Huidcontact met chemicaliën

Discussion in 'Zwartwit: Film, Papier, Chemie' started by Breunes, Oct 19, 2004.

Ik gebruik aan de natte dokatafel:

Poll closed Nov 18, 2004.
  1. Gewoon mijn vingers, ontwikkelaar ruikt zo lekker.

1 vote(s)
    9.1%
  2. Metalen tangen met vlakke uiteinden

7 vote(s)
    63.6%
  3. Plastieken tangen

2 vote(s)
    18.2%
  4. Handschoenen, ik kan echt niet tegen chemicaliën

1 vote(s)
    9.1%
  1. Breunes

Breunes Member

Shooter:
    Medium Format
    Ik vraag me af, zo lezend door diverse posts hoe jullie met ontwikkelaar en fixeer omgaan. Gebruik van handschoenen, tangen of gewoon blote handen.
    Hoe doen jullie dat. Zelf gebruik ik tangen ik elk bad, maar je moet wel voorzichtig zijn ivm de kwetsbaarheid van nat papier.

2. Fotohuis

Fotohuis Restricted Access

Shooter:
    Medium Format
    Ik gebruik altijd tangen. De grote formaten in de drum met handschoenen. Dit laatste ook bij het gebruik van bepaalde toners (Seleen b.v.)

Langdurig contact met de meeste chemie en de huid lijkt me niet verstandig.

Groetjes,

Robert

3. tommie

tommie Member

Shooter:
    35mm
    Ja dat is een interessant punt. Ik weet niet hoe het komt, maar de laatste twee keer dat ik een rolletje heb opengebroken heb ik alle twee de keren mijn vinger opengehaald. Dan gebruik ik meestal een handschoen, maar normaal eigenlijk te weinig denk ik. Verder gebruik ik in mijn bakken altijd plastic tangen. Ben wel benieuwd naar de ervaringen van anderen

4. Fotohuis

Shooter:
    Medium Format
    Met een filmpicker voorkom je dit soort problemen. Overigens veel K.B. camera's hebben een instelbare optie om het beginstuk van de film bij het (automatisch) terugspoelen er buiten te laten. Wel zo handig als je zelf ontwikkelt.

Groetjes,

Robert

5. tommie

tommie Member

Shooter:
    35mm
    Ja je hebt gelijk en mijn camera heeft die optie ook. De aanloopstrook blijft eruit steken. Deze knip ik dan af en knip de randjes af. Daarna breek ik de casette open. Maar ik zal inderdaad eens zoeken naar zón picker. Misschien wel veiliger.

6. Fotohuis

Shooter:
    Medium Format
    Ik kan je niet helemaal volgen: Als je film er al uitsteekt en na het afronden van de randjes kun je de film gewoon inspoelen op de spiraal. Je trekt dan (in het donker) telkens een stuk film uit de K.B. cassette. Op het einde knip je de film af (schaar) en spoel je het laatste stuk erin.

Een filmpicker heb je nodig om de aanloopstrook uit een K.B. cassette te vissen.

Groetjes,

Robert

7. argentic

argentic Subscriber

Shooter:
    4x5 Format
    Volgens mij moet je in de poll geen radioknoppen gebruiken maar aanvinkhokjes. Want je kunt meerdere methoden gebruiken. Ik gebruik altijd RVS tangen met platte bek en rubbertjes, en speciale antichemische handschoenen voor alles waar ik wat voorzichtiger mee moet zijn (erfenis van een paar maanden uitzendwerk bij Dupont).

G.

8. tommie

tommie Member

Shooter:
    35mm
    Ik vrees dan inderdaad dat ik het iets omslachtiger doe ja (en waarschijnlijk ook onnodig). Zodra ik de aanloopstrook eraf heb geknipt, rond ik de hoekjes af. Vervolgens breek ik in het donker met mijn vingers het rolletje open en spoel hem daarna pas in. Jij laat het rolletje dus helemaal in tact neem ik aan?

9. Fotohuis

Shooter:
    Medium Format
    Inderdaad, bovendien kun je zo een aantal cassettes weer gebruiken voor het vullen met meterfilm.

Robert

10. tommie

tommie Member

Shooter:
    35mm
    Ja daar zit wat in inderdaad, heb ik alleen nog nooist gedaan. Maar bedankt

11. Merlin

Merlin Member

Shooter:
    4x5 Format
    Als je met PE papier werkt kan je best met een paar metalen tangen werken, die een plastic punt hebben en niet verroest zijn. Er is altijd wel een stuk papier waar geen afbeelding op staat, waar je je tang kan plaatsen. Met bariet was ik voorzichtiger en deed ik het met mijn vingers, gewoon om meer grip te hebben en meer gevoel. Daarna direct vingers afspoelen. En dan is het een kwestie van tijd tot je de eerste vingerafdruk op je afdruk krijgt. Want je huid kan de vloeistoffen goed vasthouden.

Het makkelijkste is met goedkope latex handschoenen te werken die je regelmatig vervangt (bijv. na elke afdruksessie). Die handschoenen zijn te koop in elke goede supermarkt bij de schoonmaakspullen. Een mindere optie is het gebruik van kwaliteits handschoenen, zoals Gilbert die draagt. Het is erop wachten dat je die vergeet schoon te maken, waardoor je chemische contaminatie krijgt, vervuiling. Gebruik de goede en lang houdbare handschoenen dus maar voor het heftige werk. Dus voor als je met minder sterke verdunningen en stock-oplossingen werkt, of zelfs je eigen oplossingen maakt. Denk dan ook aan afzuiging, schort en veiligheidsbril.