fotohuis rovo?

Discussion in 'Off-topic discussies' started by jelke, Dec 20, 2008.

1. jelke

jelke Member

weet iemand waarom de site van fotohuis rovo uit de lucht is??
    ik mis ook al een tijdje robert op apug...:confused:

2. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    Vermoedelijk einde oefening als ik die abrupte afwezigheid moet verklaren...
    Als je nog Amaloco spullen of anders gezegd nog chemie voor de doka zoekt dan is Wolt (fotoworld.nl) het aangewezen adres.

Ben er niet in dienst en heb ook geen profijt hiervan. Is wel een eerlijk adres zo heb ik gemerkt.

3. Ruud

Ruud Member

Shooter:
    Medium Format
    Robert Vonk is door ziekte niet in staat de site open te houden.
    hij verblijft momenteel in het ziekenhuis.

ruud.

4. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    Ruud,
    dan moet je wel erg ziek zijn want om de site open te houden hoef je niets anders te doen dan de rekening te betalen.
    Doorgaans zou je er dan een boodschap op zetten dat je tijdelijk niet in staat bent o.i.d.. Op deze manier jaag je je klanten definitief weg...
    Hopelijk voor hem gaat het hem beter.
    Beterschap.

5. argentic

argentic Subscriber

Shooter:
    4x5 Format
    Ruud, kun je daar iets meer over zeggen? Heeft het te maken met zijn rugproblemen van dat zware auto-ongeluk meerdere jaren geleden? Ik wens hem van harte beterschap.

6. Foul Smelling Pig

Foul Smelling Pig Member

Shooter:
    Medium Format
    Ik zag net dat de website en webwinkel van Rovo weer in de lucht zijn. Goede zaak, in meer dan een opzicht.

7. kraker

kraker Subscriber

Shooter:
    Multi Format
    Mooi zo! Goed nieuws in meerdere opzichten inderdaad.

Hm, Robert heeft nog Amaloco spul. Laatste voorraad, of gewoon de shop die nog wat geupdate moet worden.

Hoe dan ook, goed dat je er weer bent, RoVo!

8. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    Dat Amaloco spul mag die van mij wel in het putje gieten. Van de laatste Amaloco badges (begin december '08 gekocht) kon ik meer dan de helft (ongeopend en ongebruikt) wegbrengen.

9. kraker

kraker Subscriber

Shooter:
    Multi Format
    Ow! Mmm... en hoe weet je dat, ongebruikt? Ik heb nog een voorraadje X-89 namelijk... Kan er natuurlijk altijd even een strookje film in gooien... (maar dat is niet ongebruikt en ongeopend :wink: )

10. Willie Jan

Willie Jan Member

Shooter:
    4x5 Format
    fixeer/stop blijft lang goed.
    ontwikkelaar verliest op den duur zijn kracht als deze kan oxideren (gedeelte van de fles leeg).

11. argentic

argentic Subscriber

Shooter:
    4x5 Format
    De amaloco plastic flessen laten de ontwikkelaaar óók op lange termijn oxideren. De enige echt goede plastic flessen voor ontwikkelaar die ik ken zijn van Tetenal.

12. kraker

kraker Subscriber

Shooter:
    Multi Format
    En toch vind/vond ik de Amaloco flessen prettiger dan bijvoorbeeld de Ilford flessen. Ronde flessen zijn beter in te deuken dan die rechthoekige; kun je toch enigszins de lucht er uit zien te krijgen bij het dichtdraaien. Ik heb de illusie dat dat helpt :wink:.

M'n Ilfosol-3 (ik dacht, kom, ik probeer eens een flesje) was via vrijwel kleurloos (OK) en lichtgeel (mwoa, goed genoeg) ineens helemaal donker. Okee, in de die gaat in deverzamelbak voor chemisch afval!

13. mhulsman

mhulsman Member

Shooter:
    8x10 Format
    Ik gooi altijd wat ether in mijn flessen ontwikkelaar, zowel de concentraten als de verdunde.
    Je kan ook aanstekergas of argon hiervoor nemen.
    Je verdrijft dan de zuurstof, deze gassen zijn zwaarder dan lucht.
    Ether en aanstekergas is brandbaar dus kijk wel uit.

14. Sponsored Ad
  15. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    Als de ontwikkelaar ongeveer zo zwart of nog zwarter als koffie is dan moet je het, uitgezonderd Rodinal misschien, écht weggooien. Zeker als het RA4 en C-41 chemie betreft. Daar waag ik geen film of papier meer aan.

16. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    Ik heb al eens een stevige discussie met Ilford hierover gehad. Vond dat ze tenminste op de Ilfosol 3 een THT datum moeten plaatsen. Tot dusver nooit uitgevoerd. Reden was dat anderen het ook niet deden. Daar werd ik dus niet bepaald vrolijk van.
    Andere producten gaan, niet zoals Ilfosol, zonder enige merkbare veranderingen op kousevoeten de pijp uit. Al mijn vakantiefoto's van dat jaar naar de filistijnen.
    Never nooit meer deze troep :mad::mad::mad:.

17. gary mulder

gary mulder Member

Shooter:
    4x5 Format
    Verlopen kleur ontwikkelaar geeft een teer afzetting. Geloof me dat wil je niet op je film en papier, en al helemaal niet in je ontwikkel machine

18. Willie Jan

Willie Jan Member

Shooter:
    4x5 Format
    Dat vind ik dus ook. Of een aanmaak datum ook voor papier! Dan weet je tenminste of ze je oude meuk proberen te verkopen.

19. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    Zijn we het eindelijk eens 'n keer eens WJ...

Lekker gevoel om de dag mee te beginnen :D.

20. AgX

AgX Member

Shooter:
    Multi Format
    Harry,

Waar vraag jij om met betrekking tot fotochemie?

-) aangifte datum van produktie resp. aangifte houdbaarheid in ongeopende staat

-) aangifte tijdstip van houdbaarheid na openen

21. kraker

kraker Subscriber

Shooter:
    Multi Format
    Hm, maar in dat opzicht ben je toch *beter* af met een product wat in een keer niet meer goed is, en waarbij dat aan de kleur duidelijk is te zien (Ilfosol)? Beter dan een product waaraan je het *niet* ziet...

Maar liever nog: een product wat iets langer meegaat... :rolleyes:

22. Merlin

Merlin Member

Shooter:
    4x5 Format
    Het stoort me ook al jaren dat er geen productiedatum op de verpakking staat. Maar ook de samenstelling kan je niet controleren. Wijzigingen in formuleringen kun je niet constateren. Ik vond dat een goede beurt van Wolfgang Moersch, die zet de ingrediënten wel op de verpakking. Zo'n vanzelfsprekende openheid van zaken zijn we zelfs niet gewend van de overige producenten. Is dat niet verplicht in Europa? Geldt zeker alleen als je het opeet of -drinkt? Smaakt vast niet goed.

Wat chemie betreft ben je beter af als je het Film Developing Cookbook koopt (heel goed houdbaar :wink:), koop de gewenste chemie en maak het zelf. Of koop voorgemixed poeder i.p.v. aangemaakte vloeistof. Gebruik gedestilleerd water (of PEG) voor stockoplossingen.
    Maar ook als je kant-en-klaar koopt: stop het zsm in bruin glazen flessen (te verkrijgen bij de apotheek) onder beschermende atmosfeer (propaan/butaan (aanstekervloeistof), een paar druppels ether, of beter nog: argon).
    Houd de fles uit het licht (in de kast wegstoppen, ik zet de ontwikkelaar zelfs in de koelkast, maar ik weet niet of dit meetbaar is op de houdbaarheid) en natuurlijk ook ver weg houden van kinderhandjes (alhoewel dit met de houdbaarheid niets te maken heeft).

23. Merlin

Merlin Member

Shooter:
    4x5 Format
    on-topic

Om weer over te gaan naar de topic: overigens ben ik blij dat de website van Robert weer on-line is, dat betekent dat hij zelf waarschijnlijk ook weer on-line is, of wel in de benen. Ik wens Robert een goede handel, al was het maar omdat er niet zo heel veel (goede) doka-winkels in Nederland over zijn.
    (En daarmee bedoel ik dus niet dé dokawinkel, want daarmee wil je niet vergeleken worden.)

24. kraker

kraker Subscriber

Shooter:
    Multi Format
    (Ik dwaal nu NOG verder van de oorspronkelijke thread af, maareh...)

Hee, alweer een goed boek. Hm, ik heb wel zijn Darkroom Cookbook, daar staan toch ook aardig wat film developers in. Voegt dit boek daar nog veel aan toe? Of zijn het gewoon een paar hoofdstukken geknipt en geplakt? (Heeft iemand beide boeken en kan die persoon er iets over zeggen?)

25. argentic

argentic Subscriber

Shooter:
    4x5 Format
    Nu zijn we met drie onderwerpen bezig in één thread. Goede onderwerpen, maar graag in hun eigen thread.

En jawel, het Film Developing Cookbook voegt echt een heleboel toe.

26. th. van Kints

th. van Kints Member

Shooter:
    35mm
    " ik zet de ontwikkelaar zelfs in de koelkast,"J

Jaap, de Hr. van Beugen waarschuwt in zijn Doka-Informatiekranten
    dit vooral NIET te doen. Er zit toch een chemicus in de groep. Kan die
    dit bevestigen?

Theo