HP5+ belicht als FP4+

Discussion in 'Zwartwit: Film, Papier, Chemie' started by Daan72, Nov 24, 2007.

1. Daan72

Daan72 Member

Shooter:
    Multi Format
    Hallo,

Ik heb per ongeluk hp5+ belicht als fp4+ iso 80.(120 spoel)
    Hoe nu te ontwikkelen in rodinal of xtol.

Wie geeft raad.
    Dank u
    Daniel

2. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    Daan,
    Dat is ruim 2 stoppen overbelicht. Normaliter belicht ik HP5+ als ISO 320 en ontwikkel hem dan ID-11 op 11:30 min. Let wel dat is in rotatie. Voor elke stop meer kun je de ontwikkeltijd met ca. 20% korten.
    Rekenvoorbeeld:
    Normaal ontw.tijd = 10:00 min
    voor 1 stop: -20% van 10 min = 2 min. = nieuwe tijd = 8 min.
    voor 2 stop: -20% van 8 min = 1:35 min = nieuwe tijd = 6:25 min.

Hopelijk gaat dat goed.
    In het verleden behaalde resultaten zijn geen garantie voor de toekomst....
    Succes.

3. Daan72

Daan72 Member

Shooter:
    Multi Format
    Bedankt voor de snelle reactie, ik ga het morgen proberen.

4. gary mulder

gary mulder Member

Shooter:
    4x5 Format
    een paar opmerkingen

- Mijn ervaring is dat x-tol een hogere filmgevoeligheid haalt dan rodinal. Ergo rodinal zou mijn voorkeur hebben.
    - Heb je een idee van 't onderwerp contrast ? Als dit relatief hoog was is de optie om de ontwikkeltijd zo drastisch te verkorten een goed idee. Als 't daar in tegen klein was is zou je beter niet de volle 2 stops moeten willen compenseren. Dan is een iets te zwaar negatief met een nog enigszins normaal contrast beter af te drukken.

5. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    Als het er heel erg op aankomt, dan snijdt men een strook aan het begin (of eind) af en maakt een proefontwikkeling. Dan kun je met de werkelijke film nog wat bijschaven.
    Hoeveel je moet corrigeren kun je berekenen uit de fabrieksgegevens van ontwikkelaar en film. Dat gaat als volgt: De HP5+ is een 400 ISO film. Normaliter wordt die op EI =200 belicht. Jij hebt hem op EI=80 belicht. Dat is dus 200/80=2,5 overbelicht . Hieruit kun je afleiden hoeveel de maximale densiteit te hoog zou worden zonder correctie met een contrast index van 0,56 : 0,56 X log 2,5= 0,22. Stel nu dat jouw vergrotingscondities zo zijn dat dat de maximale densiteit 1,15. Dan kun je in de fabrieksgegevens nagaan hoeveel je in de ontwikkeltijd terugmoet. Zelf volg ik een vuistregel, dat de densiteit proportioneel in de tijd toeneemt tijdens het ontwikkelproces. Dat betekent dat je 0,22/ 1,15+0,22= 0,22/ 1,37= 0,16 terugmoet in ontwikkeltijd.(een waarde, die mij redelijk overkomt). Je ziet dat Harry zijn benadering ook in deze range zit. Wat ik hier geef is de manier hoe je er toekomt.
    Ik heb dit zo maar even snel opgeschreven. Dus, als iemand ergens een foutje in ontdekt, dan horen we het wel.

Jed

6. Daan72

Daan72 Member

Shooter:
    Multi Format
    Garry het contrast is laag, ik heb geflits met een diffuus paraplu.

op "the massive dev chart" van www.digitaltruth.com staat HP5+ Rodinal 1+100 iso160 20 min 20C [notes] voor low contrast. als ik hier dan 1 stop af haal dan zit ik op iso 80 met rodinal 1+100 op 16 min. Doe ik het dan goed?

