Gek maar gelukkig.

Discussion in 'Grootformaat en accessoires' started by Merlin, May 15, 2005.

1. Merlin

Merlin Member

Shooter:
    4x5 Format
    "Wordt dat nog gemaakt dan?"
    "Ik wist niet dat jij zo'n oude *** was".
    "Voor dat geld heb je toch ook iets digitaals?"

Ik weet zeker dat mijn digitale vakbroeders mij zielig aan zullen kijken. Ik heb een grootformaat camera gekocht. Jongens, mag ik je even vertellen, ik ben blij, nee, ik ben gelukkig! Ik heb bijzonder lang gewikt en gewogen, gespaard en nu was de mooie dag daar: ik kroop achter de PC en heb bij http://www.badgergraphic.com een ShenHao HZX 4x5-IIA gekocht, een loopbodem. En nu komt het. Ik dacht, ik ga nog even een maandje door met mijn Mamiya C330 tweeoog. Maandagavond heb ik hem in Amerika besteld, donderdagochtend stond het pakketje in Deventer bij mij op tafel! Dat is toch bijna niet mogelijk? Wellicht heb ik via de Nasa besteld?

Ik moet nog even nadenken voor een koosnaampje voor mijn nieuwe aanwinst (suggesties iemand?). Ik vind het een prima ding. Hij ziet er niet flitsend of geweldig mooi uit maar doet alles geweldig goed (past erg goed bij mij, ahum). De achter- en voorramen zijn in alle richtingen te verstellen: voor 7 cm op en neer, 360 mm lange balg, de lens is in alle richtingen 17 graden te verstellen. Het achtervenster kan 90 graden naar voren en 40 naar achteren, 4,5 cm ophoog, 20 graden naar links en 20 graden naar rechts. Het matglas is bijzonder helder, hoewel ik alleen de Wista van Gilbert als referentiekader heb. Opgevouwen is hij nogal dik, 9,5 cm. De ShenHao wordt standaard in een moderne metalen koffer geleverd. Ik heb gekozen voor een beginnerspakket met een goede standaard lens.

Ik had van tevoren al wat referenties gelezen:
    http://www.galerie-photo.com/shen-hao-hzx45.html
    http://www.largeformatphotography.info/cameras/shenhao/shenhao.html
    http://www.kgcphoto.com/Reviews_&_Tutorials/shen-hao_and_lf_lenses.htm
    http://hv.greenspun.com/bboard/q-and-a-fetch-msg.tcl?msg_id=004d3i

Er is ook een forum (met dank aan Gilbert voor de link):
    http://www.phpbbforfree.com/forums/shug-forum-2.html

Een enorm uitgebreide handleiding (italiaans):
    http://www.michelevacchiano.com/shenhao/shenhao.htm

Verder is de beslissing voor deze camera ook gebaseerd op mijn (nogal krappe) budget. Het is volgens mij de meest gebruiksvriendelijke optie voor het minste geld. Voor een $ 1295 of € 1025 heb je een 4x5inch camera, een Rodenstock APO-Sironar-N 150mm/5.6 op een lensboard, een zwarte doek, 2 Fidelity filmhouders, een kabelontspanner en een metalen fotokoffer. Ik heb er ook een compendium bij gekocht.
    Het was ongeveer 300 euro invoerrechten. Je kunt de camera ZONDER LENS ook in Nederland kopen, bij http://www.fotoabro.nl/ kost het geheel € 1995, maar dan heb je er wel een rolfilmmagazijn en spiegelzoeker bij. Reteduur dus.
    Met de 150mm lens ga ik eerst een tijdje spelen. Eerst moet de camera vergroeien met mij, voor ik verdere aankopen ga maken. Dus ik ga ermee oefenen en wat blijkt: het is bijzonder intuïtief. De knoppen kan ik blind vinden, terwijl mijn hoofd onder de zwarte doek zit.

Je bent in deze digitale tijden - grote namen als Ilford, Contax en Leica bijna verdwenen - eigenlijk helemaal van de pot gerukt als je nog zoveel in een filmcamera investeert. Zeker als je absoluut geen digibeet of digibiel bent, maar zelfs in de automatisering werkt. Dan ben je gek, dat klopt. Gek op film. Gek maar gelukkig.

2. Annemarieke

Annemarieke Member

Shooter:
    Medium Format
    Geniet van je nieuwe aanwinst, Jaap. We zien graag een keer wat resultaten!

