ILFORD in moeilijkheden

Discussion in 'Off-topic discussies' started by argentic, Aug 23, 2004.

1. argentic

argentic Subscriber

Shooter:
    4x5 Format
  2. Marc Leest

Marc Leest Member

Shooter:
    Multi Format

3. Annemarieke

Annemarieke Member

Shooter:
    Medium Format
    Ze hebben me nu al mijn Technical Pan afgenomen (per eind 2004), Scala staat op de tocht en nu ook FP4. Dat wordt echt een hele GROTE diepvries!

4. clogz

clogz Subscriber

Shooter:
    Multi Format
    Er is nog meer. Kijk eens op www.fotoimpex.de We zouden ook de firma Amaloco in ere kunnen houden.

5. Marc Leest

Marc Leest Member

Shooter:
    Multi Format
  6. fred

fred Member

Shooter:
    Multi Format
    Misschien, ipv te diversifiëren en te gaan shoppen op alle mogelijke plaatsen juist opteren voor inkoop bij 1 belangrijke leverancier én kiezen voor één bepaald merk.

En een consensus vinden voor een 3-tal film/ontwikkelaar/papier combinaties.

Zoveel verschillende filmen en ontwikkelaars is uiteindelijk niet houdbaar.

(Uiteindelijk is de fotograaf en het het beeld enz, enz)

7. Huib

Huib Member

Shooter:
    Plastic Cameras
    mhmm, zou het? de soep wordt wederom erg heet opgedient.

Ik vraag mij af of de 25% krimp ook niet voor een groot deel te danken is aan het succes van niche spelers als Forte en Efke.

Bedenk dat Ilford naast ZW papier ook RA4 (en Ilfochrome) papier maakt dat veel in afdrukcentrales gebruik wordt en ook daar zit de klad in!

Feit is dat de marktomstandigheden veranderd zijn en Ilford zal zich daar op de een of andere manier op moeten aanpassen. Dat Ilford over enkele maanden in welke vorm dan ook niet meer bestaat lijkt mij stug. Het is duidelijk: voor de huidige omzet/afzet en de te verwachten toekomst hebben ze een te uitgebreid produktgamma en ook te veel mensen in dienst. Dat betekend dus dat ze in een afgeslankte vorm verder moeten gaan, de makkelijkste manier (helaas voor de mensen die er werken) is vermoedelijk via een faillisement-doorstart of sterfhuis constructie en helaas voor de consument met minder produkten om uit te kiezen tegen een hogere prijs.

Bedenk ook wat Ilford allemaal maakt: Galerie, MG-IV (pe, portfolio en bariet), Cooltone, Warmtone, Ilfospeed, MG-Express, PanF, FP4, FP5, Delta 100, Delta 400, Delta 3200, XP2, IlfoChrome, Ilfocolor RA4 (in verschillende varianten), Ortho-Plus, SFX-200, SP816T, SP857P, Chemicalien allerhande. Hier gaan dus produkten sneuvelen!

Ik denk dat Fred gelijk heeft: als we nu allemaal ons van Ilford afwenden maak je het alleen maar erger.

Groeten en sterkte in deze 'zware' tijden,

Huib

8. Annemarieke

Annemarieke Member

Shooter:
    Medium Format
    Ik hoop dat je gelijk hebt, Huib. Ik ga me in ieder geval niet van Ilford afwenden zo lang ze nog bestaan. Mijn belangrijkste 'item' van Ilford is de FP4, mijn standaardfilm (al 12 jaar) en daar ga ik echt niet van afwijken zolang de FP4 er nog is.

De rest van het gamma is voor mij wel vervangbaar. Papier van Kentmere, Forte, Maco, en last but not leaste Agfa (zo lang ze nog analoge producten maken) is voor mij een prima alternatief.

