Grain focuser

Discussion in 'Donkere kamer' started by Merlin, May 22, 2009.

1. Merlin

Merlin Member

Shooter:
    4x5 Format
    Ik gebruik mijn korrelkijker in de doka en ik bedenk me het volgende: Zet ik de korrelkijker op de lege grondplaat/ezel of op het te gebruiken papier? Zeker als je bariet gebruikt van double-weigth, museum-weight, wil dat vast wel uitmaken. Of niet? Al jaren gebruik ik een grain focuser met een stukje van mijn meest gebruikte afdrukpapier er onder geplakt, en ik meet dan op de kale grondplaat. Maar doe ik dat dan wel goed? Of zit ik nu mieren te neuken? Iemand een zinnig antwoord?

2. mhulsman

mhulsman Member

Shooter:
    8x10 Format
  3. Merlin

Merlin Member

Shooter:
    4x5 Format
    Thanks. Ik denk dat ik het papier laat zitten, omdat ik nou eenmaal een vaste manier van werken heb, die werkt voor mij. En dat is belangrijker dan wel of geen papier.

4. van eynde ludo

van eynde ludo Member

Shooter:
    Medium Format
    Jaap.
    Mijn oude leermeesters hebben altijd gezecht met het papier onder de korrelzoeker, niet noodzakelijk het fotopapier maar altijd iets van dezelfde dikte, om dezelfte meeting te krijgen of liever dezelfde afstelling.
    Ik doe het zo dus al verschillende jaren. En heb zeker geen last van onscherpte die ik niet wil
    Groeten, Ludo.:smile:

5. argentic

argentic Subscriber

Shooter:
    4x5 Format
    Baat het niet dan schaadt het niet. Maar optisch zou je scherptediepte bij diafragma 8 of kleiner meer dan genoeg moeten zijn voor die 1 of 2 mm dikte van je papier.