Iemand bekend met deze Arca Swiss

Discussion in 'Grootformaat en accessoires' started by Robbedoes, Feb 28, 2009.

1. Robbedoes

Robbedoes Member

Shooter:
    Multi Format
    Op marktplaats staat een Arca Swiss[1]. Momenteel een beetje te prijzig voor mij maar ik vind het wel een interessant ding en volgens mij is zoiets ook nog wel mee te nemen in een rugzak. Een goede motivatie om te blijven sparen eigenlijk :smile:

Heeft iemand op dit forum ervaringen met deze camera?

[1] http://link.marktplaats.nl/219713393

Groet, Rob

2. Merlin

Merlin Member

Shooter:
    4x5 Format
    In één woord: compleet. Goede set.

Als koper zou je willen weten hoe zwaar het geheel is. Pas dan kan je vergelijken met andere sets en weet je of je hem wilt meenemen in je rugzak.

Verder is het onduidelijk hoeveel objectieven er bij zitten, op de foto staan er zes (waarvan één op de camera), in de tekst staan er maar drie.

Ik krijg altijd de kriebels van "verkeerd verder in goede staat", is hij nou verkeerd of in goede staat? :confused:

3. archphoto

archphoto Member

Shooter:
    4x5 Format
    Leuke set, vooral met de rolfimachterwanden erbij. Het wordt sjouwen met een heel stel 4x5 inch cassettes...

Aan de andere kant heb je de loopbodems zoals de Wista's, Toyo's, Horseman's en natuurlijk de Linhof Master Technika.
    De laatste het zwaarst en het duurst.
    Voordeel van een loopbodem dat je niet altijd een statief nodig hebt, bij een monorail wél.
    Niet dat de loopbodems nu zo goedkoop zijn..............

Als je op 4x5 inch wilt werken is een loopbodem het lichtst en gemakkelijkst, als je op 6x7 of 6x9 wilt gaan werken zonder verstellingen dan heb je legio mogelijkheden.

Peter

4. Robbedoes

Robbedoes Member

Shooter:
    Multi Format
    Ik telde inderdaad ook meer objectieven dan beschreven.
    Misschien moet er een comma tussen :smile:

“verkeerd, verder in goede staat”

5. Robbedoes

Robbedoes Member

Shooter:
    Multi Format
    Ik heb zo’n idee dat deze camera in de middenformaat-uitvoering aardig compact is. Ook die ‘inkijkkap’ lijkt me wel praktisch.
    En de meeste loopbodems kun je na gebruik weer tot een soort koffertje transformeren.
    Tja, Bronica’s staan nu ook al voor een appel en een ei op marktplaats.

Wat me overigens ineens te binnen schiet is dat deze uitvoering (een kleine groot formaat) wel wat lijkt op mijn Rolleiflex 3003; een 6006 in kleinbeeld uitvoering :smile:

6. gary mulder

gary mulder Member

Shooter:
    4x5 Format
    Zelf heb ik behoorlijk lang met een middenformaat TC gewerkt. Het voordeel zit hem niet zo zeer in het gewicht en bulk van de uitrusting. De voordelen zitten in de film. Goedkoper, makkelijker gebruiksklaar in grote hoeveelheid mee te nemen. Bij kleur en niet zelf ontwikkelen, veel makkelijker uit te besteden. Bij een hybride werkwijze betere en beschikbare scan mogelijkheid. Een middenformaat gescand met een filmscanner geeft een beter resultaat dan 4 X 5 op een flatbed scanner. Daarnaast als je al in de doka een middenformaat vergroter hebt hoef je daar ook niet veel aan te passen.

Voordelen van een groter opname formaat komen pas te voorschijn bij grotere afdruk formaten. Meer dan 5 X lineair vergroting. En niet te onderschatten het grotere matglas, dus beter zichtbaar zijn van wat je aan het doen bent, gecombineerd met iets minder kleine verstellingen die nodig zijn. Met middenformaat moet je zeer precies werken.

7. argentic

argentic Subscriber

Shooter:
    4x5 Format
    Ik heb eens een weekje gewerkt met een oude metalen 6x9 loopbodem. Sjonge wat een gepruts! Nooit meer!

Wel heel compact, maar zelfs kleine verstellingsverschillen geven een groot effect. Je kunt telkens opnieuw beginnen. Zoiets werkt voor mij alleen als je de verstellingen met een knop op de halve mm precies kunt instellen.

Last edited by a moderator: Apr 1, 2009
  8. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    Ik prefereer de 4x5". Heb een Technika omdat ik in het veld wil werken. Het hele spul is zeker niet zwaarder dan mijn Rollei 6008, omdat de lenzen licht en bovendien nog goedkoop zijn. De keuze in objectieven is groot. Je kunt kiezen tussen rolfim en 4x5". Omdat je zorgvuldiger omgaat met 4x5" komt dat voordeliger uit dan middenformaat en veel voordeliger dan kleinbeeld. KLeinbeeld is het duurste, omdat je zoveel materiaal moet weggooien, maar je kunt er wel snel mee werken. Maar of het veel sneller is dan middenformaat betwijfel ik.

