Hallo iedereen,

Discussion in 'Stel jezelf voor aan de APUG gemeenschap' started by Vera, Nov 22, 2006.

1. Vera

Vera Member

Shooter:
    35mm
    Eindelijk de drempel over om mezelf even voor te stellen.

Mijn naam is Vera Vandervesse, Belg en al 14 jaar wonend in NL.
    Het fotografisch licht heb ik pas ontdekt in 1999. Vanaf die tijd maak ik vooral dia's tijdens de reizen. Ook heb ik toen op een basiscursus de doka ontdekt.

Al maanden geleden heb ik de APUG site al door gekregen van Ben Pater. (Ja, zelfde fotoclub...) Maar tot op dit moment niets meegedaan. Alleen regelmatig gekeken naar de gallerys en af en toe leerzame zaken gelezen.
    Ben heeft me laten kennis maken met zijn 6*6 camera. Die negatieven vond ik prachtig. Op een bepaald moment zelf een Rolleiflex gekregen. Maar tot nu toe eigenlijk veel te weinig mee gedaan.
    Totdat ik eind oktober terecht kwam bij Phot-o-vergne. de zeer enthousiaste Gilbert Dumont. Daar heb ik weer gevoeld hoe mooi het is om met deze camera te werken. De films zijn al ontwikkeld... nu nog de stap zetten om weer afdrukken te gaan maken. En veel bij te leren....

Warme groet,

Vera

2. Marc Leest

Marc Leest Member

Shooter:
    Multi Format
    Hoi Vera

Blij dat je er bent.
    Vragen: vuur maar af !
    Foto's: laat maar zien !

M.

3. Fotohuis

Fotohuis Restricted Access

Shooter:
    Medium Format
    Klinkt goed. Welkom bij APUG. Ik begrijp dat je een proefsessie hebt gedaan in de Auvergne?

We zien graag wat resultaten binnenkort. Misschien is het weer tijd voor een APUG kroegmeeting...... :wink:

Groetjes,

Robert

4. Robert Hall

Robert Hall Subscriber

Shooter:
    ULarge Format
    Welcome Vera

5. argentic

argentic Subscriber

Shooter:
    4x5 Format
    Vera van harte welkom. Dank voor het compliment.

6. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    Vera,
    Welkom op APUG, je bent nooit te laat om aan te sluiten...

7. argus

argus Member

Shooter:
    Multi Format
    Welkom Vera,

eindelijk wat vrouwelijke charme in dit bijna-exclusieve mannenbastion (op Annemarieke na... dacht ik).

Vraag er maar op los!

Groeten,
    Geert

8. clogz

clogz Subscriber

Shooter:
    Multi Format
    Hallo Vera en welkom bij de club.

Hans

9. Annemarieke

Annemarieke Member

Shooter:
    Medium Format
    Hoi Vera,
    Welkom hier. Leuk een (tweede?) vrouw op dit Nederlandse forum te zien! Doka-werkers zijn in Nederland al zowat uitgestorven, maar vrouwelijke doka-werkers helemaal! Volhouden dus. Gelukkig zijn er in het Engelse gedeelte wel veel 'analoge' vrouwen.

Groetjes en succes met afdrukken.
    Anne Marieke

10. Breunes

Breunes Member

Shooter:
    Medium Format
    Welkom Vera. Ik wist dat je een keer het 'licht' zou gaan zien.

Ben

11. Willie Jan

Willie Jan Member

Shooter:
    4x5 Format
    Welkom. Veel plezier met je hobby.

12. Robert Hall

Robert Hall Subscriber

Shooter:
    ULarge Format

We are a club? :wink:

13. clogz

clogz Subscriber

Shooter:
    Multi Format
    Well, sometimes I cannot shake the feeling that we are although it is a naked truth and that seems to put people off :D

14. Sponsored Ad
  15. argentic

argentic Subscriber

Shooter:
    4x5 Format
    Ik haal hier meer nuttige info dan in een club of een tijdschrift. Er worden hier echter geen pilsjes geschonken.

Last edited by a moderator: Nov 30, 2006
  16. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    Objection!!
    Tijdens de Kroegmeeting wordt pils geschonken...hik..

17. Merlin

Merlin Member

Shooter:
    4x5 Format
    Een positief bericht over fotoclubs mag ook wel eens.
    Bij de fotoclubs in (trans-)Overijssel wordt een overkoelend initiatief gestart van analogen (op middenformaat). Daarbij komen de fotografen regelmatig in een kroeg bij elkaar om elkaars werk te bekijken en technieken uit te wisselen. Voorwaar een loffelijk streven en een mooi initiatief. 'Onze' Apug heeft al laten zien dat er een markt voor is. En dat wordt nu dus ook opgepakt door een aantal fotoclubs. Dus er gloort nog hoop voor de clubs en zeker voor de klassieke analogen. verder zitten er nog jonge mensen op mijn club die regelmatig in de doka staan. Maar het zijn wel enthousiaste enkelingen.