3. Fotohuis

Fotohuis Restricted Access

Shooter:
    Medium Format
    Ik zeg maar niks, nog veel gekker gedaan, dus wees gerust met deze prachtige aankoop en ik wens je er bijzonder veel fotoplezier mee. (Werk overigens nog 2 dagen voor een bedrijf die toeleverancier is voor de productie van halfgeleiders :D )

Robert

4. reinierv

reinierv Member

Shooter:
    Large Format
    weet je, zo lang er idioten zijn zoals jij ;-), blijft het filmspul voorlopig nog wel leverbaar. Maak je niet ongerust, de wereld barst nog van die idioten die de wonderlijke wereld van de TC ontdekken. Film en gerelateerd spul zal voorlopigecht nog wel te krijgen zijn, en als in de verre toekomst de grote fabrikanten het niet meer zien zitten, nemen een paar kleinere het over. En als die het niet meer zien zitten is de chemie nog altijd makkelijk verkrijgbaar, want zo complex is die niet. Zat mensen die nu al hun eigen papier emulsie maken bv. Ik maak zo mijn eigen palladium papier. Hoewel sinds kort weer heel beperkt te krijgen is het jaren niet beschikbaar geweest, maar was vroeger standaard voor de fotografen. Sterker nog, toen dit in de jaren 30 van de vorige eeuw werd vervangen door het goekopere zilver procede waren er fotografen die stopten omdat de sfeer uit de foto's weg was....herkenbaar? ;-)

En eerlijk is eerlijk, met zo'n loopbodem heb je veel meer aanspraak dan met zo'n digitje, en het is nog veel, veel leuker ook. Mijn Graflex kan ook al niet wachten op de vakantie....:smile:

las alleen dat er geen polaroid 545 achterwand in kan, klopt dat??

5. Huub S

Huub S Member

Shooter:
    ULarge Format
    Geniet ervan, Jaap, en dat je er prachtige beelden mee mag schieten!. Ook ik ben zo'n iemand die eindeloos lang met zo'n camera staat te in te stellen, drie keer heroverweegt of het wel is wat hij wil fotograferen en die daar heerlijk van kan genieten. Het is de concentratie en rust waartoe de camera me dwingt, die maakt dat ik lol heb in het fotograferen.

6. Merlin

Merlin Member

Shooter:
    4x5 Format
    Bedankt voor jullie warme reacties. (reinierv: Misschien kan je hier eens wat vertellen over je papier en het proces om dit te maken...?)

En deze wilde ik jullie niet onthouden, in de (gedownloadde) handleiding staat:
    "The beauty and warmth of a hand-crafted wooden body, with today's technology inside."
    Ik heb heel goed gekeken, maar er zit helemaal niets binnenin, tussen de filmhouder en de lens... :tongue:

Ik heb een nadeeltje van de loopbodem ontdenkt: als je de voorste lens kantelt, moet je opnieuw scherpstellen. Hij kantelt niet om zijn brandpunt, maar om het punt waarmee hij aan de bodem vast zit. Is dat normaal voor loopbodems?

7. Merlin

Merlin Member

Shooter:
    4x5 Format
    Ik heb ondertussen een paar boeken over grootformaat doorgewerkt. Voor de liefhebber: "A user's guide to the view camera" van Jim Stone kan ik aanraden als inleiding, "View camera technique" van Leslie Stroebel is wat beter uitgewerkt en heb ik meer aan gehad. Het staat boordevol details, ik zal hem de komende tijd nog wel vaker raadplegen, denk ik. Het boek is dan ook van Focal Press, altijd goed spul (ik heb geen aandelen, ik vind het gewoon geweldig dat er een uitgeverij bestaat, die nog zo begaan is met het publiceren van kwalitatieve standaardwerken voor doka en analoge fotografie).

8. argentic

argentic Subscriber

Shooter:
    4x5 Format
    Is dat belangrijk? Ik heb een 545 polaroid achterwand die ik al jaren niet meer gebruikt heb. Simpelweg omdat polaroidfilm onbetaalbaar geworden is. Ik neem nog liever een digitaal shotje als test (oeioei. Nou heb ik gevloekt in de kerk).

9. argentic

argentic Subscriber

Shooter:
    4x5 Format
    Dat ligt niet alleen aan je matglas, maar ook aan de volle opening van je lens. Een Apo-Sironar 150/5.6 is bijna twee stops helderder dan mijn meest gebruikte G-Claron 150/9. Ik heb overigens geen Wista matglas maar een Bosscreen.

