in de forums en alles.
    En dit gebeurt ook niet automatisch.

Verder snap ik eigenlijk niet dat mensen hier zo erg op tegen kunnen zijn dat ze beginnen te twijfelen aan het voortbestaan van Apug.
    Het lijkt mij niet teveel gevraagd om een kleine donatie van nog geen euro per maand te betalen voor hetgeen wat je ervoor terug krijgt.

Ik heb hier alles geleerd wat ik weet op het gebied van fotografie, en ik zal dus zeker niet moeilijk doen om dit leerproces voort te zetten.
    Voor een cursus ben je toch ook al snel een paar 100 euro kwijt en hier leer je uiteindelijk veel meer dan uit die boeken of van die ene leraar.

Wat betreft de manier van betalen moet ik het met vele eens zijn.
    Pay-pall heb ik vandaag dan maar aangevraagt met als enige doel om apug te betalen.
    nu is het alleen wachten tot het saldo is toegevoegd.

Grtzz Tim

19. argentic

argentic Subscriber

Shooter:
    4x5 Format
    Ik snap niet goed waarom er zo moeilijk gedaan wordt over Paypal. Ik vind het de allergemakkelijkste manier van betalen over internet. Ik koop al jaren fotospullen in Amerika met behulp van Paypal, en heb nog nooit een probleem gehad. Een keer registreren en je bent overal vanaf.

Om te betalen geef je het mailadres en/of het veilingnummer op van de verkoper, en klaar is keer. Het bedrag wordt vervolgens automatisch van je Visa, Eurocard of andere creditcard afgeschreven. Een kind kan de was doen. En nooit meer contant geld in een envelop stoppen, creditcard nummers, dure internationale overboekingen of risicovolle Western Unions versturen. Paypal is ideaal om internationaal te betalen.

20. Tim Vriend

Tim Vriend Member

Shooter:
    35mm
    Het probleemi sn iet paypal, maar het feit dat ik geen creditcard heb maakt het al een heel stuk moeilijker.
    En wat betreft geld storten vanaf een bankrekening duurt het ff wat langer.

Maar dat is nu gedaan dus is even afwachten