Maar al met al word ik er niet echt vrolijk van.
    Anne Marieke

9. paulmat

paulmat Member

Shooter:
    Plastic Cameras
    Hmm, dat was ik dacht ik. Maar het nieuws over AgfaPhoto, APX 120, Ilford en Technical Pan binnen een tijdsbestek van twee weken is inderdaad wat veel van het goede. Maar als 'de industrie' denkt dat ik (en met mij andere zwartwitwerkers) dan wel mee zal gaan en een digitale reflex koop met een printertje erbij - dan heeft ze het faliekant mis.

Citaat: "One worker said: “The rumour last week was we were going to be bought by a German firm. We’ve been told nothing definite yet, it’s a case of wait and see.” ". Zou dat AgfaPhoto kunnen zijn? Laatste consolidatieslag in zwartwitland?

Waarom denk je dat?

Groet, Paul.

10. Annemarieke

Annemarieke Member

Shooter:
    Medium Format
    We geven zeker niet op! Zolang er nog één goede zwartwit film en één soort papier te krijgen is, ga ik door!

11. Marc Leest

Marc Leest Member

Shooter:
    Multi Format
    Ik moet eerlijk toegeven dat de 2 evenementen van Agfa + Ilford te dicht bijelkaar liggen om toevallig te zijn.
    Een merge tussen de 2 klinkt niet slecht: Ilford het analoge gedeelte en Agfa het digitale gedeelte.
    Ik begreep uit de berichtgeving dat de problemen van Ilford niet alleen voortkomen uit terugvallende verkoop (de omzet was zeer behoorlijk) maar dat door conjunctuur verschijnselen (hoge pond koers en lage dollar) één en ander te verklaren is.

12. argentic

argentic Subscriber

Shooter:
    4x5 Format
    Ik ga me niet van Ilford afwenden. Mijn favoriete films zijn HP5+ in 120 en 4x5 inch, en delta 100. Ik ga nu structureel inslaan.

Al tijden gaat er bij mij voor elk gebruikt pakje HP5+ 4x5 inch een ander pakje de diepvries in. Ik kan me namelijk niet veroorloven om in een keer honderd doosjes te bestellen. Maar intussen heb ik al voor een jaar of vijf aan 4x5 opgeslagen.

Ik denk dat ik nu voor elk gebruikt doosje twee doosjes in de diepvries ga leggen. En dat ik er wat extra rolfilms en doosjes 30 meter delta bij ga leggen.

Intussen ga ik ook serieuzer kijken naar Forte. Ik ben namelijk erg onder de indruk van hun PolyWarmtoon papier. Dat is hoge klasse bariet. Eens kijken of de andere produkten dezelfde kwaliteit leveren.

G.

13. PieterB

PieterB Member

Shooter:
    35mm
    Ik denk dat het wel niet allemaal zo'n vaart zal lopen. Dat analoge fotografie zal moeten inkrimpen en opnieuw stabiliseren is wel zeker, maar er zijn nog veel toepassingen waar filmpjes vereist zijn (onder andere voor het gerecht als bewijsmateriaal, maar ik lees wel dat de eos 1d mark II hier een soort systeem voor heeft verdorie!)

Toch zullen er wel producenten van filmpjes blijven. Ilford materiaal zal volgens mij zeker blijven bestaan (misschien met een kleiner assortiment of onder een andere naam...) één van de grote producenten zal in ieder geval overleven... maar vraag me niet welke. (het zou wel eens kodak kunnen zijn)

Zeker de komende 10 jaar zou ik me géén zorgen maken, het grootste gedeelte mensen heeft allemaal nog analoge toestellen liggen en niet overal kunnen ze zich veroorloven digitaal te werken en een snelle computer aan te schaffen. Maar dat is natuurlijk wel voor de consumentenfilms.....

Hoe zit het eigenlijk met de kwaliteit van filmpjes als Turapan, fomapan, classic pan en efke? Ik merk dat deze soms aan 50% van de prijs worden verkocht die men durft vragen voor ilford, kodak, agfa en fuji...