Ja, dat is normaal. De enige TC die er een goede oplossing voor heeft gevonden is Sinar. Dat noemen ze "Torkelvrije" camera's. Ze hebben het ook meteen gepatenteerd, en alleen aan Arca gelicenseerd. Alle andere camera's hebben ditzelfde probleem. Maar het went snel.

10. reinierv

reinierv Member

Shooter:
    Large Format
    Yep voor mij wel...Ik neem ze mee op vakantie, en maak mbv cyano techniek ter plekke mijn postkaarten van een 55PN negatief. Ziehier

zeg nu eerlijk, wat is leuker te ontvangen, zoiets of zo'n standaard toeristenplaatje. Ik heb er +/-20 verstuurd (4-5 verschillende) met het verzoek ze terug te sturen indien ze erop uit gekeken waren. Ik heb er 3 terug gehad en bij 2 hangt hij aan de muur :cool:

Voordeel van cyano en Polaroid 55PN is dat je geen chemo hoeft mee te sjouwen (afgezien van een piepklein flesje cyano) en een donkere kamer moet hebben.

Daarnaast geeft polaroid 55PN ook prachtig zachte extreem detailrijke negatieven die ideaal zijn voor het maken van portretten. Er zijn vele redenen meer om op polaroid te schieten, dan alleen proefjes maken. Van het weekend nog met een ordinaire 670 bezig geweest, zodat de kinderen meteen de foto's konden meenemen. Prachtig vonden ze dat, die beelden die uit zichzelf verschenen.

Tja, als je gaat zeuren over de kosten kun je lijkt mij beter een agfa clack kopen en er forte film instoppen. Of een Aldi digi. Of beter een andere hobby kiezen die niets kost. Maar het lijkt mij dat je dan helemaal niets leuks meer kunt doen.

Tja, dit is een redelijk uitgebreide verhandling die op het web voldoende aanwezig is. Kijk maar eens hier
    http://www.alternativephotography.com/

daar vind je trouwens ook een berg leuke polaroid technieken zoals SX70 (pas een besteld), emulsion lift, image transfers, etc

Last edited by a moderator: May 17, 2005
  11. Merlin

Merlin Member

Shooter:
    4x5 Format
    Ik wist niet dat er zoveel mogelijk was. Ik hoop dat ik binnenkort ook alternatief kan worden. Bedankt voor de link.

12. argentic

argentic Subscriber

Shooter:
    4x5 Format
    Misschien zeur ik. Maar volgens een goede kennis van mij die jarenlang bij polaroid heeft gewerkt (hij is nu piano-stemmer) kost de productie van een polaroid 55 slechts enkele centen. Waarom moet ik er dan 5 Euro per negatief voor betalen? Ik heb geen enkele moeite met het feit dat polaroid winst moet maken. Maar winstpercentages van duizenden procenten hebben meer met oplichting te maken dan met eerlijke handel.

13. reinierv

reinierv Member

Shooter:
    Large Format
    zucht, daar hebben we het wel eens over gehad...De boer die jouw boontjes kweekt, krijgt ook maar een paar cent per kilo, eet je daarom geen boontjes meer? Die Nike schoenen kosten productie +/- 10euro, dat t-shirt 1euro. En je wilt niet weten wat de kale productiekosten van een fotorolletje zijn. Dus doorredenerend loop jij bloot rond, woont nergens en eet/drinkt niets???

In deze tijd zijn de productie kosten een marginaal onderdeel van de totale kosten. Tel er organisatie, personeel, distributie, reclame, tussenhandel, afschrijving etc etc bij op en je komt op een totaal dat in geen verhouding staat tot de productie kosten. Ze rekenen de klant voor mij ook 150euro per uur en betalen mij er maar een fractie van... :mad: such is life

overigens is een Polaroid 55PN 3euro per sheet (20 voor 60euro), dus je overdrijft lichtelijk, zo'n factor 1,7 slechts. Maar dat rekent wel makkelijker naar jouw redenatie toe toch... :wink:

Niets is zo leuk als alternatief zijn ;-). Chemo kun je o.m. hier kopen, anders kom je in de us uit
    http://www.permadocument.be/
    http://www.fotospeed.co.uk/

Last edited by a moderator: May 18, 2005
  14. argentic

argentic Subscriber

Shooter:
    4x5 Format
    Zucht, ik koop als het enigszins kan mijn boontjes en andere etenswaren direct bij de boer, ik zou geen Nike schoenen willen, mijn vrouw kan prima naaien, en ik koop film aan de rol.

