grootformaat boek gezocht

Discussion in 'Boeken, tijdschriften, gallerie-besprekingen, expo' started by Daan72, Sep 4, 2005.

1. Daan72

Daan72 Member

Shooter:
    Multi Format
    Hallo,

Ik ben opzoek naar een boek waar ik veel kan leren over de verstel mogelijk heden en tips over grootformaat camera's(bv. loopbodem en optische bank).
    Dus voor welk probleem je welke verstelling kan veranderen e.d.

Al vast bedankt,
    groeten van Daniël

2. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    Een goed en instructief boek is van Steve Simmons getiteld "using the View Camera" ISBN 0-8174-6353-4. Via amazon.com te bestellen of de lokale boekhandel.
    Succes.

3. Daan72

Daan72 Member

Shooter:
    Multi Format
    Dank je wel, Ik ga het gelijk effe op zoeken.

4. Merlin

Merlin Member

Shooter:
    4x5 Format
  5. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    Goeie tip Jaap. Die titel ga ik ook eens wat nader bekijken...

6. argentic

argentic Subscriber

Shooter:
    4x5 Format
    Weliswaar geen boek, maar wel een eerste inleiding is de cursus grootformaat voor beginners op www.photocrack.com

7. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    Ben het nu helemaal met je eens heb het boek gistermorgen ontvangen en kan er niet afblijven. Veel informatie en vooral veel goed geïlustreerde voorbeelden. Is een bron van kennis als je, zoals ik, pas bent begonnen met LF. Dank nogmaals voor de tip.

8. Daan72

Daan72 Member

Shooter:
    Multi Format
    Hallo,

Ik heb het boek View Camera Technique nu ook eindelijk in huis.
    Mijn engels is niet zo goed, maar met een beetje doorzettings vermogen en en woorden boek ga ik tot het eind komen. Na het lezen van een boekje over "het zone systreem" van Rene Slootweg, kan ik met dit boek een keuze maken voor de aanschaf van een 4x5"camera. Ik heb nu al stiekem zitten gluren naar een linhof technika 4x5", maar misschien kom ik wel heel ergens anders uit??

Wat voor camera's hebben jullie eingenlijk? om maar eens een vraag te stellen. of is hier over al ergens anders een draad geopend???

9. argentic

argentic Subscriber

Shooter:
    4x5 Format
    Een technika is een dijk van een camera. Maar wel wat zwaar als je ermee op stap gaat. Dus gebruik ik een 1 1/2 kilo zware houten loopbodemcamera. Voor landschap en portret ben ik eigenlijk nog nooit echt tegen zijn grenzen aangelopen. Ik gebruik een WISTA, maar ik kan je ook de SHEN HAO van harte aanbevelen.

Overigens is het boek : De Technische Camera" van Jim Stone ook uitstekend, en zowel in het Nederlands als het Engels verkrijgbaar.

10. Merlin

Merlin Member

Shooter:
    4x5 Format
    Voor alle beginners ideaal. Aanrader. Maar ik dacht dat die niet meer gedrukt werd...? En tweedehands zie je hem niet vaak. (OK, hij staat bij van Puffelen voor 27 euri). Misschien in Houten te koop, 6 nov. a.s.? Uberhaupt zie ik weinig kwaliteitsboeken met betrekking tot de technische camera of de doka tweedehands. Is dat in België beter?

11. argentic

argentic Subscriber

Shooter:
    4x5 Format
    Er bestaan niet veel echte kwaliteitsboeken voor grootformaat (of doka). 2e hands zijn ze gemakkelijker op Amazon.com te vinden dan in de detailhandel.

12. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    Linhof Technika IV

Ik werk al tientallen jaren met de Linhof Technika IV. Het is een ideale camera voor gebruik in het veld. De verstellingen aan voor en achterzijde verschillen echter van de meeste view cameras. Ik zou geen specifieke handleiding voor de Technika weten; dus dat moet je zelf uitzoeken. Het gewicht van de camera vind ik best meevallen, omdat de lenzen licht zijn.

Jed Freudenthal

13. argentic

argentic Subscriber

Shooter:
    4x5 Format
    Er bestaat een serie duitstalige boeken uit de 60er jaren van de uitgeverij: Verlag GroBbild-technik, München. De boeken heten vervolgens naar hun onderwerp zoals "Architektur Fotografie". Deze hele serie boeken is rondom de Linhof camera's opgebouwd, en gaat diep in op de verschillende camera's en technieken. De vormgeving van deze boeken is wel gedateerd, maar de informatie absoluut niet. Je vindt ze met enige regelmaat op de 2e hands markt. Overigens stond er deze keer in Houten een exemplaar van het Jim Stone boek.