Hoe drogen jullie vlakfilm?

Discussion in 'Grootformaat en accessoires' started by argus, Jan 24, 2006.

1. argus

argus Member

Shooter:
    Multi Format
    Ik heb daarvoor zelf houders gemaakt ala Kodak deep tank holders.
    De onderdelen hiervoor vind je in elke betere knutselzaak.

Vanavond ga ik me er nog een paar bijmaken, voor 4x5 en eindelijk ook voor 13x18. Als ik mijn d******e filmcamera weervind, maak ik er wat beelden van, ook tijdens de constructie.

De houders hang ik dan in een stofvrije doos. Een toekomstige uitbreiding hierop, is het installeren van een warmte-afgevende lamp aan de onderkant om het drogen wat te versnellen (ergens gelezen op het www).

En jullie?

G

2. MTK

MTK Member

Shooter:
    Multi Format
    Ik doe het heel knullig: ik zet ze rechtop tegen een hoog voorwerp (bijvoorbeeld een ontwikkeltank). Het werkt, maar elegant is het niet. Ik ben dan ook heel benieuwd naar jouw oplossing, die ik dan waarschijnlijk schaamteloos ga nabouwen :smile:

Marcel

3. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    Daarvoor gebruik ik wasknijpers met een scherpe pen tussen de bekken. Vervolgens hang ik ze aan de lijn in de badkamer. Dat is nl een geheel stofvrije ruimte. Aangezien de verwarming daar brandt zijn de films doorgaans in één à twee uurtjes droog.

4. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    De 4x5 films hang ik op aan een wasknijper in een droogkast. Belangrijk is, om de ventilatie en verwarming pas na 10 minuten aan te zetten. Dit om stof op de films te voorkomen.

Jed

5. Willie Jan

Willie Jan Member

Shooter:
    4x5 Format
    "Een toekomstige uitbreiding hierop, is het installeren van een warmte-afgevende lamp aan de onderkant om het drogen wat te versnellen (ergens gelezen op het www)."

Zou ik niet doen.
    door warmte aan de onderkant aan te brengen krijg je een luchtstroom en dus ronddwarrelend stof.

6. argus

argus Member

Shooter:
    Multi Format
    Willie Jan,

onder de lamp zou ik lucht inlaten en bovenaan de warme laten ontsnappen. Aan beide kanten komt een goeie filter om stof uit te sluiten.

G

7. argentic

argentic Subscriber

Shooter:
    4x5 Format
    Er bestaan speciale vlakfilmklemmetjes voor, die slechts op een puntje contact maken met het negatief.

Maar voordat ik die kon kopen heb ik schroefogen (het soort wat aan een kant open is) in de achterkant van goede kwaliteit (roestvrije) krokodillebek-tangetjes gedraaid. De schroefogen komen van een DHZ zaak. De tangetjes van een electronica zaak. In de praktijk vind ik de krokodillebekjes praktischer dan de officiële vlakfilmklemmetjes.

Ik klem een krokodillebek op een hoek van het negatief (2 mm), en hang de films te drogen. Daarvoor heb ik een twintigtal spijkers in een overstekende richel van het plafond geslagen. Maar schroefogen in het plafond, kleerhangers, waslijnen e.d. werken natuurlijk ook.

Ik droog de films gewoon in de doka. Nog nooit last gehad van stof. Ook niet als ik intussen gewoon foto's afdruk. Voordat ik een afdruksessie begin dwijl ik altijd even snel de vloer om neergeslagen stof te verwijderen.

8. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    Neergeslagen stof is niet het ergste probleem. Stof dat beweegt zorgt voor de ellende. Maar zo zie je maar weer ieder heeft zijn eigen methode ontwikkeld. Als dat werkt is het prima zo. Dat maakt de uitwisseling van al deze informatie zo interessant. Daardoor kom je op nieuwe gedachten en probeert ze uit om te zien of de nieuwe idee je eigen manier van werken overtreft.