Jed

9. Willie Jan

Willie Jan Member

Shooter:
    4x5 Format
    ik gebruik een 4x5 shen hao (rond de 600 dollar nieuw) loopbodem (2 kilo) en sjouw ermee rond in een rugzak. Verder een 6x12 rolfilm cassette die ook 6x9,6x7 enz.. aan kan. Maar de praktijk leert dat ik meestal 4x5 meeneem. de cassette gebruik ik alleen voor infrarood film en dia.

6x9 vind ik voor landschap te klein. dan heb ik liever 4x5 (en volgens mij gary 8x10). Hoe groter deste betere kwaliteit. Maar je moet voor jezelf uitmaken tot hoever je wil gaan.

Deze vind ik ook wel leuk:

( op de foto staan nog 6 objectieven. Er zijn er echter al 3 los verkocht )
    De complete set mag weg voor €. 2.000,00

Maar die 2000 dat was toch incl 6 objectieven???????

10. gary mulder

gary mulder Member

Shooter:
    4x5 Format
    Ik ben begonnen met kb vervolgens 6 X 6 dan 6 X 7, je voelt het al aankomen... inmiddels 8 X 10..... resistance is futile

11. Merlin

Merlin Member

Shooter:
    4x5 Format
    Ah, een kenner, je doelt op Star Trek...
    "We are the Borg. Lower your shields and surrender your camera. Focus is irrelevant. Resistance is futile. We wish to improve ourselves. We will add your chemical and technological distinctiveness to our own. Your photography as it has been is over. From this time forward, you will buy our stuff."
    (Zie ook Resistance is Futile en Borg) :wink:

12. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    Ik ben met 9x12 begonnen en nu ben ik bij 4x5, welke kant is dat nu uit?

Jed

13. Willie Jan

Willie Jan Member

Shooter:
    4x5 Format
    nog geen 18x24 gary????

14. Sponsored Ad
  15. Philippe-Georges

Philippe-Georges Member

Shooter:
    Multi Format
    Als je persé rolfilm wilt, koop dan een rolfilmcamera, handiger en flexibel.
    Een TC is echt een 'technisch ding' en als je daar dan toch bezig bent, dan werk je evengoed op een of ander vlakfilm formaat.
    Maar ik weet het, twee systemen naast elkander, da's een ander paar mouwen...

Santé,

Philippe

16. gary mulder

gary mulder Member

Shooter:
    4x5 Format
    Dat zijn toch cm en min of meer het zelfde formaat als 8 X 10 ?

17. gary mulder

gary mulder Member

Shooter:
    4x5 Format
    Het is gewoon kiezen voor het juiste gereedschap voor het beoogde doel. En sommigen onder ons hebben de luxe meerdere systemen te bezitten.:smile::smile::smile:

Maar het vergelijken met een "starre" rolfilmcamera met een middenformaat TC is appels met peren vergelijken.

18. Merlin

Merlin Member

Shooter:
    4x5 Format
    Je kunt ook prima rolfilm in een technische camera gebruiken. Dat klinkt vreemd, maar het heeft zo z'n voordelen. Je krijgt alle voordelen van een technische camera (verstellingen, superieure objectieven), gemengde gevoelens (een 6x6 camera is sneller wat niet altijd een voordeel is), maar vooral ook gemak. Een rolfilm is nou eenmaal makkelijker mee te nemen dan vlakfilmhouders. Ik neem op vakantie mijn vlakfilm mee, maar als het op is, ga ik over op rolfilm, met dezelfde camera.

19. Philippe-Georges

Philippe-Georges Member

Shooter:
    Multi Format
    Volledig accoord, "...The right tool for the right job...". Maar zo star zijn die rolfimcamera's nu ook niet altijd. Er zijn PC lenzen (Pentax) of verstelbare balgen (Rollei 66) of van die 'kleine dingetjes' zoals een Flexbody (Hasselblad) en zellfs merkvreemde 'oplossingen'. Juist, dit kost allemaal handen vol geld, maar dankzij de d***le tsunamie is er nu veel te vinden op de tweedehandsmarkt.
    Maar als je nu eens 'settled' op één systeem, met de verschillende 'dingetjes', zou het dan niet goedkoper kunnen zijn? Eerlijk gezegd, ik durf het niet uitrekenen, overigens, 't zou toch niets veranderen, de goesting blijft.
    En als je dan toch hoge resolutie — fine korrel — zeer scherp wilt, dan zijn daar de nodige films/ontwikkelaars voor, en een goed statief ook.
    Uiteindelijk ik kan best de opwinding begrijpen als je daar op de lichtbak zo'n groot negatief ziet blinken, 't kriebelt een beetje in de buik, en dat is ook belangrijk...

