Houdbaarheidstest

Discussion in 'Zwartwit: Film, Papier, Chemie' started by hka, Aug 22, 2005.

1. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    De afgelopen maanden heb ik eens getest hoe snel of langzaam de verschillende ontwikkelaars, die ik in gebruik heb, in houdbaarheid achteruitgaan en wat de oorzaak zou kunnen zijn. Uitgaande van de onverdunde fabrieksoplossing. Daartoe heb ik van elke ontwikkelaar twee fabrieksnieuwe flessen gelijktijdig geopend. De ene na een hoeveelheid ontwikkelaar ontnomen te hebben, goed de uitstroomopening en de sluitdop aan de binnenkant gereinigd met een tissue. Bij andere heb ik dat dus nagelaten. Beiden wel voorzien van butagas, anders is het resultaat wel heel makkelijk en voorspelbaar. Wat blijkt uit deze simpele doch interessante test dat de fles die met zorg omringd is tot en met de laatste druppel geen verkleuring en zelfs geen sporen van bederf of iets dergelijks vertoond. De andere fles gaf na driekwart te zijn verbruikt al behoorlijke problemen. Dit lost voor mij het probleem op om nadat een fles geopend is deze te verdelen over een aantal kleinere flessen om het oxidatieproces tegen te gaan. Nu kan dat achterwege blijven. Wellicht een tip voor jullie om daar ook eens aandacht aan te besteden en ben dan benieuwd naar jullie bevindingen.

2. Merlin

Merlin Member

Shooter:
    4x5 Format
    Aangezien ontwikkelaar met de omringende lucht heeft gereageerd, denk ik toch dat de verpakking niet 100% gesloten is geweest.
    De oplossing wordt goed afgedekt met het butaan, maar de concentratie was blijkbaar niet genoeg om de zuurstof te verdrijven óf -wat meer voor de hand ligt- de dop van de verpakking sluit niet goed af. Ik denk dat het goed is om dat te testen.
    Voorstel: doe een gekleurde oplossing in de fles, sluit hem normaal af, leg hem op de grond en ga er een paar minuten op staan. Als er iets uitkomt sluit hij niet goed af, of ben je te zwaar en is de fles niet sterk genoeg en heb je een dweil nodig...
    (Dit is natuurlijk een omgekeerde test, namelijk vloeistof eruit en niet gas erin, maar dat doet men vaak in de analytische chemie, alleen dan met een autoclaaf die met vacuum werkt.)

3. Breunes

Breunes Member

Shooter:
    Medium Format
    Volgens mij geeft Harry dat juist aan. Door de dop en de uitgietopening goed te reinigen blijft de fles gasdicht.

Ben

4. Merlin

Merlin Member

Shooter:
    4x5 Format
    Ja, daar zit wat in. Wellicht dan de capillaire werking van de vloeistof in de schroefdraad?

5. Huub S

Huub S Member

Shooter:
    ULarge Format
    Bedankt voor de tip. Zal ik in de praktijk gaan toepassen.

Huub

6. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    Hier ben ik het mee eens. Maar ook het feit dat er bij het uitgieten toch altijd wat vloeistof over het randje loopt en dus tussen dop en fles blijft zitten. Dit heeft volgens mij, als je het niet schoonmaakt voordat je afsluit, het bewuste neveneffect van een snellere "dood" van de chemie.

7. Merlin

Merlin Member

Shooter:
    4x5 Format
    Het zijn tips als deze waarom ik steeds weer even een kijkje kom nemen op apug. Ik ga het zeker gebruiken, ik wil je dan ook hartelijk bedanken.

8. Willie Jan

Willie Jan Member

Shooter:
    4x5 Format
    ik gebruik de amaloco 5 liter verpakkingen met kraantje waardoor de tank luchtdicht blijft (hij trekt stteds verder vacuum) en je geen problemen hebt met veroudering door lucht.