9. Merlin

Merlin Member

Shooter:
    4x5 Format
    Adhesie

Ik heb van die speciale vlakfilmklemmetjes, die maar op één puntje contact maken met de film. Een krokodillenbekje heeft meerdere 'tanden'. Op zich zijn ze allemaal goed te gebruiken, omdat je er zeker van bent dat ze niet zomaar loslaten.
    Een voordeel van ophangen t.o.v. neerzetten is dat het vocht er niet onderaan blijft hangen.
    Als je de film schuin aan de punt ophangt, droogt de film sneller, want het water loopt sneller van de punt dan van een hele rand. Het is een kwestie van adhesie, hoe meer filmoppervlak met het vocht in aanraking kan komen, hoe meer vocht er aan kan blijven hangen. Een rechte rand onderin geeft al snel een randje van 10cm water, terwijl een punt niet meer dan een rand van 0,5 cm water heeft. Dat droogt sneller.

10. Willie Jan

Willie Jan Member

Shooter:
    4x5 Format
    ik heb aan het plafond klemmen hangen die je ook met 35mm en 6x6 gebruikt. ik hang de vlakfilm op aan 1 punt waardoor er een heel klein deukje ontstaat aan de rand maar het neg zeker niet naar beneden dondert. doordat hij schuin hangt loopt al het overtollige water naar 1 punt.

Ook ik laat ze gewoon zo hangen en doe de deur van de doka dicht om luchtcirculatie te voorkomen.

11. MTK

MTK Member

Shooter:
    Multi Format
    Het vocht onderaan het negatief is inderdaad een probleem. Maar wanneer ik ze ophang beschadig ik het negatief door de klem. Anders dan bij rolfilm knip je deze beschadiging er niet af. Toch ga ik eens experimenteren met het ophangen: je weet maar nooit, misschien bevalt het wel!

Groet,
    Marcel

12. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    Voor het vocht aan de onderkant heb ik de volgende oplossing. Nadat het water zoveel als mogelijk van de film is gedropen (na diagonaal ophangen, dus) hangt onderaan meestal nog een vette druppel. Een stukje toiletpapier (extra zacht) houd ik even tegen de hoek van de film en zodoende wordt de druppel weggeslurpt. Droging gaat nu verder zoals ook op de rest van het filmvlak en zijn geen indrogingssporen meer te zien. De beschadiging die de scherpe punt maakt bij het ophangen is zo gering en valt bij mij altijd buiten beeld. Ik prik 'm dan ook meestal aan de kant waar de herkenningsnokjes (duimmerk) zitten.

13. argus

argus Member

Shooter:
    Multi Format
    Allez,

ik heb dus gisteren ook eens de mate van stofvrijheid van mijn DOKA getest en 2 minder goed belichte vellen in de open ruimte opgehangen.

1 stofje op één van de negatieven, het andere was perfect schoon. Ik moet er wel bijzeggen dat ik afgelopen zondag de DOKA grondig gekuist (lees: uitgemest) had.
    Al bij al geen oplossing die ik uit het oog moet verliezen als ik veel vellen tegelijk moet drogen.

Voor het ophangen heb ik miniscule papierklemmetjes gebruikt en het negatief met de hoek het dichts bij de filminkepingen erin geklemd. Zo heb je natuurlijk geen gaatjes.
    Die klemmetjes vind je bij de betere schilder- en tekenwinkel en hebben me ong. 20 Eurocent per stuk gekost.

G

14. Willie Jan

Willie Jan Member

Shooter:
    4x5 Format
    Update:
    (ik denk dat argus ook deze bedoeld...)
    heb gisteren van die papierklemmen foldback gekocht 50 stuks 19mm voor 4,95 euro bij office center.

hang ze aan een lijn en de vlakfilm klem je net aan een hoek eronder.
    werkt perfect!

15. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    Ik volg dezelfde werkwijze, gebruik echter houten knijpers. Je moet wel goede knijpers uitzoeken. Ze moeten op een uiterst klein punje goed klemmen. Dus als je bij Blokker 20 knijpers koopt, heb je wel wat uitval. Daar kun je nog een andere bestemming voor vinden.

Jed
    :smile: