Gaaaaaap!

Discussion in 'Off-topic discussies' started by Merlin, Mar 30, 2006.

1. Merlin

Merlin Member

Shooter:
    4x5 Format
    Het is stil op Apug. Nog wat beeldige beelden gemaakt? Heb je je nog ontwikkeld?

2. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    Vooruit in het verleden...

Jaap,
    Je denkt dat het saai is maar onze wereld staat bol van de ouderwetse nieuwigheden. Vooral op het gebied van onze ontwikkelingen heeft zich, in mijn wereldje, iets bijzonders afgespeeld enwel;
    mijn eerste negatieven ontwikkeld in de High Definition Ontwikkelaar welke is ontworpen door Jed. Aan de hand van de meester heb ik een zeer leerzame middag gehad om allereerst de, met alle respect, "sapjes" te brouwen en vervolgens de opnamen hierin te verwerken. Fascinerend wat een detail rijkdom. Je kunt begrijpen dat ik 's avonds thuis gekomen het negatief nog wel even in een positief wilde omzetten. En zo geschiedde. Ik ga die techniek verder aanwenden voor mijn landschappen. Met dank aan Jed. Inmiddels ben ik bezig de chemie en een weegschaaltje te kopen en dan snel aan de slag ermee. Tijdens de komende Kroegmeeting zal ik de opname meenemen alsmede de negatieven. Komt dat zien zou ik zeggen. Hier gaat een nieuwe wereld voor je open.

3. Merlin

Merlin Member

Shooter:
    4x5 Format
    Het is werkelijk ongelofelijk, hij heeft wel meer dan vijftig jaar ervaring. Of was dat 150 jaar? :smile: Ik ben ook wel thuis in de sapjes, ik vind het gewoon leuk om te doen. Ik denk zeker dat ik ook het sapje van Jed ga testen tegen mijn eigen formuleringen. Er is nog zo ontzettend veel te leren, zeker als je je eigen elixers maakt... Wanneer en waar is de volgende kroegmeeting?

4. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
  5. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format

Na de bijeenkomst in Houten is Gilbert bij mij geweest. Hij zei: hoe dragen we al die oude en nieuwe kennis over? In ieder geval is Harry bij mij in de donkere kamer geweest en is enthousiast. Ofschoon ik geen kleine donkere kamer heb, passen er toch niet veel mensen tegelijk in. Een mooi onderwerp voor de volgende kroegmeeting is: hoe draag je de kennis over. Je kunt veel op schrift overdragen, maar zeker niet alles. In Amerika, zo weet ik, komen de APUGGERS elkaar ook vaak in levende lijve tegen.

Jed

6. argentic

argentic Subscriber

Shooter:
    4x5 Format
    Helemaal mee eens. Ik heb meerdere boeke over platinumdruk in mijn kast. Sommigen heb ik zelfs al meermaals gelezen. Maar de workshop van Witho Worms vorig weekend was veel instructiever. Ineens vielen de onderwerpen uit de boeken op hun plek. De praktische handigheidjes, tips en truuks vind je niet in de boeken. En geen enkel boek kan je de ervaring verschaffen die je krijgt wanneer je een grootformaat Pt/Pd afdruk van Witho met eigen ogen kunt bestuderen.

7. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    Volgend jaar, 2007, ben ik 60 jaar in de fotografie bezig ( waarvan ook een deel professioneel). In die tijd ben ik nogal eens 'oude' fotografen tegengekomen. Op die manier verzamel je een hoop ervaringen van anderen en van jezelf. Ervaringen over een lange periode fotografie. Als ik iets wil overdragen stuit ik nogal eens op het feit dat ik over 'onbekende' zaken praat. Op papier merk je dat niet, in de werkelijkheid kan het zijn dat je het merkt en de overdracht bijstelt. Professioneel gebeurde het vroeger in het 'meester-gezel' systeem. Tegenwoordig is de workshop meer gebruikelijk.

Jed

8. argentic

argentic Subscriber

Shooter:
    4x5 Format
    Het meester-gezel systeem is in de huidige maatschappij onbetaalbaar geworden....

9. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    (Vak)lieden

Daardoor zijn in het huidige systeem bijna geen vakmenen meer te vinden. Vind je ze nog dan zijn ze onbetaalbaar! Daarom is het goed dat er nog (vak)lieden zijn die de moeite willen nemen om hun kennis beschikbaar te stellen en over te dragen. Moeten we gebruik van maken. Daarom lijkt het me wel een goed idee als bijvoorbeeld Jed zijn kennis op dit gebied met ons wil delen. Zoals je elders gelezen hebt ben ik enthousiast over zijn HD ontwikkeling en wil graag meer weten over de hoed en de rand. Wat mij betreft ruimen we daar bij de volgende Kroegmeeting enige tijd voor in. Ik kan je dan al verzekeren dat dat een zeer interessante dag gaat worden.

10. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    Mijn dochter is een professioneel fotograaf. Enkele jaren terug, noem het maar het analoge tijdperk, waren er altijd stagiares van fotoacademies ( meestal de Rietveld). Dit is toch eigenlijk het meester-gezel systeem.
    Nu in het digitale tijdperk is dat niet meer. Digitaal is moeilijk over te brengen. Het heeft niets met betaalbaarheid te doen. Het is het systeem.

Jed

11. Merlin

Merlin Member

Shooter:
    4x5 Format
    Bij het digitaal fotograferen moet je net als analoog gewoon een gereedschap leren kennen. In de doka kan je leren van chemie, optica, contrast etc., in de digitale wereld moet je weten wat witbalans is, curven en histogrammen. Het beheersen van een zekere hoeveelheid techniek is onmisbaar, bij beide vormen van fotografie. Ik denk dat bij beide vormen een meester-leerling principe zou werken. Het grote verschil zit hem in de huidige digitale generatie, waar we wel vaker over hebben gediscussieerd. Het is manoeuvreren tussen kunst en kiek.
    Tegenwoordig is het zo 'makkelijk' om veel foto's te nemen, dat je maar raak schiet en ondertussen je doel mist en dus helemaal niet raak schiet. (Het is het verschil tussen met een gewone kogel en met hagel schieten.) Ik heb met genoeg fotografen gepraat die bedrijfsfotografen waren, maar moesten omscholen. Men (het bedrijf) had een digitaal toestel gekocht en dacht ineens te kunnen fotograferen. Dit is wellicht de reden dat er weinig kennisoverdracht is. Maar zoals ik al zei is het vak (inhoud en complexiteit) niet veranderd, maar het gereedschap is gewijzigd.

12. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format

13. Merlin

Merlin Member

Shooter:
    4x5 Format
    Dat is een heel aardige observatie. Maar als ik een wijzer zie bewegen van de ene kant van de schaal naar de andere, is dat niet hetzelfde als dat ik een getal zie ophogen of verminderen?
    Vele digitalen zullen wijzen op het gebruik van de historie in Photoshop. Je kunt -anders dan in de doka- heel snel schakelen door binnen alle technische handelingen (een) stap(pen) terug doen en weer opnieuw uitvoeren. Je kunt zelfs je hele creatieproces opnieuw beleven door alle stapjes opnieuw uit te laten voeren. Het verloop van densiteit zou een digitalis al snel een histogram of een curve noemen. In de digitale wererld zijn er zelfs meer meetmethodes bij gekomen, hoewel ik wel denk dat er minder controle is over het beeld.

Ik ben zelf iemand die Photoshop al sinds het begin (1991) zeer intensief (professioneel) gebruikt. Ik merk dat ik zeer veel vertouw op mijn intuïtie en kennis. Dat komt met name, omdat er een grote hoeveelheid manieren zijn, om tot vrijwel hetzelfde resultaat te komen. Ik zeg vaak als mentor tegen een leerling dat ik denk dat ik dit gereedschap zou gebruiken, mijn gevoel zegt dat dit het beste zou kunnen werken, maar ik weet welke alternatieven er zijn.
    Ik heb juist het idee dat je in de doka zo veel mogelijk tot een gestandaardiseerd proces komt, waarbij routine een belangrijke pijler is. Je zet je intuïtie op slot, zodat je proces zoveel mogelijk reproduceerbaar is. Niet?

14. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format

15. Merlin

Merlin Member

Shooter:
    4x5 Format
    Zo kijkt menigeen aan tegen de dokawerker. Waarom zou men zo langzaam en zoveel werk steken in maar een enkel beeld? Ik weet het antwoord wel, maar ik kan me best voorstellen dat het zes minuten schudden aan een bakje ontwikkelaarof elf minuten ontwikkelen van film door de meeste digitalen als sleur wordt beoordeeld.

