Fotoprints inkleuren

Discussion in 'Opname' started by szal, Oct 11, 2009.

1. szal

szal Member

Shooter:
    35mm
    Ik zoek naar een mogelijkheid om grote posters op fotopapier, vanuit creatief oogpunt, te bewerken met verf, bv. acrylverf maar het kan ook waterverf of pastelkrijt zijn. Van huis uit verkrijg je daarmee geen of onvoldoende hechting ook niet als het gebruikte soort fotopapier mat is. In vroeger dagen was inkleuren met speciaal daarvoor bestemde inktsoorten in zwang. Maar het karakter van dat soort kleuren vind ik te zwak. Heeft iemand een idee? Misschien dient het oppervlak eerst op een speciale bewerkt te worden...?

Szal

2. Marco B

Marco B Member

Shooter:
    Multi Format
    Ik denk dat je probleem is, dat je met RC papieren werkt met een plastic laag erop. Daarop hecht inderdaad minder. Met ouderwets barietpapier, zonder plastic laag, zou je geen problemen moeten hebben, aangezien veel mensen die al gebruiken om te kleuren.

Teun Hocks is natuurlijk een prachtig voorbeeld in Nederland, met zijn glacerende olieverf over wat ik aanneem bariet is:

http://www.teunhocks.nl

Zie b.v. hier:
    http://www.teunhocks.nl/Teun_Hocks/Fotowerk__Photo-works.html

Marco

3. gary mulder

gary mulder Member

Shooter:
    4x5 Format
    Zijn de posters kleur of ZW ? Kleur papier is na mijn weten niet meer ongecoat (met plastic) verkrijgbaar. Ook via een afdrukcentrale verkregen afdrukken zijn altijd plastic. Of je moet een inktjet laten maken. Daar hecht natuurlijk wel van alles op. Maar je moet dan wel zorgen dat dit niet voorzien wordt van een protectie coating.

4. AgX

AgX Member

Shooter:
    Multi Format
    Wat heeft de PE-laag op weerszijden van het papier met de het opnamevermogen voor kleurstoffen door de emulsie te maken?

Meest gebruikelijk waren eiwitlasuren. Van het duits bedrijf Schmincke, maar die zijn gestopt met die lasuren...

5. gary mulder

gary mulder Member

Shooter:
    4x5 Format
    Ik denk dat dit het bezwaar is

6. szal

szal Member

Shooter:
    35mm
    Barietpapier is volgens mij alleen maar voor zwart-wit.
    De reeds bestaande posters zijn in kleur en ik wil slechts kleine, vervreemd-werkende kleuraccenten aanbrengen. Is het laten printen met inktjet veel duurder dan normaal fotopapier? En krijg je dan dezelfde dikte?
    Zo niet, dan verwacht ik problemen met inramen. Dun papier zakt makkellijk weg uit een lijst en dan moet je plakken, wat zo zijn eigen problemen kent.

Szal

7. gary mulder

gary mulder Member

Shooter:
    4x5 Format
    Ja

Met inkjet is er een veel ruimere keuze aan papier. Van dun tot dik en zelfs canvas is mogelijk.

8. gary mulder

gary mulder Member

Shooter:
    4x5 Format
    Ik heb even zitten spelen met een acryl gel, (Golden gel mediums). Dit hecht matig en is niet bestand tegen wrijven. En ligt er duidelijk "bovenop" . Maar misschien is dat de bedoeling.

9. van eynde ludo

van eynde ludo Member

Shooter:
    Medium Format
    Ik gebruik bij het omkleuren van foto's tot nu toe wel altijd zw. foto's maar het gaat ook voor kleur foto's.
    Ecoline verf, meestal heel goed verdunnen en aanbrengen in dunne lagen,besteen laag meer dan te plots de kleur aan te brengen.
    Gaat zowel op mat als glans,gewoon als bariet papier.
    Voor deze manier van inkleuren "oefening baart kunst"
    Ludo.

10. Theo Bartelings

Theo Bartelings Member

Shooter:
    Medium Format
    Szal haalde het al aan in zijn opening. Inkt die vroeger gebruikt werd.
    Ludo heeft over Ecoline verf.
    Ik kan mij van vroeger inderdaad herinneren (eind jaren 50) een standwerker op het Waterlooplein dit dat deed. Uiteraard met de verkoop van de inkten.
    De kleuren waren inderdaad wat zwak. Als googled op ecoline vindt je een schat aan gegevens.

groet,

Theo

11. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    schilderen op fotos

Er wordt heel wat op fotos geschilderd. Voor informatie kun je googlen : ' painting on photographs'.

Jed

12. argentic

argentic Subscriber

Shooter:
    4x5 Format
    Ik gebruik er ecoline in meerdere lagen voor.

13. fred

fred Member

Shooter:
    Multi Format