14. Marc Leest

Marc Leest Member

Shooter:
    Multi Format
    Every cloud has it's silvery shining

Het gerucht gaat dat een belangrijke producent van middenformaat camera's onder eigennaam 120 film gaat uitbrengen, om hun marktsegment te bevestigen. De officiële
    aankondiging zou gebeuren op de Photokina, ek.

15. PieterB

PieterB Member

Shooter:
    35mm
    Mja moet wel zeggen dat ik niet aan middenformaat en groot formaat had gedacht aangezien ik met kleinbeeld werk :wink:
    Maar als idd bv. mayima middenformaat zou veilig stellen geeft dit toch een goed signaal: namelijk dat ze nog héél wat vertrouwen hebben in de techniek.

16. clogz

clogz Subscriber

Shooter:
    Multi Format
    Hoe zit het eigenlijk met de kwaliteit van filmpjes als Turapan, fomapan, classic pan en efke? Ik merk dat deze soms aan 50% van de prijs worden verkocht die men durft vragen voor ilford, kodak, agfa en fuji...

Hallo Pieter,

Zie mijn antwoord op je bericht"Bestellijst"

Groeten
    Hans

17. Marc Leest

Marc Leest Member

Shooter:
    Multi Format
    Het zou -don't shoot at the pianist - om Rollei gaan.

18. Ivo

Ivo Member

Shooter:
    Medium Format
    Als ze me de Tmax 3200 en de Acros afnemen ga ik wenen. Voor middenformaat gebruik ik bijna uitsluitend nog Acros. En inderdaad, hé, ik denk er sterk aan om qua chemie over te stappen op Amaloco, dicht in de buurt en op maat van de huidige markt denk ik.

19. Marc Leest

Marc Leest Member

Shooter:
    Multi Format
    Beter nieuws van Ilford

Volgens deze thread
    http://www.phototec.de/phorum_neu/read.php?f=3&i=67261&t=67261
    gaat Ilford binnenkort terug starten met de productie van hun producten.
    Er wordt niet uitgesloten dat sommige producten zullen wegvallen.
    En nu ASAP naar de fotoboer :smile: voor MG WT FB want ik moet nog barietjes uitwisslen.

20. Fotohuis

Fotohuis Restricted Access

Shooter:
    Medium Format
    Agfa heeft net z'n management buy out gehad, Ilford dus eigenlijk een doorstart na een faillissement en Forte heeft inmiddels ook grote problemen.

Het een en ander was wel te verwachten na enkele jaren van een grote digitaliseringsgolf. Er zullen nog rake klappen gaan vallen.

Groetjes,

Robert

21. clogz

clogz Subscriber

Shooter:
    Multi Format
    Hallo Robert,
    Nog enig nieuws omtrent Foma?

Groeten
    Hans

22. Fotohuis

Fotohuis Restricted Access

Shooter:
    Medium Format
    Nee, eigenlijk niet. Ze hebben ook een rationalisering van hun producten doorgevoerd maar daarin hebben we weinig invloed. De enige die wat druk kan uitoefenen bij Foma is het duitse Fotoimpex die ook indirect actief is op de USA markt met oosteuropa producten.

Naast de films is het Foma variant en Fomatone nog interessant voor de NL markt. Daarnaast voeren wij de exportcontacten voor Amaloco photochemicals in CZ en SK.
    In het geheel zijn wij natuurlijk actief in deze niche markt maar er gaan en zijn inmiddels een heleboel producten verdwenen.

Wij blijven de klassieke doka en de producten uiteraard ondersteunen en hebben veel internationale contacten.

Groetjes,

Robert

23. argentic

argentic Subscriber

Shooter:
    4x5 Format
    Robert,

Het is in elk geval geweldig om te weten dat enkele zaken zich nog geroepen voelen om niet uitsluitend digitale dozenschuivers te worden.

G.