Jed de berekening begreep ik niet helemaal.

Als het niet lukt, dan schiet ik het wel over. en dan zonder fouten.

ik hoor het wel.
    Daniel

7. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    Mijn berekening leg ik nog wel uit. Het gaat trouwens niet om de berekening, maar om de gedachten die er achter zitten. En dat zal ik nog wel eens uitleggen.
    the massive dev chart is overigens niet om fouten te corrigeren, maar om af te stemmen op bepaalde situaties, bijv. een situatie van low contrast.
    Goed te zien dat je de opnamen over kan maken, maar dan zonder belichtingsfouten. Dat lijkt mij zeker de beste oplossing. Als het even kan moet je je tijd nooit verdoen aan het corrigeren van een gemaakte fout. En dat geldt niet alleen in de fotografie!

Jed

8. gary mulder

gary mulder Member

Shooter:
    4x5 Format
    Daan lijkt me een goed plan. Zelf zou ik liever een wat te zwaar negatief hebben (met meer korrel) dan een met een laag contrast door een te korte ontwikkeling.

De theorie achter ontwikkelen is dat hoe langer je ontwikkeld hoe groter 't contrast van 't negatief wordt. En dan wordt de dekking van 't negatief bepaald door 't product van belichting X kontrast (index). 't Probleem wat je in redelijke banen moet proberen te leiden is dat je hoge lichten niet helemaal dicht lopen. Bij een normaal onderwerps contrast worden die 3 a 4 stops overbelicht. Maar omdat jij een relatief laag onderwerps contrast had zullen ze misschien normaal maar 2 stops overbelicht zijn. Daarbij opgeteld dat 2 stop over hebt belicht geeft dan 4 stop in je hoge lichten. Dan heb ik goede hoop dat 't wel goed komt met je voorgestelde ontwikkeling.

9. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    Gary, je roert hier een paar interessante neven-effecten aan. Een belangrijke is de 'korrelbeheersing' door 'belichting'. Wel moet ik hier aan toevoegen dat het visuele effect van korrel van persoon tot persoon en situatie tot situatie kan verschillen. Je moet hier goed weten wat je wil en wat je doet, en waarom.
    Het tweede punt is dat je moet vermijden dat de hoge lichten niet dichtlopen (zoals je aangaf). Dat is in wezen waar je op moet letten. En dat is dus weer situatie afhankelijk. In een situatie met onbelangrijke hoge lichten speelt dit niet zo'n grote rol.
    Ik onderstreep de opmerkingen van Gary omdat ik het een paar belangrijke zaken betreft, waar vaak overheen wordt gekeken.

Jed

10. Fotohuis

Fotohuis Restricted Access

Shooter:
    Medium Format
    Heel juist allemaal. Ik denk dat die HP5+ wel goed komt want het is één van de films met een hele ruime belichtingsspeelruimte.

11. Daan72

Daan72 Member

Shooter:
    Multi Format
    Hallo,
    bedankt voor jullie bijdrage,

Ik heb de rol ontwikkeld, nu valt het contrast erg tegen .
    Een afdruk op gradatie 5 is nog te zacht, ik zou een contast 7 of hoger nodig hebben.
    wat nu te doen om goede afdrukken te maken.
    Kan ik iets aan het negatief doen? versterken of verzwakken? ik heb hier geen ervaring mee.
    Wat kan ik winnen aan contrast via een condensor vergroter?
    Graag advies.

Daniel

12. Steve Smith

Steve Smith Subscriber

Shooter:
    Medium Format
    I'm sure you can read English better than I can read Dutch but I think you did the same as I did a couple of months ago. I thought I had FP4+ in the camera and exposed for EI 100. When I removed the film I found out it was HP5+.

Developed in Rodinal 1+100 for about 15 minutes. Massive development chart says 20 minutes for HP5+ at ISO 160 so this seems about right.