Salut,

Philippe

20. archphoto

archphoto Member

Shooter:
    4x5 Format
    Die SL 66 heeft alleen maar tilt, maw Schleimpflug en dat maar in één richting.
    Een tc heeft tilt én shift.
    2 Sytemen naast elkaar is zo gek niet, (nog even afgezien van een derde (D)) op die manier heb je de mogelijkheid om de juiste camera voor het juiste onderwerp te kiezen.
    MF heeft het voordeel van de snelheid, LF (TC) het voordeel van de verstellingen.

Het klinkt leuk zo'n kleine Arcra en het zeker een eind lichter dan een Sinar P2 set, maar ik weet het niet.
    Voor mij, en dat is persoonlijk, dan liever, als het groot, licht en veelzijdig moet een Chamonix of Shen Hao al heb je daar in de studio iets minder aan. > géén "focussing back" (je kan er niet met je achterwand mee scherpstellen, een must in de studio)
    Als je alleen maar buiten of architectuur (binnen, interieur) wilt fotograferen dan zijn die lichte loopbodems zo gek nog niet.
    Ik heb pas een gebruikte Shen Hoa erbij gekocht, naast de Sinar P2 4x5/8x10. Voordeel: 1 set lensen voor 2 camera's.

Een rolfilm achterwand op een TC: ik had vroeger een Master Technika en fotografeerde veel landschappen op die manier, gewoon uit de hand met de 75mm SA er op.

Peter

21. Merlin

Merlin Member

Shooter:
    4x5 Format
    De SL66 kan zowel naar boven als naar onderen tilten, als je de camera 90 graden kantelt ook zelfs naar links en naar rechts... :wink: Ik maak er vaak gebruik van. Wist je dat er op APUG een SL66 groep actief is?

22. archphoto

archphoto Member

Shooter:
    4x5 Format
    Ik weet het, dank je, ben er al "lid" van.

Gek eigenlijk, ik gebruik de SL66 al zo'n 20 jaar en heb hem nog nooit op zijn zijkant gehad.
    Komt waarschijnlijk ook door het gebruik als vrijetijds camera.
    Wil ik meer dan pak ik de TC.

Peter

23. Merlin

Merlin Member

Shooter:
    4x5 Format
    Ik gebruik wel eens standpunten die niet standaard zijn. Bijvoorbeeld heel hoog. Ik kan dan niet meer in de camera kijken (zelfs met prisma niet), behalve als ik hem 90 graden kantel. Dan kijk je niet meer bovenop/bovenin, maar in de zijkant, terwijl de voorstelling niet wijzigd (behalve gekanteld). Vandaar dat het voor mij wel een natuurlijke actie is.
    Precies zoals ik middenformaat zie. Het is iets voor de studie en voor het gemak ofzo. Middenformaat als tweede keuze. Leg dat maar eens uit aan de mensen die minox gebruiken, aps of kleinbeeld, laat staan 6 MegaPixel. :wink:

24. archphoto

archphoto Member

Shooter:
    4x5 Format
    Wat ik hier in Brazilië gedwongen wordt te gebruiken door het ontbreken van een fatsoenlijk lab daarvan mag ik op deze site niet eens de naam noemen.
    Zal dus blij zijn als ik weer een tijdje in NL ben...... in Juli als het mag van de doktor....

Peter

25. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    Het is niet duidelijk waar de term 'technische camera' vandaan komt, maar als deze camera iets niet is, dan is het 'technisch'. Je bekijkt het beeld op een matglas en in het engels wordt deze camera 'view camera' genoemd. In het engels kwam de term 'technical camera' naar voren bij de snelle perscameras voor en in de tweede wereldoorlog. Hier werd niet meer met een matglas maar met een gekoppelde afstandsmeter gewerkt ( Linhof heeft op de Technika zo een voorziening).
    Of de benaming in het nederlands een misbruik van de engelse naam is, weet ik niet.
    Het gebruik van rolfilm op de view cameras is uiterst gewoon, net zo als op de platencameras. Ikzelf heb verscheidene rolfilmcassettes. Een er van is al 90 jaar oud.
    Die gebruikte ik vroeger ook op de platencameras.
    Jed

Last edited by a moderator: Mar 30, 2009
  26. Philippe-Georges

Philippe-Georges Member

Shooter:
    Multi Format

Waar de term uiteindelijk vandaan komt is wellicht van minder belang, het gebruik evenzeer meer. Ik veronderstel dat dit soort camera's 'technisch' worden genoemd omdat de mogelijkheden en het gebruik ervan een iets wat uitgebreidere technische kennis vergen, in vergelijking met een 'gewone' camera althans.
    Inderdaad, een rolfilmcasette op een TC is zeker niet verkeerd te noemen, waarom overigens. Het was eerder mijn bedoeling om te wijzen op de omstandigheden : de modus operadi voor een TC zijn van die aard dat het uiteindelijk niet veel meer uitmaak of je nu met de 'snellere' rolfilm werkt of met vlakfilm (ongeacht het formaat van deze), afgezien van het budget en het gewicht natuurlijk.
    Het is maar hoe je het bekijkt, niet?

Philippe