Groene zweem met Forte Polywarmte???

Discussion in 'Zwartwit: Film, Papier, Chemie' started by naaldvoerder, Jul 27, 2006.

1. naaldvoerder

naaldvoerder Member

Shooter:
    35mm
    Ik heb Forte polywarmtone met diverse warmtone ontwikkelaars geprobeerd (Maco, Amaloco) maar ik krijg steeds een groene zweem inplaats van de zo begeerde "pure chocola bruine" tonen, die ik voor ogen heb. Heeft iemand tips aangaande de te gebruiken ontwikkelaar??

Bedankt Jaap Jan

2. argus

argus Member

Shooter:
    Multi Format
    Misschien kan selenium tonen helpen om het chocoladebruine te verkrijgen? Ik heb er zelf nooit mee gewerkt, dus 't is maar een ideetje.

G

3. Merlin

Merlin Member

Shooter:
    4x5 Format
    Ik gebruik PW14 en PW17, maar ik heb nooit problemen gehad voor wat betreft de kleur. Misschien weet René de Caluwé meer?
    Welke chemicaliën gebruik je nog meer? Is daar iets mee mis?

4. SoulSurround

SoulSurround Member

Shooter:
    Plastic Cameras
    Geheel recalcitrant gebruik ik koud-toon ontwikkelaar met dit papier... en als ik dan een mooie bruine toon wil krijgen dan leg ik 'm daarna in de selenium waarop dit papier al snel reageert (zelf 1+19 verdunt... en dan het ik het over de selenium van Kodak).

De ontwikkelaar was overigens eerst Agfa Neutol, en de laatste keer heb ik het gebruikt met Amaloco multigrade ontwikkelaar.

5. BBMOR

BBMOR Member

Shooter:
    Multi Format
    Beste

het kan en het is wel geweten dat polywarmtone van Forte een ietwat groenacthtig kan uitzien .ligt aan het produktie proces ,is weg te krijgen me Se toner 1+19 zelf 1+200 is al voldoende

succes

jm

6. Merlin

Merlin Member

Shooter:
    4x5 Format
    Ik ook. Geeft prima resultaten. Ik ben altijd nog van plan om verschillende ontwikkelaars met het zelfde papier en stepwedge door te meten. Maar helaas is de laatste tijd de temperatuur in mijn doka te hoog. Mijn water is soms zelfs 25 graden! :sad:
    Ik vind dit het grote voordeel van Forte, er is bijna geen papier wat zo reageert op toning. Er zijn ongelofelijk veel mogelijkheden. Zie ook The Photographer's Toning Book van Tim Rudman. Hierin staan voorbeelden hoe verschillend papier reageert op toning. Een aanrader.