Negatief aan fotoclubs vind ik dat klassieke (landschaps-)beelden, met name die uit de doka, nog wel eens worden neergesabeld bij de club. Het lijkt wel of alleen modern werk geaccepteerd mag worden, alsof er een digitaal meerderwaardigheids complex is onstaan. Trappen naar de oude analoge garde lijkt de norm. Hoe zien jullie dat? Wellicht een idee voor een nieuw draadje, over fotoclubs...

Last edited by a moderator: Dec 29, 2006
  18. Merlin

Merlin Member

Shooter:
    4x5 Format
    Maaruh.. dokawerk in de kroeg hè? ... alcohol haalt de randscherpte er toch af? Daar krijg je wel hele mooie dubbelbeelden van.:D

19. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    Je hoeft in elk geval geen softar te gebruiken...

20. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    Hoop dat het niet een al teveel overkoelend effekt heeft want dan komt het niet van de grond.
    Van dit overkoepelend initiatief heb ik nog niets vernomen. Van wie gaat het dit initiatief uit? En waar is daarover meer info te verkrijgen...?

21. WITZ

WITZ Member

Shooter:
    Medium Format
    Wow,
    Ben je aan het klussen, even geen tijd om op APUG te kijken, gebeurty er van alles. Nieuwe APUG-ers, allerlei draadjes.
    Het lijkt wel gezellig.
    Vera, welkom.

aDieu,
    Johan

22. Merlin

Merlin Member

Shooter:
    4x5 Format
    Het is het initiatief van een fotograaf van de FC Iris uit Harderwijk. Hij heeft een inventarisatie gedaan naar de belangstelling onder alle FC's in Overijssel. Als je wilt stuur ik zijn mail door, zodat je er ook kunt reageren...?

@Vera: Welkom! Sorry: ik werd even afgeleid van je post. Hoe was het in Frankrijk? Gilbert is zelf ook al jaren Rolleiflex-gek, dus daar viel het mooi op zijn plaats. Hoe zijn de negatieven uitgevallen?

Last edited by a moderator: Dec 31, 2006
  23. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    Merlin,
    Ja dat zou ik graag willen...
    In de meeste fotoclubs wordt dit soort initiatieven een beetje weggestopt want o wee als ze toch nog eens spijt krijgen dat ze zijn overgestapt op ddddd... of dat ze moeten bekennen dat ze met het toverwoord "digitaal" meer leden kunnen aantrekken dan met dat "stoffige analoog"!

24. Merlin

Merlin Member

Shooter:
    4x5 Format
    Stoffig? Digitaal is stoffig!

OK.

Analoog bestaat inderdaad langer dan digitaal, maar wat heel veel mensen vergeten is dat digitaal ook al heel oud is. Digitaal is pas oubollig. Het werd voor de astronomie al volop gebruikt in 1980. In 1972 kwam Texas Instruments al met een filmloze camera. In dat zelfde jaar gebruikte Kodak al een CCD. En het is nog maar net uit de kinderschoenen. Hoe noem je dat, progeria? Te jong om al oud te zijn, maar het lijkt toch al oud. Net zoiets als internet, het lijkt er nog maar net te zijn, maar het interconnected network is van 1994, nu 13 jaar oud. De oorsprong van het internet ligt bij het Arpanet uit 1969 (38 jaar oud).

25. Willie Jan

Willie Jan Member

Shooter:
    4x5 Format
    Ik ben zelf bestuurslid van Fotogroep Best, binnen onze club werkt nog het merendeel op film. kleinbeeld,middenformaat en grootformaat.
    Een dorp verder werkt er niemand meer op film...

Wij werken op dit moment hard aan kwaliteit, en hebben een aparte z/w groep die hiermee bezig is. Wat ons opvalt bij expos van andere clubs, is dat de kwaliteit hard achteruit loopt op alle fronten. Dus niet alleen het beeld maar ook de presentatie. 2 weken geleden nog krom getrokken ijsland landschappen gezien in Vessem (enkelzijdig gelijmd op karton). Daarnaast zelfs shag op de foto tussen passepartout en glas...

Ik vind het leuk om te horen dat we niet de laatste groep zijn die er zo over denkt...

26. Merlin

Merlin Member

Shooter:
    4x5 Format
    Ik weet het nu zeker, ik ga verhuizen. Zijn er nog automatiseringsbedrijven in de regio?
    Jammer hè, dat zie ik ook. "Goh wat een rare kleuren, wat voor filter heb je gebruikt?" als ik een cross-processed foto laat zien. En ik hoef al helemaal niet een uiteenzetting van het scherptevlak te geven, bij de naam Scheimpflug dommelt iedereen al weg. En ik zie steeds meer kleurenzwemen, stofjes in de blanco lucht en uitgebeten hooglichten met gele randen, schaduwen zonder details.. Het stemt me droef... :sad: