Ilford in de rekken bij Fotonelissen

Discussion in 'Zwartwit: Film, Papier, Chemie' started by fred, Dec 23, 2004.

1. fred

fred Member

Shooter:
    Multi Format
    ter info:
    Méér dan voldoende Ilford materiaal voorradig bij FotoNelissen Mechelen.
    Zowel bariet papier Multigrade IV, ook warmtone, RC papieren, Pan F 120, HP5120, FP4plus 120
    Alleen de ID-11 laat nog op zich wachten.

Voor een goed begrip: ik heb geen belangen noch in Ilford, noch in Fotonelissen.

Fred

2. ahjh

ahjh Member

Shooter:
    Medium Format
    Toevallig vandaag een stuk of 10 echt grote fotozaken gebeld in Nederland (Rotterdam, Amsterdam, Den Haag). Gradatiepapier van Ilford was nergens te koop. Ilford Microphen 1 L verpakkingen nergens in voorraad. FP4 plus 120 films: er waren twee zaken die ieder 10 rolletjes in voorraad hadden. Dus ik wacht nog maar even af.

Ton.

3. fred

fred Member

Shooter:
    Multi Format
    Beste Ton,

ter info...

De leveranciers die in één bestelling voor minstens 3000 euro bestellen worden eerst 'beleverd'.

Fred

4. ahjh

ahjh Member

Shooter:
    Medium Format
    Ik heb altijd begrepen dat fotozaken doorgaans via een grossier of inkoopcombinatie bestellen. Voor een grossier lijkt me 3000 Euro niet veel. Als hobbyist heb ik al een bestelling van Eur 500 aan Ilford materiaal staan, waar ik al 3 maanden op wacht. Alle fotozaken, die ik gebeld heb, hebben bij Ilford besteld, maar de levering geschiedt maar mondjesmaat. Van sommige fotozaken kreeg ik het advies om op Kodak of Agfa over te stappen, andere zaken hebben Ilford al uit hun assortiment geschrapt. Emails naar emailadressen op www.ilford.nl komen onbestelbaar terug.

Ton.

5. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    Beste Ton,
    zoëven dezelfde ervaringen ondergaan nadat ik al enige weken een bestelling Ilford had staan. Geef het nu op en heb mijn heil gezocht in Duitsland, voor mij vrij gemakkelijk dat begrijp ik wel maar als de nood aan de man komt ga je het elders zoeken. Heb nog geen tegenbericht ontvangen van deze zaak dus voorlopig lijkt het goed te gaan! ergens op een duitse site heb ik gelezen dat ilford Duitsland weer volop uitlevert en de achterstand aan het wegwerken is. dat klink beter dan helemaal geen antwoord. Krijg een beetje het idee dat ze (Ilford) ondanks de problemen die ze hebben een beetje naast de schoenen zijn gaan lopen. Je zou juist denken dat in een krimpende markt je geen al te extreme eisen moet stellen door met een bestelminima van ca 3000 euro. te komen. 10 x 300 euro is ook hetzelfde, toch... Klanten zijn best bereid om iets meer te betalen voor deze service.Misschien is het een idee om gezamenlijk met alle APUGgers ineens een bestelling te plaatsen. Maar dan ook tegen scherpe inkoopprijzen. We kunnen dan een vuist(je) maken en hier of in Belgie en Duitsland kijken wie mee wil doen. Uiteindelijk bepalen wij (de gebruikers) of we nog langer van zo'n belabberde dienstverlening gebruik willen maken. Graag of helemaal niet....
    groeten
    harry

6. Christof

Christof Member

Shooter:
    Multi Format
    Waar ligt deze juist in Mechelen ?

7. fred

fred Member

Shooter:
    Multi Format
    Brusselsepoort
    Hebben ook website.

mvrgr
    Fred

8. paulmat

paulmat Member

Shooter:
    Plastic Cameras
    En nog wat info uit Frankrijk: bij de lokale fotoboer kon ik gewoon een doosje fp4+ 4x5 bestellen. Duurde even voordat het geleverd werd (ca. een maand meen ik), maar geleverd werd er dus wel degelijk.

Groet, Paul.

9. ahjh

ahjh Member

Shooter:
    Medium Format
    http://www.phototec.de/catalog/index.php lijkt me betrouwbaar. Ik vind eigenlijk dat een zaak die al 30 jaar via postorder levert eigenlijk een ook een Nederlandse bankrekening aan zou moeten houden. Maar ik heb geen idee wat de verzendkosten zijn (van de week betaalde ik op een bedrag van 35 Euro en een gewicht van 1,5 kg maar liefst meer dan Eur 25 aan verzendkosten bij een bedrijf in Nederland.

Ton.

10. Fotohuis

Fotohuis Restricted Access

Shooter:
    Medium Format
    Wij hebben inmiddels een Ilford "compatible" lijst opgesteld binnen het Amaloco (doka) programma.
    Daarnaast hebben we een aantal ontwikkelaars die de Microphen en Perceptol ongeveer evenaren in eigenschappen en spec's.
    Geinteresseerden kunnen deze bij ons opvragen.

Phototec is de duitse distributeur van Amaloco en is een betrouwbare partner. Ook zij leveren uitsluitend analoge foto-en dokamaterialen. Blijft natuurlijk het probleem van (relatief) duur internationaal versturen. Deutsche Post rekent voor een pakket van 5 kg Eur. 16,50, TPG-Post overigens internationaal Eur. 17,00 maar nationaal Eur. 5,50.

I.v.m. het opzetten van een volledig nieuwe logistieke structuur bij Ilford, verwacht ik dat de problemen nog wel even zullen aanhouden.

Groetjes,

Fotohuis RoVo

Robert

www.FotohuisRoVo.nl

11. Marc Leest

Marc Leest Member

Shooter:
    Multi Format
    Robert:
    Wat is de Amaloco tegenhanger van MGIV FB Warmtone.
    Ik heb nog een restje maar dan moet ik uitzien naar een (voorlopige) vervanger.

M.

12. Fotohuis

Fotohuis Restricted Access

Shooter:
    Medium Format
    Amaloco is een chemie fabrikant. Daarin hebben ze een goed uitgebalanceerd programma.
    Voor fotopapier hebben ze alleen PE/RC papier onder OEM, het Amaloco Variprof. Zowel in glans als parel. Dit is Ilford MG IV PE en dus 100% uitwisselbaar hiermee.

Wij hebben van Foma het Fomatone MG classic als enig (VC-warmtoon) bariet papier in het programma. Werkt ook erg goed met de lith kits van Moersch.

Moersch levert ook een aantal geselecteerde bariet papieren. Een aantal komen van Forte. Ook deze handel ligt helemaal stil.

Groetjes,

Robert

13. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    Ton, ik heb deze ervaring ook beleefd en deze zaak mijn ongenoegen daarover kenbaar gemaakt. Prima als er verzendkosten bij komen maar dan wel alleen om de kosten te dekken en niet om met een zgn. lage prijs aanbieding deze weer met de verzenkosten op niveau te brengen. Had er alle begrip voor. Nu vraag ik eerst altijd een offerte op, ook al heb ik het tien keer eerder besteld. Laat me geen tweede keer (excuse a moi) naaien. Nu gaat 't wel goed.
    Harry

14. ahjh

ahjh Member

Shooter:
    Medium Format
    Vandaag kreeg ik mijn bestelde 40 FP4 plus films 120 spoel binnen. Deze had ik gisteren(!) besteld via de site van http://www.inktjetwinkel.nl/assets/s2dmain.html?http://www.inktjetwinkel.nl/ . De prijs is prima, verzendkosten Eur 8,50 (rembours) heel redelijk. En de films zijn nog langer dan een jaar houdbaar ook. Bij een ander postorderbedrijf heb ik al vanaf september 50 van die films in bestelling. Ze kunnen er nog altijd niet één leveren.

Ton.

15. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    Ik zie ook dat ze Ilford papier en dergelijke leveren. Interessant adres om te onthouden voor een volgende bestelling en de verzendkostendrempel is geen belemmering. Weer een zaak die begrijpt waar het om gaat... nl. tevreden klanten.
    Harry

16. clogz

clogz Subscriber

Shooter:
    Multi Format
    Vandaag bij mijn favoriete fotoboer langsgeweest en ja! ze waren er weer, de Ilford films. Terwijl de verkoper mij de HP5 120-films overhandigde maakte hij de opmerking dat ik er ééntje zou moeten bewaren als "collector's item" Verder wilde hij over Ilford niets kwijt.
    Hans

17. Willie Jan

Willie Jan Member

Shooter:
    4x5 Format
    is vrij duur voor al het andere spul b.v. agfa apx 100 rond de 3 euro betaal ik bij camex 1.70 ex btw voor. (als je lid van een fotoclub bent of een zaak hebt krijg je veel korting bij camex)

18. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    Dat voorbeeld is natuurlijk erg betrekkelijk als je vervolgens naar hun andere spullen kijkt die door de bank genomen weer (veel) duurder zijn dan bij anderen. 2 Voorbeelden op papiergebied Ilford MG 24x30 50 vel bij hun 42.95 en bij een andere aanbieder 33.90??, Ilford MG 30x40 50 vel resp. 71.95 en 57.90?? Dezelfde verschillen zitten er bij de fims in. Ik denk dat het nog steeds lonend is om eens flink te shoppen op het www. Daarmee kun je ettelijke euris besparen.

harry

19. Willie Jan

Willie Jan Member

Shooter:
    4x5 Format
    Ik zou anders camex event bellen om te informeren naar de prijs. Tot op heden heb ik nog geen enkele chemie/film ergens anders goedkoper kunnen krijgen. wel aangeven dat je een kvk hebt, of lid van een fotoclub bent...