Results here: http://www.apug.org/gallery/showphoto.php?photo=27748&ppuser=12229

Steve.

13. Willie Jan

Willie Jan Member

Shooter:
    4x5 Format
    je kan 1-2 gradaties winnen door middels een condensor af te drukken. daarnaast mocht je nu op mat papier drukken, dan kan je door glanzend te nemen ook nog wat contrast winnen.

14. gary mulder

gary mulder Member

Shooter:
    4x5 Format
    Vroeger ooit geprobeerd een negatief te versterken maar de resultaten waren niet bemoedigend. Hoe gedekt zijn je negatieven ? Vooral in de schaduw partijen. Als je daar nog wat kunt missen kan verzwakken iets contrast geven. Je kunt ook maar dat is buiten 't aandachts veld van dit forum scannen en er weer nieuwe negatieven van printen.

15. Daan72

Daan72 Member

Shooter:
    Multi Format
    Ik heb een jaar geleden een oude durst 138 over genomen van een club genoot. en nu maar eens aangesloten. 1 a 2 gradaties winnen , klopt gelukkig.
    Nu heb ik dan toch wat meer speel ruimte als er fouten op treden.

Bedankt voor alle adviesen.
    Daniel

16. elbuveli2ETHPY

elbuveli2ETHPY Member

Shooter:
    Medium Format
    Daan,ik heb begrepen dat je de foto,s opnieuw kan maken,ik denk,in al mijn simpelheid,dat je het dan over moet doen,maar dan later toch die hp5 moet gaan ontwikkelen,en je ervaringen,daaromtrent,moet noteren,ik zelf doe zoiets wel,en later,als je nog eens een misstap begaat,kan je altijd putten uit een schat van informatie,altijd zal en kan je zoiets nog van pas komen,en of je nou prof bent of amateur,dat maakt niet uit,altijd noteren zoiets,van grote fouten tot de meest kleine dingetjes.

17. elbuveli2ETHPY

elbuveli2ETHPY Member

Shooter:
    Medium Format
    en nog iets,wij,en dan heb ik het over onze fotoclub,zijn eens op werkbezoek gegaan,bij de politie in Den Haag,afd fotografische toestanden,zeer interessant,en wij hebben ook hun voorraden gezien,in enorme vrieskisten,daar werd je echt koud van,en stil,enorm was dat,dus wat deed men,ik ook,ook voorraden aanleggen,zij het in veel mindere mate,en in de vriezer bewaren,maar de gedachte dat je het zo eindeloos kon bewaren,die vlieger ging dus niet op,misschien een jaartje na datum,maar ik heb er onlangs een paar gebruikt,en er was echt niets mee te beginnen,het was diafilm,18 din(50 asa/iso),het had een heel duidelijke blauwe gloed,dus de gedachte van invriezen is invriezen klopt dus niet,althans,niet helemaal,en dan nog wat,ik ben eerst begonnen de diafilm op te maken,maar het restant gooi ik dan maar weg,maar hoe zit dat met zwart-wit film,want daar heb ik ook nogal wat van liggen,als daar hetzelfde voor geld,dan kan ik beter helemaal opnieuw beginnen,als iemand daar ervaring mee heeft,dan hoor ik dat graag,mijn dank.

18. gary mulder

gary mulder Member

Shooter:
    4x5 Format
    De clou van analoge fotografie is dat je tijdens de opname in je hooft een voorstelling kunt maken van hoe het uiteindelijke beeld er uit gaat zien. Mijn ervaring met oude ZW films is dat ze zachter gaan werken. Vergelijkbaar met een 'voorbelichting'. Als je voldoende van 't zelfde materiaal hebt van de zelfde datum. Zou je je systeem er op kunnen afregelen en er een tijdje mee kunnen werken. Maar ga er maar van uit dat je wat langer moet ontwikkelen om 't kontrast goed te krijgen en dat je een grovere korrel overhoud.