Japan levert massaal digitale camera's in

Discussion in 'Kleinbeeld camera's en accessoires' started by bariet58, Apr 22, 2006.

1. bariet58

bariet58 Member

Shooter:
    4x5 Format
    Hoi Allemaal,

Onlangs een opmerkelijk bericht gelezen in de Cibaf. Fotograferend Japan
    levert massaal digitale camera's in bij de handel om er weer analoge camera's voor terug te kopen, daardoor ontstaat er een nijpend tekort aan dit soort materiaal. Hoe zou dat komen, zijn het alleen zwart wit forogra-
    fen ? In ieder geval is dit een bericht wat me wel enigzins blij maakt, komt men er dan toch achter dat er niets boven een goedbelichte dia of negatief gaat.
    Graag jullie reactie's

René de Caluwé
    www.renedecaluwe.nl

2. Merlin

Merlin Member

Shooter:
    4x5 Format
    Ach, rare jongen die Japanners (vrij naar Abert Uderzo/Rene Goscinny).
    Maar ook: rare jongen die analogen. Ze blijven maar 'doorzeuren' over het inferieure digitale systeem, terwijl het gewoon een ander soort gereedschap is. En natuurlijk heeft nieuw hi-tec gereedschap kinderziektes. Als het wil overleven, moet het op den duur kwaliteit bieden. En een groot gedeelte van de (consumenten) markt wil helemaal geen kwaliteit en houdbaarheid. En een groot aantal APUGgers wil helemaal geen discussie over het verschil tussen digitaal en analoog. (Of over het verschil tussen schilderkunst en fotografie.)

3. bariet58

bariet58 Member

Shooter:
    4x5 Format
    xxx
    Hoi Jaap,
    Natuurlijk heb je gelijk het is gewoon een andere manier van fotografie, maar toch verbaasde me dat bericht.
    René

4. Merlin

Merlin Member

Shooter:
    4x5 Format
    Ik heb bij 'doorzeuren' een :wink: vergeten, het bericht is niet persoonlijk tegen jou gericht (of wie dan ook). Het is meer bedoeld gezien vanuit het oogpunt van een willekeurige digitaal.
    Lang leve Kentmere! :smile:

5. bariet58

bariet58 Member

Shooter:
    4x5 Format
    Dank, dank,

René

6. bariet58

bariet58 Member

Shooter:
    4x5 Format
    Voor de liefhebbers, er is ook weer genoeg PW 14 in huis van Forte

7. Annemarieke

Annemarieke Member

Shooter:
    Medium Format
    René, heb jij toevallig nog wat Kentmere Art Classic op vooraad?

Groeten,
    Anne Marieke

8. Merlin

Merlin Member

Shooter:
    4x5 Format
    Ik ben groot liefhebber van PW14 en ik heb ook genoeg in huis. :smile: Ik kan PW14 iedereen aanraden die van tonen houdt. Forte PW14 reageert gewoon erg goed op toning. Partiëel sepia wordt erg mooi. Vind ik. Maar het past niet bij iedere voorstelling, bij moderne beelden zou ik eerder een wat neutrale ontwikkelaar gebruiken...

9. argus

argus Member

Shooter:
    Multi Format
    wow... deze thread neemt wel een heel off-topic wending :smile:

G

10. Willie Jan

Willie Jan Member

Shooter:
    4x5 Format
    en bij de fotobond was de kwaliteit van de jaarlijkse foto-wedstrijd nog nooit zo slecht als dit jaar. Waarbij men de digitale revolutie de schuld geeft.

Ooit komt alles goed.

11. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    Geen wonder de digi generatie heeft nooit fotografisch leren denken dat doet immers dat digi(on)ding wel voor ze. En als de opname mislukt maken ze er nog 50 dan zit er altijd wel een bij die ergens op lijkt of waar ze iets van kunnen maken in PS. De fotobond is daar mede schuldig aan want die liep helemaal weg toen het nieuwe speeltje op de markt kwam en de "andere" (lees meestal overtrokken in kleurverzadiging en contrast) beelden werden ingezonden voor hun wedstrijdjes. De laatste berichten zijn weer hoopvol, de bond heeft zich bekeert en gaat meer letten op kwaliteitswerk. Weg met die PS-kunstjes....

12. Merlin

Merlin Member

Shooter:
    4x5 Format
    Even wat tegenwicht bieden tegen jouw reclame voor Rodinal...:tongue:

13. Annemarieke

Annemarieke Member

Shooter:
    Medium Format
    Het is nét een echt gesprek! :tongue:

Anne Marieke

14. Sponsored Ad
  15. bariet58

bariet58 Member

Shooter:
    4x5 Format
    Hoi Anne Marieke,
    Ik heb nog exact 1 maal 20 x 25/10 vel Art Classic in huis, de fabrikant kentmere is nog steeds op zoek naar een leverancier voor de basis, wanneer deze er is wordt de
    volledige produktie weer hervat. Een alternatief zou kunnen zijn VC Fineprint FG/WT heeft wel een andere structuur van papier, maar de toon is nagenoeg dezelfde.
    René

16. Annemarieke

Annemarieke Member

Shooter:
    Medium Format
    René, ik wil dat ene pak papier graag kopen. Hoe kan ik bij jou bestellen?

Ik heb ook gehoord dat Ilford nog aan het zoeken is, maar in de tussentijd wil ik graag kunnen afdrukken. Inmiddels heb ik Foma Chamois als alternatief aangeschaft, maar nog niet uitgetest.

