Jed Freudenthal

Discussion in 'Stel jezelf voor aan de APUG gemeenschap' started by Jed Freudenthal, Nov 22, 2005.

1. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    In 1947 ben ik ( Jed) met mijn fotografie begonnen. Platencameras zijn mijn eerste cameras. In 1956 had ik mijn eerste Rollei en een Leica uit 1932, die ik naast het grootformaat gebruikte.
    Via een universitaire opleiding kwam ik in mijn werk als fysicus en chemicus terecht. Hier kreeg ik naast de amateurfotografie te maken met wetenschappelijke fotografie en de ontwikkeling van fotografische procedes.
    De grootformaat fotografie pakte ik in 1985 weer op met de koop van een oude Linhof Technika IV, 4x5". Hiermee werd gewerkt naast de Rollei SLX op middenformaat. Dat is tot op de huidige dag, zij het dat de body SLX vervangen is door een 6008. Voor deze fotografie heb ik speciale high defintion filmontwikkelaars ontworpen.
    De onderwerpen die ik in de loop der tijden heb gefotografeerd zijn: landschapfotografie en portretfotografie op locatie, op straat en in de studio.

Jed

2. fred

fred Member

Shooter:
    Multi Format
    Prachtig, waar kunnen we wat werk bewonderen??
    Vertel iets meer over je ontwikkelaars! En voorbeeldjes!
    Welkom Jed!

3. clogz

clogz Subscriber

Shooter:
    Multi Format
    Welkom bij de analoge club, Jed. Kun je iets meer uitweiden over je speciale high definition ontwikkelaars?

Hans

4. argus

argus Member

Shooter:
    Multi Format
    Bende aasgieren, laat Jed zich hier wat uit zichzelf ontplooien he :wink:

Welkom Jed. Mocht je ooit een workshop (zie LF meeting) in het stoeien met chemie organiseren, dan ben ik (indien mogelijk) zeker van de partij!

G

5. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    Hallo Jed,
    Welkom onder de Apuggers. Hier vind je nog wel enige LF-werkers. Ook zijn zij wel in voor een LF-meeting. Kwestie van eens babbelen met onze moderator, Gilbert.
    Ben tevens wel benieuwd naar je ontwikkelsapje en de achtergrond ervan.

6. fred

fred Member

Shooter:
    Multi Format
    Waarom geen Workshop LF organiseren (met een gast-LF-fotograaf) en met voor de Apug subscribers een korting natuurlijk :smile:

Ik vermoed dat het succes zal hebben.

Fred

7. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    Ik woon in Bilthoven, dat is ca 10 km van Utrecht. Daar kun je de resultaten zien, verkregen met de verschillende high definition ontwikkelaars, die ik de laatste 10 jaar heb gemaakt. Het werk voor die tijd is met allerlei andere ontwikkelaars. Het bekijken zou wat efficienter zijn, als enkele mensen ( maximaal bijv. 4) tegelijk komen, of dat we een bijeenkomst organiseren, zoals ik al heb voorgesteld.
    Voor een ieder die de high definition ontwikkelaars aanspreken, is het interessant om wat meer te weten te komen over dit onderwerp. Dan moet ik echter weten, op welk technisch niveau ingestoken kan worden. Overigens, alle ontwikkelaars van voor 1926 zijn high definition ontwikkelaars. Ze geven het licht (en dus ruimte, ruimtelijkheid en gevoel) op ongeevenaarde wijze weer.
    Jed

8. fred

fred Member

Shooter:
    Multi Format
    Mij krijg je wel zover als ik één en ander kan leren!
    En ik vermoed dat dit het geval is.... :smile:

mvrgr
    Fred

9. Huib

Huib Member

Shooter:
    Plastic Cameras
    Hoi Jed,

wat is een high definition ontwikkelaar? in wat verschilt deze van ontwikkelaars van het type fijnkorrel/solvent (b.v. microphen) of die de randscherpte/accutance just in tact laten (b.v. rodinal)?

Van voor 1926? weergave van het licht? zo ver mijn beperkte kennis het toelaat, had je destijds overwegend ontwikkelaars op basis van pyrocatechol/pyrogallol? Een jaar of 10 met dit type deze ontwikkelaar aan de slag?

Hebben we het over de revival van 'Pyro' ? Rollo-Pyro, ABC-Pyro, PMK

Groet,

Huib

10. Fotohuis

Fotohuis Restricted Access

Shooter:
    Medium Format
    Welkom op APUG.

