Gebruik grijskaart

Discussion in 'Belichting' started by PieterB, Apr 30, 2005.

  1. PieterB

    PieterB Member

    Messages:
    809
    Joined:
    Aug 19, 2004
    Location:
    near Aalter,
    Shooter:
    35mm
    Ik heb zo'n set grijskaarten van kodak maar gebruik die enorm weinig.
    Hebben jullie tips?
    Wanneer gebruiken jullie ze?

    Uit de boeken herinner ik me enkel het volgende:
    - donker of licht onderwerp in resp. licht of donker vlak (zwarte kat in sneeuw, witte duif in donker bos ofzo?)
     
  2. Huub S

    Huub S Member

    Messages:
    194
    Joined:
    Dec 10, 2004
    Shooter:
    ULarge Format
    Hoi Pieter,

    Ik heb ook zo'n set, en het enige moment dat ik ze gebruik is om mijn lichtmeters te checken. Alle lichtmeters -zowel die in mijn camera's als mijn beide losse - moeten met zo'n kaart ongeveer hetzelfde resultaat geven. Na enig gepruts bleek het inderdaad te kloppen. In alle andere gevallen gebruik ik - als ik op kleinbeeld werk - liever een combinatie van losse meter en de meter in de camera, waarbij die losse meer vertrouw.

    Groet, huub S
     
  3. bariet58

    bariet58 Member

    Messages:
    171
    Joined:
    Oct 31, 2004
    Shooter:
    4x5 Format
    Huub S]Hoi Pieter,

    Ik heb ook zo'n set, en het enige moment dat ik ze gebruik is om mijn lichtmeters te checken.

    S[/QUOTE][/I]

    Zo'n grijskaart is om het gemiddeld grijs in een motief te meten, je plaats
    zo'n kaart bijv. bij een tabletop opname tussen de voorwerpen die je wilt fotograferen, meet het gereflecteerde licht, en je weet dan dat je lichtmeter een bepaalde waarde heeft gemeten met gemiddeld grijs.

    René de Caluwé
     
  4. biloko

    biloko Member

    Messages:
    73
    Joined:
    Mar 16, 2005
    Location:
    Chastre / Be
    Shooter:
    Multi Format
    Grijskaart zou ook met standaard lichtmeter gebruikt worden als zo'n lichtmeter wordt op zo een standaard waarde gezet. Met zo een grijskaart zou je normaal geen probleem noch met het wit van sneew noch met zwart van kool hebben. Maar typisch zal je "grijs" op je hand of op het gezicht van je model vinden...
    Anders moet je zelf correctie doen.
     
  5. reinierv

    reinierv Member

    Messages:
    86
    Joined:
    Oct 21, 2004
    Shooter:
    Large Format
    Typisch grijs is niet een blank gezicht..dat is 1 stop lichter. Wil je echt een goede lichtmeting doen zonder grijskaarten, dan kun je beter gras of asfalt gebruiken. Daarna 1x instellen en klaar. Heb je die niet bij de hand dan zul je een inschatting moeten maken zoals ik boven al zei. Een "standaard" blank gezicht is 1 stop lichter, dus compenseer je met 1 stop donkerder als je op negatief schiet. Let wel op dat je niet op een schaduw partij meet.
    Fotografeer je een negeroide gezicht, dan kun je zelfs op 3 stops donkerder uitkomen tov grijskaart.

    De enige 100% betrouwbare manier om een lichtmeting te doen is een grijskaart gebruiken. Heb je die niet en ben je onzeker, kies dan een onderwerp uit dat in de buurt zou kunnen komen, schat de benodigde compensatie en compenseer daarbovenop met 1 stop lichter, dat kan negatief film goed aan.
     
  6. Huub S

    Huub S Member

    Messages:
    194
    Joined:
    Dec 10, 2004
    Shooter:
    ULarge Format
    Daar is wel wat op af te dingen. Er zijn vele wegen die naar Rome leiden.
    Een losse meter die opvallend meet, is minstens zo betrouwbaar. Je meet gewoon het licht dat op je onderwerp valt, en je bent ook waar je wezen wilt.
    Waar een grijskaart - en ook de opvallendlichtmeting - geen informatie over geven, is de contrastomvang van je onderwerp. Je weet met een grijskaart hoe je gemiddeld grijs moet belichten, maar hoe diep je zwarten zijn en hoe licht je hoge lichten zijn, blijft onduidelijk. Deze informatie is nodig als je aangepast wilt ontwikkelen, bijvoorbeeld omdat je contrast veel te groot is, met schaduwen die drie of vier stops onder gemiddeld grijs liggen en hoge lichten die navenant zijn. Door ruimer te belichten en aangepast te ontwikkelen, krijg je negatieven waar je nog details in de schaduw overhoudt, en waar de hoge lichten zich binnen de perken houden. De norm waarop je dan belicht is 2 tot 3 stops onder gemiddeld grijs, afhankelijk van je techniek en je ontwikkeling. Belicht je op gemiddeld grijs en ontwikkel je gemiddeld, dan ben je de details in de schaduw grotendeels kwijt. De hoge lichten kun je eventueel met doordrukken nog wel redden. Een spotmeter is noodzakelijk om dit soort info te krijgen.
    Ik zou een portret van een donkere persoon ook nooit op gemiddeld grijs belichten, maar altijd een of twee stops ruimer, om schaduwdoortekening te houden. In de doka kan ik een druk probleemloos donkerder maken, maar schaduwdoortekening die er in een negatief niet meer is, kan ik in de doka ook niet tevoorschijn toveren.
     