Groetjes,
    Anne Marieke

17. hasselbladuser

hasselbladuser Member

Shooter:
    Medium Format
    Je moet natuurlijk niet vergeten dat Japanners gadgeteers zijn. De tegenwoordige mobieltjes hebben een resolutie groter dan de vorige generatie compact digitale camera's. Dus waarom twee apparaten mee sjouwen als 1 ook voldoende is? En voor de echte kwaliteit gaan we gewoon weer analoog fotograferen.
    (Hoewel ik allang overgestapt zou zijn op een H2 als ik het kon betalen, over vloeken in de kerk gesproken)

18. Frits Flits

Frits Flits Member

Shooter:
    Medium Format
    Wel erg gechargeerd hoor. Je vergelijkt de top van de analoge fotografen met digitale beginners. Ik begrijp niet waarom er op dit forum steeds zo afgegeven wordt op digitaal. Waar ben je dan toch tegen? Iedereen zou toch gezien kunnen hebben dat je met digitaal ook geweldige resultaten kunt bereiken. Als je dan kiest om het uit liefhebberij met analoge spullen te blijven doen, dan heb ik daar natuurlijk geen bezwaar tegen, maar dat gezanik over digitaal snap ik echt niet. Het is gewoon een prachtig medium en je kunt er geweldige dingen mee, net zoals met analoog. Je moet alleen niet de directe vergelijking aan willen gaan, want het is gewoon anders. Niet meer of minder.

19. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    Laat me duidelijk zijn ik ben absoluut niet tegen digitale 'fotografie'. Heb prachtige resultaten ervan gezien. Eerlijk en oprecht gemaakte beelden, goed belicht op de juiste toonwaarden. Waar het wel om gaat is dat de meeste gebruikers van deze camera's maar raak schieten zonder zich te bekommeren om welke technische aspekten dan ook. Dat ze daarna de beelden in PS bewerken om er nog iets toonbaars van te maken nemen ze op de koop toe. Mijn standpunt is daarbij, het zij nogmaals gezegd; garbage in, garbage out. Daar zit 'm de knijp.

20. Frits Flits

Frits Flits Member

Shooter:
    Medium Format
    Die mensen waren er altijd al, alleen door internet en de makkelijke toegankelijkheid van het het medium zie je er nu meer van. Vroeger bleven de prentjes gewoon in de huiselijke kring, nu worden er allerlei sites mee bevuild. Ik vind overigens het aantal slechte foto's veel groter dan het aantal slechte, bewerkte foto's. De digi-prutser houdt zich meestal niet eens zoveel bezig met bewerken, dat is vaak al te ingewikkeld. De term: "Niet bewerkt met Photoshop" wordt ook aangehaald als een soort kenmerk voor kwaliteit, terwijl ik bewerken juist als noodzaak zie om je te onderscheiden. Zoals dat met goed dokawerk ook kan. Van rare montages ed houdt ik ook niet zo, maar gek genoeg zie ik het ook niet heel veel. Het is niet eenvoudig om met Photoshop goed te monteren en veel beginners wagen zich er niet aan.

21. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    Daar ben ik een andere mening toegedaan. Er worden hele tijdschriften vol geschreven hoe eenvoudig het is om foto's te maken met PS. Op velerlei fotowedstrijden zowel hier in Nederland als in Duitsland maar zie ook de buitenlandse bladen zie je de foto's waarop de net geleerde "PS-kunstjes" zijn losgelaten. Niet één maar bijna hele inzendingen zijn hiermee besmuikt. Een verademing als je weer eens een 'eerlijke' foto ziet.

22. Frits Flits

Frits Flits Member

Shooter:
    Medium Format
    Mits goed gedaan heb ik geen enkel probleem met Photoshopwerk. Wat je nu krijgt is dat er dingen verschijnen die weliswaar goed gedaan zijn, maar je blijft zien dat het Photoshopwerk is, omdat zoiets met traditionele middelen niet te maken is. Je mag je dan afvragen of je dan nog wel met fotografie bezig bent. Ik merk ook bij mezelf dat die grens heel erg aan het vervagen is. Ik blijf het beeld en wat ik daarmee wil bereiken als uitgangspunt houden, maar de manier waarop het tot stand komt is wel heel anders geworden. Ik kan me voorstellen dat die beelden je, als liefhebber van analoge fotografie, niet kunnen bekoren.

23. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    Helemaal mee eens. Dat gepruts met pixels noem ik gemakshalve fotografiek...

24. Frits Flits

Frits Flits Member

Shooter:
    Medium Format
    Voor een gedeelte kan daar in meegaan, maar toch vind ik dat je een beeld niet moet beoordelen op de manier van maken, maar op de impact en kwaliteit van het beeld zelf. Dat met al dat Photoshop geweld wat van de romantiek en glans van het traditionele fotograferen verdwenen is, ben ik met je eens. Je voelt je toch wat minder creatief achter de computer dan in de doka is mijn ervaring.

25. fred

fred Member

Shooter:
    Multi Format
    Digigrafie...:smile:

26. Frits Flits

Frits Flits Member

Shooter:
    Medium Format
    Met de smiley erachter kun je dat weer als minachtend lezen. Maar verheven gevoel past de analoge werker niet. Respect voor en genieten van mooie beelden, ongeacht hoe ze gemaakt zijn, dat vind ik op z'n plaats.