PMK, Pyro, Tanol (Moersch). Allemaal varianten filmontwikkelaars die een "staining" effect geven.

Groetjes,

Robert

11. argentic

argentic Subscriber

Shooter:
    4x5 Format
    Bedoel je ontwikkelaar gebaseerd op Metol, of op Pyro?

12. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    High definition ontwikkelaars geven de high spatial frequencies goed weer en verhogen de herkenbaarheid. Hetzelfde zie je in het verschil tussen gewone TV en high definition TV. Deze wat abstracte beschrijving zegt misschien niet veel. Je moet maar eens bekijken wat het resultaat is.
    Mijn high definition ontwikkelaars zijn op pyrogallol en pyrocatecheine gebaseerd. Maar een high definition ontwikkelaar is daar niet noodzakelijkerwijs op gebaseerd. Zeker voor LF zijn de high definition ontwikkelaars de meest gewaardeerde ontwikkelaars. ( de fijn korrelontwikkelaars zijn in het algemeen uitgesproken low defition ontwikkelaars en geven snel 'grauwe' resultaten.
    Het beste is: eerst de resultaten bekijken en dan ga je verder. Ik kan mij voorstellen dat je een bijeenkomst of workshop hebt met als thema negatiefontwikkelen voor grootformaat en middenformaat. Dan zou ik, mede op basis van jullie reacties, een samenvatting kunnen schrijven, die we publiceren op de APUG website. Op die manier hebben meer mensen profijt van de ervaringen ( en de receptuur).

Jed

13. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    Jullie zullen wel denken: als high definition zo interessant is, waarom wordt het niet meer ingezet? Het antwoord: In 1926 is de kleinbeeldfilm tevoorschijn gekomen. Deze maakte ontwikkelaars uit de D 76 familie noodzakelijk ( ivm de korrel). De suprematie van kleinbeeld en D 76 heeft de aandacht afgeleid bij LF. Je hebt bij LF in het geheel geen D 76 nodig. Trouwens in de USA en Engeland is men zich de voordelen van high definition bewust, hetgeen ook in de literatuur tot uitdrukking komt. Het is ook een beetje Nederlandse onbekendheid.

Jed

14. fred

fred Member

Shooter:
    Multi Format
    ten zeerste geïnterresseerd...

15. argentic

argentic Subscriber

Shooter:
    4x5 Format
    Dat is inderdaad wat vaag. Wat bedoel je precies met high definition? Hoge resolutie? Hoog contrast? Of hoge randscherpte? Ik vermoed dat je het laatste bedoelt, omdat hogere resolutie niet automatisch meer scherpte-indruk geeft. En omdat meer contrast gemakkelijk te regelen is met vrijwel elke ontwikkelaar.

Dat hangt er natuurlijk vanaf wat je zoekt. AA gebruikte het liefst HC110. Niet omdat die scherper of fijnkorreliger was (integendeel), maar omdat deze ontwikkelaar zo gemakkelijk was in gebruik.

Sandy King heeft met Pyrocat HD ook een "high definition" pyro ontwikkelaar gecreëerd. Hij bedoelt hiermee eigenlijk "hoge randscherpte". Ik heb echter nog nooit een afdruk van Pyrocat HD in handen gehad. Dus ik kan er niet over oordelen of dat beter is.

Daarmee ben ik het niet eens. Veel fijnkorrelontwikkelaars lossen een deel van de korrel op. Vooral de ultrafijnkorrel ontwikkelaars werkten daardoor onscherp. Maar op metol gebaseerde ontwikkelaars met een hoog natriumsulfiet gehalte, zoals Perceptol, zijn fijnkorrelontwikkelaars die heel scherp kunnen werken. Perceptol 1+3 geeft verhoogde randscherpte. En de oudste randscherpte ontwikkelaar FX1 van Crawley is daar een variant op. FX1 kan zodanige resultaten geven dat de afdruk meer op fotogravure gaat lijken dan op een foto. Het is dan maar de vraag of je dat effect ook mooi vindt.

Helemaal mee eens. The proof of the pudding is in the eating. Ik ben zeer benieuwd.

16. Breunes

Breunes Member

Shooter:
    Medium Format
    Jed

Welkom op het forum. Een plaatsgenoot en ook nog van hetzelffe geboortejaar. Voel ik me minder eenzaam;-)

Ben

17. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    Nou, als je zo dichtbij zit, dan kun je wel even langs komen. Mijn tel no. 2286974

Jed