Je bent de ideale consument. Jou kunnen ze blijkbaar alles aansmeren. Hoe duurder hoe liever.

Waar koop jij ze voor 60 Euro? Dat vind ik nog steeds teveel voor wat het is, maar dat is een stuk lager dan wat ik ervoor moet betalen.

15. Huib

Huib Member

Shooter:
    Plastic Cameras
    Jaap,

Welkom bij de club van 'Big toys for big Boys'. Ik herinner mij de laatse APUG-NL bijeenkomst waar je al gewag maakte van je interesse voor een 4x5" camera.

Slimme zet om bij Badger te bestellen, heb er zelf ook wel eens iets gekocht en toen werd dat ook subito opgestuurd. De eigenaar, Jeff, wist te melden dat zijn secretaresse uit NL kwam, misschiens dat hij the dutch een warm hart toedraagt :smile:

Als limbo zo ik zeggen: Sjeng-aon-de-geng!

Huib

16. reinierv

reinierv Member

Shooter:
    Large Format
    Tja, en ik koop vrijwel alles Eko in de speciale eko winkel, eet niet altijd vlees en zo ja dan ook eko, rij meestal met de trein/fiets. (maak jij je fiets ook zelf? betaal jij als je met het openbaar vervoer gaat (is toch ook veel te duur)), ook op vakantie. Heb wel een auto, maar alleen de goedkoopste 2ehandse die ik zelf onderhoud, die vooral voor slecht weer dagen is en als ik ergens in een gat moet zijn als scheidsrechter waar het woord bus op zondag niet bestaat, koop zelden wat nieuws, liefst alles 2e hands, en stem groen-links....Oh ja,sinds kort heb ik wel een D100 die mij door een vriend voor een "zeer gering" bedrag toegeschoven werd
    PS wees blij met mensen die nieuw spul kopen, daarom is er voor jou en mij 2e hands materiaal te koop ;-)

gaan we nu lekker bakkeleien wie van ons is nu de beste burger is ;-).

Het feit dat ik besef dat een bedrijf winst moet maken en met meer kosten te maken heeft dan materiaal, namelijk mankracht etc etc, zegt niets over mijn levensfilosofie die dichter bij die van jou ligt dan bij die van de consumentenmassa, maar wel iets over de realiteitszin. Ik heb natuurlijk ooit geprobeerd zelf wat op te zetten, dat helpt wel.

Om je fotohobby de kop in te drukken ;-), een fotorolletje kost af-productie aan materiaal nog geen 10cent :surprised: en dan maakt het weinig uit of je kodak gold of portra maakt,dat verschil is marginaal. Alleen is de omzet van gold een flink stukkie groter dus kan de prijslager zijn. De chemo in de ontwikkelcentrale kost voor jouw rolletje ook enkele centen en het papier waarop het wordt gedrukt kost inclusief emulsie nauwlijks meer

oh ja, ondanks de toon is dit voor mij amusant, geen haat en nijd...

overigens Camex in Eindhoven, en als het daar lastig word laat ik ze wel uit duitsland komenn

17. bariet58

bariet58 Member

Shooter:
    4x5 Format
    Hoi Jaap
    Jij bedoelt toch niet dat je het hebt over Scheimplug. Met de TC is het zo
    dat je het achterste paneel gebruikt voor perspectivische verstellingen en de voorste om de scherpte te verleggen. Wanneer je onderwerp ( denkbeel-
    dige lijn) snijdt met het achterste paneel, dan is de boel van voor naar achter scherp, ook met open diafragma, dat is zo mooi van het werken met
    een TC. Er zijn ook nog de zgn planparallele verstellingen maar dat is simpel je voor en achterpaneel om hoog, om naar links en rechts schuiven.

René de Caluwé

18. argentic

argentic Subscriber

Shooter:
    4x5 Format
    Ik stel voor dat we dat gebakkelei laten vallen want we zijn aardig off-topic geraakt. Laten we terugkeren naar mijn oorspronkelijke kritiek.