Mijn punt is dat bij beide vormen fotografie een heleboel kennis van pas komt, die je als meester op gezel kan overdragen. Maar ik merk dat het gros van de mensen slechts oppervlakkig geïnteresseerd is in techniek. Op mijn fotoclub is het zelfs een verboden woord. Het gaat alleen om je expressie. Als ik kijk bij de doka/fotografietechniek boeken bij de Slegte of de echte boekhandel, dan zie ik een kast vol oppervlakkig geleuter zonder diepgang. Als ik digitalen hoor praten over de techniek van de digitale fotografie, dan is het eerder dat ze de klepel in Keulen hebben horen hangen.:wink: Ik denk dus ook dat er weinig belangstelling is voor kennisoverdracht. (Ik heb die wel.)
    Dat zie ik ook altijd direct. Ik denk dat alle fotografen er goed aan zouden doen om op een schildercursus te gaan. Dan ben je nog langzamer en intensiever met je beeld bezig. Als je ergens leert kijken naar het licht is het wel de schilderkunst. Het grote probleem -maar ook de kracht- van Photoshop is dat je juist zo gemakkelijk veel beelden kan samenvoegen. Het is afhankelijk van de maker of hij/zij voldoende professioneel is om zijn eigen blinde vlek te verkleinen...

16. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    Nou Jaap,
    De invalshoek mag wat verschillen, maar ik geloof dat we aardig op dezelfde lijn zitten.

Jed

17. fred44

fred44 Member

Shooter:
    Multi Format
    Heb met belangstelling de discussie gevolgd. De oude Citroen TA van Jed kent als moderne opvolger de Citroen C5 die dezelfde uitlezing van vitale gegevens via analoge meters heeft. Ik heb me wel laten vertellen dat deze analoge meters via een dac met digitale info aangestuurd worden omdat het auto-ontwerp een typisch voorbeeld van "drive by wire" is, hetgeen krachtig gedemonstreerd werd toen bij plotselinge kortsluiting in de bedrading van de trekhaak bij 100 km/h het remsysteem geactiveerd werd. Maar dit terzijde. De oorspronkelijke vraag was of er nog wat gebeurde?
    Zie bijvoorbeeld www.schwarzweiss-magazin.de met de link www.vfdkv.de en de titel: "Vereinigung für Digitalkamera-Verweigerer (VFDKV) gegründet".

Ook las ik op www.schwarzweiss-magazin.de het volgende mission statement van Fuji:

***January 19, 2006

Since our foundation in 1934, we have been developing our business in photosensitive materials on a global scale, thanks to the support and patronage of general consumers, retailers, photograph wholesalers, and various others. The unexpectedly rapid shift toward digitalization has greatly reduced demand for films and photographic products. The entire photography industry, including our company, has been put in a difficult market situation. In order to respond these difficult market changes, we are currently proceeding with comprehensive structural reforms.

Despite the current challenges, we believe that photography is indispensable to humankind because of its ability to express such precious things as joy, sadness, love and the full spectrum of emotions. Our mission is to preserve and nurture the culture of photography to meet the needs of our longtime customers. Silver halide photography, which is fundamental to photography, has advantages over digital in such areas as power of expression, long term storage capability, reasonable prices, easy handling and a highly established and convenient photo development and print infrastructure.

We intend to continue our silver halide photography business and to further cultivate the culture of photography, and in so doing, continue to support our customers and retailers and all those who enjoy photography. ***

Er is nog hoop!

Fred44

18. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    Er zijn vele voorbeelden te noemen, waarbij de mens anoloog gepresenteerde informatie analoog toegediend krijgt. Er zijn echter digitale tussenstappen; daar merk je niets van. Een van die voorbeelden is de remote sensing, waarbij bijv. beelden van de aarde analoog bekeken worden, maar het transport van de informatie is digitaal. Het gebruik van digitaal-analoog converters en analoog-digitaal converters is heel gewoon. Trouwens de hele wereld om ons heen is gekwantificeerd ( in de zin van quantum theorie). Wij ervaren dat niet zo, want dat is onze schaal niet.

Jed

19. Merlin

Merlin Member

Shooter:
    4x5 Format
    Wat kan de marketingafdeling het toch altijd weer mooi zeggen! :smile:

Dichter bij huis, wat denk je van dit medium? Het internet is absoluut digitaal, maar dat bekijken we ook analoog. Duidelijker is nog muziek van cd. De cd bevat putjes en we horen analoge geluidsgolven.

20. Daan72

Daan72 Member

Shooter:
    Multi Format
    Gaaaaap,

Het lijkt wel rustiger dan ooit op het forum.
    Komt dit door de lente misschien en dartelt iedereen met zijn camera door de wei.
    Als dat zo is, dan word het in de herfst pas weer wat drukker hier.

Daniel.