  7. reinierv

    reinierv Member

    Messages:
    86
    Joined:
    Oct 21, 2004
    Shooter:
    Large Format
    Je hebt 100% gelijk Huub over die opvallend licht meters, maar ik dacht dat we het hadden over het gebruiken van lichtmeters in kamera's en elementaire lichtmetingen. Ga je het zone systeem toepassen, ja dan komt er meer kijken.

    Zowieso is het altijd verstandiger een film 1/2 of zelfs 1 stop boven de specs van de fabrikant te belichten, om schaduwdetail te garanderen...Twee stops vind ik wat ruim, maar onder normale licht omstandigheden (contrast van 6-8 stops) zal het geen enkel probleem zijn op film.
     
  8. Huub S

    Huub S Member

    Messages:
    194
    Joined:
    Dec 10, 2004
    Shooter:
    ULarge Format
    Dat is inderdaad verstandig. Ik heb trouwens gemerkt dat het nogal wat verschil uit maakt welke filmontwikkelaar je gebruikt. XTOl haalt veel meer gevoeligheid uit een film dan Rodinal. Enig testwerk kan beslist geen kwaad!
    Die twee a drie stops waar ik aan refereer zijn een afgeleide van het zone-systeem. Ik zorg dat mijn donkere schaduwen waar ik nog doortekening in wil ergens tussen zone II en III zitten. Zone V staat dan voor gemiddeld grijs, wat twee tot drie stops ruimer is.

    Je hebt overigens gelijk dat als je met je camerameter in een moeilijke situatie (veel tegenlicht of juist veel schaduw) in wilt schatten waar ongeveer gemiddeld grijs zit, de grijskaart een uitstekende referentie biedt.
     
  9. PieterB

    PieterB Member

    Messages:
    809
    Joined:
    Aug 19, 2004
    Location:
    near Aalter,
    Shooter:
    35mm
    Interessante informatie die jullie allemaal geven! Lichtmeting en het zone systeem interesseren me eveneens. Maar naar een concrete situatie toe: als ik een portret wil maken van iemand en ik meet op de grijskaart: hoeveel moet ik dan bv. corrigeren voor een mooie - normale weergave van het gelaat?
    Ik werk altijd (meestal) met een correctie een halve stop boven de aangewezen iso-waarde omdat ik ook al gemerkt heb dat dit iets betere resultaten kan geven zodat je schaduwen niet dichtlopen.
     
  10. Huub S

    Huub S Member

    Messages:
    194
    Joined:
    Dec 10, 2004
    Shooter:
    ULarge Format
    Dat hangt er vanaf hoe donker de huid van die persoon is, of je in tegenlicht werkt, hoeveel schaduw je in je beeld hebt, hoe hoog of laag je je contrast wilt hebben, etc. Vaak kun je uit gaan van de waarde die je op je grijskaart meet. Bij iemand met een getinte huid zou ik een halve stop meer nemen, bij iemand met een donkere huid een volle stop meer. Het zijn richtwaarden, die je zelf moet interpreteren al naar gelang wat je wilt. En bedenk dat je negatieffilm beter te ruim dan te krap kunt belichten!
     
  11. reinierv

    reinierv Member

    Messages:
    86
    Joined:
    Oct 21, 2004
    Shooter:
    Large Format
    Nee, als je een grijskaart meeting doet, hoef je niets meer te corrigeren. Je kamera is dan correct afgesteld op het licht dat op het gezicht valt en de belichting is altijd correct. Wel altijd verstandig 1/2-1 stop mee rte belichten dan de officiele aanduiding van de film
     
  12. Frits Flits

    Frits Flits Member

    Messages:
    149
    Joined:
    Jan 1, 2005
    Shooter:
    Medium Format
    De stand van de grijskaart kan overigens nog wel roet in het eten gooien. Als die niet recht tussen model en camera staand kan er in situaties met veel verschil in helderheid (bij een raam ofzo) nog wel een afwijking zitten in de juiste belichting en de gemeten waarde.
     
  13. argentic

    argentic Subscriber

    Messages:
    1,722
    Joined:
    Sep 7, 2002
    Location:
    Echandelys,
    Shooter:
    4x5 Format
    Daarom produceert www.fotowand.com grijskaarten met reflecterende vlakken. Als je de vlakken van die grijskaart niet meer kunt onderscheiden van de rest staat hij exact goed gericht voor de meting zonder vals licht.
     
  14. Fotohuis

    Fotohuis Restricted Access

    Messages:
    1,336
    Joined:
    Sep 6, 2004
    Location:
    Netherlands
    Shooter:
    Medium Format
    Goedkoop alternatief: Twee zijden van de Kodak grijskaart met cellotape beplakken. Als de vlakken niet reflecteren is de metingshoek correct.

    Robert
     
  15. PieterB

    PieterB Member

    Messages:
    809
    Joined:
    Aug 19, 2004
    Location:
    near Aalter,
    Shooter:
    35mm
    goede tip: anders heb ik meteen een andere set grijskaarten nodig. Lijkt me wat overbodig (tot de kodakjes veranderd zijn van kleur...)
     
  16. tommie

    tommie Member

    Messages:
    24
    Joined:
    Aug 29, 2004
    Shooter:
    35mm
    Wellicht dat jullie wat aan deze site hebben.

    http://www.apogeephoto.com/mag2-6/mag2-9st_1.shtml

    Ik zelf werk nu ook wat vaker met een grijskaart, maar krijg nog niet de resultaten waar ik naar op zoek ben. Dus ben hier ook nog niet echt geleerd in te gebruiken