Ik vind polaroid 55 prachtig materiaal om mee te werken maar de prijs is buiten proportie. (En dat vindt zelfs mijn kennis die bij polaroid werkte.) De bijkomende kosten, tussenhandel e.d. verklaren dit niet. Polaroid melkt gewoon zijn klanten uit. Nou ik ben daar dus niet meer toe bereid. Om twee redenen:

1) De "instant controle" van compositie en belichting doen digitale camera's tegenwoordig veel beter. Zo'n LCD schermpje is praktisch even groot als een middenformaat polaroid. Je hoeft niet met chemie te zeulen. En met de prijzen van polaroid heb je die ALDI camera er binnen enkele pakken uit. M.a.w. voor de controlefoto is dat digitale compactje veel gebruiksvriendelijker en goedkoper

2) Het PN 55 negatief is prachtig. Maar ik bereik hetzelfde effect met een gewoon negatief voor een vijfde van de prijs. Per slot van rekening is 55 film gewone Panatomic X in een ander jasje.

Blijft nog het typische polaroid randje en het instant analoge negatief. Het randje is me die prijs niet waard. En in de caravan ontwikkel ik mijn 4x5 negatieven met een wisselzak en een Jobo drum gemakkelijker dan de kwetsbare polaroids in een sulfietoplossing.

M.a.w. Voor een kwart van de prijs zou Polaroid aan mij een vaste klant hebben. Maar voor zulke onredelijke bedragen mogen ze hun produkten houden.

Last edited by a moderator: Aug 11, 2008
  19. reinierv

reinierv Member

Shooter:
    Large Format
    het komt er dus op neer dat de prijs-prestatie verhouding voor jouw beleving minder positief is dan voor mij. Jouw conclusie van schandalig duur is dus ingegeven door het feit dat je niet wilt betalen voor het gemak ervan omdat dat gemak in jou situatie minder telt.

Mijn redenatie is redelijk geprijsd omdat ik mij het gesjouw met ontwikkelaar, bakken e.d. bespaar + de tijd die ik nodig zou hebben voor het ontwikkelen. Ik ga niet met de carvan op pad, ruimte is beperkt dus voor mij is dit belangrijk+ het feit dat ik al genoeg tijd nodig heb om mijn cyano gereed te maken/belichten. Ik heb tenslotte vakantie, die wil ik niet geheel en alleen besteden aan het leuren met chemo :wink:
    Overigens heb ik ook mijn 4x5" sheets bij me, maar die worden pas thuis ontwikkeld. Polaroids worden alleen gebruikt voor het ter plekke maken van postkaarten...

overigens is zelfs polaroid in dit onderwerp off-topic :wink:

20. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    Gelukkig leven we in een vrij land en mag iedereen vinden wat ie wil. Ben het wel met G. eens dat de kosten in verhouding tot... hier een beetje zoek is. Ondanks het ogenschijnlijke gemak tenminste voor wie dat wat waard is.

21. Huib

Huib Member

Shooter:
    Plastic Cameras
    Veel loopbodems kantelen inderdaad alleen aan de bodem (base tilt).

Maar troost jezelf, zelfs als je axis tilt hebt werkt dat nog steeds niet. De theorie dat je beeld scherp blijft als de lens om het nodaal punt verdraaid klopt (hoe kan het ook anders), alleen de heren en dames camera- en objectief constructeurs laten ons in de steek. Door de mechanische opbouw van de camera en de objectieven valt het nodaal punt zelden samen met de verdraaings as van de camera. Sommige objectieven zijn kleiner of groter, zitten in een kleinere of grotere sluiter, zitten of een vlak of 'recessed' lensplank, zijn niet symmetrisch van ontwerp (bv een tele objectief), etc etc.

Het is eerder toeval dat het nodaalpunt samenvalt met de verdraaings as van de camera, hernieuwd scherpstellen blijft nodig, wel in mindere mate dan bij base tilt, maar toch, het blijft gegoochel, met tilt-scherpstellen-tilt-scherpstellen-tilt-scherpstellen iteraties.

huib

22. John T

John T Member

Shooter:
    Large Format
    hoe bevalt de camera

Hallo Merlin (Jaap),

ik was nieuwsgierig hoe de camera bevalt en of je deze nog steeds gebruikt?

Wat ik via je verhaal of links niet kan vinden is hoe de filmhouder er uitziet en of deze eenvoudig om of na te bouwen is voor wetplate fotografie.

hopend dat je na zoveel jaar nog reageerd op dit topic.

mvg, John